quote:Meer locaties, meer bezoekers en meer leden: bibliotheek zit in de lift
Deel dit artikel
Terwijl de leesvaardigheid van jongeren de laatste jaren is gedaald, is de bibliotheek juist populairder geworden onder jongeren en jongvolwassenen. Uit cijfers van de KB nationale bibliotheek en het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal bibliotheekleden in de leeftijd van 18 tot 30 jaar in 2025 met ruim een vijfde is toegenomen.
Naast een uitleenpunt voor boeken wordt de bibliotheek steeds meer een plek waar mensen tijd doorbrengen, leren en zich laten informeren, zegt directeur Klaas Gravesteijn van de Vereniging van Openbare Bibliotheken. De KB nationale bibliotheek noemt de vestigingen verspreid over het land "publieke huiskamers waar iedereen welkom is" - ook zonder abonnement.
Bibliotheken vervullen ook in toenemende mate een maatschappelijke rol. In veel vestigingen zijn informatiepunten ingericht, waar mensen terecht kunnen met vragen over bijvoorbeeld de digitale overheid, financiën en inburgering. Ook worden er activiteiten en taallessen georganiseerd. Ruim 360.000 mensen kwamen via die dienstverlening in aanraking met de bibliotheek.
Meer vestigingen
In totaal organiseerden bibliotheken vorig jaar ruim 400.000 activiteiten, van leesclubs en debatten tot workshops over AI en burgerschap. Mede dankzij die activiteiten weet de bibliotheek mensen aan zich te binden, zegt Gravesteijn. Niet alleen onder jongvolwassenen steeg het aantal leden, ook meer kinderen werden lid. In totaal hebben 3,8 miljoen mensen in Nederland een abonnement.
Dat de bibliotheek meer bezoekers trekt heeft volgens de KB nationale bibliotheek ook te maken met de toename in het aantal vestigingen. Vorig jaar kwamen er 35 bibliotheekvestigingen bij, waardoor het totale aantal locaties in 2025 uitkwam op 1283.
Dat is het hoogste aantal sinds 2014, wat gold als een zwaar jaar voor bibliotheken en een dieptepunt in het aantal vestigingen. De laatste jaren werd meermaals extra geld uitgetrokken voor bibliotheekvoorzieningen. Daardoor konden tientallen nieuwe vestigingen worden geopend en andere gemoderniseerd.
Volgens Gravesteijn hebben bibliotheken dankzij deze investeringen en de Bibliotheekwet uit 2015 "de weg omhoog gevonden". In die wet werd duidelijker vastgelegd wat de taken en verantwoordelijkheden van de bibliotheek zijn.
Meer vestigingen, meer gratis
Het aantal leden is mede toegenomen doordat 76 procent van de bibliotheken korting geeft of gratis abonnementen aanbiedt aan mensen boven de 18 jaar, blijkt uit het rapport. Voor kinderen is lid zijn altijd gratis. De bibliotheek speelt dan ook een belangrijke rol in leesbevordering: het stimuleren van lezen en vergroten van leesplezier bij kinderen en jongeren, maar ook volwassenen.
Staatssecretaris Tielen van Onderwijs vindt het "goed nieuws dat de bibliotheek in de lift zit". Dinsdag uitte ze nog haar zorgen over de dalende leesvaardigheidscijfers uit het PISA-rapport. Ze prijst de bibliotheek als plek waar kinderen en volwassenen hun leesplezier en de leesvaardigheid kunnen vergroten. Dat is belangrijk, "want taal heb je nodig voor alles", aldus Tielen.
Toename in online boeken
Naast alle activiteiten binnen én buiten de vestingen blijft de bibliotheek bovenal een uitleenpunt voor boeken, met in totaal een collectie van 22,9 miljoen fysieke boeken. Die variëren van kinderboeken en young adult tot stripboeken en boeken in makkelijke taal.
Ook de Bibliotheek op school heeft met 6,9 miljoen boeken een grote collectie. Daar was een stijging in het aantal uitleningen te zien: dat liep in 2025 met 7 procent op naar 8,5 miljoen.
NOS
De bibliotheek biedt ook boeken aan die mensen kunnen lezen of luisteren op hun telefoon of e-reader. De online bibliotheek groeide het afgelopen jaar met ruim 10 procent tot 763.000 titels.
Ronald Huizer van de KB nationale bibliotheek noemt de online bibliotheek een aanvulling op de fysieke. "Mensen willen zelf kunnen kiezen wat bij ze past. Lezen gebeurt allang niet meer alleen op papier", zegt hij. "De groei van de online bibliotheek laat zien dat steeds meer mensen die mogelijkheden weten te vinden."
Helemaal mee eens. Zelf sinds mensenheugenis lid en ik kan het iedereen aanbevelen.quote:De bibliotheek speelt dan ook een belangrijke rol in leesbevordering: het stimuleren van lezen en vergroten van leesplezier bij kinderen en jongeren, maar ook volwassenen.
Klopt, tegenwoordig zijn bibliotheek en buurthuis één geheel geworden, kan ook erg hinderlijk zijn als je er serieus wilt werken, want stil zijn en zachtjes praten zijn er tegenwoordig niet meer bij in de bibliotheek.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:04 schreef Elan het volgende:
Vroeger gingen wij alleen naar de bieb om een paar boeken te huren of terug te brengen, tegenwoordig zijn er volop studie en werkplekken. Zit zelfs een compleet restaurant hier.
Mooi dat ze met hun tijd mee gaan.
Ik begrijp waarom de bibliotheek zich ook op meer (zij)taken richt, maar ik mis de bieb van vroeger ook wel waar het gewoon stil moest zijn en daar ook op gelet werd. Je kunt nu gewoon luidruchtige telefoongesprekken voeren zonder dat er iemand nog van opkijkt. Jammer.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Klopt, tegenwoordig zijn bibliotheek en buurthuis één geheel geworden, kan ook erg hinderlijk zijn als je er serieus wilt werken, want stil zijn en zachtjes praten zijn er tegenwoordig niet meer bij in de bibliotheek.
Het is voor mij juist de reden geweest er weg te blijven jaren geleden al. Ik zocht een leuke plek in een rustige omgeving om met een kop koffie wat online te kunnen werken, maar inderdaad luid kletsende mensen, spelende kinderen en noem het maar op, tot tot overmaat van ramp de bibliothecaresse me vroeg "een beetje op die kinderen te letten, want hun ouders waren naar de winkel verderop in de straat en zelf was ze achterin het magazijn bezig en kon niet telkens gestoord worden", ik was met stomheid geslagen, want dat ik in de bibliotheek rustig moest kunnen werken had kennelijk geen enkele prioriteit. Ik heb het haar ook nog gezegd, maar dat was tevens mijn laatste bezoek aan de bibliotheek!quote:Op donderdag 10 september 2026 10:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik begrijp waarom de bibliotheek zich ook op meer (zij)taken richt, maar ik mis de bieb van vroeger ook wel waar het gewoon stil moest zijn en daar ook op gelet werd. Je kunt nu gewoon luidruchtige telefoongesprekken voeren zonder dat er iemand nog van opkijkt. Jammer.
Hier heb je stukken met studie stilte en afsluitbare studiehokken. Er loopt beveiliging rond die de stilte handhaaft. Heb ik nog wat uren zitten leren toen mijn buren aan het verbouwen waren en ik theorie voor mijn groot rijbewijs moest leren. Ook jongeren met fastfood worden er zonder pardon uitgetraptquote:Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Klopt, tegenwoordig zijn bibliotheek en buurthuis één geheel geworden, kan ook erg hinderlijk zijn als je er serieus wilt werken, want stil zijn en zachtjes praten zijn er tegenwoordig niet meer bij in de bibliotheek.
Ja, begrijp ik. Hier (Hilversum) is de bibliotheek momenteel bezig te verhuizen (wat zoals gebruikelijk veel prijziger en langduriger uitvalt dan van tevoren begroot) naar een plek in het centrum. Op de huidige locatie zie ik al jaren een afnemende interesse om nog te handhaven op het maken van veel lawaai, rommel en het gebruiken van de bieb als hangplek, en de nieuwe locatie wordt omgeven door marketingkreten als "de bibliotheek naar de 21e eeuw halen", "een ontmoetingsplek voor iedereen", "elke dag een breed aanbod aan activiteiten", en meer van dat soort geblabla. Ik vrees dat het nog meer een soort lawaaiig hanghonk wordt waar je toevallig ook nog een boek kunt lenen, en als dat zo is is het voor mij ook wel klaar. Jammer, want ik ben al vanaf kind lid geweest. Gelukkig heb ik zelf ook gewoon een collectie.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:48 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Het is voor mij juist de reden geweest er weg te blijven jaren geleden al. Ik zocht een leuke plek in een rustige omgeving om met een kop koffie wat online te kunnen werken, maar inderdaad luid kletsende mensen, spelende kinderen en noem het maar op, tot tot overmaat van ramp de bibliothecaresse me vroeg "een beetje op die kinderen bezig, want hun ouders waren naar de winkel verderop in de straat en zelf was ze achterin het magazijn bezig en kon niet telkens gestoord worden", ik was met stomheid geslagen, want dat ik in de bibliotheek rustig moest kunnen werken had kennelijk heen enkele prioriteit. Was mijn laatste bezoek aan de bibliotheek!
Heb je nog veel geluk, hier is ook een stilteruimte, maar die zit altijd op slot omdat anders jongeren er alsnog een hangplek van maken.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Hier heb je stukken met studie stilte en afsluitbare studiehokken. Er loopt beveiliging rond die de stilte handhaaft. Heb ik nog wat uren zitten leren toen mijn buren aan het verbouwen waren en ik theorie voor mijn groot rijbewijs moest leren. Ook jongeren met fastfood worden er zonder pardon uitgetrapt.
Dat was een dikke NEE geweest.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:48 schreef Muissnuitje het volgende:
tot tot overmaat van ramp de bibliothecaresse me vroeg "een beetje op die kinderen te letten, want hun ouders waren naar de winkel verderop in de straat en zelf was ze achterin het magazijn bezig en kon niet telkens gestoord worden"
Tja dat is de keerzijde, al geloof ik dat de meeste (middel)grote biebs wel constant een beveiliger hebben rondlopen omdat anders inderdaad het een gezellige hangplek voor jongeren en daklozen zou worden.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:14 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Heb je nog veel geluk, hier is ook een stilteruimte, maar die zit altijd op slot omdat anders jongeren er alsnog een hangplek van maken.
Hier is de bibliotheek een aantal jaren geleden ook verhuisd naar een groter en nieuw pand, gelijk gefuseerd met het plaatselijke cultuurhuis, de muziekverenigingen en concertzaal en nog een tal aan verschillende kleinere losse organisaties, daar merk je in de bibliotheek-ruimte vrij weinig van, dus perfect opgezet, maar de computer-werkplekken worden structureel door spelende kinderen bezet gehouden, de stilteruimte is standaard afgesloten om spelende kinderen te weren, maar verder is geen handhaving, want,.. "personeelskosten waarschijnlijk", als je al een werkplek achter een computer kunt bemachtigen dan zit de computer standaard vol met plakzooi en er begint steevast meteen een kind tegen je te bléhren dat het zijn/ haar computer is..quote:Op donderdag 10 september 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, begrijp ik. Hier (Hilversum) is de bibliotheek momenteel bezig te verhuizen (wat zoals gebruikelijk veel prijziger en langduriger uitvalt dan van tevoren begroot) naar een plek in het centrum. Op de huidige locatie zie ik al jaren een afnemende interesse om nog te handhaven op het maken van veel lawaai, rommel en het gebruiken van de bieb als hangplek, en de nieuwe locatie wordt omgeven door marketingkreten als "de bibliotheek naar de 21e eeuw halen", "een ontmoetingsplek voor iedereen", "elke dag een breed aanbod aan activiteiten", en meer van dat soort geblabla. Ik vrees dat het nog meer een soort lawaaiig hanghonk wordt waar je toevallig ook nog een boek kunt lenen, en als dat zo is is het voor mij ook wel klaar. Jammer, want ik ben al vanaf kind lid geweest. Gelukkig heb ik zelf ook gewoon een collectie.
Hier is gebouw zelf ingericht als cultuurhuis voor iedereen, er wordt wel beveiligd, maar ze kunnen er niet handhaven op normale bibliotheek-regels, meestal zitten de ouders beneden in het restaurant aan de koffie of lopen aan de overkant van de straat in de straat in de supermarkt en de kinderen zitten dan in de bieb bij de computers, lekker makkelijk voor die ouders, maar het cultuurhuis mag ze niet weigeren.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja dat is de keerzijde, al geloof ik dat de meeste (middel)grote biebs wel constant een beveiliger hebben rondlopen omdat anders inderdaad het een gezellige hangplek voor jongeren en daklozen zou worden.
Ja naar een heel modern pand midden in het centrum als ik het goed begrijp. Die oude locatie was echt heel mooiquote:Op donderdag 10 september 2026 10:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, begrijp ik. Hier (Hilversum) is de bibliotheek momenteel bezig te verhuizen (wat zoals gebruikelijk veel prijziger en langduriger uitvalt dan van tevoren begroot) naar een plek in het centrum. Op de huidige locatie zie ik al jaren een afnemende interesse om nog te handhaven op het maken van veel lawaai, rommel en het gebruiken van de bieb als hangplek, en de nieuwe locatie wordt omgeven door marketingkreten als "de bibliotheek naar de 21e eeuw halen", "een ontmoetingsplek voor iedereen", "elke dag een breed aanbod aan activiteiten", en meer van dat soort geblabla. Ik vrees dat het nog meer een soort lawaaiig hanghonk wordt waar je toevallig ook nog een boek kunt lenen, en als dat zo is is het voor mij ook wel klaar. Jammer, want ik ben al vanaf kind lid geweest. Gelukkig heb ik zelf ook gewoon een collectie.
Absoluutquote:Op donderdag 10 september 2026 11:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat was een dikke NEE geweest.
Oh dat is wel heel slecht ja, zouden ze beter gescheiden kunnen houden danquote:Op donderdag 10 september 2026 11:31 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Hier is gebouw zelf ingericht als cultuurhuis voor iedereen, er wordt wel beveiligd, maar ze kunnen er niet handhaven op normale bibliotheek-regels, meestal zitten de ouders beneden in het restaurant aan de koffie of lopen aan de overkant van de straat in de straat in de supermarkt en de kinderen zitten dan in de bieb bij de computers, lekker makkelijk voor die ouders, maar het cultuurhuis mag ze niet weigeren.
quote:Op donderdag 10 september 2026 11:26 schreef Ed1234 het volgende:
En in de bibliotheek zelf staan speeltoestellen
Soort Monkey Townquote:
Either way dus een hoop kabaal op een plek waar gewoon rust en stilte hoort te zijn.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Soort Monkey Town![]()
Mag hopen dat het digitale speeltoestellen betreft en geen klimrekken
Ik heb sinds ik een ereader heb gekocht, geen boek meer geleend uit de bieb.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:01 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Zelf sinds mensenheugenis lid en ik kan het iedereen aanbevelen.
Prachtig gebouw (een van de vele monumentale villa's in die wijk), maar wat je zegt nodig aan onderhoud toe. Het wordt er in de zomermaanden ook echt bloedheet, maar de stap die er nu gekozen is (koop een oud winkelpand in een drukke straat waar al veel overlast is en weinig directe parkeergelegenheid, ook zonder je fatsoenlijk eerst te oriënteren wat er precies nodig is om iets dergelijks te verbouwen tot bieb) is vrij discutabel, ook omdat er weinig transparantie en open discussie geweest is. Ik vermoed een van tevoren afgesproken beslissing tussen de directie van de bieb en het gemeentebestuur, die zich zo mooi kunnen profileren met een nieuwe bieb met een modern hip "media-aanbod" in de mediastad.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja naar een heel modern pand midden in het centrum als ik het goed begrijp. Die oude locatie was echt heel mooi![]()
[ afbeelding ]
Wel erg verouderd. En idd veel overlast van zwervers en schreeuwende jongeren.
Ligt er aan het is tegenwoordig ook een plek voor kunst en cultuur, filmhuis of zelfs open podium. Daar kun je iets van vinden maar je moet iets om relevant te blijven in een tijd waarin media veelal digitaal is en je boeken ook digitaal kunt luisteren of lezen.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Either way dus een hoop kabaal op een plek waar gewoon rust en stilte hoort te zijn.
Da's dus precies waarom ik mijn centen liever uitgeef aan iets waar ik wél rust en stilte bij kan ervaren. Dan koop ik liever af en toe een boek. Kinderen, herrie, muziek en andere onzin zit ik niet op te wachten.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt er aan het is tegenwoordig ook een plek voor kunst en cultuur, filmhuis of zelfs open podium. Daar kun je iets van vinden maar je moet iets om relevant te blijven in een tijd waarin media veelal digitaal is en je boeken ook digitaal kunt luisteren of lezen.
En betaald parkeren dat vind ik ook wel een dingetjequote:Op donderdag 10 september 2026 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Prachtig gebouw (een van de vele monumentale villa's in die wijk), maar wat je zegt nodig aan onderhoud toe. Het wordt er in de zomermaanden ook echt bloedheet, maar de stap die er nu gekozen is (koop een oud winkelpand in een drukke straat waar al veel overlast is en weinig directe parkeergelegenheid, ook zonder je fatsoenlijk eerst te oriënteren wat er precies nodig is om iets dergelijks te verbouwen tot bieb) is vrij discutabel, ook omdat er weinig transparantie en open discussie geweest is. Ik vermoed een van tevoren afgesproken beslissing tussen de directie van de bieb en het gemeentebestuur, die zich zo mooi kunnen profileren met een nieuwe bieb met een modern hip "media-aanbod" in de mediastad.
Ik kijk al zo veel op schermen, dat ik papier een welkome afwisseling vind.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:38 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik heb sinds ik een ereader heb gekocht, geen boek meer geleend uit de bieb.
Maar al mijn kinderen wel lid gemaakt en gaan ook regelmatig even met de kinderen naar de bieb. Vinden ze altijd een leuk 'uitje'.
Mee eens. Daarom ook een goede e-reader, leest gewoon veel prettiger als een tablet. Maar een fysiek boek in je handen hebben is gewoon het prettigst. Maar ik woon in een klein gehucht, dus onze bieb heeft gewoon heel klein echt interessant aanbod. neem bijv. de Pultizer eindlijsten, denk dat je er niet 1 exemplaar van zult vinden.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:03 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik kijk al zo veel op schermen, dat ik papier een welkome afwisseling vind.
Klinkt bekend. Ik koop veel boeken - aanrader de Dungeon Crawler Carl series (in het Engels!) - en zie de bieb vooral ook als een alternatief er naast. Je huis wordt minder vol zo.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:18 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Mee eens. Daarom ook een goede e-reader, leest gewoon veel prettiger als een tablet. Maar een fysiek boek in je handen hebben is gewoon het prettigst. Maar ik woon in een klein gehucht, dus onze bieb heeft gewoon heel klein echt interessant aanbod. neem bijv. de Pultizer eindlijsten, denk dat je er niet 1 exemplaar van zult vinden.
En fysiek kopen vind ik vaak te duur, en als je gemiddeld 40-50 nieuwe boeken per jaar leest, waar laat je alles.....😅
Bij mij in de buurt heeft de bieb speciale werk en studie ruimtes en een verdieping zelfs waar je stil moet zijn.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Dat hebben we hier ook, ontzettend grote ruimte en de stilteruimte hebben we zelfs zelf nog mee ingericht door vintage spullen mee te brengen voor de sfeer, maar diezelfde ruimte is al vanaf de eerste maand telkens gesloten om jongeren te weren, echtbwereld andersom dit.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:47 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Bij mij in de buurt heeft de bieb speciale werk en studie ruimtes en een verdieping zelfs waar je stil moet zijn.
Die bibliotheek is wel een grote, kan me voorstellen dat daar niet overal ruimte voor is.
Dat hoeft ook niet, je hebt tegenwoordig heatsets om geluid te weren. Zet je die maar op.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:36 schreef Muissnuitje het volgende:
[..]
Wat een nonsens joh.quote:Op donderdag 10 september 2026 13:27 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, je hebt tegenwoordig heatsets om geluid te weren. Zet je die maar op.
Moeten en echt gebeuren is nog een verschil, ik zie nog vaak genoeg ouders met gillende kinderen in de bibliotheekquote:Op donderdag 10 september 2026 12:47 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Bij mij in de buurt heeft de bieb speciale werk en studie ruimtes en een verdieping zelfs waar je stil moet zijn.
Ze hebben hem daar wel zowat gehalveerd ten opzichte van 20 jaar terug.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:29 schreef SEMTEX het volgende:
Goed om te horenen inderdaad, ik zie dat in Eindhoven ook. De bieb helpt daar ook om expats Nederlands te leren lezen.
quote:Op woensdag 9 september 2026 19:25 schreef OllieA het volgende:
Wat betreft die verslechtering van de leesvaardigheid is, denk ik, een ander aspect nog niet genoemd.
Sinds 2012 is er een flinke verschraling geweest van het bibliotheekwezen, door bezuinigingen. Veel hoofdvestigingen zijn gesloten: van 843 naar 760 in 2020; de effecten op kleinere vestigingen als steun- en servicepunten en bibliobussen zijn nog veel groter.
De bibliotheekwet (2020 denk ik) heeft daar financieel wel een kentering in teweeggebracht, maar tegelijkertijd ook een andere invulling gegeven: bibliotheken werden multifunctionele ontmoetingsplekken met themacafés, workshops en digitale ondersteuning.
Medewerkers worden niet geselecteerd op liefde voor lezen, maar op sociale vaardigheden en omgaan met conflicten: zo krijgen nu alle medewerkers van de openbare bibliotheek Amsterdam weerbaarheidstrainingen van een oud-politieagent.
Vragen gaan niet meer over literatuur of lekkere boeken, maar over printen en hoe DIGI-D werkt.
De stille leeszaal is een soort informatiepunt van de overheid geworden waar bijvoorbeeld activiteiten voor hangjongeren worden georganiseerd die niet bar veel met de liefde voor het boek te maken hebben.
Bezuinigen op bibliotheken, en ze een andere invulling geven, niet zo'n wonder dat de liefde voor lezen, en daarmee de leesvaardigheid afneemt.
De bibliothecaris (m/v) die een kind zo kon vertellen: als je dat boek heel leuk vond, moet je deze eens proberen, zal nog wel bestaan, maar er zijn er steeds minder.
Ik snap de irritatie, aan de andere kant wil ik als ouder graag mijn kinderen enthousiast maken voor het lezen. Dus ook boeken, en dus de bieb.quote:Op donderdag 10 september 2026 14:04 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Moeten en echt gebeuren is nog een verschil, ik zie nog vaak genoeg ouders met gillende kinderen in de bibliotheek. Je merkt ook dat bij de cafetaria meer noise is en soms hebben ze cursussen of lezen ze voor en is er ook meer geluid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |