abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221478741
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:32 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wat bedoel je dan met dat het sociale stelsel onder druk staat vanwege de vergrijzing?
Ik stel gewoon een vraag.
Ik had verwacht dat je dat wel begreep.

Maar heel simpel uitgelegd:
Mensen worden ouder en hebben dan meer zorg nodig.
Op een gegeven moment krijgen ze aow uitbetaald en doen ze zelf niet meer mee aan de arbeidsmarkt die mede geld genereert om dat sociale stelsel te financieren.
Bij een vergrijzende bevolking neemt het aantal ouderen toe ten opzichte van het aantal jongeren.

Ter vergelijking: in de jaren vijftig was 7% van de Nederlandse bevolking ouder dan 65. Nu is dat ongeveer 20%.

Daarnaast groeit het percentage 80+ in Nederland.

Dat noemen we een vergrijzende bevolking.

In Nederland wordt die vergrijzing deels gedempt door migratie.

En anders dan hier wordt gesuggereerd krijgt niet iedere migrant levenslang een uitkering.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221478763
twitter
pi_221478816
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 10:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jawel, 98% wordt in Nederland afgewezen.
Dat zijn neem ik aan asielaanvragen van Marokkanen waarbij ik geen hoger percentage dan 96% kan vinden.

En volgens mij zit je er naast mbt naleven Dublin akkoord
Over 2014 2016 : Onderzoek van de Algemene Rekenkamer toont aan dat slechts 14,8% van de zogenoemde Dublinclaims leiden tot daadwerkelijke overdracht.
pi_221478879
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:43 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Misschien kan de Koning der Criminelen ze opvangen?

"Het koninklijk huis in Marokko geeft 670.000 euro per dag uit"
graag verwijderen
pi_221479029
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:42 schreef Wantie het volgende:

[..]

Op een gegeven moment krijgen ze aow uitbetaald en doen ze zelf niet meer mee aan de arbeidsmarkt die mede geld genereert om dat sociale stelsel te financieren.
Bij een vergrijzende bevolking neemt het aantal ouderen toe ten opzichte van het aantal jongeren.

Ter vergelijking: in de jaren vijftig was 7% van de Nederlandse bevolking ouder dan 65. Nu is dat ongeveer 20%.

En anders dan hier wordt gesuggereerd krijgt niet iedere migrant levenslang een uitkering.
Deze meeste mensen hebben hun hele leven gewerkt AOW Zorgverzekering en belastingen betaald en verdienen een goede oude dag.

Dat je de druk op het sociale stelsel bij die groep neerlegt als antwoord omdat Dobby het bij Asiel neerlegt is vind ik wel heel raar.
pi_221479068
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:42 schreef Wantie het volgende:

[..]

Haha, geloof jij dit nog echt? Dat de Afrikanen en Arabieren onze vaders en moeders over 20-30 jaar gaan verzorgen? En hun aow betalen
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221479074
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:37 schreef Chadi het volgende:
Marokko steekt heel veel effort om illegalen tegen te houden. Je ziet wat er gebeurd als in die beveiliging van Europa en kink komt. Dan heb je zo 3 miljoen vluchtelingen op 1 dag.
Klopt. Egypthe idem.
pi_221479079
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:52 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Deze meeste mensen hebben hun hele leven gewerkt AOW Zorgverzekering en belastingen betaald en verdienen een goede oude dag.

Dat je de druk op het sociale stelsel bij die groep neerlegt als antwoord omdat Dobby het bij Asiel neerlegt is vind ik wel heel raar.
Ik kan de feiten niet veranderen.

Nu 20% 65 plussers
Dat was in de jaren vijftig 7%
De verwachting is dat het percentage groeit naar 25%.

Die groep heeft voor zijn eigen pensioen gespaard.
Maar niet voor de AOW: die wordt gefinancierd door de huidige 65-.

Daarom gaat de aow leeftijd omhoog.

Verder hebben ouderen nu eenmaal meer kans op ziekte en slechtere gezondheid, waardoor ze meer zorg en hulpmiddelen nodig het.

En uiteraard verdienen ze die.
Maar dat legt wel meer druk op het sociale stelsel.

En een asielzoeker die levenlang in de bijstand zit natuurlijk ook.
Maar dat heeft veel minder impact.
Puur omdat die verhoudingen anders liggen
Van het aantal migranten dat Nederland binnen komt is ongeveer 9% asielzoeker die statushouder wordt.
Die gaan niet allemaal de bijstand in.
pi_221479080
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:56 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Haha, geloof jij dit nog echt? Dat de Afrikanen en Arabieren onze vaders en moeders over 20-30 jaar gaan verzorgen? En hun aow betalen
Er is hem nu ook al meermaals feiten gepresenteerd, maar hij blijft het maar ontwijken.
Een gevaar voor de samenleving, want in de politiek heb je ook mensen die dit menen. 47% na 9 jaar nog aan de uitkering, maar deze mensen gaan ons verzorgen. Echte arbeidsimigratie dit. Verder is vergrijzing natuurlijk ook een reden. Daar heeft hij wel gelijk in.
pi_221479086
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:56 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Haha, geloof jij dit nog echt? Dat de Afrikanen en Arabieren onze vaders en moeders over 20-30 jaar gaan verzorgen?
Dat doen ze nu al.

quote:
En hun aow betalen
En ook dat doen ze nu al.
pi_221479095
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:59 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Er is hem nu ook al meermaals feiten gepresenteerd, maar hij blijft het maar ontwijken.
Een gevaar voor de samenleving, want in de politiek heb je ook mensen die dit menen. 47% na 9 jaar nog aan de uitkering, maar deze mensen gaan ons verzorgen. Echte arbeidsimigratie dit.
Staan Taghi, Soundos en Mohammed Bouyeri ineens naast je bed met een koud washandje :'(
graag verwijderen
pi_221479096
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat doen ze nu al.
[..]
En ook dat doen ze nu al.
Heb je daar bewijs voor? In overige landen werken ze vrijwel niet.

quote:
Officiële Zweedse cijfers (SCB) en OECD-rapporten laten al langer zien dat de arbeidsmarktintegratie van niet-westerse immigranten, vooral vluchtelingen, traag verloopt. Na 5–10 jaar zit een groot deel nog steeds niet in regulier werk en is afhankelijk van uitkeringen of gesubsidieerde banen.
Het kost onze vader en moeder nog meer geld en belastingen om dit soort lui te subsidiëren en daarom brokkelen de omstandigheden voor ouderen hier af. Al dat geld wat nu naar vluchtelingen hulp gaat, ze onderhouden in detentiecomplexen, de rechtszaken, kan allemaal gebruikt worden voor de mensen die dit land hebben opgebouwd en niet willen slopen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221479105
quote:

[..]
Een gevaar voor de samenleving, want in de politiek heb je ook mensen die dit menen. 47% na 9 jaar nog aan de uitkering, maar deze mensen gaan ons verzorgen. Echte arbeidsimigratie dit. Verder is vergrijzing natuurlijk ook een reden. Daar heeft hij wel gelijk in.
Volgens mij staat in het Cohortonderzoek Asiel en Integratie van het CBS 28-32% van de asielzoekers na 9 jaar.

Nog steeds veel, maar volgens het cbs is het aantal asielzoekers in Nederland 1,5-2% van de bevolking.

En zet dat naast 20% 65+.

Welke groep legt dan een grotere druk op het sociale stelsel?
pi_221479107
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:37 schreef Chadi het volgende:
Marokko steekt heel veel effort om illegalen tegen te houden. Je ziet wat er gebeurd als in die beveiliging van Europa en kink komt. Dan heb je zo 3 miljoen vluchtelingen op 1 dag.
Je probeert een positieve draai te geven aan een kwalijke actie van Marokko. Het heeft niets te maken met de beveiliging aan de kant van Europa, maar alles met het feit dat de dictator van Marokko dit zelf heeft georkestreerd. Tienduizenden mensen kwamen precies op het moment dat de grenswachten aan Marokkaanse zijde "toevallig" verdwenen. Deze roekeloze actie van de dictator heeft tientallen jongeren het leven gekost.
pi_221479112
Ouderen in dit land worden weg gestopt door autochtonen en veel minder door allochtonen. Op dat gebied kan je nog een hoop van ze leren.
Ouderen in dit land kwijnen weg omdat niemand de zorg op zich wil nemen. Ze schuiven de verantwoordelijkheid door naar de staat.
pi_221479125
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:02 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Heb je daar bewijs voor? In overige landen werken ze vrijwel niet.

Jij denkt dat alle Marokkanen in Nederland werkloos zijn?

Bijzonder.

Anyway, ik heb Marokkaanse collegas, en Marokkaanse vrienden die werken.
En in het verzorgingshuis van mijn schoonmoeder liepen genoeg medewerkers met een hoofddoek rond.

Maar jij mag van mij geloven dan geeneen Arabier werk heeft hoor...
pi_221479129
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Volgens mij staat in het Cohortonderzoek Asiel en Integratie van het CBS 28-32% van de asielzoekers na 9 jaar.

Nog steeds veel, maar volgens het cbs is het aantal asielzoekers in Nederland 1,5-2% van de bevolking.

En zet dat naast 20% 65+.

Welke groep legt dan een grotere druk op het sociale stelsel?
Nee dat staat er niet, en kom niet aan met volgens mij. Ik heb je al meerdere malen de bron van 47% gegegevn. Van het CBS inderdaad. En vergrijzing kun je niet altijd voorkomen. Asiel kost alleen maar geld. En dan hebben we het nog niet eens over de extra kosten voor politie, beveiliging, spanningen in de samenleving etcetra.

Ik ben wel voor arbeidsimigratie hoor, maar dan moet je ze uit landen halen waarvan mensen direct wat toevoegen en goed Engels kunnen. Mijn vriendin werkte hier ook direct na een maand, heeft de overheid geen cent gekost en levert belasting op. Niks mis mee. Heel anders dan het sociale stelsel uitbuiten.
pi_221479130
quote:

[..]
Euthanasie gaat populairder worden dan emigreren voor je oude dag.
Europeanen hebben te weinig kinderen, die leren niets van het leven en kunnen geen leven starten want tot hun 40'ste geen woning. Dochters wel want die kunnen bij een immigrant gaan wonen.
Omvolking Replacement Migration gaat straks rap.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_221479134
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:07 schreef Chadi het volgende:
Ouderen in dit land worden weg gestopt door autochtonen en veel minder door allochtonen. Op dat gebied kan je nog een hoop van ze leren.
Ouderen in dit land kwijnen weg omdat niemand de zorg op zich wil nemen. Ze schuiven de verantwoordelijkheid door naar de staat.
Ja, dat zag ik bij mijn schoonmoeder.
Wij kwamen regelmatig, maar je zag bij veel ouderen nooit visite.
Bij het kerstdiner met de familie had de overgrote meerderheid van de ouderen niemand die kwam.
pi_221479135
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:02 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Staan Taghi, Soundos en Mohammed Bouyeri ineens naast je bed met een koud washandje :'(
Ja, want Bolle Jos, Willem Holleeder en Piet Costa zouden dat natuurlijk wel doen.
pi_221479137
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:06 schreef Draxx het volgende:

[..]
Je probeert een positieve draai te geven aan een kwalijke actie van Marokko. Het heeft niets te maken met de beveiliging aan de kant van Europa, maar alles met het feit dat de dictator van Marokko dit zelf heeft georkestreerd. Tienduizenden mensen kwamen precies op het moment dat de grenswachten aan Marokkaanse zijde "toevallig" verdwenen. Deze roekeloze actie van de dictator heeft tientallen jongeren het leven gekost.
Die grenswacht hield Europa blijkbaar overeind. Dit is maar 1 dag. Stel je voor dat ze besluiten om daar structureel minder effort in te steken. Er staan hier miljoenen vluchtelingen in Marokko die maar al te graag de oversteek willen maken.
pi_221479138
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik kan de feiten niet veranderen.

Nu 20% 65 plussers
Dat was in de jaren vijftig 7%
De verwachting is dat het percentage groeit naar 25%.

Die groep heeft voor zijn eigen pensioen gespaard.
Maar niet voor de AOW: die wordt gefinancierd door de huidige 65-.

Daarom gaat de aow leeftijd omhoog.

Verder hebben ouderen nu eenmaal meer kans op ziekte en slechtere gezondheid, waardoor ze meer zorg en hulpmiddelen nodig het.

En uiteraard verdienen ze die.
Maar dat legt wel meer druk op het sociale stelsel.

En een asielzoeker die levenlang in de bijstand zit natuurlijk ook.
Maar dat heeft veel minder impact.
Puur omdat die verhoudingen anders liggen
Van het aantal migranten dat Nederland binnen komt is ongeveer 9% asielzoeker die statushouder wordt.
Die gaan niet allemaal de bijstand in.
Die mensen hebben hun hele leven betaald voor de zorg die ze nu krijgen en zelfs voor de zorg van asielzoekers.
Een asielzoeker heeft niks bij gedragen kosten alleen maar veel geld. die krijgen alleen maar en een groot deel zal dat de rest van zijn leven blijven doen.

Jij kijkt alleen naar wat ze krijgen en niet wat ze ervoor gedaan hebben. Ouderen hebben over het algemeen ZELF betaald voor hun uitkering.

Hoe krijg je het voor elkaar om dat met elkaar te vergelijken.
pi_221479143
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:11 schreef Chadi het volgende:

[..]
Die grenswacht hield Europa blijkbaar overeind. Dit is maar 1 dag. Stel je voor dat ze besluiten om daar structureel minder effort in te steken. Er staan hier miljoenen vluchtelingen in Marokko die maar al te graag de oversteek willen maken.
Waarom willen alle Marokkanen weg uit Marokko?
graag verwijderen
pi_221479147
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 11:28 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Hoe dan? En wat wil je doen met mensen die geen paspoort hebben? Oprechte vraag.
Denk je dat ik als simpele Fokker daar even een antwoord op kan neerpennen?
pi_221479151
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 12:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, dat zag ik bij mijn schoonmoeder.
Wij kwamen regelmatig, maar je zag bij veel ouderen nooit visite.
Bij het kerstdiner met de familie had de overgrote meerderheid van de ouderen niemand die kwam.
Moet je eens kijken hoe snel ze er zijn op het moment dat ze sterven. Ze zijn nog niet koud of ze waren zo geliefd en hebben ineens zoveel aanloop.
Heb menig oudere moeten troosten omdat ze op dat weekend hadden gerekend met hun geliefde na 3 maanden maar dat er werd afgezegd een dag ervoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')