abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221672706
Een kleine twintig jaar geleden heb ik eens een topicje op fok gezet voor de softwaretesters onder ons.

WGR / Softwaretesters verenigt u
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 augustus 2008 15:57 schreef sigme het volgende:
Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.

Hierbij dus.

Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal talig. Niet techneutig.

Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.

Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.

Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.

Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.

Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?
Er kwam zelfs een tweede topic:
WGR / Softwaretesters verenigt u 2: waar bugs nu features zijn

Dat eindigde een kleine toen jaar geleden met verzuchtingen over Agile & scrum.
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 23:26 schreef Devz het volgende:
Traditionele dedicated testers zijn een uitstervend ras in de toenemende Agile wereld.
En waar staan we nu? Zijn we uitgestorven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221672710
Er lijkt in elk geval een testersliefhebber op fok te zitten:
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2026 09:04 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Tester O+
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:33:08 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221672727
Zeker niet uitegstorven, ik werk veel met ze vanuit een bedrijf met alleen maar testers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221672740
En ondergetekende is nog altijd softwaretester.

Uiteraard volledig de Agile-molen ingezogen, en ik ben zowaar voorstander geworden van Agile.
Scrum daarentegen vind ik nog steeds een ramp op pootjes en overal waar ik te werk gesteld wordt doe ik actieve pogingen dat te ondermijnen. Meestal lukt dat wel voldoende om ervoor te zorgen dat het team meer kanbannish gaat werken.

Testautomatisering staat op een totaal ander niveau dan tien jaar geleden. Met cucumber/java en alles wat daaromheen is gehangen is testautomatisering daadwerkelijk mogelijk geworden.
Ik heb me er een paar jaar mee vermaakt maar ben er ook een jaar of vijf geleden weer uitgestapt.

Afgelopen vijf jaar ben ik me gaan richten op BI-testen, wat vooral neerkomt op heel veel SQL. Vermaak ik me dolletjes mee, maar waarheid gebiedt te zeggen dat het volgens mijn definitie geen softwaretesten meer is.
Mijn team bouwt geen software en ik test dus ook geen software.
Mijn team bouwt dataverzamelingen middels een ETL-softwarepakket , ik test of de verzameling voldoet aan de specs.
pi_221672918
Ik test vooral mijn eigen software, maar dat gaat niet altijd van een leien dakkie...

Verkapte TVP! *)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_221673213
Ja, ik werk ook als softwaretester. Jaren geleden ben ik begonnen met puur handmatig functioneel testen, maar ben steeds meer gaan doen met testautomatisering. Ik houd me nu al ruim vier jaar bezig met Cucumber en Java.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')