abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221513663

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
pi_221513709
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 17:21 schreef nostra het volgende: [..] Heel lang trackrecord. Durf hem ook wel aan. Doe normaal niets bij KOM anders dan Grondvast.
In eerste instantie leek me het wel een aardige, maar geen adres (dus geen woz waarde) woning en matige recente reviews houden me toch tegen.
pi_221513926
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 16:29 schreef Fredericm het volgende:
Grillroom T*avor bij KOM vind ik niet verkeerd. Voor 9% dekkende 2e hypotheek op prive woning. Winstgevend bedrijf. Alleen niets gespaard
Wel bijzonder dat waarde van huispedia wordt gebruikt ipv een taxatie of woz
quote:
Als materiële zekerheid wordt een recht van tweede hypotheek gevestigd op het woonhuis van de vennoten, ten gunste van de Stichting Security Trustee KOM Group. De marktwaarde van de woning, gelegen in Capelle aan den IJssel, bedraagt volgens Huispedia tussen de ¤ 596K en ¤ 692K, met een overwaarde van circa ¤ 246K tot ¤ 342K.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 18:09:49 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221514036
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 17:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
In eerste instantie leek me het wel een aardige, maar geen adres (dus geen woz waarde) woning en matige recente reviews houden me toch tegen.
Daarnaast hangt het bedrijf van leningen aan elkaar. Als je na 38 jaar nog zo moet ondernemen gaat er iets niet helemaal goed volgens mij.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 17:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wel bijzonder dat waarde van huispedia wordt gebruikt ipv een taxatie of woz
[..]

Dat viel mij ook op.

quote:
tussen de ¤ 596K en ¤ 692K
Scheelt bijna niks :')

Weer het gebruikelijke prutswerk van KOM, ik laat hem lopen.
pi_221514405
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 16:12 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
zelfde partij:

SPOILER
Zo te zien een mislukt project van GVE.

Ook met een ander project haalde hij de krant.

Er is vast meer te vinden maar ik geloof het verder wel.
pi_221514853
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 13:14 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik had er ook in willen investeren, maar het troosteloze pand en het feit dat er geen actieve horeca in zit, zorgen ervoor dat ik deze aan mij voorbij laat gaan.
[..]

(Anka)
Troosteloos, vind ik een wat overdreven kwalificatie. Het is historisch, dat wel. Met nieuwe kozijnen en wat opknappen kan dat best wat worden. In de koopprijs zal de huidige staat zijn meegewogen?

En er zit een leuk café in zo te zien:
https://www.facebook.com/p/Cafe-De-Vijf-61551355914922/

dus die opmerking begrijp ik niet zo goed, of is dat café inmiddels gesloten?

In de pitch staat dat het pand verhuurd is en direct inkomsten genereert.

[ Bericht 14% gewijzigd door obligataire op 06-08-2026 20:21:34 ]
Pecunia non olet
pi_221515011
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 20:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
[..]
(Anka)
Troosteloos, vind ik een wat overdreven kwalificatie. Het is historisch, dat wel. Met nieuwe kozijnen en wat opknappen kan dat best wat worden. In de koopprijs zal de huidige staat zijn meegewogen?

En er zit een leuk café in zo te zien:
https://www.facebook.com/p/Cafe-De-Vijf-61551355914922/

dus die opmerking begrijp ik niet zo goed, of is dat café inmiddels gesloten?

In de pitch staat dat het pand verhuurd is en direct inkomsten genereert.
Als ik op het adres Google (Maps) dan staat er bij het café "permanent gesloten". Of die informatie is niet juist, maar waarom zou je dat als uitbater niet wijzigen?

Edit: op 4 april dit jaar staat op hun Facebook pagina dat ze permanent gaan sluiten. "Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan. Voor ons is het tijd om cafe de vijf te laten gaan"

[ Bericht 4% gewijzigd door Lezer8857 op 06-08-2026 20:51:48 ]
pi_221515357
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 20:28 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Als ik op het adres Google (Maps) dan staat er bij het café "permanent gesloten". Of die informatie is niet juist, maar waarom zou je dat als uitbater niet wijzigen?

Edit: op 4 april dit jaar staat op hun Facebook pagina dat ze permanent gaan sluiten. "Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan. Voor ons is het tijd om cafe de vijf te laten gaan"
Dat is duidelijk.
In de pitch wordt gesproken over 'bestaande huurcontracten'. Je kunt zeggen, dat hieruit niet echt blijkt of het ook volledig is verhuurd. Daar was ik in eerste instantie wel vanuit gegaan. Maar misschien is alleen 'boven' verhuurd.
Pecunia non olet
pi_221515385
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 20:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is duidelijk.
In de pitch wordt gesproken over 'bestaande huurcontracten'. Je kunt zeggen, dat hieruit niet echt blijkt of het ook volledig is verhuurd. Daar was ik in eerste instantie wel vanuit gegaan. Maar misschien is alleen 'boven' verhuurd.
Ik denk inderdaad dat alleen boven verhuurd is terwijl de cijfers uitgaan van zowel boven als onder verhuurd? Had wat mij betreft wat beter toegelicht mogen worden. Een no-go dus voor mij.
pi_221515408
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:00 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad dat alleen boven verhuurd is terwijl de cijfers uitgaan van zowel boven als onder verhuurd? Had wat mij betreft wat beter toegelicht mogen worden. Een no-go dus voor mij.
Mee eens. Alleen al vanwege dit soort onduidelijke teksten haak ik nu af. Is het nu echt zo moeilijk om dit even helder te vermelden in de pitch.

Misschien hebben ze al een opvolger, maar dat had dan vermeld moeten worden.
Pecunia non olet
pi_221516196
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 18:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Daarnaast hangt het bedrijf van leningen aan elkaar. Als je na 38 jaar nog zo moet ondernemen gaat er iets niet helemaal goed volgens mij.
[..]
Dat viel mij ook op.
[..]
Scheelt bijna niks :')

Weer het gebruikelijke prutswerk van KOM, ik laat hem lopen.
Volgens KOM is de WOZ 485K, nog geen adres
  donderdag 6 augustus 2026 @ 22:52:36 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221516247
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 22:40 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Copilot:

quote:
Met een WOZ waarde van ¤485.000 per 1‑1‑2025 ligt de werkelijke marktwaarde in augustus 2026 waarschijnlijk rond ¤530.000–¤545.000, afhankelijk van regio en woningtype.
Dit volgt uit de landelijke prijsstijgingen tussen begin 2025 en 2026.
Dat ligt ver uit de buurt van ¤ 596K en ¤ 692K. Ben wel benieuwd wat dit verschil veroorzaakt. Het niet vermelden van het adres geeft ook te denken..
pi_221517073
quote:

[..]
Als je zo amateuristisch bent om geen taxatierapport op te vragen, al is het een desktop taxatie voor nog geen 100 euro, dan blijf ik weg van de lening.

Op basis van Huispedia een waarde noemen is het dieptepunt van crowdfunding zekerheden. Dat is dan ook meteen het verschil tussen een serieus platform of een die alles aanpakt (ongeacht de geldnemer).
Tuurlijk zijn er soms leuke projecten, en neem ik er in een bijzonder geval een mee, want het geeft wel kansen als het platform niet populair is en er soms een pareltje voorbij komt.
pi_221517247

[ Bericht 100% gewijzigd door linkjesjager op 07-08-2026 10:17:39 ]
pi_221517259
quote:
klopte even iets niet helemaal aan de pitch van een van de nieuwe ccf projecten, maar ze hebben hett opgelost

https://www.collincrowdfund.nl/bnc-camera-systems/
pi_221517319
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:19 schreef linkjesjager het volgende:

[..]
klopte even iets niet helemaal aan de pitch van een van de nieuwe ccf projecten, maar ze hebben hett opgelost

https://www.collincrowdfund.nl/bnc-camera-systems/
In de EBI staat nog steeds 50K. Ik ben benieuwd of de balans wel goed is. Daar staat nog 50K schuld. Slordig!
pi_221517493
quote:

[..]
Adres is nu toegevoegd in de downloads. Vergelijkbare woning in de straat is net verkocht met vraagprijs 495k.

Waarde huispedia slaat waarschijnlijk nergens op.

KoM geeft aan dat ze alleen bij vastgoed financieringen taxatie opvragen. Dit gaat om werkkapitaal. Er wordt alleen wel gezegd dat de overwaarde ruim voldoende is om de lening te dekken. Dat is problematisch.

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 07-08-2026 11:43:59 ]
pi_221517959
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Adres is nu toegevoegd in de downloads. Vergelijkbare woning in de straat is net verkocht met vraagprijs 495k.

Waarde huispedia slaat waarschijnlijk nergens op.

KoM geeft aan dat ze alleen bij vastgoed financieringen taxatie opvragen. Dit gaat om werkkapitaal. Er wordt alleen wel gezegd dat de overwaarde ruim voldoende is om de lening te dekken. Dat is problematisch.
Het klopt dat van de huipedia taxaties weinig tot niets klopt. Ze trekken gewoon de m2 door in de waarde.... zo staat er in mijn straat een appartement van 144 m2 voor 700.000 gebaseerd op de verkoopprijs van een appartement van 96 m2 die is gekocht voor 450.000. Taxatie van Funda klopt meestal wel.
pi_221518052
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 22:52 schreef leolinedance het volgende:
Het niet vermelden van het adres geeft ook te denken..
https://huispedia.nl/capelle-aan-den-ijssel/2906rl/poortmolen/74
pi_221519792
quote:
Toch maar basis ingelegd. Rendement netto ruim 8,5%. Courante woning.
pi_221520659
Sig is bezig met de uitkering van Kas veilingen
pi_221520713
Magda Janssenstraat van KAS

Via deze weg informeren wij je over de afronding van dit project.

De opbrengst van de veilingverkoop van het pand is inmiddels ontvangen en verwerkt. Op basis hiervan hebben investeerders in schijf 1A en 1B hun volledige investering terugontvangen. Daarnaast is ook de volledige achterstallige rente aan je uitgekeerd

Totale Financieringsbehoefte ¤ 420.000

Schijf 1A ¤ 210.000
Schijf 1B ¤ 84.000
Schijf 2 ¤ 63.000
Schijf 3 ¤ 63.000

[ Bericht 15% gewijzigd door zeeland6 op 07-08-2026 17:35:30 ]
pi_221520876
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 17:01 schreef Faraday01 het volgende:
Sig is bezig met de uitkering van Kas veilingen
Dat is mooi. Nu nog even kijken of ze het goed afwikkelen mbt dubbele rente ivm de achterstand.
pi_221520898
Nieuwe via Collin met een 1e hypotheek op een recreatiewoning.

JansVlees
¤ 100.000 | 8,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/jansvlees/

Nog niet in detail bekeken maar in eerste instantie wel een interessante om mee te nemen.
pi_221520943
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 17:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is mooi. Nu nog even kijken of ze het goed afwikkelen mbt dubbele rente ivm de achterstand.
en je wilt ook nog 6 maanden voor voortijdige aflossing ?
In de termijn van 1/7/26 zitten ook nog administratiekosten voor 2026/2027.

Dus ben ook benieuwd.

update
Bijschrijving komt net binnen.
Er is uitgekeerd: de hoofdsom + 9,23 maanden rente.Vanaf 1/12/25 - 7/8/26.

Geen dubbele rente, geen aflossingsboete en geen administratiekosten.

[ Bericht 8% gewijzigd door zeeland6 op 07-08-2026 17:45:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')