In 2006 won Egypte de Africa Cup, spelend in Egypte. Spelers probeerden te bidden op het veld, maar officials haalden ze eraf met een schuddend vingertje en verwezen ze naar de catacomben. Dat doe je maar op een stil plekje, privé.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:22 schreef William_Papadin het volgende:
Moet je nagaan als het hier om een moslim zou gaan die openlijk zijn geloof belijd, dan was Tim Hofman stil geweest.
Dit is gewoon reageren op geschreeuwtoeter van de heer Weghorst zelf over een fokking goal die hij maakt. Als hij dat niet in de camera had getetterd was er niemand die zich ging committeren aan het uitpluizen van zijn religieuze waanideeën, toch?quote:Op woensdag 9 september 2026 09:43 schreef nostra het volgende:
Vanwaar toch die obsessieve neiging van mensen om zich te bemoeien met andere mensen? Nu zijn gelovigen daar zelf ook bijzonder sterk in, maar laat die vent lekker doen waar hij zich senang bij voelt en ga verder met je leven.
Ik denk niet dat God zich met voetbal bemoeit, maar de Randstedelijke columnistenhaat tegen het Christendom kent weer geen grenzen. Als welk exotisch geloof ook Nederland binnenkomt is dat 'mooi' en 'indrukwekkend', maar op het Christendom wordt standaard afgegeven. Dan deug je, dan hoor je er bij.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:14 schreef Mikeytt het volgende:
https://dit.eo.nl/artikel(...)niet-serieus-genomen
Hoort geloof wel thuis op het voetbalveld? 'God wordt niet serieus genomen'
Hij zou 'volslagen krankzinnig' en 'de weg kwijt' zijn. Uitspraken van Wout Weghorst over God bleven de afgelopen weken leiden tot ophef en reacties. Hoe openlijk mogen voetballers getuigen van hun geloof? "Het kan geen kwaad, maar ik vind het allemaal zo simpel", vindt historicus Wim Berkelaar.
[ afbeelding ]
Het huwelijk tussen voetbal en geloof
Het voetbalelftal van Curaçao biddend op het veld, spelers die een kruisje slaan: het zijn voorbeelden waarbij voetbal en geloof samenkomen. Ook Wout Weghorst ervaarde 'hulp van boven' tijdens de wedstrijd tussen FC Twente en FK Qarabağ. Ook ervaarde hij de bliksem voorafgaand aan de wedstrijd als een teken van God.
De uitspraken van de voetballer maken de tongen los. Tim Hofman noemde het een 'leipe betrekkingswaan'. BBB-politica Caroline van der Plas vindt dat Hofman een beetje te veel in zichzelf is gaan geloven. En volgens Sander Schimmelpenninck is Weghorst geen geval apart. Er zijn bekende bekeerlingen in overvloed, maar het ontbreekt volgens hem aan zingeving en moraliteit.
Volgens Schimmelpenninck is alles dat goed is aan het geloof eruit gehaald. Verder zegt hij in de Volkskrant dat men er niet op hoeft te rekenen dat deze 'bekeerlingen' wekelijks een gebedshuis bezoeken of aan vrijwilligerswerk doen.
God op het voetbalveld: mooi of krankzinnig?
In Dit is de dag (EO) gaat het over de uitspraken van Wout Weghorst en over het christelijk geloof in voetbal. Nordin Ghouddani, presentator bij Mocro Inside, is duidelijk.
"Ik vind het mooi als mensen hun geloof op een mooie manier naar buiten brengen en dat ze dankbaar zijn naar God toe."
- Nordin Ghouddani, Presentator Mocro Inside
Een bliksemschicht als teken van God: De Kramer denkt niet dat God zich zo met een individu zou bezighouden. Daarbij stelt hij dat de manier waarop we geloofsuitingen waarderen, afhangt van de culturele identiteit van de voetballer. Als 'Hollandse kaaskoppen' denken we over Nederlandse voetballers al snel: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, terwijl we een gebed op het veld door Surinaamse voetballers mooi vinden.
"Etienne Vaessen ergert zich dood aan gelovige Wout Weghorst"
https://www.voetbalzone.n(...)/blt2cbc877fd8503e47
En tientallen columns met verontwaardiging.Als het een moslim was die even ging bidden, had een Volkskrant of Trouw er natuurlijk nooit van hun leven wat over geschreven in negatieve context...
Neigt inderdaad nog net niet naar landverraad.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk niet dat God zich met voetbal bemoeit, maar de Randstedelijke columnistenhaat tegen het Christendom kent weer geen grenzen. Als welk exotisch geloof ook Nederland binnenkomt is dat 'mooi' en 'indrukwekkend', maar op het Christendom wordt standaard afgegeven. Dan deug je, dan hoor je er bij.
Van die lelijke engnekken van D66 die op vakantie standaard iedere tempel of moskee willen bezoeken maar die in hun eigen stad nog nooit de kathedraal bezocht hebben.
Dit is veel erger, dit is verraad aan God en het Christendom. Het is gewoon al 2000 jaar hetzelfde liedje met de hetze tegen het Christendom. En we hebben gezien wat er komt van mensen die afdwalen. Dan krijg je uiteindelijk altijd een of andere vorm van communisme en miljoenen doden.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:55 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Neigt inderdaad nog net niet naar landverraad.
Tja, Woutje gonna Wout.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:51 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dit is gewoon reageren op geschreeuwtoeter van de heer Weghorst zelf over een fokking goal die hij maakt. Als hij dat niet in de camera had getetterd was er niemand die zich ging committeren aan het uitpluizen van zijn religieuze waanideeën, toch?
Eerst belt hij Schimmelpenninck want die mag toekijken als cuck.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:58 schreef Mubassie het volgende:
Als een paar moslims bij Hofmann in de voortuin komen bidden staat ie zich waarschijnlijk af te trekken.
Nou, ik heb niets met wat voor geloof dan ook, maar heb een gruwelijke afkeer van alles wat ook maar enigszins neigt naar communisme.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:58 schreef LXIV het volgende:
En we hebben gezien wat er komt van mensen die afdwalen. Dan krijg je uiteindelijk altijd een of andere vorm van communisme en miljoenen doden.
Eerder een 'this-color-of-the-skin-gets-a-free-pass'.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:04 schreef Koekoekmakto het volgende:
Het punt is een beetje dat we de uitingen van de witte Weghorst cringe vinden en bij Cody Gakpo mooi en authentiek. Het heeft dan iets gekregen als een cherry picking lifestyle aanvulling.
Eerlijk is eerlijk ... "God was bezig met slecht voetbal kijken" kan wel echt een hele mooie verklaring zijn voor alle "maar waarom laat God, X groep mensen dood/ziek zijn?" en soortgelijke vragen.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:48 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In 2006 won Egypte de Africa Cup, spelend in Egypte. Spelers probeerden te bidden op het veld, maar officials haalden ze eraf met een schuddend vingertje en verwezen ze naar de catacomben. Dat doe je maar op een stil plekje, privé.
Inmiddels hebben een hoop spelers een half voodoo-ritueel met doe'a, knielen, kruisjes, wijzen naar boven en gaan hele teams met het voorhoofd dan wel de knieën op de mat en dan heb ik het nog niet eens over het (andere) bijgeloof van het gras kussen, drie keer hinkelen en weet ik het.
Het is een ostentatief onderdeel van een ostentatieve samenleving geworden. Denk niet dat het te verbieden is, maar uitlachen mag altijd. Ik denk dan bij zo'n Weghorst "joh wat fijn dat God jou helpt man, wel jammer van die verzopen kinderen in Nepal, hè?" Helemaal bij die knakker is het denk ik een uiting van hoe belangrijk hij zichzelf wil maken.
quote:Op woensdag 9 september 2026 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
Weghorst is een idioot. Maar dat hij gelooft moet hij lekker zelf weten, zo lang hij anderen daarmee niet dwars zit.
Wat anderen daarvan vinden is al helemaal niet relevant.
Bahaha lichtpuntje zoeken 2.0 ditquote:Op woensdag 9 september 2026 10:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk ... "God was bezig met slecht voetbal kijken" kan wel echt een hele mooie verklaring zijn voor alle "maar waarom laat God, X groep mensen dood/ziek zijn?" en soortgelijke vragen.
En wellicht dat dat ook een aantrekkende werking heeft voor veel mensen, die in God dan toch makkelijker een "papa had geen tijd want papa was voetbal kijken" vaderfiguur kunnen vinden.
Nou, zoals Vaessen ook al zei: hou het een beetje normaal. Een goal vieren door minuten uit te trekken voor een gebed is nergens voor nodig en houdt het spel op, net zoals rondjes rennen zonder shirt, op de reclameborden gaan staan feesten, debiele dansjes en noem maar op. Ook daarop mogen ze wat mij betreft een maximum aan tijd stellen, net als bij doeltrappen en ingooien.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:17 schreef probeer het volgende:
En verder; lekker boeiend. Dom gezeik dit.
Zou kunnen meespelen. Maar misschien ook een minder strenge normering voor diverse culturele groepen die wat 'lager' aangeslagen worden door de 'verlichte' geesten.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:10 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Eerder een 'this-color-of-the-skin-gets-a-free-pass'.
Daar heb je een punt. Onze linkse medemensen slaan inherent de gekleurde medemens lager aan. Errug racistisch.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:23 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Zou kunnen meespelen. Maar misschien ook een minder strenge normering voor diverse culturele groepen die wat 'lager' aangeslagen worden door de 'verlichte' geesten.
Naar aanleiding van dit topic en de quotes heb ik de column van dat irritante knaapje https://www.volkskrant.nl(...)moraliteit~b8539949/ gelezen en hij heeft wel een punt over de bekeerlingen Wout Weghorst, Donny Roelvink (moslim), Isa Kriens en Eva Vlaardingerbroek. Ik denk dat je het niet met zijn column oneens zal zijnquote:Op woensdag 9 september 2026 09:44 schreef BeriBeri het volgende:
De mening van Schimmelpenninck is totaal niet interressant, irritant knaapje
Dat lijkt me vanzelfsprekend onder tijdrekken vallen.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou, zoals Vaessen ook al zei: hou het een beetje normaal. Een goal vieren door minuten uit te trekken voor een gebed is nergens voor nodig en houdt het spel op, net zoals rondjes rennen zonder shirt, op de reclameborden gaan staan feesten, debiele dansjes en noem maar op. Ook daarop mogen ze wat mij betreft een maximum aan tijd stellen, net als bij doeltrappen en ingooien.
Eens kijken hoe vroom men is als er al afgetrapt wordt terwijl jij met je team een soort mis staat op te tuigen of nog naar Mekka ligt te wijzen op het gras.
https://www.espn.nl/video/clip/_/id/15184936quote:Op woensdag 9 september 2026 10:22 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou, zoals Vaessen ook al zei: hou het een beetje normaal.
Mag dan wel Koekoek heten maar heb wel vaker een punt. Ik noem het eerder welwillend staan tegenover uitingen van andere culturen met een ietwat besmuikte verborgen superioriteit. Racistisch kun je dit niet echt noemen omdat je niet spreekt over 'benadelen'. Hooguit maatwerktolerantie richting religieuzen.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:24 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Onze linkse medemensen slaan inherent de gekleurde medemens lager aan. Errug racistisch.
Het laten gaan van achterlijke religieuze uitingen omdat het om een achtergestelde cultuur gaat in de ogen van de linkse oppermens is wel degelijk racistisch te noemen. Het is simpelweg onderscheid maken op basis van afkomst danwel cultuur, de tekstboek definitie van racisme danwel discriminatie, iets wat gemeengoed is in de linkse kringen van Amsterdam waar Tim Hofman en Schimmelpenninck zich grotendeels in bevinden.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:34 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Mag dan wel Koekoek heten maar heb wel vaker een punt. Ik noem het eerder welwillend staan tegenover uitingen van andere culturen met een ietwat besmuikte verborgen superioriteit. Racistisch kun je dit niet echt noemen omdat je niet spreekt over 'benadelen'. Hooguit maatwerktolerantie richting religieuzen.
Het lijkt idd meer op performatief religieus zijn dan doorleefd religieus.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:38 schreef Caland het volgende:
Wout Weghorst is in bijna alles een waardeloze act, ik denk dat daar vooral de kritiek zit.
Dat is het hele ding, inderdaad. Bij alles wat Wout doet gaat het om Wout.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:46 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Het lijkt idd meer op performatief religieus zijn dan doorleefd religieus.
Ditquote:Op woensdag 9 september 2026 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
Weghorst is een idioot. Maar dat hij gelooft moet hij lekker zelf weten, zo lang hij anderen daarmee niet dwars zit.
Wat sneuneuzen als Hofman, vdPlas en SS daarvan vinden is al helemaal niet relevant.
En dit.quote:Op woensdag 9 september 2026 09:22 schreef William_Papadin het volgende:
Moet je nagaan als het hier om een moslim zou gaan die openlijk zijn geloof belijd, dan was Tim Hofman stil geweest.
Da's logisch.quote:'Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.'
Zou hij ook in gebed doorkrijgen om zich even te misdragen op een voetbalveld?quote:Op woensdag 9 september 2026 10:38 schreef Caland het volgende:
Wout Weghorst is in bijna alles een waardeloze act, ik denk dat daar vooral de kritiek zit.
Tim Hofman loopt zelf ook met een opzichtig kruis in zijn hoofd.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:51 schreef Dutchguy het volgende:
Zou mooi zijn dat alle voetballers, op de moslims na dan, een kruisje zouden slaan om Tim Hofman te stangen.
Geef het nog een paar jaar en hij gaat zichzelf als verlosser vermarkten.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:53 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Zou hij ook in gebed doorkrijgen om zich even te misdragen op een voetbalveld?
Wout lijkt mij ook wel het type dat een eigen school gaat beginnen.quote:Op woensdag 9 september 2026 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Geef het nog een paar jaar en hij gaat zichzelf als verlosser vermarkten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |