abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 september 2026 @ 20:17:21 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221714177
quote:
Kabinet vangt weer bot bij de rechter: geen asielzoekers terug naar Italië
Deel dit artikel
Nederland mag nog steeds geen asielzoekers terugsturen naar Italië. De rechtbank in Den Haag oordeelt dat ondanks het nieuwe migratiepact van de Europese Unie Nederland de leefomstandigheden van teruggestuurde asielzoekers in Italië niet kan garanderen.

Volgens de rechtbank heeft minister Van den Brink van Asiel en Migratie niet goed genoeg kunnen aantonen dat opvanglocaties in Italië sinds het ingaan van het migratiepact zijn verbeterd. De uitspraak werd gedaan in een zaak die een Russische asielzoeker had aangespannen; Nederland wil hem terugsturen naar Italië.

De Tweede Kamer, die in april met grote meerderheid instemde met het Europese migratiepact, roept Van den Brink en de Europese Unie op tot actie. "Dit ondermijnt het hele asielbeleid", zegt JA21-Kamerlid Boomsma. "De minister moet Italië aanspreken en zeggen: doe wat je beloofd hebt." Ook de EU-commissaris Asielzaken moet Italië aanspreken, zegt D66-Kamerlid Van Asten.
https://nos.nl/artikel/26(...)rs-terug-naar-italie

quote:
Samenvatting
De asielaanvraag van eiser is niet in behandeling genomen omdat Italië volgens de minister verantwoordelijk is voor de behandeling daarvan. Eiser is het niet eens met dit besluit en stelt dat hij niet kan worden overgedragen aan Italië omdat dit in strijd is met artikel 3 van het EVRM en artikel 4 van het Handvest. Eiser wijst erop dat sinds 2023 voor Italië niet langer kan worden uitgegaan van het interstatelijk vertrouwensbeginsel en deze situatie is op dit moment niet veranderd. De minister stelt zich op het standpunt dat met het van toepassing worden van het Asiel- en Migratiepact op 12 juni 2026 de situatie in Italië is gewijzigd en dat inmiddels weer uitgegaan kan worden van het interstatelijk vertrouwensbeginsel. Er zijn afspraken gemaakt met de Italiaanse minister en de Italiaanse autoriteiten creëren opvangvoorzieningen voor vreemdelingen die worden overgedragen. De overdrachten kunnen daarom volgens de minister weer worden hervat. De rechtbank is van oordeel dat de minister onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat weer uitgegaan kan worden van het interstatelijk vertrouwensbeginsel voor Italië en dat de overdrachten kunnen worden hervat. Op het moment dat de rechtbank het onderzoek in de zaak ter zitting heeft gesloten ontbraken daarvoor voldoende aanknopingspunten. Dit betekent niet dat op een later moment wel voldoende aanknopingspunten kunnen bestaan, maar op dit moment zijn die er naar het oordeel van de rechtbank nog niet. Dit betekent dat eiser gelijk krijgt. De minister moet een nieuw besluit nemen.
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2026:25113

Maar wat is dat artikel 3 van het EVRM dan? :
quote:
Artikel 3 – Verbod van foltering

Niemand mag worden onderworpen aan folteringen of aan onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen.

Artikel 3 is een absoluut recht, er zijn geen uitzonderingen of nadere kwalificaties toegestaan.
Nu hebben we net een migratiepact afgesproken waarin we elkaar dus geen asielzoekers in de mik gaan schuiven. Maar ook alweer meteen getorpedeerd door de rechter. Als je dan gedetaillieerd gaat kijken zie je dat deze rechter artikel 3 gebruikt van het EVRM, het -absolute- verbod op marteling. Als asielzoekers daar gemarteld zouden worden snap ik dat.

Maar kom op. Die asielzoekers worden daar niet gemarteld. Zo is dat artikel 3 ook helemaal niet bedoeld. Net zomin als het vluchtelingenverdrag bedoeld is om ongecontroleerde massa-migratie naar het Westen mogelijk te maken. Net zomin als dat er in 90% van de gevallen echt sprake is van een rechtmatig vluchtverhaal.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 20:23:07 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221714229
Lijkt me vrij duidelijk.
Foltering is onmenselijk, verplaats je maar eens in hun situatie.
Als Italie zich hier aan schuldig maakt horen ze niet daar naartoe gestuurd te worden.

Ook een dieptepunt dat dit daar gebeurt trouwens.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221714239

OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221714288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:23 schreef Harvest89 het volgende:
Lijkt me vrij duidelijk.
Als Italie zich hier aan schuldig maakt horen ze niet daar naartoe gestuurd te worden.

Eens. Ik dacht oprecht dat het 'beschaafde westen' dit punt al lang achter zich had gelaten.

Wat is namelijk het nadeel van mensen martelen? Als je mij zou martelen, zou ik alles bekennen.
Van het uitroeien van de dinosauriers, de moord op Jezus, gewoon omdat martelmethodes echt niet relevant zijn.

Je kunt iedereen alles laten bekennen als je hem of haar maar lang genoeg martelt.
  woensdag 2 september 2026 @ 20:29:20 #5
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221714292
quote:
Lijkt me vrij duidelijk.

Foltering gebeurt er niet.. onmenselijke behandeling is een enorm uitgerekt concept geworden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_221714300
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:29 schreef nixxx het volgende:

[..]
Foltering gebeurt er niet.. onmenselijke behandeling is een enorm uitgerekt concept geworden.
Leg uit. Wat bedoel je precies?
  woensdag 2 september 2026 @ 20:31:28 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221714313
quote:
Lijkt me vrij duidelijk.

Maar dat is het punt: denk je echt dat dit daar gebeurd?
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 20:34:21 #8
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221714340
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Leg uit. Wat bedoel je precies?
Dat de opvang niet aan bepaalde eisen voldoet in Italië.. tsja, die mensen hebben wel zelf de keuze gemaakt om eerst naar Italië te gaan, dus ze vonden het blijkbaar wel ok.. wat mij betreft mogen die mensen al blij zijn dat ze niet meer in levensgevaar zijn.. dat is toch waarom ze gevlucht zijn?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_221714367
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar dat is het punt: denk je echt dat dit daar gebeurd?
Het gebeurt nog dagelijks. Is het niet bij mensen (zie de berichten over die kinderen die gruwelijk gemarteld werden door de (pleeg)ouders, dan is het wel het martelen van verdachten of gevangenen.

En martelen hoeft echt niet te betekenen dat je ogen worden uitgestoken, je oren of je tong worden afgesneden, enz. maar het kan ook subtieler.
pi_221714382
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:34 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dat de opvang niet aan bepaalde eisen voldoet in Italië.. tsja, die mensen hebben wel zelf de keuze gemaakt om eerst naar Italië te gaan, dus ze vonden het blijkbaar wel ok.. wat mij betreft mogen die mensen al blij zijn dat ze niet meer in levensgevaar zijn.. dat is toch waarom ze gevlucht zijn?
Eens. Maar toch.
Wat als jij opeens halsoverkop zou moeten vluchten uit Nederland vanwege je weet ik veel wat. Je geaardheid, je geloof of je politieke overtuiging.

Wat zou jij doen? Naar welk land zou jij vluchten?
En waarom juist dit land?
  woensdag 2 september 2026 @ 20:44:53 #11
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221714405
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Eens. Maar toch.
Wat als jij opeens halsoverkop zou moeten vluchten uit Nederland vanwege je weet ik veel wat. Je geaardheid, je geloof of je politieke overtuiging.

Wat zou jij doen? Naar welk land zou jij vluchten?
En waarom juist dit land?
België waarschijnlijk, daar kan ik hardlopend nog naar toe en dat ligt qua cultuur nog dicht bij.
pi_221714430
quote:
Lijkt me vrij duidelijk.

Graag wat betrouwbare bronnen die staven dat Italië migranten martelt.
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221714474
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
En martelen hoeft echt niet te betekenen dat je ogen worden uitgestoken, je oren of je tong worden afgesneden, enz. maar het kan ook subtieler.
Klopt. Waterboarding, onthouding van slaap, eenzame opsluiting, 24u lang harde muziek of geluiden etc. Eerst graag bewijs voor we met dergelijke insinuaties aan komen draven.
pi_221714493
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:44 schreef nixxx het volgende:

[..]
België waarschijnlijk, daar kan ik hardlopend nog naar toe en dat ligt qua cultuur nog dicht bij.
Klopt, maar Amerika, Canada, Australie en Zuid-Afrika toch ook?
Hoewel, Zuid-Afrika weet ik het eigenlijk niet echt.

Maar je zou dus niet vluchten naar een veilig land dat niks gemeen heeft met jouw taal, mentaliteit enz.?
pi_221714559
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:52 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Klopt. Waterboarding, onthouding van slaap, eenzame opsluiting, 24u lang harde muziek of geluiden etc. Eerst graag bewijs voor we met dergelijke insinuaties aan komen draven.
Niet ik persoonlijk, maar er zijn hier users die regelmatig klagen dat ze 'gemarteld' worden door hun buren.
Door het gekrijs van kinderen, het geblaf van honden, de klusjesminkukels die al om 6 uur in de ochtend gaan boren, zagen en timmeren, door luidkeels ruzieënde buren of juist luidkeels neukende buren. Verder de gebruikelijke zaken van harde muziek, rokende buren in de tuin waardoor de klagers zich ook zwaar gediscrimineerd voelen en eisen dat deze aso's een permanent rookverbod krijgen in hun eigen huis en tuin.

Nederlanders zijn toch zo'n leuk en vooral zo'n verdraagzaam volkje.

Echt waar?

Liedje:

Bekijk deze YouTube-video

Ik hou zoveel van deze man. O+ O+ O+
  woensdag 2 september 2026 @ 21:09:57 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221714614
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:44 schreef nixxx het volgende:

[..]
Belgie is net zo goed een onmenselijk land volgens Nederlandse rechters waar je met geen goed fatsoen een asielzoeker terug naar toe kunt sturen
The End Times are wild
pi_221714674
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Belgie is net zo goed een onmenselijk land volgens Nederlandse rechters waar je met geen goed fatsoen een asielzoeker terug naar toe kunt sturen
Pardon? Wat lees ik nu toch weer? Nederlandse rechters die hun Belgische collegae afzeiken?
Te drommel. Wat mankeren die kwajongens? Ze maken zichzelf toch te schande.
pi_221714814
Je kunt zoveel migratiewetten maken als je wil maar uiteindelijk zullen activistische rechters altijd wel een manier vinden om strenger migratiebeleid te ondermijnen dmv verdragen met open normen. Ik heb ook het idee dat rechters steeds activistischer worden, waarschijnlijk als een tegenreactie op de 'verrechtsing', en niemand die ze wat kan maken want ze zijn onaantastbaar.
pi_221714929
Over het migratiepact is 10 jaar lang vergaderd en onderhandeld door heel Europa en dan zegt 1 klein D66-rechtertje:

nee, mag lekker niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kottnauer op 03-09-2026 11:05:29 ]
  woensdag 2 september 2026 @ 22:22:45 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221715140
Het
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 21:53 schreef Kottnauer het volgende:
Over het migratiepact is 10 jaar lang vergaderd en onderhandeld door heel Europa en dan zegt 1 klein D66-rechtertje:

nee, mag lekker niet.
Het is allemaal afleiding om te doen alsof er iets aan gedaan wordt en ondertussen de migratie lekker door te laten lopen.
The End Times are wild
pi_221715356
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 22:22 schreef LXIV het volgende:
Het
[..]
Het is allemaal afleiding om te doen alsof er iets aan gedaan wordt en ondertussen de migratie lekker door te laten lopen.
Inderdaad. Het eeuwige traineren.

Laatste ruft van de asielminister is dat hij gaat werken een een voorstel voor terugkeerhubs dat voor het eind van dit jaar klaar moet zijn.

En zo heeft hij de zaak weer drie maanden voor zich uit geschoven.

Vanzelfsprekend zal er met dat voorstel verder niets worden gedaan, behalve er weer over vergaderen.

Het traineren heeft als hoofddoel te vertragen tot de volgende verkiezingen. Want dan worden alle politieke kaarten opnieuw geschud en zijn alle plannen en afspraken vergeten.

Maar de asielindustrie stampt door. De belangen zijn te groot. Voor veel mensen is het een goudmijn.
pi_221715411
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 21:37 schreef RotatoR het volgende:
Je kunt zoveel migratiewetten maken als je wil maar uiteindelijk zullen activistische rechters altijd wel een manier vinden om strenger migratiebeleid te ondermijnen dmv verdragen met open normen. Ik heb ook het idee dat rechters steeds activistischer worden, waarschijnlijk als een tegenreactie op de 'verrechtsing', en niemand die ze wat kan maken want ze zijn onaantastbaar.
Aangezien de uni's kneiterlinks zijn en de studenten activistisch, sluit je het niet uit dat die rechters dus niet sec de wet toepassen. Het is een artikeltje zoeken bij hun mening.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 3 september 2026 @ 07:43:36 #23
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221715888
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klopt, maar Amerika, Canada, Australie en Zuid-Afrika toch ook?
Hoewel, Zuid-Afrika weet ik het eigenlijk niet echt.

Maar je zou dus niet vluchten naar een veilig land dat niks gemeen heeft met jouw taal, mentaliteit enz.?
Nee, daar zou ik waarschijnlijk niet naar vluchten, Engeland misschien.. dat is ook nog wel vrij makkelijk te bereiken. De andere plekken die je noemt zou ik waarschijnlijk wel via reguliere migratie procedures binnen kunnen komen. Dus als die hypothetische gevaarlijke situatie in Nederland zich langzaam ontwikkelt, dan was ik al wel weg voor het echt gevaarlijk werd.

Kan me maar twee van die situaties voorstellen en de een nog onwaarschijnlijker dan de ander. Een islamitische takeover van Nederland of een extreem linkse
pi_221715893
Foltering lijkt me sterk.
Onmenselijke behandeling....dan denk ik terug aan die ondankbare vluchtelingen hier die het onmenselijk vonden dat er geen tv op hun kamer was.

De waarheid zal wel ergens tussenin liggen.
  donderdag 3 september 2026 @ 07:44:56 #25
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221715898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 21:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat bewijst dus wel hoe ver de interpretatie van onmenselijke behandeling opgerekt is.
pi_221716095
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 07:44 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dat bewijst dus wel hoe ver de interpretatie van onmenselijke behandeling opgerekt is.
En het laat vooral zien dat sommige rechters geen rechtspreken, maar hun activisme tot in de rechtszaal doorvoeren. Voorbeelden genoeg inmiddels. Het wordt tijd dat zo iemand gewoon ontslagen kan worden. En in dit soort gevallen kun je van ondermijning spreken, dat zou zelfs strafbaar moeten zijn.
  donderdag 3 september 2026 @ 08:53:50 #27
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_221716165
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:38 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
En het laat vooral zien dat sommige rechters geen rechtspreken, maar hun activisme tot in de rechtszaal doorvoeren. Voorbeelden genoeg inmiddels. Het wordt tijd dat zo iemand gewoon ontslagen kan worden. En in dit soort gevallen kun je van ondermijning spreken, dat zou zelfs strafbaar moeten zijn.
Dit komt volgens mij van het Europees Hof af.. Dat zou een strikte interpretatie van verdragen moeten hebben. Dit verbod op foltering en onmenselijke behandeling zou wmb alleen op actieve handelingen van de staat van toepassing moeten zijn. Een passief niet verlenen van steun of faciliteiten aan (illegale) migranten mag daar wat mij betreft nooit onder vallen. Het recht op gezinsleven evenzo, dat is voor mij dat de staat daar niet zonder gegronde redenen (kindermishandeling etc) op in mag grijpen. Niet dat de staat verplicht wordt om een gezinsleven te faciliteren door familieleden in te vliegen en verblijfsvergunningen te geven.
pi_221716260
quote:
Oprechte vraag, in welke landen kunnen rechters vervolgd worden door activistische keuzes? Want in Nederland zitten ze inmiddels op de stoel van de politiek.
pi_221716348
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:19 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Oprechte vraag, in welke landen kunnen rechters vervolgd worden door activistische keuzes? Want in Nederland zitten ze inmiddels op de stoel van de politiek.
Geen. Rechters zijn nogal onschendbaar, en dat zouden we z.s.m. dienen te veranderen.
pi_221716362
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:29 schreef nixxx het volgende:
nmenselijke behandeling is een enorm uitgerekt concept geworden.
een eigen gebedsruimte niet hebben is ook onmenselijk.

Sekt gezien mag je dus ook geen bootvluchtelingen meer oppikken op zee indien er geen speciale ruimte voor is?

knet-ter-gek
Lachen joh.
pi_221716371
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:39 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Geen. Rechters zijn nogal onschendbaar, en dat zouden we z.s.m. dienen te veranderen.
Dus ze kunnen in theorie en praktijk doen wat ze willen zonder gevolgen?
pi_221716383
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:43 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Dus ze kunnen in theorie en praktijk doen wat ze willen zonder gevolgen?
Daar komt het wel op neer ja. Er is in NL een tuchtkamer, maar ja, die bestaat uit andere rechters en magistraten, dus zolang je daarvan de rugdekking hebt....
pi_221716387
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:39 schreef William_Papadin het volgende:
„Quis custodiet ipsos custodes?”

(Wie controleert de controleurs?)
pi_221716454
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:45 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Daar komt het wel op neer ja. Er is in NL een tuchtkamer, maar ja, die bestaat uit andere rechters en magistraten, dus zolang je daarvan de rugdekking hebt....
En de overheid maar denken dat ze nog wat te vertellen hebben.
pi_221716514
Foltering? Iemand geen hulp verlenen is inmiddels volgens onze rechters hetzelfde als foltering?

Precedenten worden echt bizar ver opgerekt. We moeten ingrijpen bij onze rechters, er is geen enkele balans meer in trias politica. Ongekozen rechters bepalen inmiddels alles in dit land door definities van wetgeving stapje voor stapje verder op te rekken tot ze via eerdere precedenten altijd kunnen beslissen wat ze volgens de eigen politieke voorkeuren willen.

Ik denk oprecht dat dit het allergrootste probleem van Nederland is. Iedere vorm van beleid en poging om grip op problemen te krijgen wordt teniet gedaan door ongekozen activistische rechters met een eindeloze macht.

We moeten beginnen met artikel 94 van de grondwet af te schaffen zodat onze eigen wetten niet langer ondergeschikt zijn aan internationale verdragen. Dit zou al iets van de macht van de rechters onder hun stoel vandaan trekken.

Foltering.. Dat de media hier ook niet kritisch op is geeft ook wel het fiat van de media aan.
pi_221716518
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2026 08:53 schreef nixxx het volgende:

[..]
Dit komt volgens mij van het Europees Hof af.. Dat zou een strikte interpretatie van verdragen moeten hebben. Dit verbod op foltering en onmenselijke behandeling zou wmb alleen op actieve handelingen van de staat van toepassing moeten zijn. Een passief niet verlenen van steun of faciliteiten aan (illegale) migranten mag daar wat mij betreft nooit onder vallen. Het recht op gezinsleven evenzo, dat is voor mij dat de staat daar niet zonder gegronde redenen (kindermishandeling etc) op in mag grijpen. Niet dat de staat verplicht wordt om een gezinsleven te faciliteren door familieleden in te vliegen en verblijfsvergunningen te geven.
De uitspraken waar het hier om gaat, niet naar Italië of België mogen terug sturen, en ook nog die Afghaanse verkrachter die strafvermindering kreeg om zijn asiel niet in gevaar te brengen waren allemaal uitspraken van Nederlandse rechters. Net als die rechter die graag zou zien dat de IND niet tot de laatste mogelijkheid zou procederen, want ze komen toch wel.
Met dit soort rechters heb je geen vijanden, criminelen of luie politici meer nodig. Zij zorgen zelf wel voor ondermijning van de rechtsstaat en draagvlak voor asiel voor mensen die het wel echt nodig hebben.
pi_221716535
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:45 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Klopt inderdaad. Dat is net zoiets als het Medisch tuchtcollege. Waar artsen beoordeeld worden door.. artsen.
Veel artsen willen daarom nooit meewerken aan dat soort zaken, want stel dat ze zelf ooit eens…
pi_221716541
quote:
9s.gif Op donderdag 3 september 2026 09:57 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
En de overheid maar denken dat ze nog wat te vertellen hebben.
Politici vinden dat juist helemaal geweldig!
Kunnen ze altijd een ander de schuld geven. Beetje het Brussel effect.
pi_221716581
quote:
Zijn ze ook aan het doen.
Zie de rechter waar elke keer als iets moet vergroenen over natuur toe gaan.

Maar ja er kan zeker wel wat aangedaan worden tegen rechters via de overheid .
Verplicht rondom rechters te gebruiken.
Nu word er juist speciaal naar een bepaalde rechter gezocht .
En eigenlijk is dat gewoon criminele gedrag van beïnvloeden van.
  donderdag 3 september 2026 @ 10:25:34 #40
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221716602
Zo zie je maar dat de rechtspraak onderworpen is aan wilde interpretaties van wetgeving om zo toch een politieke kleur door te drukken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221716699
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2026 10:13 schreef Sodeknetters het volgende:
Klopt inderdaad. Dat is net zoiets als het Medisch tuchtcollege. Waar artsen beoordeeld worden door.. artsen.
Veel artsen willen daarom nooit meewerken aan dat soort zaken, want stel dat ze zelf ooit eens…
Slagers die hun eigen vlees keuren... een slechte zaak wat mij betreft.
pi_221717386
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het gebeurt nog dagelijks. Is het niet bij mensen (zie de berichten over die kinderen die gruwelijk gemarteld werden door de (pleeg)ouders, dan is het wel het martelen van verdachten of gevangenen.

Dat jij hetzelfde stemrecht hebt is echt zo belachelijk.
pi_221765619
quote:
Irritatie in de Kamer over rechter die uitzetting naar Italië blokkeert: ’Kunnen net zo goed kappen met al die debatten’

DEN HAAG - In de Tweede Kamer klinkt boosheid over de beslissing van een rechter die zegt dat Nederland een asielzoeker niet uit mag zetten naar Italië. Die kritiek komt dit keer niet alleen van de strenge migratiepartijen op rechts: ook het CDA en CU spreken van een ’verkeerde afweging’ door de rechtbank in Den Bosch.

„Als dit de lijn is van de rechters, dan kunnen we er hier nog zoveel debatten over voeren, maar dan kunnen we er net zo goed mee kappen”, zegt VVD-Kamerlid Ulysse Ellian gefrustreerd. „Deze uitspraak, op deze manier, dat vind ik buiten de grenzen van de rechtstaat gaan. Hier was maar één uitspraak mogelijk en dat is dat de minister gewoon mag uitzetten naar Italië.”

Vorige week besloot een rechter in Den Bosch dat een Russische man die op 18 juni asiel aanvroeg op Schiphol niet terug mag worden gestuurd naar Italië. Dit terwijl de man een paar dagen eerder een inreisvisum in Italië kreeg en dat land de man ook wil terugnemen. Volgens de rechter heeft asielminister Bart van den Brink (CDA) niet goed onderbouwd dat de asielopvang in Italië is verbeterd.

Kamer kritisch op de rechtspraak
De rechterlijke uitspraak is een grote tegenslag voor het asielbeleid van Van den Brink. Dat de verantwoordelijkheid voor een asielzoeker ligt bij het eerste land waar hij of zij zich meldt, is een van de kernpunten van het EU-migratiepact, het paradepaardje van kabinet-Jetten op het gebied van asiel. Nederland wil asielzoekers terugsturen naar landen als Griekenland en Italië, maar jarenlang mocht dat niet vanwege forse kritiek op de opvangfaciliteiten in die landen.

Hoewel Italië nu zelf zegt asielzoekers te willen terugnemen en er ook afspraken liggen die dat moeten regelen, steekt de rechter dus alsnog een stokje voor de uitzetting van de Russische man. Dit tot grote onvrede van de Tweede Kamer, die ondanks enige uitgesproken terughoudendheid bij het doen van uitlatingen over rechters, zich in wezen alsnog zeer kritisch uitlaat.

Volgens Diederik van Dijk van de SGP ’torpederen’ rechters hiermee het migratiebeleid. CU-Kamerlid Don Ceder spreekt van een ’perverse prikkel’. Door dit soort rechterlijke uitspraken zouden landen er volgens hem baat bij hebben om de asielopvang in erbarmelijke staat te houden. Dan hoeven ze namelijk van rechters geen asielzoekers terug te nemen.

D66 vindt dat te cynisch: „Ik weiger te geloven dat dit de intentie is van landen die meedoen aan het migratiepact”, aldus asielwoordvoerder Robert van Asten. Van Asten gaat ook niet mee in de kritiek op de rechter. Zo zegt hij dat het bij de start van het migratiepact onduidelijk was of alle landen zouden voldoen aan de eisen. „Nu blijkt dat de opvangsituatie in Italië nog niet goed geregeld is. Ik zou willen voorstellen om daar extra druk op te zetten.”

Ook CDA vindt het ’een verkeerde afweging’
Binnen de coalitie staat D66 alleen in de weigering om iets te zeggen over het besluit van de vreemdelingenrechter. Want ook Jeltje Straatman van CDA is verrassend uitgesproken over wat zij ’mogelijk een verkeerde afweging’ noemt: „Het vreemde van deze uitspraak is dat de rechter van Nederland verwacht dat wij bewijzen dat de opvang in Italië goed genoeg is. Hoe moet je dat doen? Moeten wij dan alle opvanglocaties in Italië langs? Dat is eigenlijk een omgedraaide bewijslast.”

Van den Brink gaat in beroep tegen de uitspraak, zo laat hij donderdag aan de Kamer weten. „Dit willen we herstellen. Het is nu aan ons om aan te tonen dat er geen sprake meer is van structurele tekortkomingen in de asielopvang.” De minister zegt ervan overtuigd te zijn dat uitzetten naar Italië weer moet mogen en spreekt zijn hoop uit dat een hogere rechter anders zal besluiten.

https://www.telegraaf.nl/(...)atten/161259465.html
Felle kritiek vanuit de Kamer op deze activistische rechter. Van den Brink gaat in hoger beroep.
  donderdag 10 september 2026 @ 18:02:35 #44
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221765628
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 21:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Pardon? Wat lees ik nu toch weer? Nederlandse rechters die hun Belgische collegae afzeiken?
Te drommel. Wat mankeren die kwajongens? Ze maken zichzelf toch te schande.
Ah nee, dat meen je.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221765642
Buiten
Grenzen
Dicht.

Of wappies gaan verkiezingen winnen en alles naar de tandjes.
pi_221765896
Op zich is zo'n onzin uitspraak natuurlijk wel een nagel in de doodskist van het vluchtelingenverdrag.
  donderdag 10 september 2026 @ 19:10:33 #47
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221766031
quote:

[..]
Misschien een groot gedeelte van de rechtspraak door AI gaan laten doen
pi_221766175
Jarenlang was het "wacht maar op het nieuwe EU verdrag, Nederland hoeft zelf niets te veranderen aan het systeem".

En nu zijn we hier.
  donderdag 10 september 2026 @ 19:37:06 #49
512718 Radiohoofd80
I believe I can fly
pi_221766389
Geen pretje als je ieder dag gedwongen wordt om pasta te eten.

Als Italië echt zo onmenselijk is moeten we dan ook maar stoppen met het uitleveren van criminelen op basis van een Europees aanhoudingsbevel (EAB) naar Italië?
Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')