abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221523175
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 19:46 schreef Tengano het volgende:

[..]
Infrastructuur? Is het dat? Ik heb zelf geen antwoord op die vraag maar ben wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk. Maar voor mij hoeft er niet extra in de weilanden gebouwd te worden overigens. Liever niet zelfs. Liever gewoon stoppen met extra "burgers" importeren.
Ja dat dus, en dan moet je dat groot denken, het is niet alleen dat je er gas en electriciteit naar toe moet brengen, maar ook dingen als winkels, sportverenigingen, etc. Mensen willen niet in het midden van niets wonen, het is niet voor niets dat zoals als almere/lelystad een kleine eeuw duurt voordat het een beetje leefbaar word.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221524126
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 06:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja dat dus, en dan moet je dat groot denken, het is niet alleen dat je er gas en electriciteit naar toe moet brengen, maar ook dingen als winkels, sportverenigingen, etc. Mensen willen niet in het midden van niets wonen, het is niet voor niets dat zoals als almere/lelystad een kleine eeuw duurt voordat het een beetje leefbaar word.
Nou dan is bij deze besloten dat we nooit meer in de weilanden gaan bouwen ............ toch wel heel gek dat we dat in het verleden wel hebben gedaan. :')

Snap je dat er veel op af te dingen valt op jouw argument?
pi_221524170
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 10:19 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Nou dan is bij deze besloten dat we nooit meer in de weilanden gaan bouwen ............ toch wel heel gek dat we dat in het verleden wel hebben gedaan. :')

Snap je dat er veel op af te dingen valt op jouw argument?
Je snapt mijn punt niet, het punt is dat het niet aan ruimtekort ligt, maar aan de kosten die het met zich meebrengt als je gaat bouwen op plekken waar nog niets is.
pi_221524331
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 10:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je snapt mijn punt niet, het punt is dat het niet aan ruimtekort ligt, maar aan de kosten die het met zich meebrengt als je gaat bouwen op plekken waar nog niets is.
Elke keuze brengt problemen met zich mee. Zowel bouwen in de stad gaat gepaard met problemen als bouwen in de weilanden. Wat nu?

Wel grappig dat je anderen keer op keer beticht van niet snappen / niet nadenken. Je hebt werkelijk waar geen idee of de ander aan de andere kant van de internet verbinding dat misschien wel niet gedaan heeft.
pi_221524940
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 10:51 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Elke keuze brengt problemen met zich mee. Zowel bouwen in de stad gaat gepaard met problemen als bouwen in de weilanden. Wat nu?

Wel grappig dat je anderen keer op keer beticht van niet snappen / niet nadenken. Je hebt werkelijk waar geen idee of de ander aan de andere kant van de internet verbinding dat misschien wel niet gedaan heeft.
Denk zelf even na, waarom denk je dat er niet in weilanden gebouwd word? Dacht je nou echt dat niemand op dat idee gekomen is?
pi_221524968
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Denk zelf even na, waarom denk je dat er niet in weilanden gebouwd word? Dacht je nou echt dat niemand op dat idee gekomen is?
Flikker toch op met je zelf nadenken de hele tijd, ik zit beter in deze materie dan jij, tenzij jij een afgestudeerd stedenbouwkundige bent.
pi_221525008
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:36 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Flikker toch op met je zelf nadenken de hele tijd, ik zit beter in deze materie dan jij, tenzij jij een afgestudeerd stedenbouwkundige bent.
Nou mijnheer de stedenbouwkundige, verklaar dan maar waarom men niet in weilanden bouwt.
pi_221525016
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:42 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou mijnheer de stedenbouwkundige, verklaar dan maar waarom men niet in weilanden bouwt.
Omdat er gekozen is voor inbreiding: bouwen binnen de stadsgrenzen. Politieke keuze dus. We (= linkse deug-politici op provinciaal niveau) willen niet dat onze steden aan elkaar groeien.
pi_221525024
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:44 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Omdat er gekozen is voor inbreiding: bouwen binnen de stadsgrenzen. Politieke keuze dus. We (= linkse deug-politici op provinciaal niveau) willen niet dat onze steden aan elkaar groeien.
Ja en die keuze is deels omdat het meer voor de gemeente oplevert omdat die bouwgrond duurder is, en deels omdat het weinig rendabel is om op plekken te bouwen waar niks is en waar niemand wil wonen, als stedenkundige zou je toch moeten weten dat een stad zich altijd naar buiten toe uitbreid omdat dat gewoon het meest praktisch is.
pi_221525036
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en die keuze is deels omdat het meer voor de gemeente oplevert omdat die bouwgrond duurder is, en deels omdat het weinig rendabel is om op plekken te bouwen waar niks is en waar niemand wil wonen, als stedenkundige zou je toch moeten weten dat een stad zich altijd naar buiten toe uitbreid omdat dat gewoon het meest praktisch is.
Ja maar we breiden nu dus niet uit maar in. Lees je wel wat ik schijf eigelijk?

Er is zeker ook een financieel motief, veel weilanden zijn in het verleden door speculanten opgekocht, terwijl grond binnen de bebouwde kom vaak nog van gemeenten is. Maakt nog steeds dat je even achter je oren moet krabben als je woningen gaat slopen. Echter op gemeentelijk niveau zijn veel politici dommer dan het achterwerk van een varken dus dat gebeurd niet.
pi_221525045
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:49 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ja maar we breiden nu dus niet uit maar in. Lees je wel wat ik schijf eigelijk?

Er is zeker ook een financieel motief, veel weilanden zijn in het verleden door speculanten opgekocht, terwijl grond binnen de bebouwde kom vaak nog van gemeenten is. Maakt nog steeds dat je even achter je oren moet krabben als je woningen gaat slopen. Echter op gemeentelijk niveau zijn veel politici dommer dan het achterwerk van een varken dus dat gebeurd niet.
Ga maar eens een rekensommetje maken wat het verschil in kosten is als je een nieuwe wijk in een weiland buiten de stad zet, ga ook maar eens kijken hoeveel animo er voor is.
pi_221525083
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ga maar eens een rekensommetje maken wat het verschil in kosten is als je een nieuwe wijk in een weiland buiten de stad zet, ga ook maar eens kijken hoeveel animo er voor is.
goto #52
pi_221525116
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 12:02 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
goto #52
"In het verleden", je snapt dat de woningmarkt tegenwoordig een hele andere dynamiek is?
Zelfs het door jou genoemde inbreiding lukt nauwelijks omdat er nauwelijks uit de kosten te komen is, en dat is ook het grootste probleem, zelfs als er al gebouwd kan worden, dan is er nauwelijks markt voor omdat er simpelweg geen mensen zijn die het kunnen betalen, en dat is ook het overkoepelende probleem dat we in nederland helemaal geen woningprobleem hebben, maar vooral een prijsprobleem.
Hoe dat komt? Omdat de ECB zo nodig de rente op 0 moest houden zodat de economie "sterk" kon blijven. Ik heb zelf een hypotheek van 1.2 procent, wat denk je wat dat doet met huizenprijzen bij een markt met schaarste?
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:19:59 #64
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221525211
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 14:17 schreef silverhill het volgende:

[..]
De woonkwaliteit van de gemiddelde Duitser in inderdaad veel slechter dan die van de gemiddelde Roemeen. Je hebt helemaal gelijk.
Ligt dat aan de dichtheid? Nee he? Wist je ook wel. Allemaal ruis.
pi_221525215
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 11:46 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is wel een beetje van beide hoor. Op zich zijn uitbreidingswijken juist een stuk goedkoper dan inbreiding (al hangt het in beide gevallen wel samen met de omvang van de plannen).
Maar als de voorzieningen zoals wegen (en elektriciteit!) al aanwezig zijn, dan kan het vaak wel relatief voordelig en snel gerealiseerd worden.

En het hangt ook sterk samen met de locatie, in een stad als Amsterdam is juist de grond zo schaars, dat je daar altijd wel winstgevend woningbouw kan realiseren (behalve als je betaalbare woningbouw wilt :P).

En als ik de kaart bekijk, dan zie je ook dat Schiedam niet bijster veel opties heeft om buiten de bestaande stad nog te bouwen. Er is nog een plukje groen in het noorden maar dan zit je al bijna in Delft. Dat maakt inbreiding daar ook geen rare optie.
Daarnaast is het wijkje (ingeklemd tussen A4 en A20) waar dit over gaat een vrij typisch jarenzestigwijkje met veel eenzijdige gestapelde bouw. Daar moet je ook een keer wat mee. Renoveren kan maar slopen en nieuw bouwen geeft weer veel mooie nieuwe opties.

pi_221525216
Ja nee we hebben een woningtekort dus laten we dan maar alle aftandse, volledig afgeleefde woningen tot in de oneindigheid staan. Dat is een lekker idee :')
pi_221525257
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 12:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is wel een beetje van beide hoor. Op zich zijn uitbreidingswijken juist een stuk goedkoper dan inbreiding (al hangt het in beide gevallen wel samen met de omvang van de plannen).
Maar als de voorzieningen zoals wegen (en elektriciteit!) al aanwezig zijn, dan kan het vaak wel relatief voordelig en snel gerealiseerd worden.

En het hangt ook sterk samen met de locatie, in een stad als Amsterdam is juist de grond zo schaars, dat je daar altijd wel winstgevend woningbouw kan realiseren (behalve als je betaalbare woningbouw wilt :P).

En als ik de kaart bekijk, dan zie je ook dat Schiedam niet bijster veel opties heeft om buiten de bestaande stad nog te bouwen. Er is nog een plukje groen in het noorden maar dan zit je al bijna in Delft. Dat maakt inbreiding daar ook geen rare optie.
Daarnaast is het wijkje (ingeklemd tussen A4 en A20) waar dit over gaat een vrij typisch jarenzestigwijkje met veel eenzijdige gestapelde bouw. Daar moet je ook een keer wat mee. Renoveren kan maar slopen en nieuw bouwen geeft weer veel mooie nieuwe opties.

[ afbeelding ]
Eens hoor, wat Amsterdam veel beter kan doen is aan de Zuid-kant uitbreiden bij Amstelveen, daar staat veel van die jaren 60 4 hoog appartementjes waar je veel meer de lucht in kan als ik geld had wist ik wel wat ik nu zou opkopen ;)
pi_221525280
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 04:15 schreef raptorix het volgende:
"sterke, leefbare buurt", dat is marketingpraat voor: We plaatsen tokkies tussen mensen die iets kopen waarvan ze niet weten dat ze iets gekocht hebben op een kutlocatie.
Spreek je uit ervaring, of is het uit de Telegraaf?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221525289
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Spreek je uit ervaring, of is het uit de Telegraaf?
Nee hoor, genoeg verhalen gelezen van mesnen die ergens kopen en dan toch wel enorme spijt hebben dat ze een mafklapper als buurman hebben, toen ik zelf mijn appartement kocht heb ik gewoon bij alle buren even aangebelt om een idee te krijgen wat voor types het zijn.
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:07:07 #70
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221525372
Maar die asielzoekers.....

Werkelijke probleem is een wooncrisis, die nog erger gaat worden als je huurwoningen gaat slopen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221525518
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 13:07 schreef Harvest89 het volgende:
Maar die asielzoekers.....

Werkelijke probleem is een wooncrisis, die nog erger gaat worden als je huurwoningen gaat slopen.
Hoe wil je dan in een stad als Schiedam op een praktische manier woningen aan de voorraad toevoegen?
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:39:47 #72
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221525532
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 13:38 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe wil je dan in een stad als Schiedam op een praktische manier woningen aan de voorraad toevoegen?
Omhoog bouwen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221525568
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 13:39 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Omhoog bouwen.
En dat kan zomaar bovenop de bestaande constructie?
pi_221525759
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 13:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En dat kan zomaar bovenop de bestaande constructie?
Optoppen heet dat.

On topic: vaak zijn dergelijke woningen allang afgeschreven, inefficiėnt verdeeld over de beschikbare grond en energetisch niet meer op een SV-niveau te brengen. Dan is collectieve sloop en effectieve nieuwbouw met ENG uiteindelijk voor de bewoners, beter .
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')