https://www.nu.nl/economi(...)deren-op-school.htmlquote:Steeds meer gezinnen kunnen de spullen die hun kinderen voor school nodig hebben niet betalen. 63 procent van de hulporganisaties ziet het aantal hulpvragen van gezinnen met kinderen toenemen.
Vooral een laptop is een probleem: 69 procent van de hulporganisaties ziet dat kinderen die missen. Ook schooltassen, gymspullen en rekenmachines worden vaak genoemd, blijkt uit onderzoek van het Armoedefonds onder meer dan vijfhonderd organisaties.
Daardoor kunnen kinderen soms niet goed meekomen met de rest. Bijna de helft van de organisaties ziet bijvoorbeeld dat leerlingen niet of minder vaak meedoen met gym omdat ze niet over de juiste spullen beschikken.
Stichting Speelgoedbank Gorinchem kwam erachter dat een middelbare scholier met een bigshopper vol schoolspullen naar zijn lessen ging. De ouders konden geen schooltas betalen.
Het kind kwam extra vroeg aan op school en ging pas na het laatste lesuur weg, zodat andere kinderen de tas niet zouden zien. "Gelukkig konden we een nieuwe fiets en rugzak geven, zodat het kind weer volop mee kon doen met de klasgenoten. De rust en het plezier op school hebben zelfs gezorgd voor betere schoolcijfers."
Zo'n bigshopper tas zal toch prima achterop de dure fatbike passen? Ik zie het probleem niet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:36 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)deren-op-school.html
Dit zijn vast geen kinderen die een fatbike hebben, lullige opmerking.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:46 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Zo'n bigshopper tas zal toch prima achterop de dure fatbike passen? Ik zie het probleem niet.
Er zal vast wel iets in het uitgavenpatroon van de ouders terug te vinden zijn als oorzaak. En anders hadden ze niet aan kinderen moeten beginnen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit zijn vast geen kinderen die een fatbike hebben, lullige opmerking.
Dit dus.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:48 schreef SimonB. het volgende:
Ik heb altijd wat moeite met dit soort berichten. Volgens mij moet je vaak "we kunnen het niet betalen" vervangen door "we stellen de verkeerde prioriteiten".
Nou ben ik eigenlijk niet zo van het "hahah arme mensen stellen hun prioriteituh vurkeert, wel een dikke tv jonguh maar geen vrete!" geroep, maar dit vind ik wel heel moeilijk te geloven. Je gaat naar marktplaats, zoekt op "rugzak school", en vindt al voor een tientje exemplaren. Ja die zijn dan gebruikt, maar is dat erger dan rondlopen met een boodschappentas?quote:Stichting Speelgoedbank Gorinchem kwam erachter dat een middelbare scholier met een bigshopper vol schoolspullen naar zijn lessen ging. De ouders konden geen schooltas betalen.
Eens en er zijn veel oplossingen aangedragen de afgelopen jaren op de scholen. Ieder kind wat uit een financieel zorgelijke situatie komt, kan een laptop van school krijgen, boeken en cultuur of sportlessen.quote:
Een deel kan het daadwerkelijk niet betalen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:48 schreef SimonB. het volgende:
Ik heb altijd wat moeite met dit soort berichten. Volgens mij moet je vaak "we kunnen het niet betalen" vervangen door "we stellen de verkeerde prioriteiten".
Bij de Action zijn ze nog goedkoper.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nou ben ik eigenlijk niet zo van het "hahah arme mensen stellen hun prioriteituh vurkeert, wel een dikke tv jonguh maar geen vrete!" geroep, maar dit vind ik wel heel moeilijk te geloven. Je gaat naar marktplaats, zoekt op "rugzak school", en vindt al voor een tientje exemplaren. Ja die zijn dan gebruikt, maar is dat erger dan rondlopen met een boodschappentas?
Een rugtas heb je toch sowieso al voor een beetje geld als je bij een scapino kijkt? Voor 60 euro heb je een Eastpak die jaaaaaaaaaaaaaaaren meegaat. Waar voor je geld. En inderdaad, de good old boodschappentasquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nou ben ik eigenlijk niet zo van het "hahah arme mensen stellen hun prioriteituh vurkeert, wel een dikke tv jonguh maar geen vrete!" geroep, maar dit vind ik wel heel moeilijk te geloven. Je gaat naar marktplaats, zoekt op "rugzak school", en vindt al voor een tientje exemplaren. Ja die zijn dan gebruikt, maar is dat erger dan rondlopen met een boodschappentas?
Nood-druftig in plaats van nood-ruftig.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:56 schreef Qarrad het volgende:
Op de middelbare school van mijn dochter was een geweldig initiatief voor noodruftige leerlingen dat je via de school in termijnen een laptop kon aanschaffen. Wel een beetje kut en schandalig dat die laptop dan ruim 100 euro duurder uitkwam dan als je hem zelf via CoolBlue, Bol of de Mediamarkt aanschafte.
Gewoon een verkoopdeal verpakken als een inclusieve regeling en arme mensen meer laten betalen. Je moet het maar durven.
En er is ook niks mis met een 2e handse Samsung A10. Althans volgens mij is dat het model wat ik voor m'n zoontje heb gekocht. Was feitelijk in nieuwstaat.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:02 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een deel kan het daadwerkelijk niet betalen.
Bij sommige anderen scheelt het wel als ze (bijvoorbeeld) ipv een i.Phone gewoon een doorsnee Android van 250-300 euro zouden kopen. Werkt ook goed. Maar ja, statusangst.
Ik had het vorige bericht zojuist geëdit met iets over beveiligingsupdates.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:07 schreef ToT het volgende:
[..]
En er is ook niks mis met een 2e handse Samsung A10. Althans volgens mij is dat het model wat ik voor m'n zoontje heb gekocht. Was feitelijk in nieuwstaat.
In mijn tijd zag je vooral VMBOers met die tas rondlopen, en de VWOers met zo'n Kipling-rugzakquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:06 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Een rugtas heb je toch sowieso al voor een beetje geld als je bij een scapino kijkt? Voor 60 euro heb je een Eastpak die jaaaaaaaaaaaaaaaren meegaat. Waar voor je geld. En inderdaad, de good old boodschappentasVroegah was dat hip.
[ afbeelding ]
Own it gewoon.
Ja ik snap wel. Kids zijn anders dan volwassenen.
Maar een tas is inderdaad niet het duurste van alles. Als zelfs een tas kopen al lastig is - wil ik wel eens weten hoe de rest van hun leven eruit ziet. Want hoe eet je dan?
Eastpak is wel gewoon kwaliteit en kost dan wellicht 50-60 euro als je een niet al te bijzondere neemt, maar omgerekend is dat ook maar 10-15 euro per jaar, want die gaat gewoon de hele schoolperiode mee.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:09 schreef ToT het volgende:
https://www.action.com/nl-nl/p/2546873/rugzak/
Hoppa, ¤2,99.
Kutkwaliteit, maar het is tenminste iets.
Ze hebben ook wel iets betere natuurlijk, volgens mij waren die 6 euro of zo. In ieder geval nog geen tientje.
Beveiliging is idd wel prettig, maar of je je daar nou zo druk om moet maken als je geen cent te makken hebt...?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:08 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik had het vorige bericht zojuist geëdit met iets over beveiligingsupdates.
Die termijn kan nog best kort zijn als je hem tweedehands koopt.
Je wilt ook niet dat je kind gepest gaat worden omdat hij tweedehands spullen en kleding heeft.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
ik heb vmbo (destijds vbo/mavoquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:11 schreef Divje het volgende:
[..]
In mijn tijd zag je vooral VMBOers met die tas rondlopen, en de VWOers met zo'n Kipling-rugzak
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |