Bronquote:VS dreigt met sancties als EU en Canada nauwer gaan samenwerken
De VS is bereid om handel met de Europese Unie stop te zetten, als de EU en Canada nauwer gaan samenwerken. Dat zegt de Amerikaanse president Trump.
Woensdag riep EU-voorzitter Von der Leyen op tot intensievere samenwerking met Canada, onder meer op het gebied van handel en defensie. Canada zou dan het eerste 'geassocieerde lid' van de EU worden.
Trump vindt de plannen van Von der Leyen "lachwekkend", zei hij tegen verslaggevers. "Als ze dat doen, en ik beschouw dat op enige wijze als een vijandige daad, zal ik zeer zware importheffingen invoeren of stoppen met de handel met Europa."
Handelsoorlog
De Amerikaanse president heeft vaker importheffingen opgelegd om zijn zin af te dwingen. Daarvoor is hij ook al eens teruggefloten door de rechter. Ook stelt Trump zijn importheffingen vaak op het laatste moment uit of schuift ze van de baan.
Canada is momenteel verwikkeld in een handelsoorlog met de VS, doordat onderhandelingen over het terugschroeven van handelsbeperkingen op het laatste moment afketsten. Carney zei daarom meer toenadering te gaan zoeken tot andere markten, zoals Europa.
Nog in geen miljoen miljard jaar.quote:Op donderdag 17 september 2026 08:14 schreef Uitkeringsontvanger het volgende:
Daarom stem D66 voor een sterkere EU
Maar dan kan dat land toch ook moelijk gaan lopen bitchen als die afhankelijke landen stappen gaan zetten om die afhankelijkheid te verminderen?quote:Op donderdag 17 september 2026 08:49 schreef hondonspain het volgende:
Zolang je heel erg afhankelijk bent van een bepaald land is het niet zo slim dat land erg boos te maken.
Gelukkig is Trump geen landquote:Op donderdag 17 september 2026 08:49 schreef hondonspain het volgende:
Zolang je heel erg afhankelijk bent van een bepaald land is het niet zo slim dat land erg boos te maken.
Tja verzint hij volgende week wel een andere reden. Net zoals afspraken worden genegeerd als het hem niet meer uitkomt. Op ten duur moet je ook gewoon beseffen dat er niet meer mee te werken valt.quote:Op donderdag 17 september 2026 08:49 schreef hondonspain het volgende:
Het is niet eens 'de VS' die dat bepaalt, want mocht Trump dit doorzetten (wat mij sterk lijkt), dan krijgt het Congres geen stem hierin. Staatsrechtelijk klopt dat natuurlijk van geen kant, maar daar heeft deze regering schijt aan.quote:Op donderdag 17 september 2026 10:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De handel tussen de VS en de EU volledig stoppen zou economische zelfmoord voor beiden zijn.
Er zijn zoveel gebieden waarin beiden partijen enorm profijt hebben van de onderlinge handel.
Iedereen met ook maar een klein beetje kennis van economie begrijpt dat, maar ja Trump.........
En tegelijkertijd is het ondenkbaar dat je een andere partij zoals de VS laat bepalen met wie jij wel en niet handel mag drijven. Toegeven aan deze chantage is verder een vrijbrief voor allerlei verdere chantage.
Ik ben in elk geval blij dat ik niet hoef te bedenken hoe je hier nu weer op moet reageren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |