https://www.nhnieuws.nl/n(...)adley-ik-was-eenzaamquote:
Vijf verdachten stonden vandaag voor de rechter na jarenlange bedreiging, belaging, opruiing en stalking van Hilversummer Bradley. Via Telegram, onder de naam 'Looijkartel', zorgden onder meer zij ervoor dat Bradley, zijn familieleden en vrienden maandenlang niet meer naar buiten durfden. De verdachten hoorden tijdens de eerste dag van de strafzaak de eisen van het Openbaar Ministerie.
De vijf verdachten zijn een 29-jarige man uit Deurne, een 43-jarige man uit Venlo, een 27-jarige man uit Aalsmeer, een 33-jarige man uit Steenwijk en een 38-jarige man uit Huizen. Ze komen vandaag allemaal naar de rechtbank met 'spijt'.
Jarenlang waren zij onderdeel van het Telegramkanaal het 'Looijkartel'. Begin 2020 werd deze groep opgericht. Met anonieme namen stuurden verschillende hoofdgebruikers mensen aan om het leven van onder meer de Hilversumse Bradley, die liever niet met zijn volledige naam in het artikel komt, volledig overhoop te halen.
Ernstige bedreigingen
En dat was gelukt. Bradleys huis werd beklad en vernield, overal waar hij kwam werd hij in de gaten gehouden en zelfs de grafsteen van zijn overleden tweelingbroertje werd bespoten met graffiti. Bradley moest meerdere keren verhuizen en was na jaren volledig geïsoleerd van de buitenwereld.
Niet alleen hij had last van de bedreigingen en stalking: ook meerdere familieleden, waaronder zijn nicht Belita, gingen gebukt onder de belaging. Belita werd door de Telegramgroep online gepresenteerd als sekswerker, waardoor er dag en nacht mannen voor haar deur stonden. Ook haar dochter werd met de dood bedreigd.
De moeder van Bradley was ook niet meer veilig. Zij kreeg onder meer berichten waarin stond dat 'Bradley binnenkort naast zijn broertje zou komen te liggen'.
"Mijn behoefte om erin te blijven vond ik belangrijker dan het welzijn van Bradley"
Het Telegramkanaal had op zijn hoogtepunt zo'n tienduizend leden. Vijf van hen, onder wie enkele hoofdgebruikers, moesten vandaag voor de rechter verschijnen tijdens een inhoudelijke behandeling. Daar ging het met name om de 'waarom'-vraag. Tijdens de zitting blijkt vooral dat het antwoord ook voor hen niet helemaal duidelijk is.
"Ik was depressief, zat vooral op mijn kamer en zocht een manier om te vluchten. Dat deed ik online", vertelt de één. Een andere verdachte zegt weer dat hij eenzaam was, weinig vrienden had en zijn leven niet op de rit had. "Het was een soort groepsvorming, je hoort ergens bij. Dat deed mij op dat moment goed. Ik wist niet wat me bezielde."
Enkele verdachten raken soms ook geëmotioneerd, met name wanneer Belita haar verhaal doet. "Ik vind het verschrikkelijk om te horen", zegt een verdachte.
Meerdere verdachten geven aan dat het ook een lastige wereld is om uit te komen. "Je was ook bang om zelf onderdeel te worden van de bedreigingen. Tegelijkertijd wilde ik niet stoppen. Mijn behoefte om erin te blijven vond ik belangrijker dan het welzijn van Bradley."
"Voor mij zitten vijf mannen die de lol erin hadden om het leven van anderen volledig de vernieling in te helpen"
Officier van Justitie
Het Openbaar Ministerie confronteert de mannen nog een keer met de feiten. "De groep kende geen enkele grens. Er werden adressen gedeeld en geldbedragen uitgeloofd om mensen pijn te doen. Voor mij zitten vijf mannen die de lol erin hadden om het leven van anderen volledig de vernieling in te helpen", zegt de officier.
Ook spreekt hij de mannen aan op het feit dat ze Bradley hadden beticht van pedofilie - wetende dat er dan 'pedojagers' op hem afkomen. "Geen van de verdachten hier zegt dat ze oprecht denken of weten dat hij daadwerkelijk pedofiel was. Dat is er gewoon bij bedacht om hem daarmee te pakken."
Uiteenlopende strafeisen
Het Openbaar Ministerie eist uiteenlopende straffen. Eén van de verdachten, de man uit Venlo, krijgt de hoogste straf opgelegd: een gevangenisstraf van 24 maanden. De laagste straf is voor de man uit Deurne. Hij krijgt een taakstraf.
Volgens de officier was het lastig om de strafbepaling te doen, omdat deze zaak nauwelijks te meten is aan andere zaken die zich in Nederland hebben voorgedaan. "Er zijn voorbeelden van extreme stalkingszaken, maar geen die zich in deze mate voordeed."
De rechtszaak gaat donderdag verder. De rechtbank doet op 3 november uitspraa
Holy fuck wat een verhaal, hopelijk gaat de rechter mee in de eisen van het OM en krijgen ze tot 2 jaar celstraf
En als het aan mij ligt een forse schadevergoeding voor TheBradge en zijn familie
[ Bericht 2% gewijzigd door SnodeSnuiter op 24-09-2026 07:55:29 ]