Het is huilen met de pet op met de tankslang in je handquote:De benzineprijzen in Nederland stijgen woensdag naar een nieuwe recordhoogte. Dat verwacht consumentencollectief UnitedConsumers. Door de opgelopen spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten blijft de Straat van Hormuz waarschijnlijk nog langer dicht, wat gevolgen heeft voor de brandstofprijzen in Nederland.
De onrust in het Midden-Oosten leidde deze week al tot stijgende prijzen aan de pomp. UnitedConsumers verwacht dat de landelijke gemiddelde adviesprijs woensdag stijgt tot bijna 2,67 euro per liter Euro95, bevestigt brandstofexpert Derk Foolen. Het record staat nu nog op 2,646 euro per liter. Die prijs werd op 6 mei bereikt.
De prijs voor een liter brandstof blijft fors hoger dan in de buurlanden. In de bovenstaande video vertelt pomphouder Peter hoe hij zijn klanten naar België ziet rijden voor een goedkopere tankbeurt.
Adviesprijzen
UnitedConsumers houdt de adviesprijzen van vijf grote oliemaatschappijen met tankstations in Nederland bij en baseert daar de gemiddelde prijs op. Op dit moment zijn de adviesprijzen van vier bedrijven binnen. Foolen schat in dat de gemiddelde prijs uitkomt op 2,668 euro per liter, maar dat kan nog licht afwijken.
In werkelijkheid betalen automobilisten de adviesprijzen vaak alleen langs de snelweg. Pomphouders elders geven vaak korting.
Nieuwe aanvallen
Op de grondstoffenmarkten liepen de olieprijzen deze week verder op als reactie op nieuwe gevechten in de Golfregio. De VS begonnen dinsdag met nieuwe aanvallen op Iran, meldden de Amerikaanse strijdkrachten. Het zou een reactie zijn op Iraanse aanvallen op schepen in de Straat van Hormuz.
https://www.hartvannederl(...)WsWpIb-mHyqAKiGHs18Q
Auto staat gelijk aan rijkdom ja?quote:Op woensdag 2 september 2026 07:19 schreef torentje het volgende:
Automobilisten zijn toch rijk genoeg om een eerlijke prijs voor de brandstof te kunnen betalen aan de pomphouders?
Ja, want dan heeft men een grotere actieradius dan gehandicapte mensen.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Auto staat gelijk aan rijkdom ja?
?? Waar slaat deze post op? Je hebt het eerst over geld en nu over gehandicapte mensen.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, want dan heeft men een grotere actieradius dan gehandicapte mensen.
Ach gut.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:29 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
?? Waar slaat deze post op? Je hebt het eerst over geld en nu over gehandicapte mensen.
De eerste schultenbrau zit achter de kiezen bij hem.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:29 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
?? Waar slaat deze post op? Je hebt het eerst over geld en nu over gehandicapte mensen.
Wanneer je beseft dat ruim 75% van een literprijs bestaat uit belasting, kun je niet echt meer spreken van een eerlijke prijs. En dan ben ik met 75% nog voorzichtig in mijn schatting, zit nog aan de koffie en ben even te lui om het precieze percentage op te zoeken.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:19 schreef torentje het volgende:
Automobilisten zijn toch rijk genoeg om een eerlijke prijs voor de brandstof te kunnen betalen aan de pomphouders?
21%.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:33 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Wanneer je beseft dat ruim 75% van een literprijs bestaat uit belasting, kun je niet echt meer spreken van een eerlijke prijs. En dan ben ik met 75% nog voorzichtig in mijn schatting, zit nog aan de koffie en ben even te lui om het precieze percentage op te zoeken.
Edit: met de huidige prijzen is dat ongeveer de helft van een literprijs. Nog schandalig veel
Daar komt ook nog accijns voor he.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
21%.
https://rekengemak.nl/kennisbank/btw-op-benzine/
Een aantal users op dit forum willen het nieuws niet breder bespreken met iedereen, dus daar geef ik geen serieus antwoord meer op, als ze zogenaamd een reactie van mij niet kunnen begrijpen.quote:
In feite wel. Want niet alleen de aankoop van een auto kost geld, ook het gebruik ervan, de brandstofkosten en de verplichte wegenbelasting.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:21 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Auto staat gelijk aan rijkdom ja?
Deze prijs is verre van eerlijk. Er worden woekerwinsten gemaakt.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:19 schreef torentje het volgende:
Nouja voor de oorzaak ervan mag je die mokerdomme achterlijke kutyank bedanken. Die is het schuld. Met zijn debiele ondoordachte acties tegen Iran.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:08 schreef onlogisch het volgende:
We mogen nog meer belasting betalen.
#BedanktRob
Dit geld gaat vast goed terecht komen
Daarom is de benzine in Spanje of andere Europese landen ook zo goedkoopquote:Op woensdag 2 september 2026 08:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja voor de oorzaak ervan mag je die mokerdomme achterlijke kutyank bedanken. Die is het schuld. Met zijn debiele ondoordachte acties tegen Iran.
Die is in vergelijking met voor VS en Iran ook niet meer goedkoop.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Daarom is de benzine in Spanje of andere Europese landen ook zo goedkoop
Nee.. thanks Jetten
Gehandicapten kunnen met de trein of taxi? Die overigens ook een stuk duurder zijn geworden.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Ja, want dan heeft men een grotere actieradius dan gehandicapte mensen.
Bleef het daar maar bij. Die btw is over de literprijs en accijns. Belasting over belastingquote:Op woensdag 2 september 2026 07:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
21%.
https://rekengemak.nl/kennisbank/btw-op-benzine/
Ja, nu snap ik het. Is ook het geval in de winkels. Maar ik zie dat dus niet terug op de kassabon.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:41 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Bleef het daar maar bij. Die btw is over de literprijs en accijns. Belasting over belasting
quote:Op woensdag 2 september 2026 07:31 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
De eerste tray schultenbrau zit achter de kiezen bij hem.
Gewoon thuiswerken doe ik toch ook al meer dan 7 jaarquote:Op woensdag 2 september 2026 09:09 schreef Stoorzendert het volgende:
Het kraakt nog niet. Denk dat de prijs nog wel naar ¤4 -¤5 kan voordat mensen niet meer op hun werk kunnen komen.
Dan gaat de vraag naar bedrijfs-EV's toenemen, bedrijven zullen dan aan meer werknemers een EV toekennen, althans als die baan voldoende belangrijk is voor de bedrijfscontinuiteit. Zoniet dan voegt het bedrijf te weinig toe en kan sluiten. De bezem moet door de Bulshitjobs en dito bedrijven.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:09 schreef Stoorzendert het volgende:
Het kraakt nog niet. Denk dat de prijs nog wel naar ¤4 -¤5 kan voordat mensen niet meer op hun werk kunnen komen.
De crack-spreads van de raffinaderijen zijn torenhoog o.a. dankzij de Oekraine en Trump. Het aanbod aan wereld raffinage-capaciteit is nu eenmaal gekrompen. Aardolie kan je dan wel door een heel lange pijplijn pompen, maar voor benzine en diesel zijn die mogelijkheden er niet of nauwelijks in het MO. In landen rond de straat van Hormuz zullen nogal wat raffinaderijen daarom ver van hun maximum opereren. Europa heeft afgelopen decennia de raffinage hier onaantrekkelijk gemaakt en verjaagd, de gevolgen zijn er dan ook naar.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Want opeens zijn dit gloednieuwe voorraden voor de nieuwste en hoogste prijs gekocht in plaats van twee maanden terug.
Idem (gedeeltelijk), maar dat kan bij de meeste banen niet.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:12 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Gewoon thuiswerken doe ik toch ook al meer dan 7 jaar
Dus iedere fabrieksarbeider een auto van de zaak? Momenteel zijn het juist vaak de bullshitjobs waar een auto van de zaak bijzit.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan gaat de vraag naar bedrijfs-EV's toenemen, bedrijven zullen dan aan meer werknemers een EV toekennen, althans als die baan voldoende belangrijk is voor de bedrijfscontinuiteit. Zoniet dan voegt het bedrijf te weinig toe en kan sluiten. De bezem moet door de Bulshitjobs en dito bedrijven.
Als de inkoopprijs daalt dan zijn de voorraden uiteraard lang geleden ingekochtquote:Op woensdag 2 september 2026 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Want opeens zijn dit gloednieuwe voorraden voor de nieuwste en hoogste prijs gekocht in plaats van twee maanden terug.
Bij het bedrijf waar ik werk 'zuivel' wonen er veel werknemers in de directe omgeving en komen op de fiets tenzij het k..weer is. Er werken bij ons ook oost-europeanen die ook in de omgeving verblijven, zij werken bij ons hoofdzakelijk met een vast-contract. De meesten ervan spreken nu na jaren, nederlands of engels.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:06 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dus iedere fabrieksarbeider een auto van de zaak? Momenteel zijn het juist vaak de bullshitjobs waar een auto van de zaak bijzit.
Als de productie stilvalt omdat werknemers niet langer komen vanwege de peperdure brandstof veranderd dat vanzelf. Een gedwongen herwaardering zo nu en dan is alleen maar goed in dat opzichtquote:Op woensdag 2 september 2026 17:50 schreef Discombobulate het volgende:
Auto van de zaak is echt alleen voor de elite.
Maar zoiets gaat nooit gebeuren. Krijg je collega's maar eens zo ver.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de productie stilvalt omdat werknemers niet langer komen vanwege de peperdure brandstof veranderd dat vanzelf. Een gedwongen herwaardering zo nu en dan is alleen maar goed in dat opzicht
Ik zie in dat opzicht nog wel voordelen in de toenemende brandstoffen crisis, ben ook een groot voorstander van creatieve destructie.quote:Op woensdag 2 september 2026 18:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar zoiets gaat nooit gebeuren. Krijg je collega's maar eens zo ver.
quote:Op woensdag 2 september 2026 17:50 schreef Discombobulate het volgende:
Auto van de zaak is echt alleen voor de elite.
Ik ken weinig mensen met een auto van de zaak hoor. Ja, iemand die op projectbasis een paar keer modaal binnen trekt. Of je moet bij de ANWB werken en de bus thuis hebben staan.quote:
Alsnog heeft dat niks met 'de elite' te maken, dat is een onzinbegrip. Je hebt een auto van de zaak als je die waard bent. Een goede opleiding, hard werken en uitblinken in je werk dus.quote:Op woensdag 2 september 2026 19:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ken weinig mensen met een auto van de zaak hoor. Ja, iemand die op projectbasis een paar keer modaal binnen trekt. Of je moet bij de ANWB werken en de bus thuis hebben staan.
Ach hou opquote:Op woensdag 2 september 2026 19:07 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Alsnog heeft dat niks met 'de elite' te maken, dat is een onzinbegrip. Je hebt een auto van de zaak als je die waard bent. Een goede opleiding, hard werken en uitblinken in je werk dus.
Oke dus dan is het niet erg dat de benzineprijs omhoog gaat. Automobilisten zijn rijk.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
In feite wel. Want niet alleen de aankoop van een auto kost geld, ook het gebruik ervan, de brandstofkosten en de verplichte wegenbelasting.
En niet te vergeten de onderhouds- en reparatiekosten.
De auto is zeg 100 jaar in gebruik, meer dan 100.000 jaar kon de mens prima zonder.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:23 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Oke dus dan is het niet erg dat de benzineprijs omhoog gaat. Automobilisten zijn rijk.
quote:Op donderdag 3 september 2026 07:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De auto is zeg 100 jaar in gebruik, meer dan 100.000 jaar kon de mens prima zonder.
Dat beweer ik toch niet? Alles wordt duurder, niet alleen de brandstofprijzen.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:23 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Oke dus dan is het niet erg dat de benzineprijs omhoog gaat. Automobilisten zijn rijk.
Ja. Ik reageerde op iemand die zei dat automobilisten rijk genoeg zijn om de hoge kosten te kunnen betalen. Betekent niet dat je gelijk liggende gelden hebt als je auto rijdt.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat beweer ik toch niet? Alles wordt duurder, niet alleen de brandstofprijzen.
Ja, dat was ik dus.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:45 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja. Ik reageerde op iemand die zei dat automobilisten rijk genoeg zijn om de hoge kosten te kunnen betalen. Betekent niet dat je gelijk liggende gelden hebt als je auto rijdt.
Veel oudere scholieren dan.quote:Op donderdag 3 september 2026 07:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Niemand die ook maar een meter minder met de auto gaat rijden. Alleen scholieren reizen met de trein.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |