abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 september 2026 @ 09:53:52 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221812067
https://www.harderwijksez(...)n-eerdere-generaties

De Hypotheker Harderwijk: Gen Z heeft minder vaak een koophuis dan eerdere generaties

Jongere generaties hebben op dezelfde leeftijd gemiddeld meer koopkracht en vermogen dan de generaties voor hen. Toch geldt dat voordeel niet overal. Generatie Z heeft als jonge twintiger juist minder vaak een eigen woning dan eerdere generaties op die leeftijd. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het CBS vergeleek de financiële positie van verschillende generaties. Daaruit blijkt dat jongere generaties op vrijwel iedere leeftijd meer koopkracht hebben dan hun voorgangers. Ook het vermogen ligt gemiddeld hoger.

Voor millennials en generatie Z geldt wel een uitzondering aan het begin van hun volwassen leven. Tot ongeveer hun dertigste hebben zij minder vermogen dan eerdere generaties op dezelfde leeftijd. Volgens het CBS speelt onder andere mee dat jongeren langer doorstuderen.
Daarna verandert het beeld. Vooral millennials zagen hun vermogen vanaf hun dertigste sterk toenemen. De stijgende huizenprijzen vanaf 2014 speelden daarbij een belangrijke rol. Een eigen woning telt namelijk mee als onderdeel van het vermogen.

Gen Z blijft achter op de koopwoningmarkt
Juist daar ontstaat een opvallend verschil. Terwijl jongere generaties financieel gemiddeld beter af zijn, heeft generatie Z als jonge twintiger minder vaak een eigen woning dan eerdere generaties op die leeftijd.

Volgens het CBS spelen het woningtekort en de relatief hoge huizenprijzen hierbij een belangrijke rol. Wie al een woning bezit, heeft de afgelopen jaren bovendien vaak geprofiteerd van stijgende huizenprijzen. Voor wie nog een eerste woning zoekt, maken die hogere prijzen de stap naar de koopwoningmarkt juist lastiger.

Wat betekent dit voor starters?
De cijfers laten zien dat een hoger inkomen of meer koopkracht niet automatisch betekent dat het makkelijker is om een eerste woning te kopen. De huizenprijzen, hypotheekrente, het beschikbare woningaanbod en je persoonlijke financiële situatie bepalen mede wat er mogelijk is.

Vorige week onderzoek van het CBS dat gen Z de rijkste generatie ooit was... ja, ze kunnen niet eens een huis betalen en wonen tot best hoge leeftijd bij de ouders. 8)7 En zijn daarna een godsvermogen kwijt aan huur.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221812190
Jonge twintiger kan ik mij voorstellen omdat velen nog studeren. Ik ben dan van generatie x of nog net babyboom maar kocht mijn eerste huis ook pas begin 30 jaar oud vanwege stapelen van studie terwijl een aantal vrienden na de lts en werk konden vinden al begin 20 een volledige baan hadden terwijl ik nog op school zat waren die al aan het werk en konden een woning kopen.
pi_221812209
quote:
De cijfers laten zien dat een hoger inkomen of meer koopkracht niet automatisch betekent dat het makkelijker is om een eerste woning te kopen. De huizenprijzen, hypotheekrente, het beschikbare woningaanbod en je persoonlijke financiële situatie bepalen mede wat er mogelijk is.
Kijk eens aan, een woning vol open deuren.
pi_221812261
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 september 2026 10:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Kijk eens aan, een woning vol open deuren.
Duurde nog lang. Bij het vorige bericht dat Gen Z zo 'rijk' is konden ze deze open deuren niet eens vinden.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221812434
Ja tuurlijk heeft die generatie meer koopkracht. Ze wonen bij hun ouders omdat ze geen woning kunnen bemachtigen :')
  vrijdag 18 september 2026 @ 11:20:39 #6
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221812843
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 11:06 schreef Redbullkid het volgende:
Ja tuurlijk heeft die generatie meer koopkracht. Ze wonen bij hun ouders omdat ze geen woning kunnen bemachtigen :')
Ga eerst eens opzoeken wat koopkracht betekent.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 18 september 2026 @ 11:21:09 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221812857
Joh

Water is nat wist je dat?
pi_221813506
Wat een gigantische open deur weer. Zorg toch eens voor betaalbare woningen, desnoods gebouwd met een prijs plafond dat wettelijk wordt opgelegd en alleen bedoeld voor starters. Ik noem maar wat.
pi_221813517
Een eigen huis hebben is geen recht
  vrijdag 18 september 2026 @ 12:43:23 #10
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221813533
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 12:40 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Woekerprijzen voor de huur in een afgeragd pand die een boomer over had ook niet.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221813704
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 12:40 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Maar een dak boven je hoofd dus wel.
Helaas als je bij je ouders bent heb je dus een dak boven je hoofd
Dan mogen de zielige asielzoekers eerst.

Je moet je kind op straat pleuren .
Je kind moet dan bij de gemeenten aankloppen om vervolgens spoed een huis te kunnen krijgen.
pi_221815174
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 11:20 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Ik weet wat het betekend...

Maar als je alleen wat kostgeld betaald heb je een hoop geld om uit te geven.

Of het wenselijk is, is het 2e natuurlijk.
pi_221815179
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 11:20 schreef SimonB. het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 13:04 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Maar een dak boven je hoofd dus wel.
Helaas als je bij je ouders bent heb je dus een dak boven je hoofd
Dan mogen de zielige asielzoekers eerst.

Je moet je kind op straat pleuren .
Je kind moet dan bij de gemeenten aankloppen om vervolgens spoed een huis te kunnen krijgen.
En dan krijg je het nog niet :')
  vrijdag 18 september 2026 @ 18:54:06 #14
512523 SimonB.
Voorheen Bargehassus.
pi_221815558
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 17:38 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Gezien je reacties weet je niet wat het betekent.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_221815578
De woningmarkt is zo gek dat ik mij ook wel voor kan stellen dat er mensen uit de Gen Z generatie zijn die wel kunnen kopen samen, maar dat liever nog even niet doen. Want wat als je je huurhuis opgeeft en de relatie uiteindelijk voorbij is. Dan kunnen ze niet zomaar even meer kopen, dus ik denk dat mensen ook wel voorzichtiger zijn.
  vrijdag 18 september 2026 @ 19:02:24 #16
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221815589
Wel benieuwd wat de hypotheker van Tiel hierover schrijft. Dit broddelwerkje van de hypotheker Hardewijk kan zo de prullenbak in.
  vrijdag 18 september 2026 @ 19:10:22 #17
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_221815626
resultaat: geen kids meer. richting het italiaanse model dus wat betreft de demografie.
enkelband
pi_221815642
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2026 18:54 schreef SimonB. het volgende:

[..]
Gezien je reacties weet je niet wat het betekent.
En betaalt.
pi_221816961
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2026 10:08 schreef Cherni het volgende:
Jonge twintiger kan ik mij voorstellen omdat velen nog studeren. Ik ben dan van generatie x of nog net babyboom maar kocht mijn eerste huis ook pas begin 30 jaar oud vanwege stapelen van studie terwijl een aantal vrienden na de lts en werk konden vinden al begin 20 een volledige baan hadden terwijl ik nog op school zat waren die al aan het werk en konden een woning kopen.
Dit, het gemiddelde heeft nog nooit beneden de 30 jaar gelegen.

pi_221817615
quote:
Uitgekleed worden door je scheel te betalen aan huur is ook niet normaal. Stel dat je 30 jaar huurt, 1000 euro per maand. Is 300k geld, terwijl je net zo goed een huis van 200k had kunnen hebben en voor veel geld verkopen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 19 september 2026 @ 08:36:21 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221817617
Goh
100.000 katjes
Fuck the EBU!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')