abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 augustus 2026 @ 21:52:33 #1
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221640598
https://www.geenstijl.nl/(...)doods-van-20-procent

Amsterdam komt met toeristenbelasting DES DOODS van 20 PROCENT

Beeld: Amerikaan (vermoedelijk) vóór het afdragen van 20 procent toeristenbelasting

020 slaat een nieuwe slag in de war on rolkoffers en dronken Engelsen op de Wallen en doet dat met de enige linkse oplossing voor ieder probleem ooit: meer meer meer belasting. De toeristenbelasting is er al tantoe hoog, maar wordt de komende jaren door PRO en D66 opgeschroefd naar 20 PROCENT.

Daarmee doet onze hoofstad qua toeristenbelasting straks, net als bij matchazaken per inwoner en explosies per m2, mee met de allergrootste jongens. Als je de BTW erbij optelt betaal je in 2031 als niet-Amsterdammer dus 41 PROCENT belasting over een nachtje in een hotel. Amsterdam, de stad waar wonen, koffie drinken en overnachten in een hotel slechts is weggelegd voor de elite en dan het liefst de culturele elite. Lekker gewerkt Zita Pels. Nu de prijs van een huurfiets nog vertienvoudigen aub.

Ik kan dit eigenlijk alleen maar toejuichen. Amsterdam is totaal onbewoonbaar door het toerisme.
Pleit sowieso voor een maximumgrens voor toeristen in de grote steden...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221640622
Logische maatregel om toeristen uit de hotels te jagen. Die kamers zijn nodig voor de statushouders.
  zondag 23 augustus 2026 @ 22:00:36 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221640640
Prima, op vakantie naar Amsterdam is geen recht of eerste levensbehoefte.
pi_221640866
Tja al die buitenlanders in Amsterdam, dat wil Halsema vast niet!
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 22:47:09 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221640877
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 22:44 schreef ToT het volgende:
Ach .....

NWS / Buitenslapen in Amsterdam straks niet meer strafbaar, buurt woest
pi_221640883
quote:
Ik las het idd ja. Krijg je van die leuke Amerikaanse praktijken van.
  Spellchecker zondag 23 augustus 2026 @ 22:48:31 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221640887
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 22:47 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik las het idd ja. Krijg je van die leuke Amerikaanse praktijken van.
Weleens langs de Seine gelopen?
pi_221640896
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 22:48 schreef maily het volgende:

[..]
Weleens langs de Seine gelopen?
Nope, maar volgens mij heb ik er ook wel beelden van voorbij zien komen.
Maar hee: iedereen is natuurlijk welkom he! ^O^ Stuk voor stuk een verrijking! :Y
pi_221640907
Maar die toeristenbelasting is gewoon kut.
Meerdere keren meegemaakt dat we via bijvoorbeeld booking.com voordelig ergens geboekt hebben, moet je ter plekke ineens gaan bijlappen! :')
Verwerk dat gewoon bij het afrekenen van de boeking, stelletje aarsmaden!
pi_221640908
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 22:00 schreef Hexagon het volgende:
Prima, op vakantie naar Amsterdam is geen recht of eerste levensbehoefte.
Dat er straks ondernemers failliet gaan door dit soort economische zelfmoordpogingen zal extreemlinkse klootzakjes niets uitmaken inderdaad...
  zondag 23 augustus 2026 @ 22:58:52 #11
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221640931
Er kwamen toch teveel toeristen naar Amsterdam...? Nemen ze een maatregel, is 't weer niet goed.
Voorheen Bargehassus.
  zondag 23 augustus 2026 @ 22:59:44 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221640939
Als je in Nederland 500 euro verdient krijg je 240 euro netto. Als je daar man een hotelkamer van huurt in Amsterdam betekent dat ca 40 euro btw en 40 euro tax.
Om een kamer van 160 euro te huren moet je dus 500 euro verdienen. Dus bijna 70% belasting in totaal op iets onschuldigs als een hotelkamer.
The End Times are wild
  zondag 23 augustus 2026 @ 23:04:34 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221640959
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 21:55 schreef Kottnauer het volgende:
Logische maatregel om toeristen uit de hotels te jagen. Die kamers zijn nodig voor de statushouders.
Volstrekt logisch; mensen die geld komen brengen, inwisselen voor mensen die geld komen halen.

Net als met de accijnzen weer een heel dom idee. Meer mensen gaan hotels boeken in de buurt, en zo loop je weer geld mis.

Ik merk het nu al met mijn werk in het toerisme; het verschuift naar buiten de stad.

Amateurtjes.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221640978
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 22:44 schreef ToT het volgende:
Alleen 'echte' Amsterdammers _O_
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221640980
Waar moet men dan 15 euro voor een stroopwafel betalen?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 23 augustus 2026 @ 23:43:30 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221641050
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 23:04 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Volstrekt logisch; mensen die geld komen brengen, inwisselen voor mensen die geld komen halen.

Net als met de accijnzen weer een heel dom idee. Meer mensen gaan hotels boeken in de buurt, en zo loop je weer geld mis.

Ik merk het nu al met mijn werk in het toerisme; het verschuift naar buiten de stad.

Amateurtjes.
Laten we eerlijk zijn: Toeristen brengen niet echt geld naar de stad in de zin dat je zou willen.

De rubber duck winkels, starbucksen, souvenirwinkels, wafelshops zijn eigenlijk internationale bedrijven en romen het meeste geld van de bezoekers af naar het buitenland toe. Zelfs de airbnb'tjes die nog wat omzet maken zijn vaak in bezit van niet-Nederlanders.

Dat is trouwens niet uniek voor Nederland. Elke stad met een groot bezoekersaantal heeft een hele nek-hijgende conglomeraat uit het buitenland wat ontworpen is om voor de laagste gemene deler te cateren.

En daarom is dat verhaal van "toeristen moet je koesteren want ze 'redden' de stad met hun geld" een complexer verhaal. Een gezonde stad leeft op de inwoners, winkels en locale arbeid. Je wil niet eens leunen op bezoekers eigenlijk. Bezoekers mogen in principe niet meer dan een leuk extratje zijn voor de gemeente tbh de inwoners.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 23-08-2026 23:52:17 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 23 augustus 2026 @ 23:58:21 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221641099
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2026 23:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Laten we eerlijk zijn: Toeristen brengen niet echt geld naar de stad in de zin dat je zou willen.

De rubber duck winkels, starbucksen, souvenirwinkels, wafelshops zijn eigenlijk internationale bedrijven en romen het meeste geld van de bezoekers af naar het buitenland toe. Zelfs de airbnb'tjes die nog wat omzet maken zijn vaak in bezit van niet-Nederlanders.

Dat is trouwens niet uniek voor Nederland. Elke stad met een groot bezoekersaantal heeft een hele nek-hijgende conglomeraat uit het buitenland wat ontworpen is om voor de laagste gemene deler te cateren.

En daarom is dat verhaal van "toeristen moet je koesteren want ze 'redden' de stad met hun geld" een complexer verhaal. Een gezonde stad leeft op de inwoners, winkels en locale arbeid. Je wil niet eens leunen op bezoekers eigenlijk. Bezoekers mogen in principe niet meer dan een leuk extratje zijn voor de gemeente tbh de inwoners.
Klein bier. Het draait vooral om de overnachtingen en horeca.

Buiten veel slap ouwehoeren produceert de stad eigenlijk niet zoveel.

En met die schuldenlast van ze, kunnen ze het geld heel goed gebruiken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')