abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221624769
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 22:23 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ok dan begrijp ik je dus niet. Dat kan gebeuren.
Nederlands is ook een van de ingewikkeldste talen ter wereld, wegens de veelvoud van betekenissen voor veel woorden.
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:16:23 #127
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221624791
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 20:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik kan niets vinden van 'rassenrealisme', wat is dit dan voor een theorie? Als ik hierop zoek kom je direct terecht bij artikelen over deze situatie. Wat ik eruit opmaak is dat deze man van mening is dat er tussen verschillen etnische groepen verschillen in IQ zitten. Zoals ik al eerder aanhaalde, is de kans groot dat dit ook geval is. Groepen verschillen namelijk op allerlei vlakken.

Daarom vroeg ik ook al, wat het grote probleem hier nu mee is? En het antwoord is natuurlijk dat het waarschijnlijk indruist tegen allerlei woke dogma's, waar men zich graag voorhoudt dat zulke verschillen er niet zijn en iedereen precies hetzelfde is en verschillen in uitkomst alleen kunnen worden verklaard door onderdrukking en racisme.
Ho even, deze gast gaat een stuk verder dan het constateren van wat jij zegt.

Hij poneert het als een soort van feit dat IQ rasgebonden is.

quote:
He also called for an end to “the war on nature,” claiming that people needed to “accept that talent is not distributed equally within or across groups”.
quote:
Cofnas has characterised his views as “race realism,” and advocates for the preservation of “racial distinctions” in society
quote:
“Some of the quotes you presented to me are taken out of context. For example, ‘There must be some barriers set up between races in order for each one to express its own unique genius’. The main point of the larger passage is that I am opposed to white nationalism and to ‘quarantining’ people based on race,” he continued.
... Alsof deze toelichting het beter maakt :{

https://www.varsity.co.uk/news/28014
https://www.varsity.co.uk/news/27035

Dit terwijl de werkelijkheid achter scores, de interpretatie ervan en soms ook de vage extrapolaties op basis waarvan men de scores heef berekend, vele malen complexer ligt.

Zie bijv.

https://www.researchgate.(...)nd_unknowns?hl=nl-NL wat laat zien dat het allemaal vele malen complexer ligt en niet simpelweg een kwestie is van ras veroorzaakt IQ. Dit terwijl Cofnas iets zegt in de trend van: leg je er bij neer, zwarten zijn gewoon dommer.

Dit terwijl het op basis van veel onderzoek juist zeer aannemelijk is dat het gros v/d omstandigheden WEL veranderbaar is voor nieuwe generaties, denk aan type voeding, scholing, cultuur, etc.

Ergste voorbeeld mbt de iQ-discussie is overigens het boek IQ and the wealth of nations. Ik zie aan lopende band grafiekjes hier op FOK mbt IQ-scores uit het boek.

Maar niemand van deze lui heeft het erover dat deze "wetenschappers" gewoon hebben lopen gokken zonder werkelijke data: Voor tientallen landen hadden de onderzoekers helemaal geen IQ-testen beschikbaar. Ze vulden die scores simpelweg in door te 'gokken' op basis van omliggende landen.

Soms gebruikten ze een test van een heel klein groepje niet-representatieve mensen (zoals een paar vluchtelingen of zieke kinderen) en deden alsof dat de score was van het hele land. Dat is toch te bizar voor woorden? En dat soort lui worden dan hier op FOK aangehaald als "het staat wetenschappelijke vast dat..."

En veel de lui die hiermee komen hebben hun conclusies helaas toch al getrokken. Want hoe feitelijk de weerleggingen ook zijn, uiteindelijk eindigt het met een "maakt me niet uit wat je zegt, in Afrika (alsof het een land is) leeft men in hutjes en heeft men vluchtelingen die naar Europa komen, Afro-Amerikanen doen het bijna allemaal slecht dus dat is voldoende bewijs dat al het anderw wat beweert wordt ook klopt: zwarten zijn gewoon genetisch gezien dommer en wie dat ontkent is woke en geen realist .
Krekker is de bom!
pi_221624809
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 22:21 schreef beefkeek het volgende:

[..]
“Breed gedragen” betekent over het algemeen dat een ruime meerderheid erachter staat. Dat vind ik best een forse aantijging van je.
Dat laatste partijcongres maakte dat toch wel duidelijk :?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221624822
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Dat laatste partijcongres maakte dat toch wel duidelijk :?
Hm nee, wat is er op dat congres gebeurd?
  Moderator vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:31:27 #130
236264 crew  capricia
pi_221624866
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:16 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]
[..]
[..]

Dit terwijl de werkelijkheid achter scores, de interpretatie ervan en soms ook de vage extrapolaties op basis waarvan men de scores heef berekend, vele malen complexer ligt.

Zie bijv.

https://www.researchgate.(...)nd_unknowns?hl=nl-NL wat laat zien dat het allemaal vele malen complexer ligt en niet simpelweg een kwestie is van ras veroorzaakt IQ. Dit terwijl Cofnas iets zegt in de trend van: leg je er bij neer, zwarten zijn gewoon dommer.

Dit terwijl het op basis van veel onderzoek juist zeer aannemelijk is dat het gros v/d omstandigheden WEL veranderbaar is voor nieuwe generaties, denk aan type voeding, scholing, cultuur, etc.

Ergste voorbeeld mbt de iQ-discussie is overigens het boek IQ and the wealth of nations. Ik zie aan lopende band grafiekjes hier op FOK mbt IQ-scores uit het boek.

Maar niemand van deze lui heeft het erover dat deze "wetenschappers" gewoon hebben lopen gokken zonder werkelijke data: Voor tientallen landen hadden de onderzoekers helemaal geen IQ-testen beschikbaar. Ze vulden die scores simpelweg in door te 'gokken' op basis van omliggende landen.

Soms gebruikten ze een test van een heel klein groepje niet-representatieve mensen (zoals een paar vluchtelingen of zieke kinderen) en deden alsof dat de score was van het hele land. Dat is toch te bizar voor woorden? En dat soort lui worden dan hier op FOK aangehaald als "het staat wetenschappelijke vast dat..."

En veel de lui die hiermee komen hebben hun conclusies helaas toch al getrokken. Want hoe feitelijk de weerleggingen ook zijn, uiteindelijk eindigt het met een "maakt me niet uit wat je zegt, in Afrika (alsof het een land is) leeft men in hutjes en heeft men vluchtelingen die naar Europa komen, Afro-Amerikanen doen het bijna allemaal slecht dus dat is voldoende bewijs dat al het anderw wat beweert wordt ook klopt: zwarten zijn gewoon genetisch gezien dommer en wie dat ontkent is woke en geen realist .
Weet je, dit wist de Universiteit ook voordat hem aannamen. Het is geen nieuw ding ofzo.

Hier overigens zijn artikel over Arday, wmb terechte kritiek. Wat je ook van de man mag vinden.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:49:15 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221624933
quote:

Eerlijk, ik denk dat er veel voor te zeggen is dat intelligentie cultuurgebonden is. In een cultuur waar scholing en ontwikkeling belangrijk gevonden wordt, meer intelligentie voortbrengt dan in eentje waar het niet zo is. En in Nederland is intellectueel een scheldwoord.
Toen in studeerde (en dat is al lang geleden) struikelde je over de studenten die niet meer boeken lazen dan op hun lijst stonden, waren niet geïnteresseerd in inhoud, maar wilden alleen maar met zo min mogelijk moeite hun bul halen.
pi_221624956
quote:

[..]

[..]
[..]
[..]

Zie bijv.

Altijd hoogst amusant om mensen enorm moeilijk te zien doen over het feit dat er mogelijk een genetisch verschil zou zijn tussen mensenrassen wat betreft intelligentie _O-
  vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:59:07 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221624964
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:55 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Altijd hoogst amusant om mensen enorm moeilijk te zien doen over het feit dat er mogelijk een genetisch verschil zou zijn tussen mensenrassen wat betreft intelligentie _O-
Is dat een feit?
Maar goed, zelfs onderzoek daar naar willen doen is zwaar verdacht.
pi_221624988
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Is dat een feit?
Maar goed, zelfs onderzoek daar naar willen doen is zwaar verdacht.
Het is een feit dat het mogelijk is, het is tevens een feit dat het onderzoeken ervan zo ongeveer de Voldemort van de hedendaagse wetenschap is.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:04:57 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221625001
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 00:03 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Het is een feit dat het mogelijk is, het is tevens een feit dat het onderzoeken ervan zo ongeveer de Voldemort van de hedendaagse wetenschap is.
Sommigen zijn beter in sport of dans, anderen in schaken of wetenschap.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 06:26:35 #136
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221625276
quote:

[..]
Er is veel onderzoek naar gedaan, maar die resultaten zijn niet interessant genoeg voor de mensen die al vooraf hun mening hebben vaststaan. Enige onderzoek dat ze wel interessant vinden is onderzoek dat aantoonbaar bizarre methode heeft gebruikt (zoals ik in mijn eerdere post al aangaf).

Wil je echt onderzoek of wil je gewoon dat je mening bevestigd wordt? En als je zo oprecht geïnteresseerd bent, waarom ben je dan niet bekend met al het onderzoek dat al gedaan is op dit gebied?

Wat ik ook een beetje raar vind: ik kom met wetenschappelijk onderbouwde punten en jij komt niet verder dan dit heel makkelijk "moeilijk doen" noemen. Dan wil je volgens mij geen feitelijke inhoudelijke discussie, maar gewoon heel hard zonder onderbouwde argumenten roepen wat je denkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door KreKkeR op 22-08-2026 07:11:57 ]
Krekker is de bom!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 06:44:13 #137
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221625284
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 00:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Sommigen zijn beter in sport of dans, anderen in schaken of wetenschap.
Sommige personen ja. En sommige personen in beiden en sommige personen in geen van beiden. Maar dat dit een rasgebonden dingetje is, dat is helemaal niet bewezen. Mbt IQ is zelfs het tegendeel zeer aannemelijk. Dat zaken als voeding, cultuur, scholing een grote rol spelen.

Goed voorbeeld zijn Aziatische Amerikanen. Ze halen gemiddeld gezien hogere studieresultaten en hebben gemiddeld gezien betere banen. Velen nemen aan dat dit kwam door een enorm hoog IQ, maar onderzoeken laten zien dat hun gemiddelde IQ-score rond de 97 tot 105 ligt, vergelijkbaar met andere groepen (alleen op ruimtelijke gebied doen ze het beter). Toch doen ze het qua studieresultaten en banen veel beter, iets wat voor een groot deel NIET te verklaren is op basis IQ verschillen. Aanname (mede op basis ander onderzoek) is dat cultuur, push vanuit familie om te presteren zeer grote invloed heeft.

https://www.researchgate.(...)nd_unknowns?hl=nl-NL
Krekker is de bom!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 06:58:23 #138
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221625295
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eerlijk, ik denk dat er veel voor te zeggen is dat intelligentie cultuurgebonden is. In een cultuur waar scholing en ontwikkeling belangrijk gevonden wordt, meer intelligentie voortbrengt dan in eentje waar het niet zo is. En in Nederland is intellectueel een scheldwoord.
Toen in studeerde (en dat is al lang geleden) struikelde je over de studenten die niet meer boeken lazen dan op hun lijst stonden, waren niet geïnteresseerd in inhoud, maar wilden alleen maar met zo min mogelijk moeite hun bul halen.
Er is inderdaad veel bewijs dat wijst naar niet-genetische factoren zoals opvoeding, cultuur en mentaliteit. Ook het Flynn-effect wat inhoudt dat het IQ met generaties toeneemt, is ook al een indicatie dat IQ geen vaststaand iets is, maar veranderbaar in volgende generaties. Waarbij ook is gebleken dat het IQ van zwarte Amerikanen sneller steeg dan het gemiddelde Flynn-effect. Wat dus betekent dat ze een inhaalslag maken. Wat dus weer sterk duidt op externe factoren (scholing, voeding, etc).
Krekker is de bom!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:35:56 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221625355
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2026 23:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Weet je, dit wist de Universiteit ook voordat hem aannamen. Het is geen nieuw ding ofzo.

Hier overigens zijn artikel over Arday, wmb terechte kritiek. Wat je ook van de man mag vinden.
[ x ]
Ik ben ook absoluut geen fan van het "woke" gebeuren en het tot zwijgen opleggen van ander. Ik ben juist voor de inhoudelijke discussie.

Het zou fijn zijn als we dit op FOK ook met iedereen konden hebben. Helaas is er een aanzienlijk aantal users dat tegen de woke-censuur is (terecht), maar zelf ook totaal niet inhoudelijk wil discussieren. Ook zij willen, net als woke, gewoon lekker makkelijk hun standpunten als enige waarheid verkondigen zonder inhoudelijke weerlegging door anderen.
Krekker is de bom!
pi_221625378
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 06:44 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Sommige personen ja. En sommige personen in beiden en sommige personen in geen van beiden. Maar dat dit een rasgebonden dingetje is, dat is helemaal niet bewezen. Mbt IQ is zelfs het tegendeel zeer aannemelijk. Dat zaken als voeding, cultuur, scholing een grote rol spelen.

Goed voorbeeld zijn Aziatische Amerikanen. Ze halen gemiddeld gezien hogere studieresultaten en hebben gemiddeld gezien betere banen. Velen nemen aan dat dit kwam door een enorm hoog IQ, maar onderzoeken laten zien dat hun gemiddelde IQ-score rond de 97 tot 105 ligt, vergelijkbaar met andere groepen (alleen op ruimtelijke gebied doen ze het beter). Toch doen ze het qua studieresultaten en banen veel beter, iets wat voor een groot deel NIET te verklaren is op basis IQ verschillen. Aanname (mede op basis ander onderzoek) is dat cultuur, push vanuit familie om te presteren zeer grote invloed heeft.

https://www.researchgate.(...)nd_unknowns?hl=nl-NL
Mensen uit oostelijk Afrika zijn duurlopers, mensen uit westelijk Afrika zijn sprinters, dit is simpelweg evolutie.
graag verwijderen
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:01:29 #141
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221625631
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:48 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Mensen uit oostelijk Afrika zijn duurlopers, mensen uit westelijk Afrika zijn sprinters, dit is simpelweg evolutie.
Ook deze korte opmerking bevat een hoop feitelijke onjuistheden en een totaal niet onderbouwde conclusie. Maar het klinkt vooral leuk omdat het bevestigt wat mensen denken te zien.

Om bijv. Oost-Afrikanen als voorbeeld te nemen:

"Oost-Afrikanen zijn duurlopers" klopt niet. Het betreft een of enkele heel specifieke stam(men) met name in Kenia (die waarmee ik bekend ben zijn bijv. de Kalenjin), niet heel Oost-Afrika. Dus dat doortrekken naar ras is heel kort door de bocht. Vooral ook omdat deze stam opgroeit in hoog berggebied 2,5km hoog ofzo, waardoor allerlei zaken relevant voor het hardlopen, niet specifiek genetisch, maar tijdens het opgroeien worden ontwikkeld. Wanneer je als kind opgroeit in ijle lucht, ontwikkel je tijdens de groei een grotere longinhoud, efficienter hart en vaatstelsel, het beïnvloedt je bele lichaamsbouw, etc.

Daarnaast is er, zeker vandaag de dag een hele sterke sportcultuur waarbij kinderen al van kinds af aan worden gedrild voor het hardlopen omdat dit een kans is de armoede te ontkomen.

En fysieke eigenschappen zoals je spieren, etc. zijn biologisch relatief simpel dus makkelijker te onderzoeken (en dan doel ik niet op het genetisch aspect, maar op hoe ze werken, zich ontwikkelen, etc.

Intelligentie is geen los onderdeel zoals een spier. Het is een resultaat van een super ingewikkeld netwerk in de hersenen. Denkvermogen kun je niet 1 op 1 koppelen aan 1 spier zoals je dit (even kort door de bocht) mbt kracht makkelijker kan doen.
Krekker is de bom!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:05:03 #142
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221625643
Of iets nu erfelijk is door DNA of door cultuur maakt in principe niet zoveel uit. Het is overdracht van informatie. Religie zit niet in het DNA, maar toch hebben vrijwel alle mensen die religieus zijn dezelfde religie als hun ouders.
pi_221625762
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Of iets nu erfelijk is door DNA of door cultuur maakt in principe niet zoveel uit. Het is overdracht van informatie. Religie zit niet in het DNA, maar toch hebben vrijwel alle mensen die religieus zijn dezelfde religie als hun ouders.
Blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld:
quote:
“Iedereen weet dat er een genetische basis is voor religie,” vertelt onderzoeker Robert Rowthorn. “Er is immers een genetische basis voor al het menselijke gedrag.” Hij ontwikkelde er een model bij om te zien hoe snel zo’n religieus gen zich door de bevolking kan verspreiden.
https://scientias.nl/reli(...)endsnel-verspreiden/
quote:
Ontvankelijkheid voor religie is erfelijk
Hoe ontvankelijk je bent voor religie (ofwel, hoe ‘spiritueel’ je bent) is volgens tweelingonderzoek voor 16 tot 50% genetisch bepaald. Deze relatief hoge erfelijkheid suggereert dat religie een evolutionair voordeel moet hebben gehad. Dat gelovig zijn adaptief was wordt ondersteunt door het feit dat een religieuze gemeenschap meer kans had om te overleven dan een gemeenschap zonder religie. Deze kans was maar liefst vier keer zo hoog voor een willekeurig jaar. Dit zou onder andere kunnen komen doordat religie een groep bijeen hield, bescherming bood, en door het naleven van voorschriften de gezondheid bevorderde (denk bijvoorbeeld aan koosjer eten).

De invloed van de omgeving
Natuurlijk is er meer van invloed dan enkel genetische opmaak; je omgeving speelt ook een belangrijke rol. Hersenonderzoeker Dick Swaab stelt dat de omgeving waarin een kind opgroeit ervoor zorgt dat de religie van de ouders wordt vastgelegd in de hersencircuits, op een soortgelijke wijze als onze moedertaal. Een kind is wat lichtgeloviger dan een volwassene; het kinderbrein is vatbaar voor waarschuwingen en aanwijzingen van de ouders. Zo wordt geloof van generatie op generatie overgedragen en vastgelegd in onze hersencircuits.
https://blog.donders.ru.n(...)mmeerd-in-ons-brein/
quote:
Godsdienst zit de mens in de genen
Evolutiebioloog Richard Dawkins doet het verschijnsel religie graag af als een nutteloos bijproduct van de menselijke evolutie.
(Paywall)
https://www.volkskrant.nl(...)n-de-genen~bfb32587/
quote:
Het religieuze brein
Het overgrote deel van de wereldbevolking gelooft in God of goden. Hoewel religie door veel mensen als een cultureel verschijnsel wordt gezien, zijn er steeds meer aanwijzingen dat de neiging tot geloven van nature in de mens aanwezig is.

Voordat de moderne medische wetenschap zijn intrede deed, werd aan epilepsie vaak een religieuze of goddelijke betekenis gegeven. De oude Grieken zagen het als een heilige ziekte, terwijl men in de middeleeuwen dacht dat epileptici door de duivel waren bezeten. Het Oudgriekse woord epilepsia betekent zelfs zoiets als ‘bezit nemen van’. In de 19de eeuw begon het psychiaters op te vallen dat veel epilepsiepatiënten erg religieus waren. Later werd ontdekt dat dit met name het geval was bij temporaalkwabepilepsie. Men dacht in die tijd echter niet direct aan een neurologische oorzaak voor die religiositeit, maar zocht de reden eerder in het feit dat epileptici vaak sociaal afgezonderd waren en een sterke behoefte aan troost hadden.
https://skepsis.nl/religieusbrein/
"Common sense is not so common" --Voltaire
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:18:14 #144
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221625802
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:15 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld:

Correct, maar niet of je Katholiek of Hindi bent. Ik had het wat beter moeten opschrijven.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:31:29 #145
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221626014
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het is juist een fundamenteel verschil met enorme implicaties.

Cofnas geeft alvast een voorproefje van de kant die hij op lijkt te willen gaan:

quote:
He also called for an end to “the war on nature,” claiming that people needed to “accept that talent is not distributed equally within or across groups”.

[...]

Cofnas has characterised his views as “race realism,” and advocates for the preservation of “racial distinctions” in society.

[...]

“Some of the quotes you presented to me are taken out of context. For example, ‘There must be some barriers set up between races in order for each one to express its own unique genius’. The main point of the larger passage is that I am opposed to white nationalism and to ‘quarantining’ people based on race,” he continued.
Wanneer IQ genetisch rasgebonden is, betekent dit dat je er weinig aan kan doen anders dan het accepteren als feit. "End the war on nature" kan op verschillende manieren worden opgevat, maar 1 daarvan is: accepteer gewoon dat zwarten dommer zijn.

Implicatie daarvan is:
- minder redenen de mogelijk werkelijke oorzaken, zoals gezondheid/voedsel, scholing, of verandering van mentaliteit/cultuur aan te pakken, want het zit ze immers in de genen

Of nog een stap verder, rassenscheiding, iets wat Cofnas onkent voorstander van te zijn, maar hij impliceert het wel met zijn:

“There must be some barriers set up between races in order for each one to express its own unique genius"

(Zijn verweer: "The main point of the larger passage is that I am opposed to white nationalism and to ‘quarantining’ people based on race,” he continued.")
Krekker is de bom!
pi_221626102
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:01 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ook deze korte opmerking bevat een hoop feitelijke onjuistheden en een totaal niet onderbouwde conclusie. Maar het klinkt vooral leuk omdat het bevestigt wat mensen denken te zien.

Om bijv. Oost-Afrikanen als voorbeeld te nemen:

"Oost-Afrikanen zijn duurlopers" klopt niet. Het betreft een of enkele heel specifieke stam(men) met name in Kenia (die waarmee ik bekend ben zijn bijv. de Kalenjin), niet heel Oost-Afrika. Dus dat doortrekken naar ras is heel kort door de bocht. Vooral ook omdat deze stam opgroeit in hoog berggebied 2,5km hoog ofzo, waardoor allerlei zaken relevant voor het hardlopen, niet specifiek genetisch, maar tijdens het opgroeien worden ontwikkeld. Wanneer je als kind opgroeit in ijle lucht, ontwikkel je tijdens de groei een grotere longinhoud, efficienter hart en vaatstelsel, het beïnvloedt je bele lichaamsbouw, etc.

Daarnaast is er, zeker vandaag de dag een hele sterke sportcultuur waarbij kinderen al van kinds af aan worden gedrild voor het hardlopen omdat dit een kans is de armoede te ontkomen.

En fysieke eigenschappen zoals je spieren, etc. zijn biologisch relatief simpel dus makkelijker te onderzoeken (en dan doel ik niet op het genetisch aspect, maar op hoe ze werken, zich ontwikkelen, etc.

Intelligentie is geen los onderdeel zoals een spier. Het is een resultaat van een super ingewikkeld netwerk in de hersenen. Denkvermogen kun je niet 1 op 1 koppelen aan 1 spier zoals je dit (even kort door de bocht) mbt kracht makkelijker kan doen.
Incorrect, kom ik later op terug.
graag verwijderen
pi_221626316
quote:

[..]
Klopt. In Engeland leggen leerlingen op hun 16de een soort van CITO toets af genaamd GCSE.
Daar presteren al jarenlang zwarte leerlingen beter dan blanke leerlingen en meisjes beter dan jongens.

Ben jij zo'n domme blanke man?
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:49:21 #148
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221626340
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:31 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Het is juist een fundamenteel verschil met enorme implicaties.

Cofnas geeft alvast een voorproefje van de kant die hij op lijkt te willen gaan:
[..]
Wanneer IQ genetisch rasgebonden is, betekent dit dat je er weinig aan kan doen anders dan het accepteren als feit. "End the war on nature" kan op verschillende manieren worden opgevat, maar 1 daarvan is: accepteer gewoon dat zwarten dommer zijn.

Implicatie daarvan is:
- minder redenen de mogelijk werkelijke oorzaken, zoals gezondheid/voedsel, scholing, of verandering van mentaliteit/cultuur aan te pakken, want het zit ze immers in de genen

Of nog een stap verder, rassenscheiding, iets wat Cofnas onkent voorstander van te zijn, maar hij impliceert het wel met zijn:

“There must be some barriers set up between races in order for each one to express its own unique genius"

(Zijn verweer: "The main point of the larger passage is that I am opposed to white nationalism and to ‘quarantining’ people based on race,” he continued.")
Dat is iets anders, dat is hoe er mee omgegaan wordt door de maatschappij. Ik heb het over de overdracht.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:55:38 #149
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221626419
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 09:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat is iets anders, dat is hoe er mee omgegaan wordt door de maatschappij. Ik heb het over de overdracht.
In geval van rasgebonden genen is de overdracht onveranderbaar en blijven zwarten generatie na generatie dom.

In geval van cultuur, voeding, scholing is de overdracht vele malen beter te beïnvloeden.

Mbt religie. In Nederland was tot niet zo heel lang geleden ook een meerderheid religieus. Toch is er iets in de overdracht verandert waardoor de generatie(s) daarna, minder religieus en uiteindelijk helemaal niet meer religieus waren.

Dit terwijl dit in sommige andere landen/culturen in mindere mate gebeurt.
Krekker is de bom!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:57:49 #150
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221626468
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 07:48 schreef UitStraling het volgende:

[..]
En wij zijn weer goed in performatieve kunst.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')