Op vrijdag 15 augustus 2008 15:57 schreef sigme het volgende:Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.
Hierbij dus.
Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en
niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal
talig. Niet techneutig.
Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.
Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.
Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.
Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.
Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?