Serieus, ChatGTP of ander AI model.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:57 schreef Hetekip het volgende:
Die envelope methode werkt totaal niet voor mij. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Graag tips of iets, mocht iemand dat hebben?
Dit is serieus een methode?quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Serieus, ChatGTP of ander AI model.
En alles, maar ook alles, automatisch incasso doen.
Sommige mensen doen dat niet , helemaal prima.
Maar ik ben een type die soms denkt komt nog wel, en het dan vergeet..
En wat je overhoudt aan het begin van de maand, dat ongeveer delen door 4 en jezelf per week zakgeld geven.. Bij zorgt dat er bv voor dat je niet dag 3,4 en 5 iedere keer eten bestelt, omdat je dat 6 en 7 dan niet voldoende budget meer heb.
Ja, ik heb per week een x bedrag aan zakgeld, wat ik mijzelf stort op een aparte rekening.quote:
En zakgeld is ook waar jij je eten dan van moet kopen?quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:08 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ja, ik heb per week een x bedrag aan zakgeld, wat ik mijzelf stort op een aparte rekening.
Ondertussen kan ik ook bij mn normale rekening. Maar in theorie gaan daar alleen mn vaste lasten vanaf.
Dus 1 rekening met normale bedragen die overzichtelijk zijn 😅 en 1 rekening voor de rest..
Het is tegenwoordig zo makkelijk om veel geld uit te geven.
Rij je een keer niet naar de supermarkt, blijkt je halve huis nog vol te liggen die je gisteren of de dag ervoor ook had kunnen gebruiken/ eten.
Ja en de boodschappen varieren.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
En zakgeld is ook waar jij je eten dan van moet kopen?
In principe weet je toch je vaste lasten en boodschappen enzo wel. Per maand.
Alle methodes werken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:57 schreef Hetekip het volgende:
Die envelope methode werkt totaal niet voor mij. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Graag tips of iets, mocht iemand dat hebben?
Dat dus.quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Excel sheet is de beste manier. Alle vaste lasten erin, incidenteel postje per maand, je spaargeld en boodschappen.
Wat moet je met een buffer van 100k?quote:Op maandag 17 augustus 2026 05:08 schreef TAmaru het volgende:
Mijn strategie is dat je jezelf gigantisch op rantsoen zet tot je genoeg buffer hebt en jezelf weer wat meer ademruimte kunt geven. Dus echt een aantal maanden een heel karig leven leiden tot je die buffer hebt opgebouwd. De minimale buffer zou ik op 3000 tot 4000 euro stellen. Een prettigere buffer is 10.000 euro. Iedereen boven de 40 zou minimaal 50.000 euro moeten hebben. Boven de 50 toch zeker wel 100.000 euro.
Uiteindelijk is het toch een kwestie van discipline, meer dan van kunnen of niet kunnen of van technieken of strategieėn. Je moet gewoon keihard voor jezelf kunnen zijn. En ook het besef dat een klein bedrag elke dag (bijv. 5 euro) aan het eind van de maand een toch al wat groter bedrag is (150 euro) en aan het eind van het jaar nog veel groter (1800 euro).
Je zult echt moeten omdenken en niet meer zomaar geld uitgeven aan allerlei dingen die misschien niet nodig zijn.
Nooit zomaar iets kopen, maar bij uitgaven boven de 10 euro altijd 3 dagen nadenken voordat je op de bestelknop drukt.
Eten bestellen moet je sowieso nooit doen. Alleen boodschappen doen.
Bij boodschappen:
-voor alles de goedkoopste plek opzoeken, dus niet alles in één winkel kopen
-eventueel ook dingen online bestellen als ze daar goedkoper zijn (bijvoorbeeld noten per kilo)
-alleen maar basisproducten halen, dus: eieren, rijst, groente, blauwe bessen, etc. en daar zelf iets van koken; en absoluut geen merkproducten halen.
-tijdens het winkelen altijd een paar extra rondjes lopen en eventueel dingen weer uit je mandje halen. DENK DRIE KEER NA VOORDAT JE IETS KOOPT.
-haal dingen in bulk of uit de diepvries ipv vers; bijv. een kilo blauwe bessen bij de Dirk uit de diepvries is misschien 6 euro, maar verse blauwe bessen bij de AH zijn per kilo misschien wel 20 of 25 euro, dus dat maakt gigantisch veel verschil. Zelfde geldt voor groenten en vis.
-alleen water en koffie drinken. Voor andere drankjes heb je geen geld. dus geen havermelk, amandelmelk, sojamelk, sappen, smoothies, yoghurtdrankjes, ontbijtdrankjes of andere onzin. Heb je gewoon geen geld voor. Eventueel melk.
-als je koffie drinkt, maak je die zelf van de goedkoopste koffiebonen
-geen snoep of andere zoete troep. is heel slecht voor je gezondheid en het zijn puur overbodige schadelijke calorieėn die ook nog eens heel duur kunnen zijn.
Veel dingen zijn ook overbodig, zeker als je geen geld hebt. Kapper is bijvoorbeeld ook overbodig. Ik doe dat al jaren zelf en het ziet er prima uit.
Nieuwe kleding kopen is vaak ook overbodig. Doe nog maar eens een jaartje extra met wat je hebt.
Als je dingen leaset, onmiddellijk daarmee stoppen als dat kan. Abonnementen op streamingdiensten, kranten, goede doelen, etc. allemaal per direct stopzetten. Als je je verveelt, ga je maar gratis boeken uit van die boekenkasten op straat lezen, je kijkt gewone tv of je downloadt wat.
Een telefoonabonnement zou maximaal 10 euro hoeven kosten. Een prima telefoon kun je tweedehands/refurbished kopen voor minder dan 300 euro en daar kun je 2 of 3 jaar mee doen.
Aan dingen als uitgaan, bioscoop, drank, roken, drugs en vakanties zou je helemaal niet moeten denken tot je je financiėle situatie weer op orde hebt en je een minimale buffer van 10.000 euro hebt. Het maximale wat je je op dat vlak kunt permitteren is één keer in de week koffie met iemand drinken of thuis met iemand eten, uiteraard zonder alcohol, tenzij de gast zelf alcohol meebrengt.
Stel je voor dat je de vader van een 14-jarig kind bent dat schulden heeft gemaakt en dat kind op rantsoen moet zetten. Uiteindelijk gedraag jij je ook als een 14-jarige met schulden, dus die voorstelling is helemaal niet zo gek. Alleen ben jij het in feite zelf.
Ik zeg niet dat ik zo leef of dat iedereen zo moet leven. Maar:quote:Op maandag 17 augustus 2026 08:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat moet je met een buffer van 100k?
Verder: heb je ooit aan het klooster gedacht of een ridderorde? My god. Durf ook een beetje te leven.
wel een heel beperkte als je het afzet tegen alle tijd. Die tijd kan je beter anders monetariseren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik zo leef of dat iedereen zo moet leven. Maar:
-veel van die dingen, zoals met boodschappen, hoef je maar één keer aan te leren en dan worden ze een geldbesparende gewoonte
maar geen idee of dat hier aan de hand is (wel waarschijnlijk gelet op de methode die ts post)quote:-mensen zonder buffer die "door de bomen het bos niet meer zien" staan vaak op het randje van een feitelijk faillissement. netto staat ze vaak al in de min als je alle financiėle verplichtingen die ze hebben ervan aftrekt. er hoeft maar heel weinig te gebeuren om die mensen de schulden in te jagen (als ze die al niet hebben) waar ze vervolgens nooit meer uit komen
Je bent nooit een slaaf van de overheid. Laten we daar mee beginnen.quote:-een buffer van 100k boven de 50 lijkt me nodig om dingen te bekostigen als ziekte, vroegpensioen, reizen, emigratie, etc. Maar dat hangt helemaal van je levenssituatie af natuurlijk. zelf ben ik niet in dienst, dus dan moet ik die buffer wel hebben op die leeftijd. als je wel in dienst bent, dan heb je misschien minder nodig. sowieso ben je anders tot je 67e/70e een slaaf van de overheid, dus ook daarom is het fijn om een buffer te hebben. kun je zo een jaar eerder stoppen met werken.
Ja. Ik zou wat doen aan mijn sociale kring als ik dit lees xDquote:Ik ken genoeg mensen die van maand tot maand leven en waarbij de maand meestal een week te lang is. Die mensen denken inderdaad ook zo van "durf een beetje te leven". hier wat uitgeven, daar wat uitgeven. en uiteindelijk is de maand altijd een week te lang. zet jezelf eerst maar eens 6 maanden op rantsoen. dan spreken we weer verder.]
laatst sprak ik nog vrienden van me. hij had voor het eerst in zijn leven een eigen autootje van 2500 euro. maar er moest nogal veel aan gebeuren, omdat hij nu eenmaal een auto had gekozen met veel onderhoud. een sportieve zegmaar, waarmee hij ook graag sportief rijdt. neem dan een Toyota of Honda denk ik dan, maar goed, hij wilde per se deze auto. telkens een paar honderd euro aftikken bij de garage en nu was het opeens 700. maar hij stond al 350 in de min op zijn rekening (met nog drie weken te gaan die maand) en kon niet lager dan -1000. dus hij kon de auto niet ophalen bij de garage. waardoor hij niet naar zijn werk kon, 50 km verderop.kom ik drie weken later bij hem ... hij had het dan weten "op te lossen" door een persoonlijke lening te nemen. ondertussen had hij de auto verkocht en had hij een leasebak van 450 euro in de maand. want dan wist hij zeker waar hij aan toe was. ik zei nog: 450 euro per maand is 5400 euro per jaar, wat nog stukken meer is dan je eerst aan die andere auto kwijt was. maar dat wilde er bij hem niet in. plus nog de rentekosten op die persoonlijke lening uiteraard, ook niet mals. hij had ook meteen 10k geleend, want dan kon hij ook wat dingen aan de tuin doen ofzo.
dat soort mensen komen van de regen in de drup. omdat ze te veel willen, omdat ze op geleend geld leven, omdat ze niet beseffen dat 12 * 100 euro per maand 1200 euro per jaar is.
Loon word gestort op rekening 1.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:57 schreef Hetekip het volgende:
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat heel veel mensen substantieel veel geld over de balk gooien voor boodschappen, zeker als mensen weinig geld hebben. Als jij 2500 euro netto hebt en je geeft 600 of 700 euro per maand uit aan de boodschappen terwijl dat ook 300 kan zijn, dan is die 300 echt een substantieel groot bedrag voor je. Voor jou of mij misschien niet. Maar moet je voorstellen als je per jaar 3600 euro overhoudt en dat dan als buffer hebt. Wat voor rust dat geeft voor veel mensen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
wel een heel beperkte als je het afzet tegen alle tijd. Die tijd kan je beter anders monetariseren.
Slaaf van de overheid ben je sowieso als je jaar in jaar uit 50 tot 80% van je inkomsten aan de overheid afdraagt (IB, btw, accijnzen etc) en de overheid ook nog laat bepalen wanneer jij met pensioen kunt.quote:[..]
maar geen idee of dat hier aan de hand is (wel waarschijnlijk gelet op de methode die ts post)
[..]
Je bent nooit een slaaf van de overheid. Laten we daar mee beginnen.
Verder is wat je hier omschrijft geen buffer maar begroot geld. Daarnaast is voor veel van deze elementen een ton wel wat weinig.
[..]
Ja. Ik zou wat doen aan mijn sociale kring als ik dit lees xD
dat mag je met mij oneens zijn. Maar extra rondjes lopen in de winkel geeft bewezen meer boodschappen (daarom zijn winkels zo opgezet). Daarnaast ga je geen 400 euro besparen met de door jou gestelde methode. Al die tijd van jam maken en weet ik veel wat kan je beter gaan werken. Maar daar hoeven we het niet over eens te worden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:48 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat heel veel mensen substantieel veel geld over de balk gooien voor boodschappen, zeker als mensen weinig geld hebben. Als jij 2500 euro netto hebt en je geeft 600 of 700 euro per maand uit aan de boodschappen terwijl dat ook 300 kan zijn, dan is die 300 echt een substantieel groot bedrag voor je. Voor jou of mij misschien niet. Maar moet je voorstellen als je per jaar 3600 euro overhoudt en dat dan als buffer hebt. Wat voor rust dat geeft voor veel mensen.
het is goed met jequote:[..]
Slaaf van de overheid ben je sowieso als je jaar in jaar uit 50 tot 80% van je inkomsten aan de overheid afdraagt (IB, btw, accijnzen etc) en de overheid ook nog laat bepalen wanneer jij met pensioen kunt.
gelukkig geeft het jou rustquote:Ben het met je eens dat 100k te weinig is voor veel dingen. Maar 100k geeft mij het gevoel dat ik minimaal 2 jaar kan stoppen met werken en op reis zou kunnen zonder me zorgen te maken, een carričreswitch kan maken, ernstig ziek kan worden en niet afhankelijk hoef te zijn van de overheid etc.
quote:En met die mensen ben ik al heel lang bevriend. Zijn ook hele normale mensen in een prima huis in een normale buurt. Je ziet het niet aan ze af.
Nou ok, nog een voorbeeld van een stel. Dit zijn een oom en tante van mij. Hij werkt nog en zij is al gepensioneerd. Zij doet de boodschappen en kookt. Hij doet niets op dat vlak en heeft best een zware baan in de zorg. Zij koopt gewoon wat ze wil voor zeker meer dan 1000 euro per maand, veelal van zijn geld. Veel bio-dingetjes, luxe producten, luxe desembrood van de bakker van 6 euro etc. Vlees, vis, noem maar op. Aan het eind van de maand komen ze vaak niet uit.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
dat mag je met mij oneens zijn. Maar extra rondjes lopen in de winkel geeft bewezen meer boodschappen (daarom zijn winkels zo opgezet). Daarnaast ga je geen 400 euro besparen met de door jou gestelde methode. Al die tijd van jam maken en weet ik veel wat kan je beter gaan werken. Maar daar hoeven we het niet over eens te worden.
[..]
het is goed met je
[..]
gelukkig geeft het jou rust
[..]
Ik vind een brood van 6 euro al belachelijk. Maar dat daargelaten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:01 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou ok, nog een voorbeeld van een stel. Dit zijn een oom en tante van mij. Hij werkt nog en zij is al gepensioneerd. Zij doet de boodschappen en kookt. Hij doet niets op dat vlak en heeft best een zware baan in de zorg. Zij koopt gewoon wat ze wil voor zeker meer dan 1000 euro per maand, veelal van zijn geld. Veel bio-dingetjes, luxe producten, luxe desembrood van de bakker van 6 euro etc. Vlees, vis, noem maar op. Aan het eind van de maand komen ze vaak niet uit.
Ik hoop dat je het met me eens bent dat zij beter haar tijd kan besteden aan het bakken van een brood dan het kopen van broden van 6 euro.
Ze kunnen gerust 600 euro per maand besparen door zichzelf eens op rantsoen te zetten. Tuurlijk, ze kan ook gaan werken, maar in dit geval is ze gepensioneerd, dus misschien is ze ook wel moe van het werken en moet ook haar hardwerkende partner nog verzorgen, het huishouden doen etc.
Op zich is het wel een goede en relevante vraag of het voor mensen als TS zin heeft om dus meer zelf dingen te doen, zoals brood bakken ipv kopen of zelf je eigen haar knippen. Dat zou wel mijn advies zijn. Misschien vind jij van niet. Reparaties aan je eigen auto doen dan? Daar kun je honderden euro's mee besparen. Extra werk ligt ook niet voor iedereen zomaar voor het oprapen. Er zijn ook mensen in een uitkering of mensen die gewoon een vaste baan hebben en niet makkelijk daarnaast nog iets anders kunnen vinden, omdat ze thuis kinderen hebben of gewoon te moe zijn of er weinig werk is in die sector.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vind een brood van 6 euro al belachelijk. Maar dat daargelaten.
Laatste reactie en dan stop ik want we gaan ver offtopic, maar nee. Ik ben dit niet met je eens. De doorlooptijd van 1 zuurdesembrood is makkelijk 30 minuten. Voeden een minuut of 2.
Nog buiten de kosten van de materialen.
Dan is een minimumloon baan al beter, immers je wil dat zelf bakken ook laten doen wat ook gewoon fysieke arbeid is.
Verder hou ik er mee op.
Ik vind dit een goed idee. Ik heb momenteel een Rabobank rekening. Probleem is... Je hebt daar een betaalrekening en een spaarrekening. Voor vaste lasten zoals jij zegt, zou ik graag zoiets hebben. Maar volgens mij betaal je dan extra geld. Moet ik gewoon weer een hele nieuwe rekening openen voor 3.60 of zo per maand. Dan ben ik 7.20 kwijt of wat dan ook, voor bankzaken.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Loon word gestort op rekening 1.
De dag na je loonstorting gaan al je vaste lasten naar rekening 2 (huur/hypotheek, verzekeringen, belastingen, abbonementen). Hiervan heb je geen pinpas. Rond elke betaling af naar het volgende tiental. Dus is iets 45 euro, maak er dan 50 van. Dit scheelt je verrassingen en dan heb je voor het jaar er op een "buffertje".
Sparen doe je op de eerste dag na je loonstorting. Kijk wat je aan boodschappen, kleren etc kwijt bent/wilt zijn. Pak het bedrag wat nog op de rekening staat en trek dit er vanaf. Dit is je spaargeld. Dit boek je naar een andere rekening bij een andere bank. Als je drie maanden brutoloon als spaargeld hebt kan je gaan denken aan depositosparen/beleggen.
Stel dit allemaal in met automatische overboekingen. Dan heb je er telkens 12 maanden geen omkijken meer naar.
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:39 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik vind dit een goed idee. Ik heb momenteel een Rabobank rekening. Probleem is... Je hebt daar een betaalrekening en een spaarrekening. Voor vaste lasten zoals jij zegt, zou ik graag zoiets hebben. Maar volgens mij betaal je dan extra geld. Moet ik gewoon weer een hele nieuwe rekening openen voor 3.60 of zo per maand. Dan ben ik 7.20 kwijt of wat dan ook, voor bankzaken.
Ik kan van bank wisselen als een andere bank dit goedkoper kan.
Elke keer alle bonnetjes en wat je precies hebt gekocht invoeren zeker. Of alleen het bedrag?quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Excel sheet is de beste manier. Alle vaste lasten erin, incidenteel postje per maand, je spaargeld en boodschappen.
Neuh, scriptje voert alles automatisch voor me in en d.m.v. AI zet die hem automatisch in een categorie.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:04 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Elke keer alle bonnetjes en wat je precies hebt gekocht invoeren zeker. Of alleen het bedrag?
Een vast bedrag per maand werkt voor mij het beste dan dwing je jezelf overzicht te houden want op is op.
Hoe werkt dat?quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neuh, scriptje voert alles automatisch voor me in en d.m.v. AI zet die hem automatisch in een categorie.
Jezelf dwingen kan ook zonder vast bedrag. Ik zet niks "apart". Gewoon bijhouden en alleen uitgeven wat je uit kan geven.
Of anders knab. Meerdere rekeningen, meerdere passen. Geen idin. Dat is wel jammerquote:Op maandag 17 augustus 2026 10:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.
Sparen kun je ook gratis bij Bunq en o.a. TradeRepublic voor betere tarieven dan bij je bank.
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?quote:Op maandag 17 augustus 2026 10:40 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gratis banken zijn N26, Revolut, Wise, Bunq.
Sparen kun je ook gratis bij Bunq en o.a. TradeRepublic voor betere tarieven dan bij je bank.
Open Bank. Alles gratis (beperkt cash opnemen) en redelijk gebruiksvriendelijk. Heeft alleen geen iDEAL online betaaloptie.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:44 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?
Dat doet mijn bank automatischquote:Op zondag 16 augustus 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Ja waarom niet? en waarom vertrouw je Revolut niet?quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:44 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Revolut vertrouw ik niet zo goed. Maar ik zou bijvoorbeeld een rekening bij Bunq kunnen beginnen puur voor vaste lasten?
Op internet verhalen dat Revolut opeens de rekening bevriest. Heb ik geen zin in als ik hypotheek en alles ermee betaal. Ik gebruik Revolut nu ook vooral als prepaid credit kaart. Als ik iets wil, zet ik er geld op, en betaal ik het vervolgens met Revolut.quote:Op maandag 17 augustus 2026 14:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja waarom niet? en waarom vertrouw je Revolut niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |