Nou ok, nog een voorbeeld van een stel. Dit zijn een oom en tante van mij. Hij werkt nog en zij is al gepensioneerd. Zij doet de boodschappen en kookt. Hij doet niets op dat vlak en heeft best een zware baan in de zorg. Zij koopt gewoon wat ze wil voor zeker meer dan 1000 euro per maand, veelal van zijn geld. Veel bio-dingetjes, luxe producten, luxe desembrood van de bakker van 6 euro etc. Vlees, vis, noem maar op. Aan het eind van de maand komen ze vaak niet uit.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
dat mag je met mij oneens zijn. Maar extra rondjes lopen in de winkel geeft bewezen meer boodschappen (daarom zijn winkels zo opgezet). Daarnaast ga je geen 400 euro besparen met de door jou gestelde methode. Al die tijd van jam maken en weet ik veel wat kan je beter gaan werken. Maar daar hoeven we het niet over eens te worden.
[..]
het is goed met je
[..]
gelukkig geeft het jou rust
[..]
Ik vind een brood van 6 euro al belachelijk. Maar dat daargelaten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou ok, nog een voorbeeld van een stel. Dit zijn een oom en tante van mij. Hij werkt nog en zij is al gepensioneerd. Zij doet de boodschappen en kookt. Hij doet niets op dat vlak en heeft best een zware baan in de zorg. Zij koopt gewoon wat ze wil voor zeker meer dan 1000 euro per maand, veelal van zijn geld. Veel bio-dingetjes, luxe producten, luxe desembrood van de bakker van 6 euro etc. Vlees, vis, noem maar op. Aan het eind van de maand komen ze vaak niet uit.
Ik hoop dat je het met me eens bent dat zij beter haar tijd kan besteden aan het bakken van een brood dan het kopen van broden van 6 euro.
Ze kunnen gerust 600 euro per maand besparen door zichzelf eens op rantsoen te zetten. Tuurlijk, ze kan ook gaan werken, maar in dit geval is ze gepensioneerd, dus misschien is ze ook wel moe van het werken en moet ook haar hardwerkende partner nog verzorgen, het huishouden doen etc.
Op zich is het wel een goede en relevante vraag of het voor mensen als TS zin heeft om dus meer zelf dingen te doen, zoals brood bakken ipv kopen of zelf je eigen haar knippen. Dat zou wel mijn advies zijn. Misschien vind jij van niet. Reparaties aan je eigen auto doen dan? Daar kun je honderden euro's mee besparen. Extra werk ligt ook niet voor iedereen zomaar voor het oprapen. Er zijn ook mensen in een uitkering of mensen die gewoon een vaste baan hebben en niet makkelijk daarnaast nog iets anders kunnen vinden, omdat ze thuis kinderen hebben of gewoon te moe zijn of er weinig werk is in die sector.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vind een brood van 6 euro al belachelijk. Maar dat daargelaten.
Laatste reactie en dan stop ik want we gaan ver offtopic, maar nee. Ik ben dit niet met je eens. De doorlooptijd van 1 zuurdesembrood is makkelijk 30 minuten. Voeden een minuut of 2.
Nog buiten de kosten van de materialen.
Dan is een minimumloon baan al beter, immers je wil dat zelf bakken ook laten doen wat ook gewoon fysieke arbeid is.
Verder hou ik er mee op.
Ik vind dit een goed idee. Ik heb momenteel een Rabobank rekening. Probleem is... Je hebt daar een betaalrekening en een spaarrekening. Voor vaste lasten zoals jij zegt, zou ik graag zoiets hebben. Maar volgens mij betaal je dan extra geld. Moet ik gewoon weer een hele nieuwe rekening openen voor 3.60 of zo per maand. Dan ben ik 7.20 kwijt of wat dan ook, voor bankzaken.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Loon word gestort op rekening 1.
De dag na je loonstorting gaan al je vaste lasten naar rekening 2 (huur/hypotheek, verzekeringen, belastingen, abbonementen). Hiervan heb je geen pinpas. Rond elke betaling af naar het volgende tiental. Dus is iets 45 euro, maak er dan 50 van. Dit scheelt je verrassingen en dan heb je voor het jaar er op een "buffertje".
Sparen doe je op de eerste dag na je loonstorting. Kijk wat je aan boodschappen, kleren etc kwijt bent/wilt zijn. Pak het bedrag wat nog op de rekening staat en trek dit er vanaf. Dit is je spaargeld. Dit boek je naar een andere rekening bij een andere bank. Als je drie maanden brutoloon als spaargeld hebt kan je gaan denken aan depositosparen/beleggen.
Stel dit allemaal in met automatische overboekingen. Dan heb je er telkens 12 maanden geen omkijken meer naar.
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:39 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik vind dit een goed idee. Ik heb momenteel een Rabobank rekening. Probleem is... Je hebt daar een betaalrekening en een spaarrekening. Voor vaste lasten zoals jij zegt, zou ik graag zoiets hebben. Maar volgens mij betaal je dan extra geld. Moet ik gewoon weer een hele nieuwe rekening openen voor 3.60 of zo per maand. Dan ben ik 7.20 kwijt of wat dan ook, voor bankzaken.
Ik kan van bank wisselen als een andere bank dit goedkoper kan.
Elke keer alle bonnetjes en wat je precies hebt gekocht invoeren zeker. Of alleen het bedrag?quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Excel sheet is de beste manier. Alle vaste lasten erin, incidenteel postje per maand, je spaargeld en boodschappen.
Neuh, scriptje voert alles automatisch voor me in en d.m.v. AI zet die hem automatisch in een categorie.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:04 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Elke keer alle bonnetjes en wat je precies hebt gekocht invoeren zeker. Of alleen het bedrag?
Een vast bedrag per maand werkt voor mij het beste dan dwing je jezelf overzicht te houden want op is op.
Hoe werkt dat?quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neuh, scriptje voert alles automatisch voor me in en d.m.v. AI zet die hem automatisch in een categorie.
Jezelf dwingen kan ook zonder vast bedrag. Ik zet niks "apart". Gewoon bijhouden en alleen uitgeven wat je uit kan geven.
Of anders knab. Meerdere rekeningen, meerdere passen. Geen idin. Dat is wel jammerquote:Op maandag 17 augustus 2026 10:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.
Sparen kun je ook gratis bij Bunq en o.a. TradeRepublic voor betere tarieven dan bij je bank.
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.
Sparen kun je ook gratis bij Bunq en o.a. TradeRepublic voor betere tarieven dan bij je bank.
Open Bank. Alles gratis (beperkt cash opnemen) en redelijk gebruiksvriendelijk. Heeft alleen geen iDEAL online betaaloptie.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:44 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?
Dat doet mijn bank automatischquote:Op zondag 16 augustus 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Excel sheet is de beste manier. Alle vaste lasten erin, incidenteel postje per maand, je spaargeld en boodschappen.
Ja waarom niet? en waarom vertrouw je Revolut niet?quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:44 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?
Op internet verhalen dat Revolut opeens de rekening bevriest. Heb ik geen zin in als ik hypotheek en alles ermee betaal. Ik gebruik Revolut nu ook vooral als prepaid credit kaart. Als ik iets wil, zet ik er geld op, en betaal ik het vervolgens met Revolut.quote:Op maandag 17 augustus 2026 14:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja waarom niet? en waarom vertrouw je Revolut niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |