abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221621096
Hallo Fokkers, kind gekregen dus dan moet je eraan geloven en verander je toch in het cliché en ga je verhuizen naar een Vinex wijk. Leuke woning gekocht, en om verder te gaan met het cliché bingo gaan we lekker uitbouwen en wil ik gelijk de hele boel op schop gooien.

Dit is de huidige plattegrond van de begane grond:

Dat rare stukje achterin willen we gaan uitbouwen. Constructietekening laten maken en dit is wat de nieuwe situatie gaat worden.

Komt dus een mooie brede pui aan de achterzijde. Ik heb hier nu een vaste pui in laten tekenen, maar twijfelen ook heel erg of we een schuifpui hier willen. Aan de rechterzijde hebben we al openslaan tuindeuren, dus hoeft niet per se de tuin in, maar het is ook weer fijn om daar de deuren open te zetten. Achterin willen dan de keuken hebben, met een eiland en een kastenwand tegen de linkerzijde.

Waar ik ook een beetje mee zit te spelen is het verplaatsen van je entree naar de garage. Het liefst zou ik de meterkast en wc verplaatsen naar de garage. Ja ik weet dat dat bakken met geld kost, maar aan de andere kant krijg je een heel stuk woonkamer voor terug. We hebben nu een soort van halve garage, en aangezien we motoren als hobby hebben en een hele grote tuin willen we daar een grote garage bouwen dus hebben we deze eigenlijk niet nodig. Maar goed, ideeën zijn heel erg welkom, dus laat je horen.
pi_221621191
Kun je veel zelf? Zo nee dan ga je echt door de zeef met extra's
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_221621211
Wat ga je doen met die rechterkamer als je de entree NIET verplaatst? Als je wil uitbouwen, lijkt het me inderdaad niet meer dan logisch om de garage om te bouwen tot entree, omdat zonder die verplaatsing van de entree die kamer boven de garage nogal doelloos lijkt op het eerste gezicht.
Wellicht bijkeuken of washok, maar daar lijkt het me met de openslaande tuindeuren net niet praktisch genoeg voor en ik weet natuurlijk ook niet hoe je boven zit qua washoek.

Persoonlijk sta ik er overigens heel anders in, maar ik denk niet dat dat aansluit op jouw wensen als ik je OP zo lees :+
pi_221621221
Koop het huis van de buurman.
pi_221621224
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:24 schreef MaximumRush het volgende:
Het liefst zou ik de meterkast en wc verplaatsen naar de garage.
Houd er rekening mee dat het bouwbesluit regels heeft over de locatie van de meterkast, en dat dus niet alles kan qua locatie. Volgens mij moet je MK max. zoveel meter van de voordeur zijn. Dus als je je MK wil verplaatsen, moet je hele entree ook mee. Dat lijkt me een hele ingrijpende verbouwing :P
pi_221621239
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:38 schreef Irritatie100 het volgende:
Wellicht bijkeuken of washok, maar daar lijkt het me met de openslaande tuindeuren net niet praktisch genoeg voor en ik weet natuurlijk ook niet hoe je boven zit qua washoek.
Ik zou het idd ook mooi vinden als bijkeuken, maar dan zonder openslaande deuren ja.

Hoe is de oriëntatie van de tuin? Want je hebt naar rechts openslaande deuren. Is daar dan ook je terras? Wat is er recht achter het huis dan qua tuin?
pi_221621269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:24 schreef MaximumRush het volgende:
Waar ik ook een beetje mee zit te spelen is het verplaatsen van je entree naar de garage. Het liefst zou ik de meterkast en wc verplaatsen naar de garage. Ja ik weet dat dat bakken met geld kost, maar aan de andere kant krijg je een heel stuk woonkamer voor terug.
Je krijgt dan 14 meter diepte en breedte 4,5 meter???

Als je toch veel m2 woonkamer wilt, zou je die enkelsteensmuur tussen garage en kamer kunnen weghalen. Heb je een U - vormige woonkamer.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221621279
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:40 schreef Piles het volgende:

[..]
Houd er rekening mee dat het bouwbesluit regels heeft over de locatie van de meterkast, en dat dus niet alles kan qua locatie. Volgens mij moet je MK max. zoveel meter van de voordeur zijn. Dus als je je MK wil verplaatsen, moet je hele entree ook mee. Dat lijkt me een hele ingrijpende verbouwing :P

Klopt, maar dan zouden we voordeur verplaatsen naar de berging dus dan zou het qua afstand weer prima zijn.
pi_221621284
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:35 schreef halfway het volgende:
Kun je veel zelf? Zo nee dan ga je echt door de zeef met extra's
Redelijk handig, maar heb familie die handig is waaronder een schoonvader die net met pensioen is. En op zich is er ook wel budget voor alle verbouwingen.
pi_221621308
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:43 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik zou het idd ook mooi vinden als bijkeuken, maar dan zonder openslaande deuren ja.

Hoe is de oriëntatie van de tuin? Want je hebt naar rechts openslaande deuren. Is daar dan ook je terras? Wat is er recht achter het huis dan qua tuin?
Tuin is redelijk groot. Zie hier foto van Google. Tuin gaat nog wel op de schop volgend jaar dus qua indeling gaan we tegen die tijd wel kijken.

pi_221621315
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:38 schreef Irritatie100 het volgende:
Wat ga je doen met die rechterkamer als je de entree NIET verplaatst? Als je wil uitbouwen, lijkt het me inderdaad niet meer dan logisch om de garage om te bouwen tot entree, omdat zonder die verplaatsing van de entree die kamer boven de garage nogal doelloos lijkt op het eerste gezicht.

Persoonlijk sta ik er overigens heel anders in, maar ik denk niet dat dat aansluit op jouw wensen als ik je OP zo lees :+
Juist andere ideeën zijn van harte welkom.
pi_221621342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Je krijgt dan 14 meter diepte en breedte 4,5 meter???

Als je toch veel m2 woonkamer wilt, zou je die enkelsteensmuur tussen garage en kamer kunnen weghalen. Heb je een U - vormige woonkamer.
Die wil ik er ook uit en dan de entree daar.
pi_221621590
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 14:57 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Juist andere ideeën zijn van harte welkom.
Nou, persoonlijk vind ik een keuken een praktische ruimte. Daar wordt troep gemaakt, er zijn geurtjes, er is geluid van de afzuigkap/vaatwasser/andere keukenmachines/sissende olie tijdens het bakken etc. Dat wil ik allemaal niet in dezelfde ruimte hebben als de woonkamer en daarom hou ik totaal niet van open keukens/woonkeukens.

Persoonlijk zou ik dus de keuken verplaatsen naar die kamer boven de garage zodat die in een aparte ruimte is. Dan heb je ook een flinke woonkamer over, waar ik op de plek van de huidige keuken een mooie eethoek zou realiseren. Dan heb je ook meer dan voldoende ruimte over voor een goede zithoek, dus ik zou niet eens per se uitbouwen (al snap ik wel heel goed dat je dat wel doet).
pi_221621779
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nou, persoonlijk vind ik een keuken een praktische ruimte. Daar wordt troep gemaakt, er zijn geurtjes, er is geluid van de afzuigkap/vaatwasser/andere keukenmachines/sissende olie tijdens het bakken etc. Dat wil ik allemaal niet in dezelfde ruimte hebben als de woonkamer en daarom hou ik totaal niet van open keukens/woonkeukens.

Persoonlijk zou ik dus de keuken verplaatsen naar die kamer boven de garage zodat die in een aparte ruimte is. Dan heb je ook een flinke woonkamer over, waar ik op de plek van de huidige keuken een mooie eethoek zou realiseren. Dan heb je ook meer dan voldoende ruimte over voor een goede zithoek, dus ik zou niet eens per se uitbouwen (al snap ik wel heel goed dat je dat wel doet).
Ah, ja dan zou ik dat heel goed snappen qua keuze. Wij hebben het juist andersom. Zijn veel in de keuken, houden van koken, dinertjes en borrels. Wonen in een dorp in Brabant met veel vrienden in de omgeving dus hebben heel vaak mensen over de vloer. Zitten vrijwel altijd aan de keukentafel. Woonkamer gaan we alleen maar zitten om tv te kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')