abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:08:55 #1
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_221593588
'Hé homo!' Nieuwe campagne moet jongeren bewust maken van gevolg van kleine opmerking

Schelden met 'homo', of vragen of iemand niet gewoon twijfelt aan zijn of haar geaardheid: het lijkt onschuldig, maar voor lhbti'ers is het keer op keer pijnlijk. Een nieuwe campagne moet jongeren daar bewust van maken, én leert ze dat iedereen kan helpen. "Een kleine actie kan al een positief effect hebben."

Als aan een jongere gevraagd wordt of die niet gewoon twijfelt aan zijn of haar geaardheid, is dat heel vervelend, zegt Javier Koole van kenniscentrum Rutgers. Vooral voor mensen die niet binnen de norm van 'man' en 'vrouw' passen. "Mensen vragen dan aan jou wat er in je broek zit."

'Doe niet zo gay'
Bovendien wordt er nog altijd veel gescholden met 'homo', of mensen zeggen 'doe niet zo gay'. Ze zijn zich er niet van bewust wat de impact van zo'n vraag of opmerking is, zegt Koole – helemaal als ze het vaak meemaken. "De opstapeling van opmerkingen kan bij degene die ze ontvangt leiden tot gevoelens van eenzaamheid, uitsluiting en mentale stress."

De campagne 'Kleine !@#$% dingen worden grote !@#$% dingen' van Rutgers, en de organisaties Colored Qollective, COC & Atria, moet jongeren daar bewust van maken.

Want er is volgens Rutgers wel iets tegen te doen: je uitspreken, ook als het niet tegen jou wordt gezegd. "Je kan bijvoorbeeld vragen: waarom zeg je dat nou? Of gewoon zeggen dat het niet oké is. Op deze manier laat je zien dat grensoverschrijdend gedrag tegen queer personen niet acceptabel is. Niet wijzen op wat fout gaat, maar laten zien wat iedereen kan doen om het verschil te maken. "

Dat uitspreken is precies wat mensen nu nog moeilijk vinden, weet Koole. "Onze campagne laat zien dat een kleine actie al veel effect kan hebben. Een vraag stellen, er een grapje over maken of gewoon een queer persoon steunen, helpt al bij te dragen aan een veilige sfeer."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)maken-van-gevolg-van
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:14:11 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221593607
hoe maken we sneeuwvlokjes van onze kinderen :')
Wij leerder vroeger, "Schelden doet geen pijn" volgens mij is dat effectiever.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221593616
POLL
pi_221593635
quote:
Op deze manier laat je zien dat grensoverschrijdend gedrag tegen queer personen niet acceptabel is.
Issie weer! *O*
pi_221593636
Blijkbaar is deze campagne al 9 maanden aan de gang. Niks van gemerkt en het zal ook niks op gaan lossen.
Toch knap om 9 maanden onzichtbaar te zijn als landelijke campagne

quote:
Op vrijdag 28 november lanceerden Rutgers, Plattelandsjongeren Nederland, COC, Atria en andere organisaties de nieuwe campagne ‘Kleine !@#$% dingen worden grote !@#$% dingen’.
https://rutgers.nl/nieuws(...)worden-grote-dingen/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:21:22 #6
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221593642
Homo is toch alleen een belediging als je dat juist niet bent?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221593647
Echt een homo-actie, ik zou aan de organisatoren willen zeggen 'Doe niet zo gay' :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221593648
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221593661
@RutgerS waar is de Arabische versie?
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:28:03 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221593671
Wanneer wordt de New Kids film verboden? :D
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:28:03 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221593673
Misschien moeten ze eerst beginnen met "KK!", dat valt dan meer op.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:30:16 #12
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_221593680
Beetje bewustwording kan geen kwaad.
Schelden met 'Homo' is echt tokkie gedrag :')
pi_221593685
"hey pik!"
pi_221593686
quote:
1s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:28 schreef Mubassie het volgende:
Wanneer wordt de New Kids film verboden? :D
Aangezien oude grapjes van Dit Was Het Nieuws al te heftig zijn voor De Schatkamer van Beeld en Geluid denk ik uiterlijk volgende week.
pi_221593707
Om echt effect te sorteren zou deze campagne ook in het Arabisch moeten zijn, want daar wringt nogal de schoen tegenwoordig.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:37:44 #16
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221593726
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Om echt effect te sorteren zou deze campagne ook in het Arabisch moeten zijn, want daar wringt nogal de schoen tegenwoordig.
Hé zemmel!
pi_221593735
oei oei RTL is dus woke
oei oei FOK! is dus woke
Ze publiceren dit nieuws = reclame maken
pi_221593820
quote:
7s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:30 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Aangezien oude grapjes van Dit Was Het Nieuws al te heftig zijn voor De Schatkamer van Beeld en Geluid denk ik uiterlijk volgende week.
Ik kan me niet heugen dat Harm Edens, Jan Jaap van der Wal en Raoul Heertje in hun opmerkingen nou vaak lieten doorschemeren eigenlijk extreemrechtse nazi's te zijn, maar als dat programma te ver gaat kun je het maar beter houden bij het veilige gekneuter van Boer zoekt Vrouw.

Verder gaat deze campagne natuurlijk niets oplossen, alle betekenisloze holle frases zoals "onacceptabel" en "samen het verschil maken" worden weer gereanimeerd, maar degenen die homo's beledigen of erger uit een echte afkeer in plaats van onhandigheid ga je toch niet bereiken.
pi_221593864
quote:
Je kan bijvoorbeeld vragen: waarom zeg je dat nou? Of gewoon zeggen dat het niet oké is.
Haha das gay
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221593879
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik kan me niet heugen dat Harm Edens, Jan Jaap van der Wal en Raoul Heertje in hun opmerkingen nou vaak lieten doorschemeren eigenlijk extreemrechtse nazi's te zijn, maar als dat programma te ver gaat kun je het maar beter houden bij het veilige gekneuter van Boer zoekt Vrouw.

Verder gaat deze campagne natuurlijk niets oplossen, alle betekenisloze holle frases zoals "onacceptabel" en "samen het verschil maken" worden weer gereanimeerd, maar degenen die homo's beledigen of erger uit een echte afkeer in plaats van onhandigheid ga je toch niet bereiken.
Zijn ze natuurlijk ook niet (integendeel juist ironisch genoeg), maar aangezien het mantra bij o.a. de NPO al enige tijd "de geschiedenis uitwissen is beter dan er wat van te leren" is ben ik hier (helaas) dan ook allerminst door verrast.
  maandag 17 augustus 2026 @ 12:53:45 #21
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221593898
Wat een kortzichtige ‘oplossing’. Want waar hou je op? Wat wel werkt, voor elk woord, is weerbaarheid.
pi_221593923
20 jaar geleden was hier ook al zo'n campagne over. Over 20 jaar zal er ook wel weer eentje zijn. Er verandert toch niets.
pi_221593932
Dit gaat vooral de mensen helpen die de subsidie mogen innen. :')
Waarschijnlijk stemmen die mensen ook op PRO, dus mooi hun eigen businness model in stand houden. _O-
  maandag 17 augustus 2026 @ 13:00:00 #24
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_221593935
Ik ben inmiddels overleden
  maandag 17 augustus 2026 @ 13:00:29 #25
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_221593937
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Degene die je wilt bereiken zijn vaak te dom om te poepen idd. Verstandsloos tokkietuig. Vaak hebben ze geen idee wat ze roepen. Grote bek in de groep, meer is het meestal niet. Heel sneu eigenlijk wel :')
pi_221593941
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:57 schreef BillDauterive het volgende:
20 jaar geleden was hier ook al zo'n campagne over. Over 20 jaar zal er ook wel weer eentje zijn. Er verandert toch niets.
Er is wel degelijk een winnaar bij dit soort initiatieven, namelijk de reclamebureaus die dik betaald worden om een kekke campagne te verzinnen.
pi_221593971
Flikker op hoor _O-
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 17 augustus 2026 @ 13:09:28 #29
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221594066
Tja, aan veel reacties hier is te zien dat dit soort campagnes nog steeds nodig zijn.
Voorheen Bargehassus.
pi_221594120
pi_221594125
quote:
80s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:53 schreef Mano_ het volgende:
Wat een kortzichtige ‘oplossing’. Want waar hou je op? Wat wel werkt, voor elk woord, is weerbaarheid.
We houden niet op, sterker nog we leggen een kek regenboogzebrapad aan voor je huis.

BEWUSTWORDING is de sleutel tot
acceptatie *O* *O* _O_ _O_

Grgr
Rutgers
pi_221594197
Gelachen, als het maar veel geld kost.
pi_221594217
quote:
4s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:59 schreef Cruzinats het volgende:
Dit gaat vooral de mensen helpen die de subsidie mogen innen. :')
Waarschijnlijk stemmen die mensen ook op PRO, dus mooi hun eigen businness model in stand houden. _O-
We weten allemaal waar de echte homohaat in dit land vandaan komt inderdaad, dat zijn niet autochtonen die homo roepen tegen hun makkers of de scheidsrechter tijdens een voetbalwedstrijd.

quote:
Vorig jaar was uit onderzoek van de GGD al gebleken dat slechts 43 procent van alle Amsterdamse jongeren aangeeft homoseksualiteit ‘normaal’ te vinden. Het was een forse daling ten opzichte van de meting van twee jaar daarvoor, toen 63 procent zei homoseksualiteit normaal te vinden.

Al wordt het niet met zoveel woorden gezegd: uit het UvA-onderzoek blijkt dat de dalende acceptatie vooral te maken heeft met de groeiende populatie moslimjongeren en de steeds sterker wordende orthodoxie binnen die groep. De onderzoekers schrijven: ‘Jongens zijn vaker negatief dan meisjes. Jongeren die religieus zijn, hebben gemiddeld een minder positieve houding tegenover homoseksualiteit.’
blablablabla
pi_221594238
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 13:09 schreef SimonB. het volgende:
Tja, aan veel reacties hier is te zien dat dit soort campagnes nog steeds nodig zijn.
Klopt. Zie ze eens afkomen op het woordje homo :D alsof het strontvliegen zijn.
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
  maandag 17 augustus 2026 @ 13:26:43 #35
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_221594297
quote:
9s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:26 schreef Regilio_ het volgende:
@:Rutgers waar is de Arabische versie?
Kk ervoor , klappen met een kettingslot erna
RED ONS HENNIEGOD
pi_221594346
quote:
Bovendien wordt er nog altijd veel gescholden met 'homo', of mensen zeggen 'doe niet zo gay'. Ze zijn zich er niet van bewust wat de impact van zo'n vraag of opmerking is
Zo maar even een vraagje. Zijn er meer kankerlijers of homo's in Nederland?

Ik denk dat laatste eigenlijk :@

Moeten we daar dan niet ook een landelijke campagne voor optuigen? Volgens mij wordt er namelijk minstens net zo veel met kanker gescholden. :R

#dtv #geengevoelvoortumor #homo #kanker
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221594869
quote:
of mensen zeggen 'doe niet zo gay'. Ze zijn zich er niet van bewust wat de impact van zo'n vraag of opmerking is, zegt Koole
Ze noemen zichzelf toch gay? Ik vind het vaak wel een heldere karakterisering van kleding, stijl in het algemeen, gedrag of stemgebruik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221594960
Doe eens heeeeeel gauw niet zo gay
  maandag 17 augustus 2026 @ 16:09:13 #39
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_221595504
Lachwekkend dat ze zich nu op het platteland richten, omdat homohaat daar zogenaamd schering en inslag is :') . De islamitische olifant in de kamer wordt weer vakkundig ontweken.

Ik woon vrijwel mijn hele leven al in dorpen en ik ken genoeg homostellen zowel mannen als vrouwen die hier heerlijk leven, in mijn vriendengroep was een jongen homo. Ik heb nog nooit van ze gehoord dat ze onheus bejegend zijn in het dorp. Wel in de stad overigens door de gebruikelijke figuren (lees brocollihoofden).

Wellicht gaat het er in de biblebelt anders aan toe. Daar woon ik niet. Maar ook daar kan ik mij het eerlijk gezegd niet voorstellen. Maar misschien dat hier ook ervaringsdeskundigen zijn uit die groep?

Wat wel een probleem is is het feit dat op veel (middelbare) scholen wel een flinke groep moslims te vinden zijn die de rest van de klas terroriseren en beïnvloeden met hun gedrag. Om te overleven gaat de autochtone jeugd dan ook maar op de "kankerhomo" toer om maar niet tot slachtoffer van die groep te worden. De invloed van de islam is helaas veel en veel groter dan mensen en zeker clubjes als het COC willen inzien. Daar lijkt de laatste tijd eindelijk een kentering in te komen met bijvoorbeeld BN'ers die gewoon zeggen dat de haat voor het overgrote deel uit de moslimhoek komt. Maar die bewustwording is onder het gros van de mensen nog ver te zoeken :r
pi_221595636
Laten we vooral druk bezig gaan om mensen te verpesten, laat ze een dikke huid krijgen. God o god... als dit de toekomst moet gaan worden. :'(
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 17 augustus 2026 @ 16:36:11 #41
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221595680
quote:
Bovendien wordt er nog altijd veel gescholden met 'homo', of mensen zeggen 'doe niet zo gay'.
We waren in Nederland zo ver dat mijn collega die homo is, in een bepaalde situatie tegen mij kon roepen "Je bent toch geen mietje ofzo?" en als omgekeerd ik dat tegen hem zou roepen dacht niemand van ons dat het over z'n geaardheid zou gaan
Die tijd is wel een beetje voorbij geloof ik :')
pi_221595682
Moslims zijn wel hard als het aankomt op homoseksualiteit. Ik kende een jongen die gay was en moslim maar dat niet kon accepteren, hij ging naar een homogenezer. Al zijn vrienden braken met hem toen ze erachter kwamen. De homogenezing hielp niet, uiteindelijk is hij voor de trein gesprongen, zijn vrienden zeiden: hij heeft zichzelf nu genezen.
  maandag 17 augustus 2026 @ 16:36:26 #43
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221595684
Mag "Ewa kkzemmel" wel?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  maandag 17 augustus 2026 @ 17:47:32 #44
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_221596101
Deze kan overigens niet ontbreken in dit topic natuurlijk.

Bekijk deze YouTube-video
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 18:03:00 #45
38824 crew  Droopie
pi_221596206
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 12:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Blijkbaar is deze campagne al 9 maanden aan de gang. Niks van gemerkt en het zal ook niks op gaan lossen.
Toch knap om 9 maanden onzichtbaar te zijn als landelijke campagne
[..]

Nou idd, die ene vrouw op instagram die vond dat je wel een glaasje wijn kon drinken tijdens haar zwangerschap heb ik dan weer wel gehoord.

Hoeveel zou die campagne gekost hebben?
Hell To The Liars
pi_221596234
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 18:03 schreef Droopie het volgende:
Hoeveel zou die campagne gekost hebben?
Ben ik ook benieuwd naar. Die cijfers zijn niet openbaar, dus het zal vast een hoop zijn:

quote:
Er zijn geen openbare of specifieke kosten bekend van de campagne 'Kleine !@#$% dingen worden grote !@#$% dingen'. Deze bewustwordingscampagne is gelanceerd eind 2025 door Rutgers, Atria en COC in het kader van de Act4Respect-alliantie. De precieze budgetten of productiekosten zijn niet gedeeld in de openbaarheid.

Financiering: Valt onder bredere meerjarige overheidssubsidies voor gender- en LHBTI+-gelijkheid (zoals de subsidieregelingen via de Rijksoverheid voor de Act4Respect-alliantie), maar specifieke bedragen per campagne-uiting zijn niet gepubliceerd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator maandag 17 augustus 2026 @ 18:12:24 #47
38824 crew  Droopie
pi_221596282
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2026 18:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ben ik ook benieuwd naar. Die cijfers zijn niet openbaar, dus het zal vast een hoop zijn:
[..]

Als je op google zoekt krijg je een artikel van vandaag van de Linda, Metronieuws en dit topic *O*

En dit filmpje :D
https://www.dumpert.nl/item/100113163_b1c24d20
Hell To The Liars
  maandag 17 augustus 2026 @ 18:31:39 #48
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221596384
Kweek maar een dikkere huid, er zijn zo veel dingen die je als kwetsend kan ervaren.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221596406
quote:
16s.gif Op maandag 17 augustus 2026 18:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Kweek maar een dikkere huid, er zijn zo veel dingen die je als kwetsend kan ervaren.
Mensen een menselijke ontvangst geven is zeker teveel moeite?
pi_221596418
Je gekwetst voelen omdat 1 of andere amoebe met 2 hersencellen je een homo noemt :')

Dat ligt toch echt aan jezelf.
No amount of money ever bought a second of time.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')