Waarom zou er een 'issue' zijn? Veel mensen wíllen geen kinderen nemen. Prima, die leven zoals ze willen, daar kan niemand iets van vinden. Ik hoor daar ook bij.quote:
Omdat onze huidige maatschappij een kaartenhuis is dat hier niet op berekend is. Denk aan pensioenen, zorg (inclusief ouderenzorg), kosten gezondheidzorg (en mbt al deze genoemde zaken minder inkomsten, veel hogere kosten door vergrijzing). Banenmarkt, wie gaat het werk doen, etc.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:20 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Waarom zou er een 'issue' zijn? Veel mensen wíllen geen kinderen nemen. Prima, die leven zoals ze willen, daar kan niemand iets van vinden. Ik hoor daar ook bij.
Sja.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Omdat onze huidige maatschappij een kaartenhuis is dat hier niet op berekend is. Denk aan pensioenen, zorg (inclusief ouderenzorg), kosten gezondheidzorg (en mbt al deze genoemde zaken minder inkomsten, veel hogere kosten door vergrijzing). Banenmarkt, wie gaat het werk doen, etc.
Dat moet jij natuurlijk zelf weten. Wel kinderen nemen wanneer je het absoluut niet wil, heeft weer andere problematische gevolgen, dus in dat geval inderdaad absoluut niet doen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:42 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sja.
Ik ga er in elk geval geen kinderen voor nemen.
We kunnen in elk geval een hoop besparen door minder/geen geld meer naar chronisch werkschuwe klaplopers.quote:
Dat het gevolgen kan hebben begrijp ik. Het ging me er vooral om dat je geen enkel recht hebt individuen die geen kinderen willen nemen daar op aan te spreken. Want dan zou je ze willen pushen naar een leven wat ze ongelukkig gaat maken. Je eigen geluk staat altijd voorop.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat moet jij natuurlijk zelf weten. Wel kinderen nemen wanneer je het absoluut niet wil, heeft weer andere problematische gevolgen, dus in dat geval inderdaad absoluut niet doen.
Maar je vroeg waarom het een issue is wanneer (teveel) mensen geen kinderwens hebben en ik beantwoordde die vraag
De meeste mensen willen wel werken als men hen daar een eerlijk salaris voor betaalt. Maar een eerlijk salaris betalen willen de klagers over de uitkeringsgerechtigden zoals jou dan weer niet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
We kunnen in elk geval een hoop besparen door minder/geen geld meer naar chronisch werkschuwe klaplopers.
Je krijgt in dit land gewoon eerlijke salarissen. Mits je geen luie uitvreter bent die de kantjes er vanaf loopt of per sé parttime wil werken en dan janken over te weinig inkomen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:04 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste mensen willen wel werken als men hen daar een eerlijk salaris voor betaalt. Maar een eerlijk salaris betalen willen de klagers over de uitkeringsgerechtigden zoals jou dan weer niet.
Pushen inderdaad niet. Maar het helpen en informeren van die groep die mogelijk wel kinderen zou willen, maar het vanwege omgevingsfactoren of gebrek aan besef dat niet voor eeuwig mogelijk is om kinderen te krijgen... dat moet wel kunnen vind ik.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat het gevolgen kan hebben begrijp ik. Het ging me er vooral om dat je geen enkel recht hebt individuen die geen kinderen willen nemen daar op aan te spreken. Want dan zou je ze willen pushen naar een leven wat ze ongelukkig gaat maken. Je eigen geluk staat altijd voorop.
En aangezien ik écht niets met kinderen heb (en dan druk ik me bijzonder tactvol uit) zou mijn levensgeluk er écht niet op vooruit gaan als ik ze toch zou nemen. Integendeel. Dus begin ik er echt niet aan.
Technisch kan het, maar artificiële is vooral een krom gebruik van het Nederlands onder invloed van, alweer, het Engels.quote:
Maar het is een illusie dat we dit kaartenhuis nog overeind kunnen houden door mensen met kleine voordeeltjes proberen te verleiden om meer kinderen te krijgen. Zelfs in het utopische geval dat die maatregelen zouden werken, dan nog heb je pas over 20 of 30 jaar weer een generatie die kan beginnen met werken. Dat is veel te laat.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 08:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Omdat onze huidige maatschappij een kaartenhuis is dat hier niet op berekend is. Denk aan pensioenen, zorg (inclusief ouderenzorg), kosten gezondheidzorg (en mbt al deze genoemde zaken minder inkomsten, veel hogere kosten door vergrijzing). Banenmarkt, wie gaat het werk doen, etc.
Ja, echt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 02:37 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
En toch is Marokko Afrika's poster child... Go figure![]()
.
Gelogen, werkgevers zoals jou, geven geen eerlijke salarissen aan uitkeringsgerechtigden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:05 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je krijgt in dit land gewoon eerlijke salarissen.
Er is op Internet geen facepalm meme te vinden die hierbij past. En dan heb ik het nog niet eens over ‘werkgevers als jou’, wat zelfs kinderen van 6 niet meer zeggen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Gelogen, werkgevers zoals jou, geven geen eerlijke salarissen aan uitkeringsgerechtigden.
Waar haal je het waanbeeld vandaan dat ik een werkgever zou zijn?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Gelogen, werkgevers zoals jou, geven geen eerlijke salarissen aan uitkeringsgerechtigden.
Jij klaagt toch over uitkeringsgerechtigden die een eerlijk salaris willen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:36 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Waar haal je het waanbeeld vandaan dat ik een werkgever zou zijn?![]()
Echt, vraag je begeleider je dosis te verhogen, de pilletjes werken duidelijk niet meer.
Een uitkeringsgerechtigde krijgt geen salaris maar een, de naam zegt het al, uitkering.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij klaagt toch over uitkeringsgerechtigden die een eerlijk salaris willen?
Dat heeft inderdaad lang niet alleen met de kosten te maken. Vroeger waren mensen straatarm, maar hadden toch zes kinderen die allemaal gevoed werden. Het heeft ook met de cultuur te maken waarin de focus vooral op het individu ligt en kinderen worden gezien als 'nice to have'.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:47 schreef Perrin het volgende:
We klagen dat westerse samenlevingen te weinig kinderen krijgen, terwijl we wonen, kinderopvang, zorg, onderwijs en zelfs de basis van het dagelijks leven steeds duurder maken.
Vervolgens doen we alsof de demografische gevolgen een mysterie zijn.
Waarom klagen over het resultaat als we weigeren de omstandigheden te veranderen die het veroorzaken?
Mensen reageren op de samenleving die we bouwen.
Daar lijkt me dan ook niets mis mee. Wees blij dat we tegenwoordig gewoon de keuze hebben kindvrij te blijven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:49 schreef HowardRoark het volgende:
Het heeft ook met de cultuur te maken waarin de focus vooral op het individu ligt en kinderen worden gezien als 'nice to have'.
Vroeger stierven kinderen aan de lopende band...quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heeft inderdaad lang niet alleen met de kosten te maken. Vroeger waren mensen straatarm, maar hadden toch zes kinderen die allemaal gevoed werden. Het heeft ook met de cultuur te maken waarin de focus vooral op het individu ligt en kinderen worden gezien als 'nice to have'.
Vroeger was een partner en trouwen ook normaal, nu hebben mensen gigantische lijsten aan eisen waardoor velen single blijven en sommigen staan door alle eisen die mensen hebben ook per definitie al buitenspel.
Zeker, maar dat gaat natuurlijk een effect hebben op het aantal kinderen dat in een land wordt geboren.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Daar lijkt me dan ook niets mis mee. Wees blij dat we tegenwoordig gewoon de keuze hebben kindvrij te blijven.
Waren ze dat niet dan?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Vroeger stierven kinderen aan de lopende band...
En die huwelijken waren idd erg mooi en liefdevol..
Ja laten we daar naar terug gaan
Op basis waarvan concludeer je dit nu? Uit onderzoek blijkt juist dat oudere stellen vaak veel gelukkiger zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 09:53 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee.
Met hier en daar een uitzondering.
er zijn genoeg mensen alleen ben ik het met TS eens. De buitenlandse mensen zijn er teveel. En dan vooral die marrokaantjes met hun ' bro' . Donder op man. En die broeden wel als konijnen dus ik vrees ook voor het land en voor rest van Europa. Dat en hoe Europa zelf regels opstelt.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:04 schreef Chandler het volgende:
Klopt, de wereld is veel te vol dus goed bezig mensen!
Oh en ik doe er aan mee!
Heb je een betrouwbare bron?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 05:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat werkt wel degelijk zo; genen die verband houden met een sterke kinderwens of een hogere vruchtbaarheid, worden op een dergelijke manier vaker doorgegeven. Uiteraard zijn maatschappelijk verschuiveningen en andere sociale bewegingen en economische motieven sterker aanwezig in een voortplantingswens en hierop een sterk beperkende factor.
Ik kom heeeeeeel veel oudere mensen tegen. De mannen zijn idd vaker wel content. De vrouw is een heel leven lang slaafje geweest. Ze moet tot haar dood achter haar man zijn luie kont alles opruimen, koken, wassen, poetsen, rekening houden met zijn plannen. Hij heeft natuurlijk pensioen en vindt dat hij nooit meer iets hoeft te doen, hij heeft tenslotte al gewerkt he? Ja zij ook.. ook heel haar leven namelijk en toch zal zij nooit achterover kunnen gaan leunen, want geen pensioen voor haar.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op basis waarvan concludeer je dit nu? Uit onderzoek blijkt juist dat oudere stellen vaak veel gelukkiger zijn.
Gelukkig welquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:38 schreef TAmaru het volgende:
Mensen zijn niet meer op elkaar aangewezen. Je kunt ook in je eentje prima overleven.
Prima post, maar je baseert je hier wel op anekdotes.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik kom heeeeeeel veel oudere mensen tegen. De mannen zijn idd vaker wel content. De vrouw is een heel leven lang slaafje geweest. Ze moet tot haar dood achter haar man zijn luie kont alles opruimen, koken, wassen, poetsen, rekening houden met zijn plannen. Hij heeft natuurlijk pensioen en vindt dat hij nooit meer iets hoeft te doen, hij heeft tenslotte al gewerkt he? Ja zij ook.. ook heel haar leven namelijk en toch zal zij nooit achterover kunnen gaan leunen, want geen pensioen voor haar.
En dan idd een hoop kinderen hebben, ook al wil je niet: je man kroop toch wel op je. Daarna weer kinderen kwijt raken door een banale diarree.
Vaker een man hebben met losse handjes (op zowel de vrouw en de kinderen), zuipen,...
En als finale: vast zitten voor de rest van je leven want je kon geen kant uit als vrouw..
En dus ja er zijn uitzonderingen. Ik zie koppels waar ik alleen maar jaloers op kan zijnWaar de man net de zorgende factor is bij een zieke vrouw. Of gewoon, een koppeltje dat goed klikt. Zalig
Mijn punt is:
Romantiseer dat 'vroeger' niet joh... Het was geen feestje.
Ik zie 80 en 90 jarigen breken als kleine kinderen voor mijn ogen als ze vertellen over vroeger.
Eens. Je kan je focussen op het feit dat vroegah verkrachting binnen het huwelijk niet mogelijk was, omdat het huwelijk zelf als consent werd gezien. Maar je kan je ook focussen op het feit dat er samen aardappelen werd gegeten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 10:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prima post, maar je baseert je hier wel op anekdotes.
Ik kijk meer naar bredere trends en dan zien we juist vrouwen ongelukkiger zijn dan vroeger.
Nu kan dit verschillende redenen hebben, maar het is dus niet zo dat de huidige cultuur vrouwen (of mannen) veel gelukkiger maakt. Mensen zijn ook veel vaker single, wat prima is het als het een keuze is, maar voor velen is dit het niet. Situaties die jij beschrijft zullen absoluut zijn voorgekomen, maar het is lastig te geloven dat elke vrouw een 'slaafje' was voor de man.
Ik romantiseer vroegere tijden ook niet, maar ik geloof wel dat het over het algemeen een betere wereld was, dat is dus iets anders. Tevens ligt het er natuurlijk maar net aan waar je de nadruk op legt.
Zo voelt het wel, maar vroeger, toen mensen nog op familie waren aangewezen, betekende dat wel dat mensen ook traditioneler leefden en meer kinderen kregen. Individualisme viert nu hoogtij.quote:
Ik vind het prima om wat traditoneler/back to basics te leven op bepaalde vlakken, maar dan wel kindvrij. Ik hou van de vrijheid die het me geeft, en die geef ik niet op.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 11:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zo voelt het wel, maar vroeger, toen mensen nog op familie waren aangewezen, betekende dat wel dat mensen ook traditioneler leefden en meer kinderen kregen. Individualisme viert nu hoogtij.
Uiteindelijk is dat voor een maatschappij mogelijk funest.
Ik ben het met je eens op persoonlijk vlak en wil ook geen kinderen, maar ik denk wel dat het veroorzaakt wordt door de invloed van de overheid op geldstromen e.d.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 11:09 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik vind het prima om wat traditoneler/back to basics te leven op bepaalde vlakken, maar dan wel kindvrij. Ik hou van de vrijheid die het me geeft, en die geef ik niet op.
'Te' gemakkelijk lijkt te suggereren dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:09 schreef TAmaru het volgende:
Het is tegenwoordig te makkelijk voor een vrouw om een parttimebaantje te vinden, het hele leven single of met een latrelatie in een sociale huurwoning te wonen, nog wat toeslagen te krijgen hier en daar en nooit aan de man of aan de kinderen te hoeven.
Ik vind dat dat niet zou moeten kunnen nee. Het leidt tot individualisme. En tot steeds minder geboortes. We moeten vrouwen niet meer stimuleren om aan het werk te gaan en dan zullen ze weer doen waar de natuur ze voor bestemd heeft.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
'Te' gemakkelijk lijkt te suggereren dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Het is nu steeds gemakkelijker zo'n leven te leiden. Wat mij betreft alleen maar mooi.
Sja, ik vind dat het wél zou moeten kunnen. En dat kan gelukkig ook. Niets mis met individualisme, je leeft in de eerste plaats voor jezelf. En als je vind dat je leven volmaakt gelukkig is zonder kinderen, dan is dat prima. Daar heeft een ander niets over te zeggen gelukkig.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 12:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik vind dat dat niet zou moeten kunnen nee. Het leidt tot individualisme. En tot steeds minder geboortes. We moeten vrouwen niet meer stimuleren om aan het werk te gaan en dan zullen ze weer doen waar de natuur ze voor bestemd heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |