Er kwam zelfs een tweede topic:quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:57 schreef sigme het volgende:
Ik dacht, ik maak er maar eens een thema-topic voor. Er zwerven links en rechts op FOK nogal wat softwaretesters rond, en er worden ook wel eens vragen gesteld door geinteresseerden. Aangezien ik er nu weer eentje in de PM heb dacht ik dat het tijd werd eens werk te maken van het voornemen er een topic aan te wijden.
Hierbij dus.
Wat heeft een mens nodig om softwaretester te kunnen worden / zijn? Een kritische en analytische geest, een vermogen tot zeer letterlijk lezen en niet verplaatsen in andermans rol. Daarnaast moet een tester ook zich goed en duidelijk kunnen uitdrukken om anderen te wijzen op onduidelijkheden, en zich daarbij meestal verplaatsen in andersmans rol (anders snappen ze het niet). Het is kortom nogal talig. Niet techneutig.
Daarnaast is het puzzelwerk om een gegeven stel eigenschappen te vertalen naar mogelijkheden om deze eigenschappen te beproeven, en daarna moet ook dit duidelijk worden genoteerd zodat een bedachte test bijvoorbeeld door een ander uitgevoerd kan worden.
Als laatste moet een tester ook nog wel eens een programma testen, maar al-met-al is dat eigenlijk maar een klein deel van het werk.
Opleiding en diploma's bestaat meestal uit wat certificaten. T-Map en ISTQB (vroeger ISEB) zijn hip. Veel heb je verder niet aan die theoretische kennis, maar het papiertje is nuttig.
Tewerkstelling gaat veelal gedetacheerd. Enkele grotere bedrijven hebben ook wel interne testers. En er zijn ZZP'ers - eenmansbedrijfjes die zichzelf verhuren als tester. Grootste verschil tussen deze drie groepen zijn de baanzekerheid en de beloning.
Testers & geinteresseerden, meld u! Wat ben ik vergeten, is niet eenduidig, onjuist of een aanname?
En waar staan we nu? Zijn we uitgestorven?quote:Op woensdag 21 maart 2018 23:26 schreef Devz het volgende:
Traditionele dedicated testers zijn een uitstervend ras in de toenemende Agile wereld.
quote:
quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:39 schreef Berkery het volgende:
Ik zie dat me nog heb laten horen in dat laatste topic
Inmiddels werk ik een jaar of 8 als sofware tester in een scrumteam (overheid). In het begin vooral als functioneel tester, maar het zwaartepunt ligt nu vooral op automatische regressietesten (UI en API). Via Fitnesse, Protractor en Cypress nu bij Playwright beland. Ik heb ook een uitstapje naar performance testen mogen doen.
Kleine tien jaar in dit vak dus. Bevalt het je? Zat je toen ook al bij de overheid of toen bedrijfsleven?quote:Op woensdag 21 maart 2018 08:46 schreef Berkery het volgende:
Ik ben 1 maart ook begonnen als tester. Interne vacature, daarvoor jaren als webbeheerder gewerkt, maar ik wilde dichter bij het ontwikkelen zitten.
Ik werk in totaal al zo'n 30 jaar bij de overheid met een kort uitstapje naar het bedrijfsleven, dus ik kan ze niet echt vergelijken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:49 schreef sigme het volgende:
Kleine tien jaar in dit vak dus. Bevalt het je? Zat je toen ook al bij de overheid of toen bedrijfsleven?
Ik ben altijd wel benieuwd wat mensen met ervaring aan beide zijden daarvan vinden.
De focus ligt de laatste jaren vooral op beheer en vernieuwing van oude applicaties, en is er weinig tijd over voor innovatie. Dat is wel wat minder.quote:Ik heb een jaar of 15 in bedrijfsleven rondgezworven als tester (daarvoor in andere functies) en zit nu ruim meer dan tien jaar bij de overheid. Mijn uitvoeringorganisatie heeft de ICT goed voorelkaar - beter dan ik in het bedrijfsleven gewend was qua efficiëntie. Wij maken hier vrijwel nooit iets wat uiteindelijk niet gebruikt wordt.
"Vrijwel nooit" want ik kan me 1 applicatie herinneren die uiteindelijk niet gebruikt is waar ie voor gemaakt was omdat de wet waar die bij paste er niet door kwam, de applicatie is wel in productie genomen en staat dat nog steeds en wordt wel gebruikt voor andere doeleinden.
Ik ben het ook. Al dik 10 jaar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 08:29 schreef sigme het volgende:
Er lijkt in elk geval een testersliefhebber op fok te zitten:
[..]
Vertel vertel!quote:Op donderdag 3 september 2026 15:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ik ben het ook. Al dik 10 jaar.
Desnoods leg je geld bij?quote:
Ik heb voor mijn huidige project een negatief advies gegeven qua livegang. Gingen toch live. Tja, mij niet bellenquote:Op donderdag 3 september 2026 17:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Meerdere acceptatietest projecten geleid in telecombedrijven en banken. De leukste ervaring? Een in huis ontwikkeld ticketing systeem waarbij wie iets van 30 blocking issues vonden, die diep in de architectuur zaten. Verder was het zo traag dat je voor de hoeveelheid calls 2-3 keer zoveel agents nodig had, die vooral aan het wachten waren op het systeem. Ik schreef een vernietigend rapport waar ik voorrekenend dat het systeem veel duurder was in operationele kosten dan een off the Shelf oplossing plus implementatie.
Koste een hoge IT manager zijn kop. Bleek dat meneer het had laten ontwikkelen voor heel veel geld.
Tja, mensen die er over beslissen hebben niet de dagelijkse frustratie om er mee te werken.quote:Op donderdag 3 september 2026 20:10 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn huidige project een negatief advies gegeven qua livegang. Gingen toch live. Tja, mij niet bellen
Projectmanager had al gekke fratsen. Tijdens mijn vakantie werd de inzet van twee teamleden niet verlengd want 'geen budget'
Nee. Hem was verteld dat het een simpel project zou zijn. Wist ook niks van testen.quote:Op donderdag 3 september 2026 20:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, mensen die er over beslissen hebben niet de dagelijkse frustratie om er mee te werken.
Goede projectmanagers zijn ook te duurquote:Op donderdag 3 september 2026 20:25 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nee. Hem was verteld dat het een simpel project zou zijn. Wist ook niks van testen.
"Het is een basispakket, dat werkt toch meteen."
Uh huh
Die bestaan nietquote:Op donderdag 3 september 2026 20:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Goede projectmanagers zijn ook te duur
Herkenbaar. Maar als een minister, SG of welke bobo dan ook - tegen beter weten in - toch ja zegt, zijn wij alsnog de sjaakquote:Op donderdag 3 september 2026 20:10 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik heb voor mijn huidige project een negatief advies gegeven qua livegang. Gingen toch live. Tja, mij niet bellen
Tja, als ze mijn advies toch aan de kant schuiven (wat ik zo goed onderbouwd had dat er mij niks te verweten viel) is het hun eigen risico. Minister, SG of welke bobo dan ookquote:Op donderdag 3 september 2026 20:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Herkenbaar. Maar als een minister, SG of welke bobo dan ook - tegen beter weten in - toch ja zegt, zijn wij alsnog de sjaak
Daar hoef ik niet naar toe te groeien, maar wel tofquote:Op donderdag 17 september 2026 12:22 schreef Neo_ het volgende:
Leuk topic![]()
Ben vier jaar lang manager geweest van een vakgroep met Test engineers. 140 testers ongeveer.. Mooi vak!
https://stryker-mutator.io/docs/quote:Op donderdag 17 september 2026 12:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een van de leukste test methodieken vind ik error seeding. Bouw heel bewust een x aantal bugs in. Kijk na het testen hoeveel daarvan gevonden zijn. Dit geeft een indicatie van hoeveel van de daadwerkelijke bugs er gevonden zijn.
Wat?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:56 schreef lyolyrc het volgende:
Ik zou ogenblikkelijk mijn ontslag indienen als dit zou gebeuren bij mijn werkgever of mijn opdracht verlaten in geval van een opdrachtgever.
Waarom dan?quote:
Jouw tijd als tester of als software ontwikkelaar?quote:Op donderdag 17 september 2026 20:26 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wegens het verspillen van mijn waardevolle tijd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |