abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221719040
Uitzichtloos lijden is voor steeds meer postcovidpatiënten een reden om voor euthanasie te kiezen. Vorig jaar ging het om tien patiënten. Ook Kelvin (23) heeft een euthanasietraject afgerond. "Ik wil niet dood, maar het lijden kan te veel worden."

Kelvin Latta (23) is een schim van de sportieve jongen die hij ooit was. "Daar is eigenlijk niks meer van over. Stuk voor stuk ben ik alles kwijtgeraakt, alles is afgebrokkeld. Nu is er eigenlijk niks meer over van wie ik ooit was."

Een donkere kamer
Voor hij ziek werd had Kelvin alles: een goede baan bij de politie, net een nieuwe auto en hij sportte zes keer per week. 2,5 jaar geleden sloeg het noodlot toe. Hij kreeg corona en werd ontzettend ziek. "Op een gegeven moment takelde mijn lichaam steeds verder af. Ik kon niet meer de trap op." Het werd zo erg dat hij nu de hele dag in een half donkere kamer ligt, want prikkels kan hij niet verdragen.

Net als Kelvin lijden steeds meer patiënten die de ziekte postcovid hebben zo erg dat euthanasie de enige uitweg is die ze nog zien. Dit blijkt uit cijfers die EenVandaag heeft opgevraagd bij de Regionale Toetsingscommissies Euthanasie (RTE's). In de jaren van 2022 tot en met 2024 kozen nog negen patiënten voor deze optie, in 2025 lag dit aantal in 1 jaar tijd al op tien.

Alleen maar liggen
Al meer dan 2 jaar is Kelvin volledig afhankelijk van de zorg van zijn moeder. We kunnen hem alleen liggend interviewen. Als hij opstaat, dan wordt hij zo duizelig dat hij flauwvalt. Hij kan zich alleen per rolstoel verplaatsen, bijvoorbeeld als hij naar de wc moet.

Voor de rest kan hij alleen maar op bed liggen en soms, op goede dagen, een audioboek luisteren. Kelvin: "Het is één en al verlies. Ik word elke dag weer geconfronteerd met wat ik allemaal niet meer kan. Er is niks meer om naar uit te kijken. Dat voelt eindeloos."

Onzichtbaar voor maatschappij
Kelvin heeft het idee dat hij onzichtbaar is geworden voor de maatschappij. "Ik heb het gevoel dat ik levend begraven ben, dat ik ook vergeten ben daardoor. Een soort van verdwenen. Het voelt vaak alsof ik al dood ben, dat ik eigenlijk al niet meer ben. In ieder geval niet de persoon die ik was", omschrijft hij.

1 jaar geleden nam hij de loodzware beslissing om een euthanasietraject op te starten. Kelvin: "Ik heb heel veel gesprekken gevoerd met de huisarts, met familieleden en met een geestelijk verzorger. Over hoe ik er zelf in sta. Het is verantwoorden en uitleggen waarom ik mijn leven als uitzichtloos zie. Het is een heel emotioneel traject. Het is de belangrijkste keuze die je kunt maken in je leven. Het is onomkeerbaar."
https://eenvandaag.avrotr(...)e-ik-ooit-was-164626

Bekijk deze YouTube-video

Onbegrijpelijk dat de overheid die C-support sluit als er zoveel mensen aan lijden (35.000 alleen al in Nederland) }:|
pi_221719828
Heftig hoor. Wel bijzonder dat de ene 2 keer moet niesen en iemand anders de hele dag halfdood in bed ligt.

Gelukkig is er een vaccin.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 18:30:41 #3
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221719833
Daar hoorde ik laatst al wat over. (NPO1 heeft ook wel eens wat goeds hoor!)

Echt bizar en triest..
Rustaaagh...
pi_221719867
Is het wel post-covid.
Is het geen vaccinatie schade? @Dr8gonOfLife
Met het vaccin krijg je nl. ook covid geïnjecteerd.

Het domste is dus dat je er feitelijk nooit kan achterkomen of het nu covid zelf was of het vaccin, of ze moeten het niet hebben genomen, maar dat is op zo'n groot aantal gevaccineerden een minimale groep. Daaruit kunnen nooit zo veel post-covid zieken rondlopen.

Vragen.. vragen en nog eens vragen. En de farmaceutische handel laat de kassa rinkelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221719897
Lijkt me niet nodig, de meeste van deze patienten genezen vrij spontaan weer. Hoe dat allemaal kan weet niemand.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 18:53:17 #6
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221719943
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:
Lijkt me niet nodig, de meeste van deze patienten genezen vrij spontaan weer. Hoe dat allemaal kan weet niemand.
Uhm... hoe weet jij dat? Ik heb andere verhalen gehoord en gezien.
Rustaaagh...
pi_221719993
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:38 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

maar dat is op zo'n groot aantal gevaccineerden een minimale groep. Daaruit kunnen nooit zo veel post-covid zieken rondlopen.
Ehm, er waren al honderduizenden besmettingen voor het vaccin er was en genoeg post-covid gevallen die daaruit zijn voorgekomen.
Krekker is de bom!
pi_221720018
Gun ik niemand.
pi_221720082
Zou die kerel dan geen enige hoop hebben op dat het ineens veel beter gaat?
Dat is dan ook wel gek, hij is al een jaar bezig met het traject en kreeg postcovid 2,5 jaar geleden.
zou het soms kunnen dat iemand geestelijk is geknapt.
Vakman pur sang
pi_221720133
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:53 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Uhm... hoe weet jij dat? Ik heb andere verhalen gehoord en gezien.
Hier bijvoorbeeld: https://www.zonmw.nl/nl/n(...)s-jarenlang-klachten

We hebben geen idee hebben wat dit veroorzaakt of hoe genezing mogelijk is verder.

Ik heb ook wel eens gelezen dat veel mensen geneesden na vaccinatie.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 19:18:37 #11
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221720140
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hier bijvoorbeeld: https://www.zonmw.nl/nl/n(...)s-jarenlang-klachten

We hebben geen idee hebben wat dit veroorzaakt of hoe genezing mogelijk is verder.
Ik zeg niet dat er geen mogelijkheid is, jij impliceert dat die er altijd is ;)
Rustaaagh...
pi_221720155
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 18:38 schreef epicbeardman het volgende:
Met het vaccin krijg je nl. ook covid geïnjecteerd.
zomg
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221720162
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:18 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat er geen mogelijkheid is, jij impliceert dat die er altijd is ;)
Die implicatie is niet te vinden in wat ik zeg. Maar de cijfers geven een indicatie die je mee moet nemen in de afweging, euthenasie is nogal drastisch namelijk.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 19:21:39 #14
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221720170
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die implicatie is niet te vinden in wat ik zeg. Maar de cijfers geven een indicatie die je mee moet nemen in de afweging, euthenasie is nogal drastisch namelijk.
Het is zeker geen lichtzinnig besluit.
Rustaaagh...
  donderdag 3 september 2026 @ 19:22:36 #15
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_221720178
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ehm, er waren al honderduizenden besmettingen voor het vaccin er was en genoeg post-covid gevallen die daaruit zijn voorgekomen.
Precies. Ik zie bijvoorbeeld dat er op 17 december 2020 alleen al ruim 12.000 besmettingen waren. En dat zijn alleen maar de officiële testen. Ik denk dat er in 2020 misschien wel een miljoen mensen het virus hebben gekregen, ook veel zonder dat ze het doorhadden.
pi_221720216
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:22 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Precies. Ik zie bijvoorbeeld dat er op 17 december 2020 alleen al ruim 12.000 besmettingen waren. En dat zijn alleen maar de officiële testen. Ik denk dat er in 2020 misschien wel een miljoen mensen het virus hebben gekregen, ook veel zonder dat ze het doorhadden.
Als je het virus hebt en het niet eens in de gaten hebt, zet ik zo mijn vraagtekens rondom de hysterie die hieruit voortkwam.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 19:31:14 #17
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221720265
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:26 schreef Hathor het volgende:

[..]
Als je het virus hebt en het niet eens in de gaten hebt, zet ik zo mijn vraagtekens rondom de hysterie die hieruit voortkwam.
Nee efkes niet zo flauw. Ik ben 3 mensen kwijt aan dat suffe virus en wat ik van de echte long covids heb gezien is dat echt geen leven maat.
Rustaaagh...
pi_221720318
Prikken gehad (moest wegens beveiliging werk)
Ziek geweest van jawel covid via mijn moeder haar verzorger die het weer had van kinderen.

Twee jaar ziek geweest en ben nog steeds niet ouwe .

Maar er bij neer leggen is geen optie .
Dan word je geestelijke ziek en maak het erger kwa gevoel.

Waar ik vroeger dus makkelijk 60 uur werk week had en sporten in de avond.
Dat is voorbij .
pi_221720348
Een van de oorzaken van long Covid kan zijn (volgens AI)
Aanhoudende viruspersistentie: Er blijven restanten van het coronavirus (zoals het spike-eiwit) of virusdeeltjes achter in bepaalde organen en weefsels, wat zorgt voor aanhoudende schade en prikkeling.

Dit klinkt als neven effect van vaccinatie, maar kan ook liggen aan een te zwak imuunsysteem.

Omdat het onderwerp nog steeds politiek gevoelig is, ondanks dat de wappies in bijna alles gelijk hebben gekregen, wordt er niet echt onderzoek gedaan en gegevens achtergehouden, bijv. hoeveel van de long Covid patienten hebben 1 of meer vaccinaties gehad en om welke leveranciers en batches gaat het :{

De gevolgen van Covid, maar vooral de genomen maatregelen hebben een gigantische impact (gehad) op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van veel mensen, met name jongeren en ouderen.
En dan hebben we het nog niet eens over de financieel economische gevolgen.

Corona aanpak: een voorbeeld hoe het niet moet :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221720349
quote:
7s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:22 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Op de website van Sanquin (bloedbank) zie ik dat in de periode 7-31 dec 2020 zo'n 10.3% van de donoren anti stoffen had. Dus 1 a 2 miljoen zullen het in 2020 wel gehad hebben, 10.3% van de populatie was toen ong 1,8 miljoen.

https://www.sanquin.nl/ac(...)bij-13-van-de-donors
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 19:51:39 #21
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221720441
Geveegd. nothing to see here.
Rustaaagh...
pi_221720520
heb ook heel erg last gehad van de laatste keer ziek worden van covid. Was zo erg dat ik bijna een jaar lang niet meer kon concentreren. Mijn geheugen was heel erg verslecht en heb ook een gat van 3 maanden ofzo waar ik niet weet wat er gebeurd is.

Gelukkig ging het voor mij wel over, maar kan me niet voorstellen hoe erg het is als je de hele dag niks kunt doen.
pi_221720558
Ik heb me nooit laten vaccineren, 1 keer de ziekte opgelopen, een dag in bed gelegen. Dat was het eigenlijk.
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 20:06:24 #24
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221720567
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:05 schreef enmanuel het volgende:
Ik heb me nooit laten vaccineren, 1 keer de ziekte opgelopen, een dag in bed gelegen. Dat was het eigenlijk.
Me neither. pas aan het eind toen ik naar het vliegveld moet. weet zeker dat ik het al gehad had. #blessed_genes

[ Bericht 0% gewijzigd door vul_maar_in op 03-09-2026 20:40:27 ]
Rustaaagh...
pi_221720695
Vind niemand het gek dat je op je 23ste bij je moeder het al opgeeft dan. Oké je ligt al 2,5jaar te niksen maar je bent jong en je organen en lichaam werkt gewoon, dan moet je toch hoop hebben op beter? Of een revalidatiecentrum opzoeken waar ze je gewoon erdoor helpen.
Vakman pur sang
pi_221720767
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Vind niemand het gek dat je op je 23ste bij je moeder het al opgeeft dan. Oké je ligt al 2,5jaar te niksen maar je bent jong en je organen en lichaam werkt gewoon, dan moet je toch hoop hebben op beter? Of een revalidatiecentrum opzoeken waar ze je gewoon erdoor helpen.
De vraag is of het te genezen is. Ik ga er van uit dat het geen aanstellerij is en de persoon echt lijdt.
Wat voor de een draagbaar is, bijv kanker in het eindstadium, is voor een ander ondraagbaar lijden.
Zoals ik al zei, meer onderzoek zou uitsluitsel kunnen geven.
Exaudi orationem meam
pi_221720801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]
De vraag is of het te genezen is. Ik ga er van uit dat het geen aanstellerij is en de persoon echt lijdt.
Wat voor de een draagbaar is, bijv kanker in het eindstadium, is voor een ander ondraagbaar lijden.
Zoals ik al zei, meer onderzoek zou uitsluitsel kunnen geven.
Maar dan nog, het is ook bewezen dat het na een x tijd ook weer kan omslaan en het ineens veel beter met je gaat.
Dan ga je niet na krap een jaar een euthenasie traject in?
Daar klopt iets niet.
Vakman pur sang
pi_221720817
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:42 schreef Oud_student het volgende:

Omdat het onderwerp nog steeds politiek gevoelig is, ondanks dat de wappies in bijna alles gelijk hebben gekregen, wordt er niet echt onderzoek gedaan en gegevens achtergehouden, bijv. hoeveel van de long Covid patienten hebben 1 of meer vaccinaties gehad en om welke leveranciers en batches gaat het :{
Dat is niet echt waar. Er zijn onderzoeken gedaan naar sterfterisico en risico op ernstige aandoeningen, bijvoorbeeld aan hart, longen en andere organen, algehele malaise, etc. langere tijd na een covidbesmetting.

Hierbij is dan gekeken naar de risico's op langere termijn waarbij mensen met een covidinfectie na vaccinatie vergeleken werden met een controlegroep waarbij geen covidinfectie werd vastgesteld. Dan blijkt dat de mensen die een infectie kregen na vaccinatie een wat grotere kans op overlijden en gezondheidsklachten hebben dan de controlegroep.

Maar als vergeleken wordt tussen een groep gevaccineerden met een besmetting, en een groep ongevaccineerden met een besmetting dan blijkt dat de groep ongevaccineerden een grotere risico op overlijden en gezondheidsklachten op langere termijn heeft dan de groep gevaccineerden.

Kortom: vaccinatie neemt het risico op overlijden en gezondheidsklachten op langere termijn (=long/post covid) niet weg maar vermindert het wel. Een herhaalde vaccinatie vermindert het risico nog meer. Met vaccinatie loop je minder risico op long covid dan zonder vaccinatie.

Zie bijvoorbeeld https://www.nature.com/articles/s41591-022-01840-0
pi_221720828
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar dan nog, het is ook bewezen dat het na een x tijd ook weer kan omslaan en het ineens veel beter met je gaat.
Dan ga je niet na krap een jaar een euthenasie traject in?
Daar klopt iets niet.
Zou het zelf wrs. ook niet doen, zeker niet als er hoop op verbetering is.
Maar iedereen is anders.
Je suggereert dat er niet iets klopt, wat bedoel je daar mee?
Exaudi orationem meam
pi_221720843
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:34 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Zou het zelf wrs. ook niet doen, zeker niet als er hoop op verbetering is.
Maar iedereen is anders.
Je suggereert dat er niet iets klopt, wat bedoel je daar mee?
Nou ja niet klopt, hij moet het zelf weten, maar het is een roep om aandacht denk ik, of er waren toch al psychische problemen die enorm versterkt zijn.
Dat gevoel krijg ik er bij in ieder geval.
Vakman pur sang
pi_221720870
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:32 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Dat is niet echt waar. Er zijn onderzoeken gedaan naar sterfterisico en risico op ernstige aandoeningen, bijvoorbeeld aan hart, longen en andere organen, algehele malaise, etc. langere tijd na een covidbesmetting.

Hierbij is dan gekeken naar de risico's op langere termijn waarbij mensen met een covidinfectie na vaccinatie vergeleken werden met een controlegroep waarbij geen covidinfectie werd vastgesteld. Dan blijkt dat de mensen die een infectie kregen na vaccinatie een wat grotere kans op overlijden en gezondheidsklachten hebben dan de controlegroep.

Maar als vergeleken wordt tussen een groep gevaccineerden met een besmetting, en een groep ongevaccineerden met een besmetting dan blijkt dat de groep ongevaccineerden een grotere risico op overlijden en gezondheidsklachten op langere termijn heeft dan de groep ongevaccineerden.

Kortom: vaccinatie neemt het risico op overlijden en gezondheidsklachten op langere termijn (=long/post covid) niet weg maar vermindert het wel. Een herhaalde vaccinatie vermindert het risico nog meer. Met vaccinatie loop je minder risico op long covid dan zonder vaccinatie.

Zie bijvoorbeeld https://www.nature.com/articles/s41591-022-01840-0
Hierover zijn de meningen en feiten verschillend. In de VS zijn nu processen bezig die Big Farma aanklagen en ook Fauci staat in de vuurlinie. Wat officieel naar buiten gebracht was en is verschilt nogal van wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld.
De parlementaire enquete Corona is een lachertje.
Exaudi orationem meam
pi_221720903
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja niet klopt, hij moet het zelf weten, maar het is een roep om aandacht denk ik, of er waren toch al psychische problemen die enorm versterkt zijn.
Dat gevoel krijg ik er bij in ieder geval.
Zou kunnen, hij geeft ook zelf aan dat hij in een isolement is geraakt.
Dat is ook een van de ernstige gevolgen van de Corona maatregelen, psychische schade bij jongeren.
Exaudi orationem meam
  donderdag 3 september 2026 @ 20:46:05 #33
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221720930
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:43 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Dat is ook een van de ernstige gevolgen van de Corona maatregelen, psychische schade bij jongeren.
Och och de wappies nog steeds niet begrijpend lezen dan wel horen.

Hij zit in een isolement omdat ie NIETS meer kan door een Covid infectie. Want tjah.. vriendschap is een illusie.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_221720950
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:39 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Hierover zijn de meningen en feiten verschillend. In de VS zijn nu processen bezig die Big Farma aanklagen en ook Fauci staat in de vuurlinie. Wat officieel naar buiten gebracht was en is verschilt nogal van wat er zich achter de schermen heeft afgespeeld.
De parlementaire enquete Corona is een lachertje.
Meningen ja, feiten nee. De (peer-reviewed) feiten zijn heel duidelijk en de data zijn openbaar.
De heksenjacht op Fauci door bepaalde politici is schandalig. Dat heeft met waarheidsvinding helemaal niets te maken maar is een politieke afrekening.
pi_221720960
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:43 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Ja dat is best wel impactvol geweest voor veel jongeren, sowieso als je mensen lang zonder echt contact thuis gaat zetten kan dat schadelijk zijn.
Daarom vraag ik me bij dit soort gevallen af hoeveel procent van de problemen geestelijk zijn.
De medische wereld kan bij uitgebreide onderzoeken aan organen en dergelijke namelijk niks vinden wat de klachten kan veroorzaken.
Daarom zijn de meeste onderzoeken inmiddels ook gestopt
Vakman pur sang
pi_221721007
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:46 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Och och de wappies nog steeds niet begrijpend lezen dan wel horen.

Hij zit in een isolement omdat ie NIETS meer kan door een Covid infectie. Want tjah.. vriendschap is een illusie.
Dat de maatschappij zo geworden is, is mede aan de Corona maatregelen te danken. Uiteraard ook door sociale media, Facebook, X, TikTok en ja ook FOK ;( Men ging naar sociale media omdat direct contact ongewenst was:
De tijd dat ik en jij achter het keyboard doorbrengen wordt niet besteed aan direct contact met familie en vrienden (die, druk druk, druk, ook geen tijd hebben, stuur maar een Wattsappje)
Exaudi orationem meam
  donderdag 3 september 2026 @ 20:54:40 #37
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221721011
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat is best wel impactvol geweest voor veel jongeren, sowieso als je mensen lang zonder echt contact thuis gaat zetten kan dat schadelijk zijn.
Daarom vraag ik me bij dit soort gevallen af hoeveel procent van de problemen geestelijk zijn.
De medische wereld kan bij uitgebreide onderzoeken aan organen en dergelijke namelijk niks vinden wat de klachten kan veroorzaken.
Daarom zijn de meeste onderzoeken inmiddels ook gestopt
Artsen melden al sinds het begin dat ze nevenschade aantreffen in andere organen. Dus ze vinden wel degelijk wat. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk of die schade long covid geeft of dat er nog iets anders speelt.
  donderdag 3 september 2026 @ 20:57:50 #38
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221721040
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:54 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Dat de maatschappij zo geworden is, is mede aan de Corona maatregelen te danken. Uiteraard ook door sociale media, Facebook, X, TikTok en ja ook FOK ;( Men ging naar sociale media omdat direct contact ongewenst was:
De tijd dat ik en jij achter het keyboard doorbrengen wordt niet besteed aan direct contact met familie en vrienden (die, druk druk, druk, ook geen tijd hebben, stuur maar een Wattsappje)
En jij denkt dat dat voor Covid niet allang het geval was? _O-
pi_221721157
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:31 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Nee efkes niet zo flauw. Ik ben 3 mensen kwijt aan dat suffe virus en wat ik van de echte long covids heb gezien is dat echt geen leven maat.
In mijn familie ook een persoon maar die was al bijna 90, dus dan ben je sowieso meer kwetsbaar. Ik ber er van overtuigd dat ik ook covid heb gehad, maar het deed me weinig moet ik zeggen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221721339
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Klopt. En de een heeft het heftiger gehad dan de ander. Ik ben bijv. nooit mijn smaak kwijt geweest, maar merkte wel zeker maanden later dat vooral mijn middellange termijn geheugen veel minder scherp was, in vergelijking met voor ik covid kreeg. later wel bij getrokken gelukkig, maar heeft wel een tijd geduurd.

Andere waren echt maanden hun geur en smaak kwijt etc.

Een engelse studie heeft laten zien dat covid veel dieper schade toe kon brengen op celmembraam niveau dan bijv. andere Sars virussen of griep virus.
Dus ook in de hersenen.

Dit was al heel snel duidelijk:
https://www.sanger.ac.uk/(...)n-covid-19-revealed/

Heel triest als het je gebeurt. Een kennis van mij ook. Altijd zeer actief, in eigen bedrijf, verenigingsleven etc. long covid, nu is hij 3 dagen voor pampus wanneer hij een middag naar een terrasje gaat.
pi_221721354
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:54 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Artsen melden al sinds het begin dat ze nevenschade aantreffen in andere organen. Dus ze vinden wel degelijk wat. Alleen is het nog niet helemaal duidelijk of die schade long covid geeft of dat er nog iets anders speelt.
Klopt;

https://www.nature.com/articles/s41420-023-01512-z

Maar je praat tegen mensen die Covid maar onzin vinden en zien als een gehypte massa hysterie, En (ik denk stiekem) nog steeds niet kunnen verkroppen dat toen ineens het hele land wel achter draconische maatregelen kon staan. Maar simpel weg een paar buitenlanders het land uittrappen is te moeilijk.
pi_221721532
Triest dat veel (jonge) covid slachtoffers geen andere uitweg zien
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 22:22:00 #43
375570 crew  Cyan9
pi_221721560
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat is wat kort door de bocht. Ik werk in de revalidatie, we zien hier regelmatig mensen met postcovid. Het gebeurt echter regelmatig dat we het revalidatietraject gebruiken om iemand te helpen leren leven met zijn of haar klachten, omdat de klachten niet of maar zeer beperkt weg te nemen zijn. Dat maakt het vooral mentaal ook een zwaar traject. Ik zou graag zien dat iedereen na een revalidatietraject weer helemaal de oude is, maar dat gebeurt zelden.

Er is wel altijd winst te boeken, maar in perspectief zijn dat soms maar hele kleine stapjes.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221721575
quote:
15s.gif Op donderdag 3 september 2026 22:22 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat is wat kort door de bocht. Ik werk in de revalidatie, we zien hier regelmatig mensen met postcovid. Het gebeurt echter regelmatig dat we het revalidatietraject gebruiken om iemand te helpen leren leven met zijn of haar klachten, omdat de klachten niet of maar zeer beperkt weg te nemen zijn. Dat maakt het vooral mentaal ook een zwaar traject. Ik zou graag zien dat iedereen na een revalidatietraject weer helemaal de oude is, maar dat gebeurt zelden.

Er is wel altijd winst te boeken, maar in perspectief zijn dat soms maar hele kleine stapjes.
Maar zie jij daar dan ook 23 jarigen die na zo’n traject maar dood willen?
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 3 september 2026 @ 22:30:16 #45
375570 crew  Cyan9
pi_221721602
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar zie jij daar dan ook 23 jarigen die na zo’n traject maar dood willen?
We hebben wel revalidanten van die leeftijd (of jonger) gehad, maar ik heb het nog niet meegemaakt dat ze actief euthanasie overwegen. Ik vraag me af of die mensen in dat stadium überhaupt een revalidatietraject overwegen. Als ik de omstandigheden van de jongen in het artikel zo lees vraag ik me ergens ook af hoeveel ruimte er is om te revalideren, mogelijk een langdurig klinisch traject. Maar dat kan nog wel eens een moeilijk en duur verhaal worden.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221721604
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 20:54 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Geen nevenschade maar in sommige gevallen kunnen ze afwijkingen meten aan organen.

Een onlangs afgeronde studie kon dit juist niet aantonen.
Maar wel afwijkingen in cardiovascale systeem door meetbare hogere bloeddruk. Maar geen orgaanafwijkingen.
Orgaan schade is nooit aangetoond.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/42541313/
Vakman pur sang
pi_221722222
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 19:42 schreef Oud_student het volgende:
Een van de oorzaken van long Covid kan zijn (volgens AI)
Aanhoudende viruspersistentie: Er blijven restanten van het coronavirus (zoals het spike-eiwit) of virusdeeltjes achter in bepaalde organen en weefsels, wat zorgt voor aanhoudende schade en prikkeling.

Dit klinkt als neven effect van vaccinatie, maar kan ook liggen aan een te zwak imuunsysteem.

De gevolgen van Covid, maar vooral de genomen maatregelen hebben een gigantische impact (gehad) op de geestelijke en lichamelijke gezondheid van veel mensen, met name jongeren en ouderen.
En dan hebben we het nog niet eens over de financieel economische gevolgen.

Corona aanpak: een voorbeeld hoe het niet moet :{
Jij hebt makkelijk praten. Ben benieuwd wat jij zou doen als je bij de overheid zou werken en je moet ad hoc iets doen.
Welke beslissingen zou jij dan nemen?
pi_221722249
“Steeds meer.”.. nou hoeveel en hoe vaak dan?

Cijfers, feiten.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 4 september 2026 @ 12:59:50 #49
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221724122
Ik gun iedereen hier die denkt dat die mensen zich aanstellen wel even een week of twee ervaren waar die mensen mee te dealen hebben. Van harte zelfs. Walgelijke reacties.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 4 september 2026 @ 13:01:34 #50
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_221724135
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2026 12:59 schreef Nattekat het volgende:
Ik gun iedereen hier die denkt dat die mensen zich aanstellen wel even een week of twee ervaren waar die mensen mee te dealen hebben. Van harte zelfs. Walgelijke reacties.
Heel naar idd.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')