abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 september 2026 @ 16:56:33 #126
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221759150
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 16:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Zie ook deze (Amerikaanse) docent. Leraar worden doe je vaak uit idealisme (denk ik) dus als het systeem dan zo ontzettend faalt, en je zelf te weinig macht hebt om daar veel aan te veranderen, moet dat ontzettend frustrerend zijn.

Bekijk deze YouTube-video
Kennis van me heeft lesgegeven in (ik dacht) Chicago en is gillend weggerend. Die arme kinderen kregen geen boeken maar wat stenciltjes en voor de rest was die school vooral om te zorgen dat de leerlingen niet met een spuit in hun arm op straat lagen. Dat krijg je als je in de verkeerde postcode woont. Mag niet eens onderwijs heten.
pi_221759188
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 16:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Kennis van me heeft lesgegeven in (ik dacht) Chicago en is gillend weggerend. Die arme kinderen kregen geen boeken maar wat stenciltjes en voor de rest was die school vooral om te zorgen dat de leerlingen niet met een spuit in hun arm op straat lagen. Dat krijg je als je in de verkeerde postcode woont. Mag niet eens onderwijs heten.
Enorme tweedeling daar, is mijn indruk. Een land waar je heel ver kunt komen als je de kansen beschikbaar hebt en ook keihard werkt, maar zonder die kansen bereik je realistisch gezien in het beste geval een rotbaan zonder rechten, zonder waardigheid, en met constante onzekerheid, en in het slechtste geval eindig je dood op straat zonder dat het iemand interesseert. Ik zag recent ook weer filmpjes voorbij komen over de tentenkampen, hele rijen van treurige tentjes en kartonnen krotten op de stoep in LA, vlak voor de glimmende kantoorpanden van tig miljoen. Daar liepen ook gewoon kinderen tussen, ik weet het niet zeker maar ik betwijfel of iemand erop let of die naar school gaan.
pi_221760132
Wat betreft die verslechtering van de leesvaardigheid is, denk ik, een ander aspect nog niet genoemd.
Sinds 2012 is er een flinke verschraling geweest van het bibliotheekwezen, door bezuinigingen. Veel hoofdvestigingen zijn gesloten: van 843 naar 760 in 2020; de effecten op kleinere vestigingen als steun- en servicepunten en bibliobussen zijn nog veel groter.

De bibliotheekwet (2020 denk ik) heeft daar financieel wel een kentering in teweeggebracht, maar tegelijkertijd ook een andere invulling gegeven: bibliotheken werden multifunctionele ontmoetingsplekken met themacafés, workshops en digitale ondersteuning.
Medewerkers worden niet geselecteerd op liefde voor lezen, maar op sociale vaardigheden en omgaan met conflicten: zo krijgen nu alle medewerkers van de openbare bibliotheek Amsterdam weerbaarheidstrainingen van een oud-politieagent.
Vragen gaan niet meer over literatuur of lekkere boeken, maar over printen en hoe DIGI-D werkt.

De stille leeszaal is een soort informatiepunt van de overheid geworden waar bijvoorbeeld activiteiten voor hangjongeren worden georganiseerd die niet bar veel met de liefde voor het boek te maken hebben.

Bezuinigen op bibliotheken, en ze een andere invulling geven, niet zo'n wonder dat de liefde voor lezen, en daarmee de leesvaardigheid afneemt.

De bibliothecaris (m/v) die een kind zo kon vertellen: als je dat boek heel leuk vond, moet je deze eens proberen, zal nog wel bestaan, maar er zijn er steeds minder.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221761075
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 09:00 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is veel te laat. Lezen is, net als gezond eten, een gewoonte die de ouders moeten voordoen. Honderden onderzoeken hebben al bewezen dat de interesse voor lezen begint bij voorlezen.
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb het speciaal over het zelfstandig lezen van boeken. Dat gebeurt op wat latere leeftijd.
  woensdag 9 september 2026 @ 20:46:47 #130
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_221761206
Vandaag een artikel in de Belgische krant, waaruit blijkt dat de grootste daling in leesvaardigheid juist bij de sterkste lezers te merken is, die thuis Nederlands spreken. Er lijken dus nog wel degelijk andere factoren mee te spelen dan "door immigratie komen er meer leerlingen met een taalachterstand bij."

quote:
"Het meest verrassende resultaat bij het Pisa-onderzoek is dat net de meest kansrijke groep er het sterkst op achteruit gaat voor lezen. Wie kijkt naar de resultaten voor de thuissituatie, merkt dat de meest bevoorrechte jongeren dieper naar beneden tuimelen voor leesvaardigheid dan de groep jongeren met een kwetsbare thuis. Die laatste groep scoort evenwel nog steeds veel lager. Bij Pirls, dat het leesniveau van tienjarigen toetst, kwam men tot een gelijkaardige vaststelling. “Er was enkel een significante achteruitgang bij de groep die thuis Nederlands spreekt”, zegt Katrijn Denies (KU Leuven).
https://www.standaard.be/(...)eruit/161137244.html

Wellicht speelt mee dat kinderen heden ten dage thuis ook gewoon minder gestimuleerd worden door de ouders om te lezen. Ik heb hier geen enkel bewijs voor, maar gezien de terugloop van tijdschriften, boeken, en ander drukwerk, kan ik me voorstellen dat je steeds minder huizen treft met een volle boekenkast tegen de muur. Daarnaast is Disney natuurlijk een geduchte concurrent voor Dahl, en zullen ook ouders die zelf in de "lezen is niet cool" mindset zijn blijven hangen, hun kinderen minder snel aan het lezen krijgen.
pi_221762709
quote:
2s.gif Op woensdag 9 september 2026 19:25 schreef OllieA het volgende:
Wat betreft die verslechtering van de leesvaardigheid is, denk ik, een ander aspect nog niet genoemd.
Sinds 2012 is er een flinke verschraling geweest van het bibliotheekwezen, door bezuinigingen. Veel hoofdvestigingen zijn gesloten: van 843 naar 760 in 2020; de effecten op kleinere vestigingen als steun- en servicepunten en bibliobussen zijn nog veel groter.

De bibliotheekwet (2020 denk ik) heeft daar financieel wel een kentering in teweeggebracht, maar tegelijkertijd ook een andere invulling gegeven: bibliotheken werden multifunctionele ontmoetingsplekken met themacafés, workshops en digitale ondersteuning.
Medewerkers worden niet geselecteerd op liefde voor lezen, maar op sociale vaardigheden en omgaan met conflicten: zo krijgen nu alle medewerkers van de openbare bibliotheek Amsterdam weerbaarheidstrainingen van een oud-politieagent.
Vragen gaan niet meer over literatuur of lekkere boeken, maar over printen en hoe DIGI-D werkt.

De stille leeszaal is een soort informatiepunt van de overheid geworden waar bijvoorbeeld activiteiten voor hangjongeren worden georganiseerd die niet bar veel met de liefde voor het boek te maken hebben.

Bezuinigen op bibliotheken, en ze een andere invulling geven, niet zo'n wonder dat de liefde voor lezen, en daarmee de leesvaardigheid afneemt.

De bibliothecaris (m/v) die een kind zo kon vertellen: als je dat boek heel leuk vond, moet je deze eens proberen, zal nog wel bestaan, maar er zijn er steeds minder.
Toen we nog in Utrecht woonden had ik juist een hele andere beleving. De bibliotheken daar organiseren heel veel dingen voor kinderen waardoor ze spelend vertrouwd werden gemaakt met de bibliotheek. Voorleesdagen, kinderconcerten, etc. En als je er dan toch was, dan nam je ook meteen wat boeken mee. Met school gingen ze ook regelmatig naar de bibliotheek. Lid zijn van de bibliotheek is trouwens gratis voor de kinderen, en ze hebben ook een gratis App waarmee je online boeken kan lenen. Ideaal als je langer op vakantie bent (of in het buitenland woont) en toch Nederlandse voorleesboeken wil lenen!
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221762746
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:34 schreef Pegos het volgende:

[..]
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb het speciaal over het zelfstandig lezen van boeken. Dat gebeurt op wat latere leeftijd.
Ja maar niet pas einde basisschool hoor. Dat kinderen beginnen met zelfstandig letters herkennen en hun naam lezen is afhankelijk van de eigen interesse al bij een jaar of vijf. Beetje spelenderwijs stimuleren door tijdens het ontbijt de verpakkingen van de hagelslag en pindakaas te lezen, en ze kennen de helft van de letters al voordat ze in groep drie zitten. Als ze dan een jaar of zes, zeven zijn, dan zitten ze tijdens het voorlezen al sommige woordjes met je mee te lezen en voor je het weet zitten ze zelf te lezen.
Beetje zonde om dan tot het einde van de basisschool te wachten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_221762752
Mijn dochter zit op het middelbaar en moet bij elke les Nederlands een Nederlandstalig boek bij zich hebben.

Verder leest ze veel manga in het Engels. Zal ook wel positief bij dragen, ook al is het in het Engels. Ik denk dat er genoeg leuks te lezen valt voor iedereen, kinderen moeten het alleen ontdekken. Lezen, lezen, lezen en niet alleen op school. Daar spelen de ouders ook een rol in vind ik. Je kan niet alles op school gooien. Je kind motiveren om te lezen, samen uit zoeken welk genre je kind leuk vindt en de boeken kopen. Het hoeft niet veel te kosten, op Vinted kan je ook van alles vinden.

Het begint wat mij betreft al met je kind voor te lezen als ze klein zijn (met bedtijd bijvoorbeeld) om zo boeken interessant te maken voor ze.

[ Bericht 18% gewijzigd door Sunshine1982 op 10-09-2026 09:18:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')