abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221598942
quote:
Steeds meer gezinnen kunnen de spullen die hun kinderen voor school nodig hebben niet betalen. 63 procent van de hulporganisaties ziet het aantal hulpvragen van gezinnen met kinderen toenemen.

Vooral een laptop is een probleem: 69 procent van de hulporganisaties ziet dat kinderen die missen. Ook schooltassen, gymspullen en rekenmachines worden vaak genoemd, blijkt uit onderzoek van het Armoedefonds onder meer dan vijfhonderd organisaties.

Daardoor kunnen kinderen soms niet goed meekomen met de rest. Bijna de helft van de organisaties ziet bijvoorbeeld dat leerlingen niet of minder vaak meedoen met gym omdat ze niet over de juiste spullen beschikken.

Stichting Speelgoedbank Gorinchem kwam erachter dat een middelbare scholier met een bigshopper vol schoolspullen naar zijn lessen ging. De ouders konden geen schooltas betalen.

Het kind kwam extra vroeg aan op school en ging pas na het laatste lesuur weg, zodat andere kinderen de tas niet zouden zien. "Gelukkig konden we een nieuwe fiets en rugzak geven, zodat het kind weer volop mee kon doen met de klasgenoten. De rust en het plezier op school hebben zelfs gezorgd voor betere schoolcijfers."
https://www.nu.nl/economi(...)deren-op-school.html
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:40:26 #2
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_221598957
Als je dit legt naast de toename van het aantal luxe auto's (Porsches e.d.) zie je denk ik wel waar het de laatste 20 jaar aan het misgaan is.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_221598990
quote:
Zo'n bigshopper tas zal toch prima achterop de dure fatbike passen? Ik zie het probleem niet.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:47:42 #4
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221598996
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:46 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Zo'n bigshopper tas zal toch prima achterop de dure fatbike passen? Ik zie het probleem niet.
Dit zijn vast geen kinderen die een fatbike hebben, lullige opmerking.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221598997
Het is allemaal de schuld van het onderwijs.
Corporate translator
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:48:01 #6
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221598998
Ik heb altijd wat moeite met dit soort berichten. Volgens mij moet je vaak "we kunnen het niet betalen" vervangen door "we stellen de verkeerde prioriteiten".
Voorheen Bargehassus.
pi_221599012
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dit zijn vast geen kinderen die een fatbike hebben, lullige opmerking.
Er zal vast wel iets in het uitgavenpatroon van de ouders terug te vinden zijn als oorzaak. En anders hadden ze niet aan kinderen moeten beginnen.
pi_221599014
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:48 schreef SimonB. het volgende:
Ik heb altijd wat moeite met dit soort berichten. Volgens mij moet je vaak "we kunnen het niet betalen" vervangen door "we stellen de verkeerde prioriteiten".
Dit dus.
pi_221599022
quote:
Stichting Speelgoedbank Gorinchem kwam erachter dat een middelbare scholier met een bigshopper vol schoolspullen naar zijn lessen ging. De ouders konden geen schooltas betalen.
Nou ben ik eigenlijk niet zo van het "hahah arme mensen stellen hun prioriteituh vurkeert, wel een dikke tv jonguh maar geen vrete!" geroep, maar dit vind ik wel heel moeilijk te geloven. Je gaat naar marktplaats, zoekt op "rugzak school", en vindt al voor een tientje exemplaren. Ja die zijn dan gebruikt, maar is dat erger dan rondlopen met een boodschappentas?
pi_221599040
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dit dus.
Eens en er zijn veel oplossingen aangedragen de afgelopen jaren op de scholen. Ieder kind wat uit een financieel zorgelijke situatie komt, kan een laptop van school krijgen, boeken en cultuur of sportlessen.

En gezonde maaltijden en persoonlijke verzorging. Ook schooluitjes en excursies worden gewoon vergoed.

Maar dan moeten deze gezinnen vaak wel inzicht geven in hun situatie en vaak blijkt er dan toch iets niet te kloppen.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:56:33 #11
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221599045
Op de middelbare school van mijn dochter was een geweldig initiatief voor nooddruftige leerlingen dat je via de school in termijnen een laptop kon aanschaffen. Wel een beetje kut en schandalig dat die laptop dan ruim 100 euro duurder uitkwam dan als je hem zelf via CoolBlue, Bol of de Mediamarkt aanschafte.

Gewoon een verkoopdeal verpakken als een inclusieve regeling en arme mensen meer laten betalen. Je moet het maar durven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Qarrad op 18-08-2026 10:25:35 ]
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:58:19 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_221599051
Importeer meer arme 'gezinnen' en wat er van naar school gaat is dan ook arm... wat een verrassing
The more debt, the better
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:02:09 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221599063
quote:
Een deel kan het daadwerkelijk niet betalen.

Bij sommige anderen scheelt het wel als ze (bijvoorbeeld) ipv een i.Phone gewoon een doorsnee Android van 250-300 euro zouden kopen. Werkt ook goed. Maar ja, statusangst.

En op Marktplaats zoeken kost in eerste instantie nog veel minder, alleen eindigen de beveiligingsupdates dan misschien al 1 jaar later ipv na 5 of 6 jaar.

[ Bericht 10% gewijzigd door Eightyone op 18-08-2026 10:07:57 ]
pi_221599073
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Nou ben ik eigenlijk niet zo van het "hahah arme mensen stellen hun prioriteituh vurkeert, wel een dikke tv jonguh maar geen vrete!" geroep, maar dit vind ik wel heel moeilijk te geloven. Je gaat naar marktplaats, zoekt op "rugzak school", en vindt al voor een tientje exemplaren. Ja die zijn dan gebruikt, maar is dat erger dan rondlopen met een boodschappentas?
Bij de Action zijn ze nog goedkoper.

Laptops vind ik wel een ander verhaal, maar 2e hands heb je ook prima exemplaren voor een tientje of 6.
pi_221599079
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Een rugtas heb je toch sowieso al voor een beetje geld als je bij een scapino kijkt? Voor 60 euro heb je een Eastpak die jaaaaaaaaaaaaaaaren meegaat. Waar voor je geld. En inderdaad, de good old boodschappentas :D Vroegah was dat hip.

Own it gewoon.

Ja ik snap wel. Kids zijn anders dan volwassenen.

Maar een tas is inderdaad niet het duurste van alles. Als zelfs een tas kopen al lastig is - wil ik wel eens weten hoe de rest van hun leven eruit ziet. Want hoe eet je dan?
just give a second thought
what if we don't get caught...
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:06:42 #16
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221599083
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:56 schreef Qarrad het volgende:
Op de middelbare school van mijn dochter was een geweldig initiatief voor noodruftige leerlingen dat je via de school in termijnen een laptop kon aanschaffen. Wel een beetje kut en schandalig dat die laptop dan ruim 100 euro duurder uitkwam dan als je hem zelf via CoolBlue, Bol of de Mediamarkt aanschafte.

Gewoon een verkoopdeal verpakken als een inclusieve regeling en arme mensen meer laten betalen. Je moet het maar durven.
Nood-druftig in plaats van nood-ruftig. ;)
Voorheen Bargehassus.
pi_221599086
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:02 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Bij sommige anderen scheelt het wel als ze (bijvoorbeeld) ipv een i.Phone gewoon een doorsnee Android van 250-300 euro zouden kopen. Werkt ook goed. Maar ja, statusangst.
En er is ook niks mis met een 2e handse Samsung A10. Althans volgens mij is dat het model wat ik voor m'n zoontje heb gekocht. Was feitelijk in nieuwstaat.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:08:53 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221599092
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:07 schreef ToT het volgende:

[..]
En er is ook niks mis met een 2e handse Samsung A10. Althans volgens mij is dat het model wat ik voor m'n zoontje heb gekocht. Was feitelijk in nieuwstaat.
Ik had het vorige bericht zojuist geëdit met iets over beveiligingsupdates.

Die termijn kan nog best kort zijn als je hem tweedehands koopt.
pi_221599094
https://www.action.com/nl-nl/p/2546873/rugzak/
Hoppa, ¤2,99.
Kutkwaliteit, maar het is tenminste iets.
Ze hebben ook wel iets betere natuurlijk, volgens mij waren die 6 euro of zo. In ieder geval nog geen tientje.
pi_221599106
Een laptop of een tas is nogal een verschil :D
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:11:08 #21
269692 Divje
brr brr patapim
pi_221599107
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:06 schreef Apotheose het volgende:

[..]
Een rugtas heb je toch sowieso al voor een beetje geld als je bij een scapino kijkt? Voor 60 euro heb je een Eastpak die jaaaaaaaaaaaaaaaren meegaat. Waar voor je geld. En inderdaad, de good old boodschappentas :D Vroegah was dat hip.

[ afbeelding ]

Own it gewoon.

Maar een tas is inderdaad niet het duurste van alles. Als zelfs een tas kopen al lastig is - wil ik wel eens weten hoe de rest van hun leven eruit ziet. Want hoe eet je dan?
In mijn tijd zag je vooral VMBOers met die tas rondlopen, en de VWOers met zo'n Kipling-rugzak :+
oh ah toma toma vem vem vem vem
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:11:20 #22
284411 crew  heywoodu
pi_221599109
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:09 schreef ToT het volgende:
https://www.action.com/nl-nl/p/2546873/rugzak/
Hoppa, ¤2,99.
Kutkwaliteit, maar het is tenminste iets.
Ze hebben ook wel iets betere natuurlijk, volgens mij waren die 6 euro of zo. In ieder geval nog geen tientje.
Eastpak is wel gewoon kwaliteit en kost dan wellicht 50-60 euro als je een niet al te bijzondere neemt, maar omgerekend is dat ook maar 10-15 euro per jaar, want die gaat gewoon de hele schoolperiode mee.
pi_221599111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik had het vorige bericht zojuist geëdit met iets over beveiligingsupdates.

Die termijn kan nog best kort zijn als je hem tweedehands koopt.
Beveiliging is idd wel prettig, maar of je je daar nou zo druk om moet maken als je geen cent te makken hebt...?
"Nee, ik kan geen mobieltje kopen want de telefoons binnen mijn budget krijgen over een half jaar geen updates meer!"
Alles is beter dan niets, en desnoods koop je een nieuwe van één of ander chinees merk vol met spyware die nog wel voor de komende jaren updates belooft.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:15:14 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221599133
quote:

[..]
Je wilt ook niet dat je kind gepest gaat worden omdat hij tweedehands spullen en kleding heeft.

Zo eentje hadden wij vroeger ook in de klas zitten. Kringloop kleding, bloempotkapsel, ook nog iets te dik. Dat was gewoon los lopend wild.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221599135
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:11 schreef Divje het volgende:

[..]
In mijn tijd zag je vooral VMBOers met die tas rondlopen, en de VWOers met zo'n Kipling-rugzak :+
ik heb vmbo (destijds vbo/mavo O~) ) gedaan en ik was degene met een kipling rugtas (wel aan 1 schouder uiteraard :') ) en de stoere gabberboys hadden zo'n boodschappentas.
pi_221599143
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:15 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Je wilt ook niet dat je kind gepest gaat worden omdat hij tweedehands spullen en kleding heeft.

Zo eentje hadden wij vroeger ook in de klas zitten. Kringloop kleding, bloempotkapsel, ook nog iets te dik. Dat was gewoon los lopend wild.
Ook weer waar. Ik ben zelf vroeger veel gepest omdat ik 2e handse kleding droeg. (Was vroeger van mijn broer geweest, en veel van die kleding was eerst weer van een ander gezin geweest.)
pi_221599147
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:11 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Eastpak is wel gewoon kwaliteit en kost dan wellicht 50-60 euro als je een niet al te bijzondere neemt, maar omgerekend is dat ook maar 10-15 euro per jaar, want die gaat gewoon de hele schoolperiode mee.
ik heb er 1 die al 13 jaar still going strong is. Geen schooltas, wel boodschappen wat ongeveer even zwaar is :') En voor werk these days. Het is inderdaad nu even duurder maar wel betere kwaliteit.
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:16:48 #28
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221599148
quote:
Zelfde reden dat kinderen steeds vaker zonder ontbijt naar school gestuurd worden.

Mijn ouders zouden zich doodgeschaamd hebben.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221599153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 09:50 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Er zal vast wel iets in het uitgavenpatroon van de ouders terug te vinden zijn als oorzaak. En anders hadden ze niet aan kinderen moeten beginnen.
Rechtse gelul, dus alleen kakkertjes mogen kinderen krijgen en het liefst blank ook nog natuutrlijk
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:18:06 #30
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_221599155
quote:

[..]

Wat dat betreft zijn kinderen idd wrede wezens.

Maar misschien is dat de mens überhaupt wel eigen, alleen wordt het op latere leeftijd beter verhuld.
pi_221599158
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:17 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Rechtse drol
Linkswappie.

Oh, even snel je reactie wijzigen, lafbek :')

Nee, niet alleen 'kakkertjes' mogen dat. Maar jouw koters hoeven niet volledig van belastinggeld worden bekostigd. Wil je kinderen nemen, dan moet je daar ook zelf de financiele verantwoordelijkheid voor nemen.

[ Bericht 29% gewijzigd door PurifieR op 18-08-2026 10:24:41 ]
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:19:20 #32
269692 Divje
brr brr patapim
pi_221599161
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:15 schreef Apotheose het volgende:

[..]
ik heb vmbo (destijds vbo/mavo O~) ) gedaan en ik was degene met een kipling rugtas (wel aan 1 schouder uiteraard :') ) en de stoere gabberboys hadden zo'n boodschappentas.
Ooo de gabberboys hadden wij ook, incl bomberjackie en Air Max Classics. En er liep er altijd wel één bij op kisten met rare patches op z'n jackie :X
oh ah toma toma vem vem vem vem
pi_221599166
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:16 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Zelfde reden dat kinderen steeds vaker zonder ontbijt naar school gestuurd worden.

Mijn ouders zouden zich doodgeschaamd hebben.
https://www.aldi.nl/product/wit-brood-1227153.html
93 cent voor 22 sneetjes of whatever.
57 cent voor een kuipje halvarine en qua beleg zal er vast ook wel wat voordeligs te vinden zijn.
pi_221599172
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:06 schreef Apotheose het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Own it gewoon.

Zo'n Eastpak heb ik juist net nog naar gezocht op marktplaats om na te gaan wat ze dan zouden kosten :D Het exemplaar dat ik zelf al ruim 20 jaar geleden op de middelbare droeg heb ik nog steeds, die dingen zijn kwalitatief prima en werden zo massaal gedragen dat je er ook echt niet mee uit de toon viel.

Maar goed: als 60 euro voor een nieuwe ook te veel is: ik zie ze tweedehands vrij massaal voor 20-30 euro en dan zijn ze meestal nog keurig. En als dat ook al een te hoge financiele drempel is...
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:22:01 #35
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221599179
quote:
Dat zie je met name veel bij turken en marokkanen.

1 inkomen in het gezin met 3 kinderen, arbeider.
Maar sowieso wel een dikke BMW voor de deur.

Die BMW lijkt belangrijker dan het gezin.
pi_221599180
Toevallig was ik van plan om vandaag nieuwe kleding voor m'n zoontje te halen.
T/m groep 3 vind ik het prima om hem met voordelige kleding van Zeeman e.d. te laten rondlopen (plus een paar kledingstukken van wat betere winkels), maar nu de school weer begonnen is en hij een groep hoger zit, mag het allemaal wel ff ietsjes netter.
pi_221599190
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:22 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Dat zie je met name veel bij turken en marokkanen.

1 inkomen in het gezin met 3 kinderen, arbeider.
Maar sowieso wel een dikke BMW voor de deur.

Die BMW lijkt belangrijker dan het gezin.
Vind ik ook zo grappig op vakantie in Aziatische landen: zie je een oud, scheef hutje van riet wat elk moment lijkt in te kunnen storten, maar daar zit dan wel een gloednieuwe schotelantenne op, en voor de deur staat een gloednieuwe motor! :')
pi_221599193
Knap hoe heel fok altijd weer exact op de hoogte is van het uitgavenpatroon van mensen met lage inkomens.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:26:01 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221599204
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2026 10:02 schreef Eightyone het volgende:

[..]

En op Marktplaats zoeken kost in eerste instantie nog veel minder, alleen eindigen de beveiligingsupdates dan misschien al 1 jaar later ipv na 5 of 6 jaar.
Ik heb hier een ASUS laptop uit 2011 die met wat extra hardware prima Windows10 draait en kan fotobewerken. De enige reden dat hij niet om kan naar Windows 11 is zijn processor (Sandybridge). Dit soort oude beestjes zouden met wat liefde en tijd prima ingezet kunnen worden. Of de vele laptops die bij bedrijven ingezet zijn en terug naar een leverancier gaan. Maar dan moet wel iemand daarin investeren en dat gebeurt niet, denk ik.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221599216
quote:

[..]

Maar zolang ie netjes en gewoon schoon is maak je mij niet wijs dat je onmiddellijk ziet of die Eastpak pas bij bol is gekocht of al eens gebruikt is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')