abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221607687
quote:
Tientallen miljoenen illegaal geïmporteerde blikjes worden jaarlijks in Nederland zonder statiegeld verkocht.
Dat gebeurt via Nederlandse websites en maaltijdbezorgers. Criminelen verdienen flink aan de miljoenenhandel, meldt het actualiteitenprogramma EenVandaag op basis van eigen onderzoek.

De import van blikjes zonder statiegeld is verboden, maar de koop en verkoop ervan niet. De vaak goedkopere blikjes zijn te koop bij kleine, particuliere bedrijven of bij grote websites, waar ze volgens EenVandaag een belangrijk deel uitmaken van de omzet.
Zo zegt een verkoper tegen EenVandaag dat hij de helft van zijn omzet verliest als hij stopt met de verkoop van de blikjes zonder statiegeld.

De blikjes fris komen vanuit Denemarken via Duitsland ons land binnen. Blikjes met bier worden uit Polen geïmporteerd. Restaurants en websites kopen ze in om ze weer te verkopen. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden zo jaarlijks tussen de 25 en 50 miljoen blikjes zonder statiegeld verkocht, schrijft EenVandaag.
Sinds 2023 geldt de statiegeldplicht op blikjes om zwerfafval tegen te gaan. Door de illegale import belanden de blikjes zonder statiegeld bovengemiddeld vaak als zwerfafval op straat, zegt de inspectie tegen het programma.

Maas in de wet
Volgens ILT-directeur Edwin van Houten hebben criminelen door een maas in de wet de blikjesmarkt ontdekt.
"Het is echt een illegaal circuit. Je komt ook met de georganiseerde criminaliteit in aanraking want er valt heel veel geld te verdienen aan deze ontduiking van de regels. Het gaat al gauw om miljoenen euro's", zegt Van Houten tegen het programma.
Zo kan via een website van een groothandel in Duitsland een vrachtwagen vol colablikjes voor zo'n 37 cent per blikje gekocht worden. In Nederland kost datzelfde blik cola 60 cent, schrijft EenVandaag.
Van Houten zegt dat de inspectie bij onderzoeken vaak ook andere strafbare feiten ziet, zoals belastingontduiking of btw-fraude.

Handhaving lastig
De handhaving op de tussenhandel is volgens de ILT lastig. Het afgelopen jaar zijn er door de inspectie vijfhonderd onderzoeken gedaan. In negentig gevallen zijn bedrijven aangesproken en zijn er slechts vijf boetes uitgedeeld, schrijft EenVandaag.
Van Houten: "Het is een beetje een druppel op de gloeiende plaat en het kost heel veel capaciteit, omdat je die verdergaande, diepgaande onderzoeken moet doen."

De inspectie pleit voor een verbod op de verkoop van blikjes zonder statiegeld. Onlangs werd bekend dat minister Van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei) werkt aan zo'n voorstel. "Dan kunnen wij ook verkopers direct aanspreken en hoeven we niet die administratieve tunnel in te verdwijnen", aldus Van Houten.

Bron: https://nos.nl/artikel/26(...)eld-meldt-eenvandaag
Klinkt als een spinnenweb. Nooit geweten dat je in Nederland ook in dit soort aantallen blikjes zonder statiegeld kon kopen.
pi_221607767
quote:
Je komt ook met de georganiseerde criminaliteit in aanraking want er valt heel veel geld te verdienen aan deze ontduiking van de regels. Het gaat al gauw om miljoenen euro's", zegt Van Houten tegen het programma.
Met het gegeven voorbeeld (inkopen voor 37 cent en doorverkopen voor 60) en de genoemde aantallen (25-50 miljoen blikjes) gaat het dan om een paar miljoen wat omgaat in een, naar zeggen, groot circuit. Nogal magertjes, ik denk dat de jongens in de drugswereld erom lachen.
pi_221607896
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:19 schreef cinderloom het volgende:
Zo kan via een website van een groothandel in Duitsland een vrachtwagen vol colablikjes voor zo'n 37 cent per blikje gekocht worden. In Nederland kost datzelfde blik cola 60 cent, schrijft EenVandaag.
En dat zou crimineel moeten zijn? Nuja, de criminelen zijn volgens mij vooral de nederlandse groothandels die extreem hoge prijzen rekenen vergeleken met de groothandels en supermarkten in duitsland.

bv duitsland heeft ook een blikjesstatiegeld regeling, al langer dan Nederland (Dosenpfand) dus daaraan kan het niet liggen...

Blijft vooral over... kunstmatig opgedreven prijzen door groothandels in nederland zélf!

(als dat bericht aangeeft dat er wel ruim 500 controles hebben plaatsgevonden, maar slechts 5-maal een boete uitgedeeld is, lijkt me dat vooral een bewijs ervoor dat die importeurs helemaal niks "crimineels" doen anders dan een slim en goedkoper inkopen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221607948
quote:

[..]
Klinkt als een spinnenweb. Nooit geweten dat je in Nederland ook in dit soort aantallen blikjes zonder statiegeld kon kopen.
Kijk maar eens in een willekeurige toko.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:04 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221607992
Dit is toch al jaren zo. Ik krijg ook altijd een wegwerp Turks blik cola bij mijn kebab. Dat is al jaar en dag zo.
pi_221608110
Bliksemsnel geld verdienen.
pi_221608124
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:55 schreef RamboDirk het volgende:
Dit is toch al jaren zo. Ik krijg ook altijd een wegwerp Turks blik cola bij mijn kebab. Dat is al jaar en dag zo.
Die blikjes kan je ook gewoon inleveren :)

Gewoon je boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen en vervolgens je zak vol blikjes (waar officieel geen statiegeld op zit) mee geven aan de bezorger. Die kijkt daar echt niet naar en jij krijgt er wat centjes voor.

En voor de echte jagers op statiegeld, je kunt op bepaalde plekken barcodes printen en plakken over de barcode van het flesje/blikje waar geen statiegeld op zit en vervolgens inleveren bij zo'n punt.
Zonder wrijving geen glans
pi_221608171
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:09 schreef Haags het volgende:

[..]
Die blikjes kan je ook gewoon inleveren :)

Gewoon je boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen en vervolgens je zak vol blikjes (waar officieel geen statiegeld op zit) mee geven aan de bezorger. Die kijkt daar echt niet naar en jij krijgt er wat centjes voor.

En voor de echte jagers op statiegeld, je kunt op bepaalde plekken barcodes printen en plakken over de barcode van het flesje/blikje waar geen statiegeld op zit en vervolgens inleveren bij zo'n punt.
Dat is oplichterij.
pi_221608183
Ik kreeg altijd een blikje cola gratis bij de (bezorgde) pizza. Ik vond het wel vreemd dat het een statiegeldvrij blikje was zonder Nederlandse taal erop. Ik ga die in het vervolg weigeren. Ik wil niet meedoen aan criminele handel.
pi_221608209
_O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221608276
Bij de Poolse supermarkt verkopen ze ook blikjes bier zonder statiegeld. Veel makkelijker, dan kan je het gewoon zonder gedoe weggooien.
pi_221608324
quote:
13s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:14 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat is oplichterij.
De eerste of tweede dag dat er statiegeld op blikjes zat, was er al iemand gearresteerd hiervoor.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 17:38:24 #13
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221608341
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:49 schreef ToT het volgende:

[..]
Kijk maar eens in een willekeurige toko.
Amazing Oriental verkoopt gewoon 33cl blauwe fernandes met statiegeld.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:27 schreef BillDauterive het volgende:
Bij de Poolse supermarkt verkopen ze ook blikjes bier zonder statiegeld. Veel makkelijker, dan kan je het gewoon zonder gedoe weggooien.
Kan ook met statiegeld hoor. Bij mij op het werk zijn er ook een aantal die de vuilnisbakken afstruinen en die gaan met tassen vol naar huis.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221608351
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:38 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Amazing Oriental verkoopt gewoon 33cl blauwe fernandes met statiegeld.
[..]
Kan ook met statiegeld hoor. Bij mij op het werk zijn er ook een aantal die de vuilnisbakken afstruinen en die gaan met tassen vol naar huis.
Geen idee of dat een grote winkel / keten is, maar als je bij Ali om de hoek kijkt, zie je veel flesjes en blikjes met Arabische teksten. Soms met een papiertje op een pallet blikjes met handgeschreven tekst: "Geen statiegeld".
pi_221608393
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:27 schreef BillDauterive het volgende:
Maar... dat kan toch ook met blikjes met statiegeld zonder gedoe? Een blikje weggooien is toch gewoon weggooien, of zie ik iets over het hoofd. Ik gooi statiegeldblikjes ook altijd weg, en dat gaat zonder gedoe.
pi_221608413
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 16:30 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Met het gegeven voorbeeld (inkopen voor 37 cent en doorverkopen voor 60) en de genoemde aantallen (25-50 miljoen blikjes) gaat het dan om een paar miljoen wat omgaat in een, naar zeggen, groot circuit. Nogal magertjes, ik denk dat de jongens in de drugswereld erom lachen.
Ik denk dat je daadwerkelijk geen idee hebt wat de winstmarges in de drugsbusiness zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221608421
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:43 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Maar... dat kan toch ook met blikjes met statiegeld zonder gedoe? Een blikje weggooien is toch gewoon weggooien, of zie ik iets over het hoofd. Ik gooi statiegeldblikjes ook altijd weg, en dat gaat zonder gedoe.
Sommigen vinden dat zonde van het geld en dan zit je de hele tijd met zo'n morsend blikje (al dan niet in je rugzak of zo) rond te lopen.
Al die lekkende blikjes en flesjes in boodschappentassen pleuren is ook smerig.
Heb je alles ingeleverd, is die tas zeiknat en meurt als de ziekte.
Uitspoelen is het nauwelijks waard voor het geld.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 17:46:27 #18
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221608424
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:40 schreef ToT het volgende:

[..]
Geen idee of dat een grote winkel / keten is, maar als je bij Ali om de hoek kijkt, zie je veel flesjes en blikjes met Arabische teksten. Soms met een papiertje op een pallet blikjes met handgeschreven tekst: "Geen statiegeld".
Dat is wel een grote keten ja, dat wel.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221608430
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:46 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is wel een grote keten ja, dat wel.
Die houden zich meestal meer aan de regels dan familiewinkeltjes waarvan de zoon de enige is die een beetje Nederlands of Engels kan.
Maar dat soort winkeltjes zijn wel prima om voordelig in te kunnen kopen. :Y
pi_221608436
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:09 schreef Haags het volgende:
Christus zég, als je dat doet, dan ben je officieel werkelijk aangekomen op het laatste trede van de menselijke devolutie to amoebe.

of is dat weer zo'n: jamaar een buurvrouw van een achteroom diens neef kent iemand die dat doet ....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221608442
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Sommigen vinden dat zonde van het geld en dan zit je de hele tijd met zo'n morsend blikje (al dan niet in je rugzak of zo) rond te lopen.
Al die lekkende blikjes en flesjes in boodschappentassen pleuren is ook smerig.
Heb je alles ingeleverd, is die tas zeiknat en meurt als de ziekte.
Uitspoelen is het nauwelijks waard voor het geld.
Ik denk dat dit het probleem is met het hele statiegeldblikjes-beleid. Ik heb maar af en toe een paar blikjes. Voor die 2, 3 blikjes (45 cent statiegeld), ga ik echt niet in de rij staan voor een statiegeldautomaat die vaak kapot is. Ik denk zelf dat maar een heel klein percentage aan klanten heel erg veel blikjes kopen, omdat plastic flessen en kratten stukken goedkoper zijn. Blikjes is voor onderweg of voor af en toe.
pi_221608475
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:48 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik denk dat dit het probleem is met het hele statiegeldblikjes-beleid. Ik heb maar af en toe een paar blikjes. Voor die 2, 3 blikjes (45 cent statiegeld), ga ik echt niet in de rij staan voor een statiegeldautomaat die vaak kapot is. Ik denk zelf dat maar een heel klein percentage aan klanten heel erg veel blikjes kopen, omdat plastic flessen en kratten stukken goedkoper zijn. Blikjes is voor onderweg of voor af en toe.
Ik ben 2 jaar geleden verhuisd.
De supermarkt bij m'n vorige huis had 2 automaten die slecht waren in flessen en blikjes te scannen.
Nu zit ik vlak bij een supermarkt die maar 1 automaat heeft. Gelukkig woon ik op loopafstand er van, dus als ik er met mijn tas aan kom en zie een rij staan met mensen het volle tassen, dan breng ik mijn tas ff snel terug naar huis en probeer ik het een andere keer wel weer.
Of ik ga naar een andere winkel hier vlakbij, maar hun automaat kan geen glazen flessen aan.
pi_221608515
Een hele moeilijke oplossing voor een heel eenvoudig klein probleem. Als je de lege blikjes gewoon bij het PMD afval doet of desnoods bij het gewone afval, dan kan het blikmateriaal eenvoudig worden gescheiden en gerecycled.

Maar nee. De “jongeren” gooien de blikjes op straat. In plaats van dat wangedrag aanpakken, komt men met een papieren schijnoplossing die in de praktijk niet werkt.
pi_221608530
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:58 schreef Kottnauer het volgende:
Een hele moeilijke oplossing voor een heel eenvoudig klein probleem. Als je de lege blikjes gewoon bij het PMD afval doet of desnoods bij het gewone afval, dan kan het blikmateriaal eenvoudig worden gescheiden en gerecycled.

Maar nee. De “jongeren” gooien de blikjes op straat. In plaats van dat wangedrag aanpakken, komt men met een papieren schijnoplossing die in de praktijk niet werkt.
Nu heb je zwervers en Tokkies die openbare vuilnisbakken leeg zitten te graaien.
pi_221608551
quote:
Volgens ILT-directeur Edwin van Houten hebben criminelen door een maas in de wet de blikjesmarkt ontdekt.
"Het is echt een illegaal circuit.
Wat is het nou, een maas in de wet of illegaal?
  woensdag 19 augustus 2026 @ 18:21:54 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221608681
Statiegeld Nederland had meer dan een miljard op de rekening staan toch?

Dan vangen ze al meer aan rente.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 19 augustus 2026 @ 18:24:56 #27
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_221608702
Kolder
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_221608706
quote:
Door de illegale import belanden de blikjes zonder statiegeld bovengemiddeld vaak als zwerfafval op straat, zegt de inspectie tegen het programma.
Zou het? Of is dit een aanname?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  woensdag 19 augustus 2026 @ 18:29:58 #29
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221608737
quote:
Dat verschil komt voornamelijk door de verbruiksbelasting. Ik koop mijn frisdrank voortaan altijd in Duitsland wat bijna de helft scheelt, dus die verhouding klopt wel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221609315
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2026 17:52 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik ben 2 jaar geleden verhuisd.
De supermarkt bij m'n vorige huis had 2 automaten die slecht waren in flessen en blikjes te scannen.
Nu zit ik vlak bij een supermarkt die maar 1 automaat heeft. Gelukkig woon ik op loopafstand er van, dus als ik er met mijn tas aan kom en zie een rij staan met mensen het volle tassen, dan breng ik mijn tas ff snel terug naar huis en probeer ik het een andere keer wel weer.
Of ik ga naar een andere winkel hier vlakbij, maar hun automaat kan geen glazen flessen aan.
Ik pleur die blikjes gewoon in de vuilniscontainer. Voor de mensen die ernaar grutten: veel plezier. Ik vind het wel zielig dat mensen dat doen, maar ik geef het graag aan hun.
pi_221609384
Wanneer je er over nadenkt wel indrukkend hoeveel regels wij weten te verzinnen om ons leven duurder te maken en zelden dat de regeldruk minder wordt. Benieuwd hoe ze over 100 jaar nog mogen leven van de staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')