https://www.ad.nl/politie(...)en-blijven~a53e08d7/quote:Helft EU-parlementariërs PRO trotseert Klaver en wil bij Groenen blijven
De helft van de Europarlementariërs van Progressief Nederland (PRO) wil niet dat de partij zich aansluit bij de Sociaaldemocraten (S&D), maar bij de Groenen. Het gaat om de vier Europarlementariërs die namens GroenLinks tot het parlement verkozen zijn.
Binnenlandredactie
2 september 2026, 17:30
PRO-partijleider Jesse Klaver zei vorige maand nog juist dat hij vindt dat de partij zich moet aansluiten bij de sociaaldemocraten in het parlement.
Eind deze maand zullen leden van de partij gekozen hebben of de nieuwe partij PRO zich in het Europees Parlement aansluit bij de Groenen, waar GroenLinks bij zat, of bij de S&D, waar de PvdA bij zat. Tineke Strik, Kim van Sparretak, Ufuk Kâhya en Catarina Vieira zeggen zich het meeste thuis te voelen bij de Groenen.
De Europarlementariërs willen zich nog niet uitlaten over wat ze eventueel zouden doen als PRO zich toch aansluit bij de sociaaldemocraten, laat een woordvoerder weten. De leden van PRO mogen tussen 18 en 25 september hun stem over de keuze uitbrengen.
GL.quote:Tineke Strik
GL.quote:Kim van Sparretak
GL.quote:Ufuk Kâhya
GL.quote:en Catarina Vieira
Zou het, ja?quote:zeggen zich het meeste thuis te voelen bij de Groenen.
Dat was de enige manier om groter te worden. Niet dat het op de lange termijn werkt, maar dat deed het even welquote:Op woensdag 2 september 2026 17:51 schreef Mubassie het volgende:
PvdA en GL hadden nooit moeten fuseren.
PvdA is totaal weggevaagd
Lariekoek, staat niet in het programmaquote:
Lariekoek, staat niet in het programmaquote:niemand ooit meer terugsturen,
Lariekoek, staat niet in het programmaquote:vermogen volledig afpakken etcetc.
Grenzen afschaffen. Verblijfsvergunning voor iedereen, geen deportatiesquote:Op woensdag 2 september 2026 18:07 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Lariekoek, staat niet in het programma
[..]
[..]
Pleiten voor grenzen afschaffen is wat anders dan open grenzen.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Grenzen afschaffen. Verblijfsvergunning voor iedereen, geen deportaties
- Alle aandeelhoudersbedrijven omgebouwd tot werknemersco-ops, private equity verboden
- Alles wat je bezit boven de ¤10M gaat naar de staat
- Breek BlackRock & Vanguard op, laat de ECB geld drukken voor overheidsuitgaven
- 25-urige werkweek, 8 weken betaalde vakantie, basisinkomen, ¤18 minimumloon
- Patenten afschaffen. Afschaffen van de NAVO. Afschaffen van de monarchie
Dit is gewoon direct uit het “programme” overgenomen van “protest”, aka de bolsjewieken.
Wat een vooruitstrevend inzicht. Misschien kun je spindoctor voor een politieke partij worden!quote:Op woensdag 2 september 2026 17:51 schreef Mikeytt het volgende:
Misschien kunnen ze er 2 partijen van maken. 1 sociaaldemocratische partij, en 1 groen-progressieve partij.
Jij lijkt wel een of andere marxist.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
- Alle aandeelhoudersbedrijven omgebouwd tot werknemersco-ops, private equity verboden
- Breek BlackRock & Vanguard op, laat de ECB geld drukken voor overheidsuitgaven
Dit is gewoon direct uit het “programme” overgenomen van “protest”, aka de bolsjewieken.
Lijkt me een goed idee.quote:Op woensdag 2 september 2026 17:50 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)en-blijven~a53e08d7/
Wellicht kan PRO zich opsplitsen. Ik ben benieuwd welke politici bij PRO straks hun principes inleveren voor macht.
Tsja, een groot deel van die oude partij heeft de moed denk ik al op gegeven en hun verlies gegeven aan Geert Wilders. Probleem is dat Wilders elke verkiezingen met gratis bier programma's komt aanzetten maar als push comes to show gewoon doodleuk groen licht geeft aan VVD fratsen.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lijkt me een goed idee.
Het ene deel kan dan als rode arbeiderspartij verder en het andere kiest een naam die iets met groen te maken heeft.
Toch knap dat je in een topic over PvdA/GL binnen anderhalf uur de discussie weet op te rekken zodat Wilders er weer in past.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tsja, een groot deel van die oude partij heeft de moed denk ik al op gegeven en hun verlies gegeven aan Geert Wilders. Probleem is dat Wilders elke verkiezingen met gratis bier programma's komt aanzetten maar als push comes to show gewoon doodleuk groen licht geeft aan VVD fratsen.
Totaal geen fanboy. Absoluut niet.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:14 schreef quo_ het volgende:
[..]
Toch knap dat je in een topic over PvdA/GL binnen anderhalf uur de discussie weet op te rekken zodat Wilders er weer in past.
Heimelijke fanboy van blonde Geert?
Toch ook niet heel verwonderlijk.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Totaal geen fanboy. Absoluut niet.
Maar feit blijft dat PVV een groot deel van hun oude achterban heeft opgeslokt, en ze dachten dat een allienatie met GL dit zou compenseren. Maar het valt nogal tegen.
Dat is helaas de realiteit. Toch leek het alsof ze van hun neoliberale Rutte avonturen hadden geleerd. En dat ze weer toenadering wilen zoeken naar hun oude achterban. Helaas hebben ze toch de andere weg gekozen en zijn gaan fuseren met de Groenen.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:23 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Toch ook niet heel verwonderlijk.
De PvdA is van een sociaaldemocratische arbeiderspartij dankzij hun escapades met de VVD verworden tot een neoliberaal splinterpartijtje. En toen gingen ze op in een elitair linkse partij. Helemaal niets meer van over ideologisch gezien. Dan is het niet raar dat mensen de vlucht nemen naar links lullende en rechts stemmende Geert.
Denk dat een realistische sociaaldemocratische partij nu best welkom zou zijn voor veel mensen
Dat is stiekem waar dit land naar snakt. Maar kijk naat de SP. Niet heel succesvol zou ik zeggen.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:23 schreef Sodeknetters het volgende:
Denk dat een realistische sociaaldemocratische partij nu best welkom zou zijn voor veel mensen
Ja, doodzonde. Ik mis een normale linkse partij.quote:Op woensdag 2 september 2026 17:51 schreef Mubassie het volgende:
De SP is op zich best een sympathieke partij (ben er in de Marijnissen tijd zelfs lid van geweest) maar zijn veel te rigide in hun opvattingen. Daardoor zullen ze niet snel in een kabinet zitten. Je moet wel een beetje willen meebewegen. Een partij als de oude PvdA, laten we zeggen pre Kok, zou binnen no time de grootste kunnen zijn.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is stiekem waar dit land naar snakt. Maar kijk naat de SP. Niet heel succesvol zou ik zeggen.
Man man, wat een labiel teringzootje daarquote:Op woensdag 2 september 2026 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En Israel geen plek onder de zon gunnen.quote:Op woensdag 2 september 2026 20:23 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Man man, wat een labiel teringzootje daar![]()
Werken, daar hebben ze daar nog geen kaas van gegeten.
Ik dacht dat je het wat aandikte, maar net even door dat programma gescrollt, mijn godquote:Op woensdag 2 september 2026 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Pvd allochtonenquote:Op woensdag 2 september 2026 17:51 schreef Mubassie het volgende:
Laat ze dan de PvdU oprichten, de partij van de uitkeringstrekkersquote:Op woensdag 2 september 2026 20:23 schreef Mubassie het volgende:
Werken, daar hebben ze daar nog geen kaas van gegeten.
Ik heb het hoogstens zo kort mogelijk omschreven, want het zijn aardige lappen teksten.quote:Op woensdag 2 september 2026 22:57 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik dacht dat je het wat aandikte, maar net even door dat programma gescrollt, mijn god
In de tijd van Jan en ook enige tijd daarna stemde ik er zelfs op.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:35 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De SP is op zich best een sympathieke partij (ben er in de Marijnissen tijd zelfs lid van geweest) maar zijn veel te rigide in hun opvattingen. Daardoor zullen ze niet snel in een kabinet zitten. Je moet wel een beetje willen meebewegen. Een partij als de oude PvdA, laten we zeggen pre Kok, zou binnen no time de grootste kunnen zijn.
Edit: pre Kok is wel heel ver terug. Laten we zeggen, Kok in de eerste jaren
Klopt. Jan was wat dat betreft ook wel een ijzersterke partijleider. Met dat schoolhoofd wiens naam ik zelfs vergeten ben, kwam de klad er goed in.quote:Op donderdag 3 september 2026 17:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
In de tijd van Jan en ook enige tijd daarna stemde ik er zelfs op.
Maar zonder deze oude communist is de partij ten onder gegaan aan "gratis geld voor iedereen" en "welkom-in-mijn-land". Nauwelijks nog onderscheidend ten opzichte van het elitaire groenlinks.
Een echte sociaal democratische partij die wegblijft van het woke en weekdierengedrag en die niet voortdurend wegkijkt is een electorale goudmijn. Maar werkelijk niemand durft dat gat in te vullen.
Mijn favoriet is Portemonnee van de Ander.quote:Op woensdag 2 september 2026 23:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Pvd allochtonen
Pvd arbeidslozen
Pvd arbeidsongeschikten
![]()
In mijn verre jeugd maakten we er al grappen over, de belangen van de arbeider raakten bij die partij al snel op de achtergrond. Paul Scheffer heeft er zelfs een boek over geschreven dacht ik.
Doet geen recht aan de sociaaldemocratie, maar grappig is ie wel !quote:Op donderdag 3 september 2026 18:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Mijn favoriet is Portemonnee van de Ander.
Een grapje op zijn tijd moet altijd kunnen. Het was niet per se bedoeld om de sociaal democratie af te zeiken, elke (politieke) stroming heeft voor- en nadelen.quote:Op donderdag 3 september 2026 18:44 schreef quo_ het volgende:
[..]
Doet geen recht aan de sociaaldemocratie, maar grappig is ie wel !
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |