https://m.bild.de/regiona(...)b83306b88cef09759440Ruzie om 10 gram brood! Klant schakelt de ijkautoriteit in
Bakker mag geen halve broden meer verkopenPfaffenhofen (Beieren) – Als iemand bij bakkerij Breitner slechts een half brood wil, neemt de verkoopster een heel brood, snijdt het doormidden en rekent de halve prijs. Al 66 jaar – zolang de bakkerij bestaat – doet Breitner dat zo. Maar toen een klant zijn helft thuis opnieuw woog, zette hij een officieel proces in gang dat de bakker uiteindelijk 15.000 euro kostte.
![ab8bbbd50c47eb2c64a477e0dd390de8,ff6c215a?w=6000]()
„Zijn helft was naar verluidt tien gram te licht“, zegt meesterbakker en banketbakker Matthias Breitner (65) uit Pfaffenhofen an der Ilm (Beieren). „Ik kreeg een anonieme e-mail waarin hij zich daar bitter over beklaagde.“ Tien gram is nog niet eens een halve boterham. Toch voelde de klant zich bedrogen en schakelde hij de autoriteiten in. Voor het halve brood was hem, zoals gebruikelijk, 2,40 euro in rekening gebracht: precies de helft van de prijs van een heel gemengd brood.
„Soms win je, soms verlies je“
„Ik heb toen een beetje laconiek teruggeschreven: soms win je, soms verlies je. De volgende keer is het vast tien gram meer“, zegt Breitner. „Dat was waarschijnlijk mijn fout. Het brood wordt bij ons ook niet met de hand gedeeld, maar gaat door een broodsnijmachine en wordt daar precies in het midden doorgesneden.“
Plotseling stond de ijkautoriteit voor de deurDe klant nam daar geen genoegen mee en schakelde de autoriteiten in. Breitner: „Plotseling kwam de ijkautoriteit langs en verbood mij om nog langer halve broden te verkopen.“
![7cc2f608da59c5b6c20d9fe03812e36b,c7bcbbe?w=6000]()
Tenzij hij zijn halve broden voortaan zou wegen met een officieel geijkte precisieweegschaal en vervolgens de exacte prijs zou berekenen. Dat wordt sinds 2020 daadwerkelijk voorgeschreven door de Duitse verpakkingswetgeving (FPackV). De wet bepaalt: als de bakker zijn broden vooraf had gedeeld, als halve broden had geprijsd en in het schap had gelegd, zou hij ze niet opnieuw hoeven te wegen. Maar als een heel brood per kilo wordt aangeboden – hier voor 4,80 euro – en pas op verzoek van de klant wordt doorgesneden, moet het daarna worden gewogen.
Maar tientallen halve broden die gedurende de dag uitdrogen, wil de bakker niet in het schap leggen.
Nieuwe weegschalen voor 15.000 euro„Daarom moest ik nieuwe weegschalen voor mijn filialen aanschaffen“, zegt de bakker. „Met de arbeidsuren en de nieuwe software heeft me dat 15.000 euro gekost. Dat geld verdien ik met de verkoop van halve broden nooit meer terug. Ik kan toch niet van mensen verlangen dat ze altijd hele broden kopen. Als ik het nakijk, gaat het om verschillen van ongeveer drie cent: zoveel meer of minder moeten mensen nu voor hun halve brood betalen.“
Het verhaal leidt inmiddels zelfs tot bizarre vragen in de bakkerij. „Ik heb klanten die willen weten of ze het brood ook mogen kopen als ze uitdrukkelijk schriftelijk verklaren dat ze ermee instemmen dat het niet wordt gewogen.“
Andere bakkers in Pfaffenhofen zouden inmiddels alleen nog hele broden verkopen, zodat ze geen problemen krijgen met de ijkautoriteit.

Duitsland regeltjesland.
Ook benieuwd welk verzuurd persoon de autoriteiten heeft ingeschakeld.