quote:Nederlanders zijn nóg meer gaan sparen, met dank aan de overheid: ’Door toeslagen hoeven huishoudens minder aan kinderopvang te besteden’
Amsterdam- Nederlanders stonden al te boek als een spaarzaam volkje, maar dat is de voorbije jaren alleen maar meer geworden.
De spaarquote, die aangeeft welk deel van het inkomen huishoudens oppotten, ligt al jaren structureel hoger dan voor de coronapandemie.
Onzekerheid bij consumenten speelt daarin een rol: „Er is nogal wat om je zorgen over te
quote:Sterker nog: gemiddeld zetten Nederlanders nog altijd aanzienlijk meer geld opzij dan voor de coronaperiode. Dat zie je af aan de spaarquote: het percentage van het inkomen waarmee niet wordt geconsumeerd. Dat gedeelte van het inkomen komt bijvoorbeeld terecht op de spaarrekening of wordt belegd of gebruikt om de hypotheek af te lossen.quote:Spaarquote is historisch gezien erg hoog
In 2019 zette de gemiddelde Nederlander nog 3,1 procent van het inkomen opzij, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Planbureau (CPB).
Dat was de hoogste spaarquote in jaren.
Tijdens de coronapandemie schoot de spaarquote omhoog, maar in de jaren na de pandemie potten we structureel minstens 4,3 procent van ons inkomen op.
een ieder bepaalt uiteraard zelf wat ie met zn spaargeld doet, maar inflatie en de fiscus bepalen wat het waard blijft.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:16 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik bepaal of mijn geld wel of niet moet rollen. En dat laat ik het voorlopig niet doen.
Gezien de geopolitieke onrust kan ik het wel begrijpen. Geld moet rollen, tsja de koopkracht van valuta wordt mede bepaalt door de omloopsnelheid. Een hoge omloopsnelheid kan al snel inflatoir uitwerkenquote:Op maandag 31 augustus 2026 16:15 schreef gwn_een_user het volgende:
dit is vreselijk nieuws. nou ja, het is niet echt nieuws, maar nog steeds een slechte ontwikkeling
geld moet rollen, niet rotten
big tech en AI-fondsen draaien op durfkapitaal en eigen miljardenwinsten, niet op de particuliere spaarcenten bij de rabobank.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gezien de geopolitieke onrust kan ik het wel begrijpen. Geld moet rollen, tsja de koopkracht van valuta wordt mede bepaalt door de omloopsnelheid. Een hoge omloopsnelheid kan al snel inflatoir uitwerkenGrotere spaartegoeden leiden tot lagere rentes zodat er weer meer in A.I. geinvesteerd kan worden
geld moet pas voorzichtig gaan rollen als je met pensioen wiltquote:Op maandag 31 augustus 2026 16:15 schreef gwn_een_user het volgende:
dit is vreselijk nieuws. nou ja, het is niet echt nieuws, maar nog steeds een slechte ontwikkeling
De plannen voor Box3 gaan daarbij vast helpenquote:Op maandag 31 augustus 2026 16:40 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
big tech en AI-fondsen draaien op durfkapitaal en eigen miljardenwinsten, niet op de particuliere spaarcenten bij de rabobank.
en lage consumptie remt investeringen juist af. bedrijven investeren pas in productiemiddelen en innovatie als er vraag is naar hun producten.
een te lage omloopsnelheid door massaal oppotten is het klassieke recept voor economische stagnatie, ofwel liquiditeitsval. gezonde inflatie, zeg maar rond de 2%, stimuleert juist economische dynamiek en investeringsbereidheid. maar de inflatie hang al jaren boven 3%
Ik hou het wel bij VALL/SPYI, ik ga niet op een specifieke sector (AI) gokkenquote:Op maandag 31 augustus 2026 16:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De plannen voor Box3 gaan daarbij vast helpen
sowieso gwn afschaffen die s***. wat een koppijn is het ookquote:Op maandag 31 augustus 2026 16:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De plannen voor Box3 gaan daarbij vast helpen
afschaffen :quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:52 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
sowieso gwn afschaffen die s***. wat een koppijn is het ook
Misschien rekenen ze met een bruto inkomen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:31 schreef vosss het volgende:
Schudt mij maar lek, naar is 4,3% van je inkomen sparen niet juist belachelijk weinig???
Ik zou nogal zenuwachtig worden als ik maar zo weinig kon sparen.
Bruto inkomen en dan netto sparen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien rekenen ze met een bruto inkomen?
Afschaffen van de bijstand en een flattax zoals in de meeste oost-europse landen het geval is zal wonderen doen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
afschaffen :
dividenbelasting
inkomstenbelasting
HRA en EWF
Pensioenafdracht
Boxen stelsel
Geen idee, volgens het nieuwsbericht lag het op 3,1 volgens het cbs in 2019.quote:
bijstand kun je nooit afschaffenquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Afschaffen van de bijstand en een flattax zoals in de meeste oost-europse landen het geval is zal wonderen doen.
Dat moet ieder voor zich wetenquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sparen, het blijft mij verbazen dat mensen (te)veel sparen.
Je verliest koopkracht jaar op jaar en gaat letterlijk er door op achteruit.
Slechte scholing.
Echt hè. Maar dit is een gemiddelde, er zijn natuurlijk genoeg mensen die verstandig zijn en, ik noem maar wat, aan 20% komen. Kun je nagaan wat eronder zit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:31 schreef vosss het volgende:
Schudt mij maar lek, naar is 4,3% van je inkomen sparen niet juist belachelijk weinig???
Niet als dit land weer welvarend wil worden, sparen is gewoon dom op essentiële bedragen na zoals voor vervanging apparatuur etc.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat moet ieder voor zich weten
Nope, gaarkeukens, de kerk, ngo's en tenten dat is het wel zo'n beetje. Bijstand kennen hoofdzakelijk de rijker noord-europese landen. Gehandicapten vallen doorgaans niet onder bijstandsregelingen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bijstand kun je nooit afschaffen
dan maak je heel grote brokken
ieder EU land heeft een vorm van ondersteuning voor kansarmen en gehandicapten
Ga maar eens in de WIA, dat is gewoon minder dan bijstand in de praktijk, kent ook nog kostendelersnorm, afhankelijk van wat je verdiende voor je ziek werd.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, gaarkeukens, de kerk, ngo's en tenten dat is het wel zo'n beetje. Bijstand kennen hoofdzakelijk de rijker noord-europese landen. Gehandicapten vallen doorgaans niet onder bijstandsregelingen.
ja professorquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niet als dit land weer welvarend wil worden, sparen is gewoon dom op essentiële bedragen na zoals voor vervanging apparatuur etc.
wijsneus , eigenwijsquote:Op maandag 31 augustus 2026 18:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, gaarkeukens, de kerk, ngo's en tenten dat is het wel zo'n beetje. Bijstand kennen hoofdzakelijk de rijker noord-europese landen. Gehandicapten vallen doorgaans niet onder bijstandsregelingen.
quote:AI-overzicht
Ja, nagenoeg alle Europese landen (en alle EU-lidstaten) kennen een vorm van sociale bijstand of een gegarandeerd minimuminkomen als vangnet voor mensen die geen ander inkomen hebben.
Hoe de sociale zekerheid is geregeld, verschilt echter sterk per land. De Europese Unie schrijft de hoogte of inrichting hiervan niet dwingend voor; elk land bepaalt dit zelf.
Precies, want na je dood heb je niks aan gespaard geld.quote:[b]Op maandag 31 augustus 2026 16:15 schreef gwn_een_user het volgende:
Dit ja. Een goede buffer aanhouden op spaarrekeningen, de rest gaat in ETFs en fondsen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
sparen is gewoon dom op essentiële bedragen na zoals voor vervanging apparatuur etc.
Sommige mensen hebben niet zo'n hoge inkomen. Maar wel hoge lasten. Lijkt me wel logisch toch?quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:31 schreef vosss het volgende:
Ik dus ook.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:52 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik hou het wel bij VALL/SPYI, ik ga niet op een specifieke sector (AI) gokken
Ja dan woon je te duur. Of geef je te veel uit.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:50 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben niet zo'n hoge inkomen. Maar wel hoge lasten. Lijkt me wel logisch toch?
Als jij 2500 netto verdiend en je spaart maar ca 100 euro per maand, dan is dat wel te verklaren.
Nou Nou Poeh Poehquote:Gemiddeld 3,1% van het inkomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop uit de WIA te blijven en ben alleenstaand dus een kostendelersnorm is dan niet van toepassing.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ga maar eens in de WIA, dat is gewoon minder dan bijstand in de praktijk, kent ook nog kostendelersnorm, afhankelijk van wat je verdiende voor je ziek werd.
wat is je prompt?quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wijsneus , eigenwijs
onderbuikgereutel is weer de baas
[..]
quote:AI Overview
Roughly 30 to 40 developed countries in the world--primarily across Western/Northern Europe and select OECD member nations--have a last-resort social assistance or guaranteed minimum income system comparable to the Dutch bijstand (Participatiewet).The Dutch bijstand is a legal safety net providing a statutory social minimum (sociaal minimum) for basic living costs to any legal resident lacking sufficient income or assets. Globally, comparable means-tested safety nets function under different names:Germany: Bürgergeld (formerly Arbeitslosengeld II / Hartz IV)France: Revenu de Solidarité Active (RSA)United Kingdom: Universal CreditDenmark: KontanthjælpSweden: Ekonomiskt biståndAustralia / New Zealand: Means-tested working-age income support paymentsWhile virtually all 38 OECD member countries maintain some form of last-resort social assistance on paper, the comparability varies heavily based on benefit adequacy, duration limits, and strictness of obligations. True structural peers with high-standard, tax-funded social minimums are generally restricted to advanced economies in the EU, Scandinavia, and select Anglo-Saxon developed nations.
Betaalbaar wonen is niet meer vanzelfsprekend in Nederland. Als je 2500 euro verdiend en je huur is bijvoorbeeld al 1200 of 1300 euro. Dan gaat het hard.quote:Op maandag 31 augustus 2026 20:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dan woon je te duur. Of geef je te veel uit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |