Het streven naar verdere versoepeling gaat door.quote:Oppositiepartij Pro wil abortus uit Wetboek van Strafrecht halen
Abortus moet uit het Wetboek van Strafrecht, vindt Progressief Nederland (Pro). Kamerlid Lisa Vliegenthart van de grootste oppositiepartij dient hiertoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel in. Vanochtend overhandigt zij het aan de Dolle Mina's, die dan bij de Tweede Kamer actievoeren met hetzelfde doel.
"Dit is ontzettend belangrijk omdat abortus zorg is, en zorg heeft wat mij betreft niets binnen het Wetboek van Strafrecht te zoeken. Daarom willen we abortus uit het Wetboek van Strafrecht verwijderen en in de zorgwetten opnemen", zegt Vliegenthart in een toelichting.
Nu strafbaar
Volgens de huidige wet is abortus strafbaar voor degene die hem uitvoert, tenzij sprake is van een aantal uitzonderingsgronden. Zo mag de vrucht niet ouder zijn dan 24 weken en moet de vrouw duidelijk maken dat zij zich in een noodsituatie bevindt. Abortus mag alleen worden uitgevoerd in een kliniek of een ziekenhuis dat hiervoor een vergunning heeft.
Volgens Pro is het in de eerste plaats aan de vrouw om te beslissen over een abortus, niet aan de strafrechter of aan artsen. Vliegenthart: "Natuurlijk moet abortus zorgvuldig worden uitgevoerd en daarom willen wij dat alle zorgvuldigheidseisen die nu bestaan gehandhaafd blijven. Maar daar is het Wetboek van Strafrecht niet voor nodig. Door abortus daaruit te halen ontstaan een goede balans tussen de keuzevrijheid die vrouwen moeten hebben en de beschermwaardigheid van de vrucht."
In de Grondwet
Als het lukt abortus uit het strafrecht te halen, wil Pro vervolgens proberen het recht op abortus vast te laten leggen in de Grondwet. "Kijk naar de VS", zegt Vliegenthart. "Daar zien we dat het recht op abortus wordt ingeperkt. Die druk is er in Europa en Nederland ook. Daarom is verankering in de Grondwet een belangrijke volgende stap."
De huidige abortuswetgeving is een moeizaam bevochten compromis uit de 70 en 80 van de vorige eeuw. De politieke strijd over abortus liep geregeld hoog op tussen aan de ene kant vooral de PvdA en de vrouwenbeweging die voor liberalisering van abortus waren, en aan de andere kant het CDA, dat dat zoveel mogelijk wilde beperken.
Vooral onder het kabinet-Den Uyl liepen de emoties hoog op, toen CDA-minister van Justitie van Agt de Bloemenhovekliniek in Heemstede wilde sluiten, een abortuskliniek die tot dan toe was gedoogd.
Terwijl de ministerraad een van zijn vele urenlange discussies voerde, belde PvdA-minister Vorrink een van de leiders van de vrouwenbeweging op om te waarschuwen wat haar collega-minister van plan was. Het gevolg was dat toen de politie arriveerde, tientallen vrouwen bij de kliniek stonden. Van Agt besloot toen voorlopig van de sluiting af te zien.
Nipte meerderheden
Uiteindelijk kwam het kabinet Van Agt (CDA/VVD) in 1980 met een wet waarin abortus onder voorwaarden werd gelegaliseerd, de Wet afbreking zwangerschap. Voor stemden in 1980 de meeste Kamerleden van VVD en CDA; het werd met 76 stemmen voor en 74 tegen aangenomen.
In de Eerste Kamer was de stemverhouding vervolgens 38 tegen 37. Tegen waren zowel de orthodox-christelijke partijen als de linkse oppositie. De PvdA en kleine linkse partijen vonden de versoepeling niet ver genoeg gaan, omdat abortus wel strafbaar bleef. De kleine christelijke partijen vonden dat het helemaal verboden moest blijven.
Ondanks deze voorgeschiedenis denkt Vliegenthart dat er een meerderheid voor te vinden is om abortus nu wel uit het strafrecht te halen, zoals de vrouwenbeweging ook al heel lang wil.
Belangrijk hiervoor is dat de VVD in het verkiezingsprogramma van 2025 heeft vastgelegd "zich actief in te zetten om legale abortus uit het Wetboek van Strafrecht te halen". Eerder ging die partij nog niet zo ver. Ook partijen als D66 en kleinere oppositiepartijen zijn voor. Dat kan een kleine meerderheid opleveren.
Reactie VVD
De VVD wil nog niet vooruitlopen op mogelijke steun aan het Pro-voorstel. De partij wijst erop dat in het coalitieakkoord is afgesproken dat "medisch-ethische onderwerpen zorgvuldig behandeld worden en dat we hier een respectvol debat over voeren". In de coalitie is het CDA tegen versoepeling van de abortuswetgeving.
"Het voorstel van Pro gaat nu naar de Raad van State, wij gaan het voorstel lezen en wachten de reactie van de Raad van State af", laat de VVD weten. Het is dus voorlopig onzeker of er een meerderheid is voor het initiatief. Pro-Kamerlid Vliegenthart: "Ik hoop toch echt dat de VVD de rechten van vrouwen, keuzevrijheid, toegang tot veilige zorg, voorop stelt aan politieke beslissingen."
Overigens is de abortuswetgeving de afgelopen jaren versoepeld. De voorwaarde dat vrouwen vijf dagen bedenktijd in acht moeten nemen, is enkele jaren geleden geschrapt op initiatief van Pro, D66 en de VVD. Ook mogen huisartsen sinds enkele jaren de abortuspil voorschrijven. Dat was eerder niet toegestaan.
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.quote:Door abortus daaruit te halen ontstaan een goede balans tussen de keuzevrijheid die vrouwen moeten hebben en de beschermwaardigheid van de vrucht.
Complete onzin.quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
Steek van wal.quote:
Een klompje cellen heeft geen rechten.quote:Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wie komt er eigenlijk op voor de rechten van de ongeboren vrucht?
Ook in Nederland loopt er een discussie over het uitvoeren van late abortussen (bij 22 en 23 weken).quote:Op maandag 28 september 2026 08:55 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Een klompje cellen heeft geen rechten.
Wat mij betreft rekken ze dat zo ver mogelijk op. Tot er een makkelijkere methode komt om je als vrouw te laten steriliseren tegen lage kosten (voor ons mannen is dat nu gelukkig al een stuk gemakkelijker) moet het laten verwijderen van die ongewenste cellen gewoon mogelijk blijven.quote:Op maandag 28 september 2026 08:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ook in Nederland loopt er een discussie over het uitvoeren van late abortussen (bij 22 en 23 weken).
Vind je dat het nu prima geregeld is, of zou je zelf willen dat de grenzen wat meer opgerekt mogen worden?quote:Op maandag 28 september 2026 09:01 schreef deedeetee het volgende:
Tss elke keer dat dat gedoe om iets wat er gewoon niet IS want een foetus is nog niks, is geen mens. En men weigert er over na te denken hoe het leven gaat zijn voor die foetus als het eenmaal voldragen ongewenst de wereld in is geschopt. Een dergelijke baby staat al meteen 100 punten achter en dat kan domweg niet worden ingehaald. Je bent ongewenst en dat blijf je meedragen je hele lange leven.
En kom me niet aan met adoptie dat is heel vaak ook geen feest en veranderd niks aan het feit dat je ongewenst bent.
Kortom je moet je niet bemoeien met zaken die alleen de vrouw aangaan die de pech had om ongewenst zwanger te raken.
Dat jij dat vindt, is natuurlijk ten eerste een mening. Ten tweede kun je alle voorwaarden die er nu aanhangen ook in de wet opnemen die abortus officieel buiten het Wetboek van Strafrecht regelt.quote:Op maandag 28 september 2026 09:07 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben absoluut voor abortus, maar ik vind niet dat je het te pas en te onpas moet kunnen gebruiken bij wijze van anticonceptie. Of het dan wel of niet uit het wetboek van strafrecht moet weet ik eerlijk gezegd niet zo goed.
Klinkklare onzin. Mensen worden nu eenmaal ongewenst zwanger. Moet je dan maar een kind krijgen dat ongewenst is? Abortus is de beste optie. Realiseer je daarbij dat het om een klomp cellen gaat, niet om de horrorbeelden over abortus van volledig volgroeide babies die de pro-life extremisten ons willen aanpraten.quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
Je bedoelt late abortussen ? Ik ben gewoon van mening dat men dat aan de betrokken personen en medici/hulpverleners mag overlaten. Ik ben niet zo dol op bemoeizucht.quote:Op maandag 28 september 2026 09:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Vind je dat het nu prima geregeld is, of zou je zelf willen dat de grenzen wat meer opgerekt mogen worden?
Vind ik niets mis mee. Uiteraard heeft het niet de voorkeur, maar als backup methode prima. Iemand die geen kinderen wil moet gewoon alle mogelijkheid hebben om dat te voorkomen.quote:Op maandag 28 september 2026 09:07 schreef Irritatie100 het volgende:
maar ik vind niet dat je het te pas en te onpas moet kunnen gebruiken bij wijze van anticonceptie.
De fruittelerquote:Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Mij valt het vooral op dat die tegenstanders zich heeel erg druk maken om mensen die nooit bestaan hebben en net om mensen die al wel geboren zijn.quote:Op maandag 28 september 2026 08:52 schreef Kottnauer het volgende:
Het valt me op dat mensen die vóór abortus zijn zelf altijd wél geboren zijn.
Ja, dan is er seks geweest met een man die niet gesteriliseeerd was. Dus laten we vooral alle mannen preventief steriliseren, dan worden vrouwen ook niet meer ongewenst zwangerquote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.quote:Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Dit klopt juridisch dus niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.quote:Op maandag 28 september 2026 09:26 schreef the-eye het volgende:
In geval van een oorlog sturen we net zo makkelijk jonge jongens en meiden tegen hun zin naar het front om te sterven maar abortus kan niet want de foetus heeft geen zeggenschap![]()
Heb jij sowieso niks over te zeggen.quote:Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.quote:Op maandag 28 september 2026 09:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb jij sowieso niks over te zeggen.
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.quote:Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voerenquote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.
Spiegelbeeld, vertel eens even...quote:Op maandag 28 september 2026 09:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.
Het ging me dan ook om dat eerste gedeeltequote:Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
En als de vrouw wel abortus wil en de man niet, idem.quote:Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
Jij dus alweer niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
Je hebt het echt niet door he?quote:Op maandag 28 september 2026 09:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Spiegelbeeld, vertel eens even...
Jammer joh, je voegt er een zinnetje aan toe dat niet in de tekst staat, namelijk 'dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan.quote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dit klopt juridisch dus niet.
Artikel 1:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (BW) luidt letterlijk als volgt:
"Het kind waarvan een vrouw zwanger is, wordt als reeds geboren aangemerkt, telkens wanneer zijn belang dit vordert. Komt het levend ter wereld, dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan; komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nimmer te hebben bestaan."
Een ongeboren vrucht kan al erfgenaam zijn of een schenking ontvangen.
En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
Op die manier voer je geen discussie.quote:Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?quote:Op maandag 28 september 2026 08:52 schreef Kottnauer het volgende:
Het valt me op dat mensen die vóór abortus zijn zelf altijd wél geboren zijn.
Helemaal niet, want je kunt ook in abortuswetgeving buiten het wetboek van strafrecht randvoorwaarden neerleggen.quote:Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.
Goede zaak?
Waarom zou een foetus een stem moeten hebben? het is niets.quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Bij nader inzien heb je gelijk dat het niet in het WvS hoeft, mijn twijfel ligt eigenlijk meer bij het er een grondrecht van maken.quote:Op maandag 28 september 2026 09:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat jij dat vindt, is natuurlijk ten eerste een mening. Ten tweede kun je alle voorwaarden die er nu aanhangen ook in de wet opnemen die abortus officieel buiten het Wetboek van Strafrecht regelt.
Vind ik echt iets heel moeilijks. Je wil toch ook niet dat mensen onbeschermd gaan rondneuken "want we kunnen toch wel om een abortus". Dat getuigt niet echt van respect voor je eigen lichaam, een abortus is echt heel erg ingrijpend ook al wil je het kind toch niet. Daar moet je niet lichtzinnig mee omgaan, maar ik vrees dat de gemiddelde man in het uitgaanscircuit die een ONS oppikt dan alleen maar meer mogelijkheden/kans op condoomloos neuken ziet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vind ik niets mis mee. Uiteraard heeft het niet de voorkeur, maar als backup methode prima. Iemand die geen kinderen wil moet gewoon alle mogelijkheid hebben om dat te voorkomen.
Dit gaat niet om het erkennen van een ongeboren vrucht als rechtspersoon. Sterker nog, het zegt alleen maar iets over de vader.quote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht kan al erfgenaam zijn of een schenking ontvangen.
En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
Wat heeft dat er allemaal mee te maken?quote:Op maandag 28 september 2026 09:47 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.quote:Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Je doet net alsof het een 'industrie' betreft, typisch pro-life onderbuik argument. Volledige kolder. Maar goed, ik denk inderdaad dat ik zodra de wetgeving wijzigt direct een franchise van abortusklinieken ga opzetten om cellen te schrapen. Dank voor het geweldige ideequote:Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.
Goede zaak?
Er is een groot verschil met de ongeboren vrucht: die specifiek het lichaam van de moeder nodig.quote:Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.
Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
Pro moet zich weer even profileren met jaren 70 vooruitgang door te doen alsof het hier de VS is, pronken met de veren van voorgaande generaties omdat zelf helemaal niks kunnen en problemen moeten importeren om die dan vervolgens niet op te lossen.quote:"Kijk naar de VS", zegt Vliegenthart. "Daar zien we dat het recht op abortus wordt ingeperkt. Die druk is er in Europa en Nederland ook. Daarom is verankering in de Grondwet een belangrijke volgende stap."
Noem het beestje dan bij de naam: je vindt het blijkbaar moord, want postnatale-abortus bestaat niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.
Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |