Wat ik nu ook ontzettend fout zie gaan is dat bedrijven gewoon lekker toegang geven tot hun complete intranet zonder ook maar na te denken of dat gewenst is, ik ben nu zelf bij een project betrokken waar we achteraf moeten gaan kijken naar zaken zoals authorisatie.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De LLMs zijn het probleem niet. Het probleem zijn de users, die blind vertrouwen op de uitkomst. LLMs zijn een als een assistent die een gigantische hoeveelheid werk snel kan uitvoeren. Maar de user is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole.
Ja leuk en aardig, maar hoe ga je dat doen? Als je ChatGPT vraagt om feitelijkheden, dan geeft hij lang niet altijd de bronnen. En zelfs als hij wel bronnen noemt, dan blijkt vaak genoeg nog dat een antwoord er helemaal niet in staat, maar dat het een hallucinatie was.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De LLMs zijn het probleem niet. Het probleem zijn de users, die blind vertrouwen op de uitkomst. LLMs zijn een als een assistent die een gigantische hoeveelheid werk snel kan uitvoeren. Maar de user is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole.
Goede opleiding. Je kunt LLMs niet blind vertrouwen, en als niet duidelijk is hoe een antwoord tot stand is gekomen, moet je doorvragen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar hoe ga je dat doen? Als je ChatGPT vraagt om feitelijkheden, dan geeft hij lang niet altijd de bronnen. En zelfs als hij wel bronnen noemt, dan blijkt vaak genoeg nog dat een antwoord er helemaal niet in staat, maar dat het een hallucinatie was.
Hoe wil je het dan controleren of het klopt?
Hij 'hallucineert' nog steeds ontzettend veel. Ik had gedacht dat dat wel wat minder zou zijn, maar ik heb nog steeds erg vaak onjuiste informatie van de A.I. als het een beetje moeilijk wordt. Hij zal nooit zeggen ik weet het niet, altijd iets verzinnen wat onjuist is.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar hoe ga je dat doen? Als je ChatGPT vraagt om feitelijkheden, dan geeft hij lang niet altijd de bronnen. En zelfs als hij wel bronnen noemt, dan blijkt vaak genoeg nog dat een antwoord er helemaal niet in staat, maar dat het een hallucinatie was.
Hoe wil je het dan controleren of het klopt?
En in dit specifieke geval, als hij een antwoord uit een boek heeft gehaald, dan mag hij die tekst niet laten zien, vanwege auteursrecht.![]()
Dat is in de praktijk bijna niet te doen, als de oorspronkelijke data een rommel is. Dus in principe heb je gelijk, maar dat gaat niet werken.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 08:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goede opleiding. Je kunt LLMs niet blind vertrouwen, en als niet duidelijk is hoe een antwoord tot stand is gekomen, moet je doorvragen.
De meeste modellen zijn ontzettende people pleasers. Dat is deel van het probleem. Liever een willekeurig antwoord geven dan geen antwoord.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 08:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hij 'hallucineert' nog steeds ontzettend veel. Ik had gedacht dat dat wel wat minder zou zijn, maar ik heb nog steeds erg vaak onjuiste informatie van de A.I. als het een beetje moeilijk wordt. Hij zal nooit zeggen ik weet het niet, altijd iets verzinnen wat onjuist is.
Daar gaat het toch niet om? Wat gebeurt er vervolgens met die scan? Je traint er een model mee waardoor iedereen tegen betaling (aan iemand anders dan de oorspronkelijke auteur nota bene) deze informatie weer kan oprakelen met de juiste prompts, dat is toch net zo goed reproductie van het werk?quote:Op maandag 3 augustus 2026 19:15 schreef Chillegast het volgende:
[..]
[..]
Dat is nou net het idiote. Een Amerikaanse rechter (zie Bartz vs Anthropic) heeft bepaald dat het scannen van boeken om AI te trainen fair use is onder de voorwaarde dat:
• Het boek legaal verkegen is, dus niet uit piraterij
• Het boek direct na het scannen vernietigd wordt zodat het resultaat is dat 1 exemplaar ook 1 exemplaar blijft. De scan vervangt de papieren versie.
Nee dat is het niet. Als je een werk aan een LLM geeft om dat te trainen dan hou je geen reproductie over, maar worden de parameters van een statistisch model aangepast. Het is geen database waar alles dat je er in stopt in bewaard wordt. Het origineel is er niet meer, ook niet als reproductie.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:17 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Daar gaat het toch niet om? Wat gebeurt er vervolgens met die scan? Je traint er een model mee waardoor iedereen tegen betaling (aan iemand anders dan de oorspronkelijke auteur nota bene) deze informatie weer kan oprakelen met de juiste prompts, dat is toch net zo goed reproductie van het werk?
Dat klopt ook. Dat de rechter in Amerika dit als "fair use" ziet lijkt mij een teken dat de lobby van de techbedrijven uiterst effectief is geweest. Deze praktijk is dus op meerdere manieren problematisch. Echter: aan auteursrechtenschendingen valt achteraf nog wat te doen, maar een vernietigd boek kan je niet meer terughalen.quote:Het wordt op deze manier ook onmogelijk om nog een artiest of auteur te zijn met een unieke signatuur/stijl, want alles wat je publiceert gaat direct een LLM in zonder jouw toestemming. Waarbij je nu al ziet dat ook origineel werk regelmatig onterecht als AI wordt bestempeld, dat motiveert mensen ook echt om aan zoiets te beginnen. Erkenning om wat jij zelf hebt gemaakt is namelijk ook belangrijk, het is niet puur bezigheidstherapie.
Die hele AI bubbel mag zo snel mogelijk knallen. We gaan echt naar de klote.
Dat hebben ze in eerste instantie gedaan en dat leverde ze een class action lawsuit en een rekening van anderhalf miljard dollar op.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 13:58 schreef junkiesietze het volgende:
ze kunnen toch gewoon ebooks piraten?
hoezo kopen?
gewoon ontkennen, net zoals ze met films etc hebben gedaan. nobody cares.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 13:59 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat hebben ze in eerste instantie gedaan en dat leverde ze een class action lawsuit en een rekening van anderhalf miljard dollar op.
Waarom zou dat moeten? Het is niet alsof het enige exemplaar vernietigd wordt. Dat is dan ook het hele idee van een boek bestemd voor verkoop, het is al een kopie.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 13:01 schreef Chillegast het volgende:
Dat klopt ook. Dat de rechter in Amerika dit als "fair use" ziet lijkt mij een teken dat de lobby van de techbedrijven uiterst effectief is geweest. Deze praktijk is dus op meerdere manieren problematisch. Echter: aan auteursrechtenschendingen valt achteraf nog wat te doen, maar een vernietigd boek kan je niet meer terughalen.
Er zitten ook zeldzame boeken tussen, en boeken met aantekeningen van de lezer. Kijk, die handleiding voor wordperfect, dat boeit niet veel mensen, maar oude en zeldzame boeken, dat is een ander verhaal.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? Het is niet alsof het enige exemplaar vernietigd wordt. Dat is dan ook het hele idee van een boek bestemd voor verkoop, het is al een kopie.
Waar tussen?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:09 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Er zitten ook zeldzame boeken tussen
Niet echt, maar wel leuk om te lezen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 20:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sneu figuur, laat me een analyse van je maken, je bent 34 jaar, ouders jong gescheiden, je woont nog steeds bij je moeder die erg dominant is, eigenlijk wil je met 1 van je weinige vrienden op stap, maar omdat je je moeder niet in de steek wilt laten omdat ze je smeekt thuis te blijven nemen nog meer mensen afstand van je, laat me raden je kijkt een show als bed and breakvast samen met haar, en je doet of je het ook heel leuk vind, maar je haat het, je wilt eigenlijk een leuke vriendin, maar goed, aangezien je maar 1.65 bent en vrouwen je letterlijk niet zien staan, blijf je gefrustreerd achter, om te reflecteren ga je daarom stoere praatjes anoniem plaatsen op online fora, waarschijnlijk om je fantasie imago te boosten, sterker nog ik vermoed zelfs dat je pickup tips gaat plaatsen hoe je mooie onschuldige meisjes kunt scoren, dit terwijl je waarschijnlijk niet door hebt dat die meisjes je fucken en denken: Wat moet die kneus nou eindelijk? Nou mocht je nog een abonnement nodig hebben op een echte mannelijklijkheid cursus, dan mag je mij aanschrijven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |