abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221763446
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:31 schreef Muissnuitje het volgende:

[..]
Hier is gebouw zelf ingericht als cultuurhuis voor iedereen, er wordt wel beveiligd, maar ze kunnen er niet handhaven op normale bibliotheek-regels, meestal zitten de ouders beneden in het restaurant aan de koffie of lopen aan de overkant van de straat in de straat in de supermarkt en de kinderen zitten dan in de bieb bij de computers, lekker makkelijk voor die ouders, maar het cultuurhuis mag ze niet weigeren.
Oh dat is wel heel slecht ja, zouden ze beter gescheiden kunnen houden dan :{ Hier heb je ruimtes waar je wel mag praten en het studiegedeelte waar het echt stil moet zijn. Je moet er wel de plek voor hebben natuurlijk. Eemhuis is fucking groot dus dat zit wel goed, hoop dat de nieuwe bieb in Hilversum een dito uitstraling krijgt. Almere heeft ook een hele mooie bieb.
blablablabla
pi_221763476
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:26 schreef Ed1234 het volgende:
En in de bibliotheek zelf staan speeltoestellen
:')
pi_221763505
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:35 schreef PurifieR het volgende:

[..]
:')
Soort Monkey Town :P
Mag hopen dat het digitale speeltoestellen betreft en geen klimrekken
blablablabla
  donderdag 10 september 2026 @ 11:38:37 #29
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221763557
Al sinds m'n schooltijd niet meer in een bieb geweest...
Voorheen Bargehassus.
pi_221763559
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 10:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat lijkt me erg krap.
Ja die biebs worden steeds kleiner. Ze passen nu al in een lift blijkbaar :{
pi_221763564
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Soort Monkey Town :P
Mag hopen dat het digitale speeltoestellen betreft en geen klimrekken
Either way dus een hoop kabaal op een plek waar gewoon rust en stilte hoort te zijn.
pi_221763568
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 09:01 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Zelf sinds mensenheugenis lid en ik kan het iedereen aanbevelen. :)
Ik heb sinds ik een ereader heb gekocht, geen boek meer geleend uit de bieb.

Maar al mijn kinderen wel lid gemaakt en gaan ook regelmatig even met de kinderen naar de bieb. Vinden ze altijd een leuk 'uitje'.
pi_221763651
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja naar een heel modern pand midden in het centrum als ik het goed begrijp. Die oude locatie was echt heel mooi _O_
[ afbeelding ]

Wel erg verouderd. En idd veel overlast van zwervers en schreeuwende jongeren.
Prachtig gebouw (een van de vele monumentale villa's in die wijk), maar wat je zegt nodig aan onderhoud toe. Het wordt er in de zomermaanden ook echt bloedheet, maar de stap die er nu gekozen is (koop een oud winkelpand in een drukke straat waar al veel overlast is en weinig directe parkeergelegenheid, ook zonder je fatsoenlijk eerst te oriënteren wat er precies nodig is om iets dergelijks te verbouwen tot bieb) is vrij discutabel, ook omdat er weinig transparantie en open discussie geweest is. Ik vermoed een van tevoren afgesproken beslissing tussen de directie van de bieb en het gemeentebestuur, die zich zo mooi kunnen profileren met een nieuwe bieb met een modern hip "media-aanbod" in de mediastad.
pi_221763652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:38 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Either way dus een hoop kabaal op een plek waar gewoon rust en stilte hoort te zijn.
Ligt er aan het is tegenwoordig ook een plek voor kunst en cultuur, filmhuis of zelfs open podium. Daar kun je iets van vinden maar je moet iets om relevant te blijven in een tijd waarin media veelal digitaal is en je boeken ook digitaal kunt luisteren of lezen.
blablablabla
pi_221763718
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:42 schreef Elan het volgende:

[..]
Ligt er aan het is tegenwoordig ook een plek voor kunst en cultuur, filmhuis of zelfs open podium. Daar kun je iets van vinden maar je moet iets om relevant te blijven in een tijd waarin media veelal digitaal is en je boeken ook digitaal kunt luisteren of lezen.
Da's dus precies waarom ik mijn centen liever uitgeef aan iets waar ik wél rust en stilte bij kan ervaren. Dan koop ik liever af en toe een boek. Kinderen, herrie, muziek en andere onzin zit ik niet op te wachten.
pi_221763814
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Prachtig gebouw (een van de vele monumentale villa's in die wijk), maar wat je zegt nodig aan onderhoud toe. Het wordt er in de zomermaanden ook echt bloedheet, maar de stap die er nu gekozen is (koop een oud winkelpand in een drukke straat waar al veel overlast is en weinig directe parkeergelegenheid, ook zonder je fatsoenlijk eerst te oriënteren wat er precies nodig is om iets dergelijks te verbouwen tot bieb) is vrij discutabel, ook omdat er weinig transparantie en open discussie geweest is. Ik vermoed een van tevoren afgesproken beslissing tussen de directie van de bieb en het gemeentebestuur, die zich zo mooi kunnen profileren met een nieuwe bieb met een modern hip "media-aanbod" in de mediastad.
En betaald parkeren dat vind ik ook wel een dingetje :{ . Eerst maar even kijken, het zal hoe dan ook qua oppervlakte en inrichting een flinke upgrade worden. Volksuniversiteit komt er ook in. Een oud winkelpand heeft wel wat weinig elan, had liever een nieuwe unieke locatie gezien die architectonisch ook wat uitstraling met zich mee brengt. Al zal dat anno 2026 wel te duur zijn.
blablablabla
  donderdag 10 september 2026 @ 12:03:36 #37
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221763865
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 11:38 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ik heb sinds ik een ereader heb gekocht, geen boek meer geleend uit de bieb.

Maar al mijn kinderen wel lid gemaakt en gaan ook regelmatig even met de kinderen naar de bieb. Vinden ze altijd een leuk 'uitje'.
Ik kijk al zo veel op schermen, dat ik papier een welkome afwisseling vind. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221763932
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 12:03 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik kijk al zo veel op schermen, dat ik papier een welkome afwisseling vind. :)
Mee eens. Daarom ook een goede e-reader, leest gewoon veel prettiger als een tablet. Maar een fysiek boek in je handen hebben is gewoon het prettigst. Maar ik woon in een klein gehucht, dus onze bieb heeft gewoon heel klein echt interessant aanbod. neem bijv. de Pultizer eindlijsten, denk dat je er niet 1 exemplaar van zult vinden.

En fysiek kopen vind ik vaak te duur, en als je gemiddeld 40-50 nieuwe boeken per jaar leest, waar laat je alles.....😅
  donderdag 10 september 2026 @ 12:33:54 #39
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221764020
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 12:18 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Mee eens. Daarom ook een goede e-reader, leest gewoon veel prettiger als een tablet. Maar een fysiek boek in je handen hebben is gewoon het prettigst. Maar ik woon in een klein gehucht, dus onze bieb heeft gewoon heel klein echt interessant aanbod. neem bijv. de Pultizer eindlijsten, denk dat je er niet 1 exemplaar van zult vinden.

En fysiek kopen vind ik vaak te duur, en als je gemiddeld 40-50 nieuwe boeken per jaar leest, waar laat je alles.....😅
Klinkt bekend. Ik koop veel boeken - aanrader de Dungeon Crawler Carl series (in het Engels!) - en zie de bieb vooral ook als een alternatief er naast. Je huis wordt minder vol zo.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221764104
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:

[..]
Klopt, tegenwoordig zijn bibliotheek en buurthuis één geheel geworden, kan ook erg hinderlijk zijn als je er serieus wilt werken, want stil zijn en zachtjes praten zijn er tegenwoordig niet meer bij in de bibliotheek. :D
Bij mij in de buurt heeft de bieb speciale werk en studie ruimtes en een verdieping zelfs waar je stil moet zijn.
Die bibliotheek is wel een grote, kan me voorstellen dat daar niet overal ruimte voor is.
Twiddel
  donderdag 10 september 2026 @ 12:51:30 #41
513560 Muissnuitje
Kaasproever van beroep!
pi_221764126
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 12:47 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Bij mij in de buurt heeft de bieb speciale werk en studie ruimtes en een verdieping zelfs waar je stil moet zijn.
Die bibliotheek is wel een grote, kan me voorstellen dat daar niet overal ruimte voor is.
Dat hebben we hier ook, ontzettend grote ruimte en de stilteruimte hebben we zelfs zelf nog mee ingericht door vintage spullen mee te brengen voor de sfeer, maar diezelfde ruimte is al vanaf de eerste maand telkens gesloten om jongeren te weren, echtbwereld andersom dit.
Dat is lang gehad dat ik een account op Fok! heb geleden.🐭 🧀
pi_221764139
Past wel in de trend van minder online willen zijn. Wat ik snap.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221764228
In de zomer niet zoveel bij de bieb geweest.
Dadelijk in de winter wel weer, lekker op de bank onder een dekentje een goed boek lezen.
Kost ook geen drol hier dat scheelt ook, paar tientjes op jaarbasis meen ik
pi_221764277
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:

[..]
Klopt, tegenwoordig zijn bibliotheek en buurthuis één geheel geworden, kan ook erg hinderlijk zijn als je er serieus wilt werken, want stil zijn en zachtjes praten zijn er tegenwoordig niet meer bij in de bibliotheek. :D
Dat hoeft ook niet, je hebt tegenwoordig heatsets om geluid te weren. Zet je die maar op.
  donderdag 10 september 2026 @ 14:01:23 #45
513560 Muissnuitje
Kaasproever van beroep!
pi_221764430
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 13:27 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet, je hebt tegenwoordig heatsets om geluid te weren. Zet je die maar op.
Wat een nonsens joh.
Dat is lang gehad dat ik een account op Fok! heb geleden.🐭 🧀
  donderdag 10 september 2026 @ 14:04:59 #46
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221764455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2026 12:47 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Moeten en echt gebeuren is nog een verschil, ik zie nog vaak genoeg ouders met gillende kinderen in de bibliotheek :') . Je merkt ook dat bij de cafetaria meer noise is en soms hebben ze cursussen of lezen ze voor en is er ook meer geluid.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 10 september 2026 @ 14:37:19 #47
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221764670
quote:
14s.gif Op donderdag 10 september 2026 10:29 schreef SEMTEX het volgende:
Goed om te horen :) en inderdaad, ik zie dat in Eindhoven ook. De bieb helpt daar ook om expats Nederlands te leren lezen.
Ze hebben hem daar wel zowat gehalveerd ten opzichte van 20 jaar terug.

Blijft zonde.

Uden heeft een vaagjes uitziende bibliotheek die uiterlijk nog half in de jaren 70 zit en half in het heden, maar de leeszaal is een stuk beter.
pi_221764714
Ik doe even een crosspost.
quote:
2s.gif Op woensdag 9 september 2026 19:25 schreef OllieA het volgende:
Wat betreft die verslechtering van de leesvaardigheid is, denk ik, een ander aspect nog niet genoemd.
Sinds 2012 is er een flinke verschraling geweest van het bibliotheekwezen, door bezuinigingen. Veel hoofdvestigingen zijn gesloten: van 843 naar 760 in 2020; de effecten op kleinere vestigingen als steun- en servicepunten en bibliobussen zijn nog veel groter.

De bibliotheekwet (2020 denk ik) heeft daar financieel wel een kentering in teweeggebracht, maar tegelijkertijd ook een andere invulling gegeven: bibliotheken werden multifunctionele ontmoetingsplekken met themacafés, workshops en digitale ondersteuning.
Medewerkers worden niet geselecteerd op liefde voor lezen, maar op sociale vaardigheden en omgaan met conflicten: zo krijgen nu alle medewerkers van de openbare bibliotheek Amsterdam weerbaarheidstrainingen van een oud-politieagent.
Vragen gaan niet meer over literatuur of lekkere boeken, maar over printen en hoe DIGI-D werkt.

De stille leeszaal is een soort informatiepunt van de overheid geworden waar bijvoorbeeld activiteiten voor hangjongeren worden georganiseerd die niet bar veel met de liefde voor het boek te maken hebben.

Bezuinigen op bibliotheken, en ze een andere invulling geven, niet zo'n wonder dat de liefde voor lezen, en daarmee de leesvaardigheid afneemt.

De bibliothecaris (m/v) die een kind zo kon vertellen: als je dat boek heel leuk vond, moet je deze eens proberen, zal nog wel bestaan, maar er zijn er steeds minder.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221764740
Ik ben sinds mijn kinderen naar de bieb gingen ook weer lid geworden. De bieb zelf is niet super groot maar via de app kun je alles gewoon reserveren. De nieuwste boeken hebben altijd wel een beetje een wachtrij maar dat maakt me niet zoveel uit. Zie je een boek zet je het mooi op je lijstje in de app. Werkt ideaal zo.
pi_221764799
quote:
2s.gif Op donderdag 10 september 2026 14:04 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Moeten en echt gebeuren is nog een verschil, ik zie nog vaak genoeg ouders met gillende kinderen in de bibliotheek :') . Je merkt ook dat bij de cafetaria meer noise is en soms hebben ze cursussen of lezen ze voor en is er ook meer geluid.
Ik snap de irritatie, aan de andere kant wil ik als ouder graag mijn kinderen enthousiast maken voor het lezen. Dus ook boeken, en dus de bieb.

Hierom is het goed als biebs ook expliciet kinder middagen organiseren. zoals in de jaren 90 en 80 gebeurde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')