abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 september 2026 @ 13:55:24 #226
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221861069
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:44 schreef Hexagon het volgende:
Maar dit komt niet door moslims en refo's want die groepen zijn niet in korte tijd zo enorm veel groter geworden dat het een dergelijke verschuiving teweeg zou brengen.
Vragen kunnen naar een gewenst antwoord toe werken. Misschien is dat bij eerdere onderzoeken het geval geweest en was het voorheen niet beter
pi_221861072
Goed. Hier mijn reactie op het artikel "Het zijn juist de rechts-populisten die homohaat aanjagen, zegt deze hoogleraar" link .
Waarbij ik ook de opmerking van @Cyan9 adresseer.

Even sommerend: Het artikel in de Volkskrant van socioloog Niels Spierings stelt dat de daling in homo-accepatie onder jongeren voornamelijk te wijten valt aan recht-populistische anti-gendercampagnes en online-subculturen (bijv. zoals de manosfeer).
Komende op de opmerking van @Cyan9 : Ik denk dat politieke retoriek en online-cultuur inderdaad invloed hebben. Maar ik vind zijn eenzijdige analyse gewoon duidelijk terkortkomingen hebben.

Ik zal dat proberen uiteen te zetten:

Hij negeert in zijn analyse de invloed van (streng)religieuze opvattingen. Ik vind dit wel degelijjk een maatschappelijke factor. Zowel binnen orhtodox christelijke als conservatief islamitische gemeenschappen heersen opvattingen over seksualiteit en gender die tradiotioneel haaks staan op de acceptatie van homoseksualiteit. Laatst ook een onderzoek van onder meer het Cultureel Planbureau gelezen dat de tolerantie ten opzicht van homoseksualiteit doorlopend lager ligt onder strenggelovige groepen.
Door de oorzaak uitlsuitend bij rechts-populistische politiek te leggen, blijft in mijn ogen een van de meest structurele en aantoonbare bronnen van afkeuring van homoseksualiteit buiten beschouwing.

Mijn tweede punt.
De stelling van de auteur is dat verzet tegen genderideologie van transgenderactivisme automatisch leidt tot homohaat ("Transhaat is een glijdende schaal naar homohaat" schrijft hij). En dan kom ik op het punt wat ik hier in den treure al herhaald heb. Homoseksualteit gaat over tot wie iemand zich aangetrokken voelt: Genderidientiteit gaat over het eigen lichaam- en rolgevoel. Het bekritisiseren van maatschappelijke veranderingen rondom gender (zoals genderneutraal taalgebruk of onderwijs over gender) is niet per definitie hetzelfde als het afwijzen van gelijkgeslachtelijke liefde. Zelfs binnen de lhbt-gemeenschap bestaan meerdere groeperingen die strijden voor de rechten van homo's, lesbiennes en biseksuelen, maar die kritisch staan tegenover de trans- en genderagenda. Het gelijkstellen van kritiek op de genderbeweging aan het aanjagen van homohaat doet geen recht aan dit onderscheid.

Ook vind ik dat de schrijver voorbij gaat aan de reactie die het veranderede publieke debat en de nadruk op 'woke'-thematiek oproepen. De afgelopen jaren is de focus in het publieke debat verschoven van het waarborgen van gelijke rechten naar meer activistische en emancipatoire programma's. De toename van weerstand onder jongeren kan evengoed het gevolg zijn van activisme-moeheid of een reactie op wat door velen wordt ervaren als doorgeslagen ideologische drang. Recht populisitische retoriek speelt in op deze bestaande maatschappelijke frictie, maar is er niet noodzakelijkerwijs de enige of primaire initiator van.

Dus samengevat is mijn kritiek op de stelling dat 'rechts-populisme de hoofdoorzaak is van de stijgende homohaat', dat dat een te doorgeschoten en eenzijdige verklaring voor een complex maatschappelijk probleem is. Het reduceert een meerduidig verschijnsel tot een politiek frame. Waarbij de rol van religieuze dogma's, de maatscahppelijke tegenreactie op doorgeslagen activisme en de inhoudelijke verschillen tussen seksuele geaardheid en genderidenteit worden miskend.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 26-09-2026 15:01:40 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221861073
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:44 schreef Hexagon het volgende:
Maar dit komt niet door moslims en refo's want die groepen zijn niet in korte tijd zo enorm veel groter geworden dat het een dergelijke verschuiving teweeg zou brengen.
Nou ja, je hebt natuurlijk altijd nog Andrew Tate (kan me voorstellen dat die link door veel schrijvers van artikels gemist zal worden).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221861100
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:55 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Nou ja, je hebt natuurlijk altijd nog Andrew Tate (kan me voorstellen dat die link door veel schrijvers van artikels gemist zal worden).
De manosfeer? Dat verklaart weer niet goed waarom de acceptatie onder meiden ook zo hard daalt.
- Goethe, “Faust”
pi_221861176
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel woorden om te herhalen dat het gerechtvaardigd zou zijn om een groep niet te accepteren vanwege de communicatiestrategie van wat activisten.
Die activisten zijn wel het uithangbord van de community en diegene die het meeste aandacht op zich vestigen.

Van/voor mij maakt het echt helemaal niks uit op wie je valt.
En dat je een parade houdt in Amsterdam om dat te uiten/laten zien vooral doen veel plezier.

Maar schijnbaar is dat niet genoeg volgens de community.
Vervolgens kan ik alleen voor mezelf praten maar dan ben ik wel een beetje klaar met dat continu gedram.

In de eerste instantie neemt mijn homo-tolerantie niet af, alleen ben ik wel minder tolerant voor het activisme an sich.

En ondertussen ben ik ook wel op het punt doordat het activisme doorgaat en er steeds meer focus ligt op alles wat er schijnbaar bij komt (het lijkt alsof "gewoon homo" niet genoeg is) mijn tolerantie voor homos wel afneemt.

Als jij/de community mij continu lastigvalt met allerlei gedram dan ben ik ook wel een keer klaar met homos.

Als jij wilt dat het normaal is om homo te zijn eis dan ook geen allerlei speciale homo events.
pi_221861196
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:58 schreef capricia het volgende:

[..]
De manosfeer? Dat verklaart weer niet goed waarom de acceptatie onder meiden ook zo hard daalt.
Nou ja, ik bedoel meer de link tussen de manosfeer en de islam.

Inderdaad is dat geen verklaring voor de meiden. Waarbij de onderbouwing van bepaalde users ook lastig zal worden, want blanke jongens kun je dat over het algemeen iets makkelijker in de schoenen schuiven omdat die qua stoer doen en ego wat makkelijker te bėinvloeden zijn.

Het argument van blanke meisjes (buiten de biblebelt) is een stuk lastiger te bouwen. Tenzij je wilt uitgaan van een Dunya & Desie situatie.
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:10:18 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221861209
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:05 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Die activisten zijn wel het uithangbord van de community en diegene die het meeste aandacht op zich vestigen.

Van/voor mij maakt het echt helemaal niks uit op wie je valt.
En dat je een parade houdt in Amsterdam om dat te uiten/laten zien vooral doen veel plezier.

Maar schijnbaar is dat niet genoeg volgens de community.
Vervolgens kan ik alleen voor mezelf praten maar dan ben ik wel een beetje klaar met dat continu gedram.

In de eerste instantie neemt mijn homo-tolerantie niet af, alleen ben ik wel minder tolerant voor het activisme an sich.

En ondertussen ben ik ook wel op het punt doordat het activisme doorgaat en er steeds meer focus ligt op alles wat er schijnbaar bij komt (het lijkt alsof "gewoon homo" niet genoeg is) mijn tolerantie voor homos wel afneemt.

Als jij/de community mij continu lastigvalt met allerlei gedram dan ben ik ook wel een keer klaar met homos.
Je koppelt dus je complete goedkeuring van homo's aan vermeend gedram van wat activisten uit die hoek. Wat verder nergens concreet wordt gemaakt.

Het is een beetje dezelfde rare logica alsof we een hekelnaan alle inwoners van Bergen moeten gaan hebben omdat Jan Roos ook inwoner is.
pi_221861221
Anna Krijger (PvdD) wijst ’algoritmes, de manosphere en extreemrechte denkbeelden’ als oorzaak dalende homoacceptatie. In Amsterdam.

Er is echter nog een probleem.

In Nieuwsuur sprak Hans Verhoeven, ambassadeur van de Pride, eerder al over de homogemeenschap die vindt dat er te weinig aandacht is voor de rol van islam bij geweld tegen homoseksuelen. "We zien een toenemend aantal incidenten die gericht zijn tegen individuen uit onze community. Incidenten die variėren van schoppen, slaan, spugen en schelden. In Amsterdam zie ik toch veel dat dit uit de islamitische hoek komt. Vooral jongeren die waarschijnlijk op religieuze grondslag hebben meegekregen dat onze community geen onderdeel hoort te zijn van de maatschappij."

Anti-homo-lesmateriaal op islamitische scholen, maar geen enkele is gesloten

Op islamitische scholen wordt lesmateriaal gebruikt waarin negatieve boodschappen over homoseksualiteit staan. Zo blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur dat in een kinderboekje dieren een LHBTI-vlag in het vuur gooien en dat in een andere lesmethode het homohuwelijk wordt gekoppeld aan "ontwrichting van de samenleving" en "ernstige ziektes". Staatssecretaris Judith Tielen noemt dergelijke boodschappen in Goedenavond Nederland onacceptabel, ook al werd het afgelopen jaar geen enkele school gesloten.

https://wnl.tv/2026/07/29(...)n-uit-de-kop-schamen
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:13:08 #234
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221861250
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:08 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder zei, ik heb geen enkel probleem met LGB-ers. De rest van die alfabetsoep is een heel ander verhaal. En heeft wat mij betreft exact niets te maken met het LGB-gedeelte van dat alfabet.
Maar je hebt toch niet een probleem met de rest van de letters?
pi_221861321
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:13 schreef the-eye het volgende:

[..]
Maar je hebt toch niet een probleem met de rest van de letters?
Ik heb geen enkele behoefte aan contact met mannen die denken vrouw te zijn of andersom. Of figuren die elke dag weer wat anders denken te zijn. Knettergek.
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:19:34 #236
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221861359
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:11 schreef Mylene het volgende:
Anna Krijger (PvdD) wijst ’algoritmes, de manosphere en extreemrechte denkbeelden’ als oorzaak dalende homoacceptatie. In Amsterdam.

In Nieuwsuur sprak Hans Verhoeven, ambassadeur van de Pride, eerder al over de homogemeenschap die vindt dat er te weinig aandacht is voor de rol van islam bij geweld tegen homoseksuelen. "We zien een toenemend aantal incidenten die gericht zijn tegen individuen uit onze community. Incidenten die variėren van schoppen, slaan, spugen en schelden. In Amsterdam zie ik toch veel dat dit uit de islamitische hoek komt. Vooral jongeren die waarschijnlijk op religieuze grondslag hebben meegekregen dat onze community geen onderdeel hoort te zijn van de maatschappij."

Op islamitische scholen wordt lesmateriaal gebruikt waarin negatieve boodschappen over homoseksualiteit staan. Zo blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur dat in een kinderboekje dieren een LHBTI-vlag in het vuur gooien en dat in een andere lesmethode het homohuwelijk wordt gekoppeld aan "ontwrichting van de samenleving" en "ernstige ziektes". Staatssecretaris Judith Tielen noemt dergelijke boodschappen in Goedenavond Nederland onacceptabel, ook al werd het afgelopen jaar geen enkele school gesloten.

Dat krijg je ervan als je islamitische scholen toe gaat staan in een niet-islamitisch land.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221861377
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je koppelt dus je complete goedkeuring van homo's aan vermeend gedram van wat activisten uit die hoek. Wat verder nergens concreet wordt gemaakt.
Mijn goedkeuring blijft hetzelfde, alleen mijn tolerantie neemt wel af ja.
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:21:48 #238
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221861388
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb het gevoel dat juist door je eigen achtergrond een beetje verblind bent over de vermeende ernst en groei. Zie ook dit bericht uit het ND van april dit jaar:
[..]
Dan vraag ik mij af waar jij je op baseert met de claim dat de 'kliek' juist zou groeien?
[..]
Dat doet het natuurlijk niet, maar dit is zoals we weten de Volkskrant die hier een lekker progressief links wereldbeeld op loslaat en wanneer er homo's in elkaar worden geslagen en de daders heten Mohammed en Hamza is men in dat soort contreien muisstil en kijkt de andere kant op. Bovendien komt de Volkskrant met de bekende drogredenering:
[..]
Hierin wordt dus als eerste geclaimd dat het aantal moslims slechts gestaag toeneemt. Dat is een leugen maar over de breedte valt deze groei minder op door een statistisch fenomeen genaamd Simpsons paradox. Doordat de groei voornamelijk in de jongste generaties zit en niet in de oudere, valt deze weg als alles samenvoegt. Zie ook:

[ afbeelding ]
[ code verwijderd ]

Bron

Bovendien gaat het hier niet eens over homofobie in Nederland, het gaat over homofobie onder jongeren.

Vervolgens stelt men bij de Volkskrant dus ook nog, zonder enige onderbouwing dat moslims progressiever zijn geworden. Hele interessante claim, ik zou benieuwd zijn naar wat bronnen daarover.

Ten slotte wordt er ook nog doodleuk de claim gemaakt dat rechts dit als een stok gebruikt om moslims te slaan. Hilarisch, want dit is precies wat men in progressief linkse kringen dus doet, niet om moslims te slaan, maar om 'rechts' te slaan en moslims te beschermen.
Dat er minder gelovigen zijn klopt, echter is de jeugd wel religieuzer aan het worden. En kiezen dan voor de zwaardere stromingen dan wel de evangelische stromingen die qua houding tegenover homoseksualiteit precies hetzelfde denken. Daarnaast lopen de al religieuze jeugd meer en meer over naar deze stromingen.

Het klopt dus gewoon degelijk wel dat deze kliek aan het groeien is. Zie ook het aantal mega kerken dat uit de grond gestampt wordt.

Dit is overigens wereldwijd aan de gang. Zowel onder Christenen als Moslims.

Er is dan ook een verwachting dat de daling in mensen zegt Christelijk te zijn tot stilstand komt en mogelijk weer gaat groeien.

Iets wat overigens vaker gebeurt als de wereld in brand staat en de toekomst er minder rooskleurig uitziet.
The name is Putler, Vladimir Putler
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:22:56 #239
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221861410
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:11 schreef Mylene het volgende:

Daarom moet men ook niet enkel defensief reageren maar die algoritmes zelf gaan gebruiken om de figuren hierachter te ontmaskeren en isoleren.
  zaterdag 26 september 2026 @ 14:24:04 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221861423
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:21 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Mijn goedkeuring blijft hetzelfde, alleen mijn tolerantie neemt wel af ja.
En hoe ziet dat er in de praktijk uit dan?
pi_221861489
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En hoe ziet dat er in de praktijk uit dan?
Dat ik vooral moet zuchten als er weer eens een homo event is/moet zijn.
Dat ik liever heb dat als iemand homo is en daar continu de focus op wil leggen ik die persoon het liefste totaal negeer of in mijn buurt wil hebben.
pi_221861543
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat ik vooral moet zuchten als er weer eens een homo event is/moet zijn.
Dat ik liever heb dat als iemand homo is en daar continu de focus op wil leggen ik die persoon het liefste totaal negeer of in mijn buurt wil hebben.
Er is wat mij betreft ook nog een verschil in gedrag. De homo's die ik ken gedragen zich gewoon normaal. Als je het niet wist zou je niet eens zien dat ze homo zijn.
Niet dat verwijfde gedrag wat je soms wel eens ziet, vreselijk.
pi_221861613
quote:
*O* *O* *O*

De onacceptabelheid is benoemd, en ook dit probleem daarmee weer opgelost. Top.
pi_221861727
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:55 schreef capricia het volgende:
Goed. Hier mijn reactie op het artikel "Het zijn juist de rechts-populisten die homohaat aanjagen, zegt deze hoogleraar" link .
Waarbij ik ook de opmerking van @:cyan adresseer.

Even sommerend: Het artikel in de Volkskrant van socioloog Niels Spierings stelt dat de daling in homo-accepatie onder jongeren voornamelijk te wijten valt aan recht-populistische anti-gendercampagnes en online-subculturen (bijv. zoals de manosfeer).
Komende op de opmerking van @:cyan : Ik denk dat politieke retoriek en online-cultuur inderdaad invloed hebben. Maar ik vind zijn eenzijdige analyse gewoon duidelijk terkortkomingen hebben.

Ik zal dat proberen uiteen te zetten:

Hij negeert in zijn analyse de invloed van (streng)religieuze opvattingen. Ik vind dit wel degelijjk een maatschappelijke factor. Zowel binnen orhtodox christelijke als conservatief islamitische gemeenschappen heersen opvattingen over seksualiteit en gender die tradiotioneel haaks staan op de acceptatie van homoseksualiteit. Laatst ook een onderzoek van onder meer het Cultureel Planbureau gelezen dat de tolerantie ten opzicht van homoseksualiteit doorlopend lager ligt onder strenggelovige groepen.
Door de oorzaak uitlsuitend bij rechts-populistische politiek te leggen, blijft in mijn ogen een van de meest structurele en aantoonbare bronnen van afkeuring van homoseksualiteit buiten beschouwing.

Mijn tweede punt.
De stelling van de auteur is dat verzet tegen genderideologie van transgenderactivisme automatisch leidt tot homohaat ("Transhaat is een glijdende schaal naar homohaat" schrijft hij). En dan kom ik op het punt wat ik hier in den treure al herhaald heb. Homoseksualteit gaat over tot wie iemand zich aangetrokken voelt: Genderidientiteit gaat over het eigen lichaam- en rolgevoel. Het bekritisiseren van maatschappelijke veranderingen rondom gender (zoals genderneutraal taalgebruk of onderwijs over gender) is niet per definitie hetzelfde als het afwijzen van gelijkgeslachtelijke liefde. Zelfs binnen de lhbt-gemeenschap bestaan meerdere groeperingen die strijden voor de rechten van homo's, lesbiennes en biseksuelen, maar die kritisch staan tegenover de trans- en genderagenda. Het gelijkstellen van kritiek op de genderbeweging aan het aanjagen van homohaat doet geen recht aan dit onderscheid.

Ook vind ik dat de schrijver voorbij gaat aan de reactie die het veranderede publieke debat en de nadruk op 'woke'-thematiek oproepen. De afgelopen jaren is de focus in het publieke debat verschoven van het waarborgen van gelijke rechten naar meer activistische en emancipatoire programma's. De toename van weerstand onder jongeren kan evengoed het gevolg zijn van activisme-moeheid of een reactie op wat door velen wordt ervaren als doorgeslagen ideologische drang. Recht populisitische retoriek speelt in op deze bestaande maatschappelijke frictie, maar is er niet noodzakelijkerwijs de enige of primaire initiator van.

Dus samengevat is mijn kritiek op de stelling dat 'rechts-populisme de hoofdoorzaak is van de stijgende homohaat', dat dat een te doorgeschoten en eenzijdige verklaring voor een complex maatschappelijk probleem is. Het reduceert een meerduidig verschijnsel tot een politiek frame. Waarbij de rol van religieuze dogma's, de maatscahppelijke tegenreactie op doorgeslagen activisme en de inhoudelijke verschillen tussen seksuele geaardheid en genderidenteit worden miskend.
Je tagt de verkeerde user 😉
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
pi_221861743
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:51 schreef Cyan het volgende:

[..]
Je tagt de verkeerde user 😉
:D dat krijg je er van als je tegelijkertijd een tiramisu probeert te maken.
@Cyan9
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 26 september 2026 @ 15:15:16 #246
375570 crew  Cyan9
pi_221861875
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:36 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Er is wat mij betreft ook nog een verschil in gedrag. De homo's die ik ken gedragen zich gewoon normaal. Als je het niet wist zou je niet eens zien dat ze homo zijn.
Niet dat verwijfde gedrag wat je soms wel eens ziet, vreselijk.
Stoor je je dan ook aan flamboyante of theatrale hetero's? En als dat hun persoonlijkheid is, waarom is dat dan niet normaal?
Ongeļnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221861885
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2026 14:53 schreef capricia het volgende:

[..]
:D dat krijg je er van als je tegelijkertijd een tiramisu probeert te maken.
@:cyan9
Tiramisu _O_
pi_221861894
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 15:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Stoor je je dan ook aan flamboyante of theatrale hetero's? En als dat hun persoonlijkheid is, waarom is dat dan niet normaal?
Die kan ik inderdaad ook niet uitstaan. Dat soort mensen vermijd ik dan ook net zo goed.
pi_221861898
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 15:15 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Stoor je je dan ook aan flamboyante of theatrale hetero's?
Wie kent ze niet.
  zaterdag 26 september 2026 @ 15:31:46 #250
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221862118
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2026 13:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel woorden om te herhalen dat het gerechtvaardigd zou zijn om een groep niet te accepteren vanwege de communicatiestrategie van wat activisten.

En wat continu gedram betreft kunnen we het ook eens hebben over radicaal rechtse figuren die voortdurend het internet volblerfen met hun bagger.
Wat een bullshit. Als mensen een hekel hebben aan hooligans haten ze ook niet voetbalsupporters in het algemeen.

Over "rechtsextremisme" schrijven zowat alle media dagelijks talloze artikelen dus waar heb je het over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')