Deels waar, maar er zijn genoeg concurrerende modellen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:19 schreef Flitsbezorger het volgende:
Niet. In ieder geval in corporate waar je creatief je taken moet kunnen oplossen.
Vanaf het begin was het al duidelijk dat multinationals en start-ups gingen sturen op het gebruik van AI ipv echte, fysieke FTE's met hersenen.
Jaren later hebben zowat alle AI-platformen een Ubertje gedaan en is het onbetaalbaar geworden (zo veel minder tokens voor hetzelfde geld dat een FTE goedkoper wordt dan AI abonnementen).
Waarom Mistral niet?quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Europa heeft eigenlijk maar 1 levenslijn als het gaat om AI en dat is ASML. Want energie (wat je samen met chips nodig hebt voor AI) hebben we nu al een kunstmatig gecreëerd tekort aan.
En over 5 jaar zal China waarschijnlijk vergelijkbare zaken kunnen als ASML nu.
Grootste teleurstelling ooit en dat zeg ik als Eurofiel die wil dat we zsm onafhankelijk worden van Amerikaanse softwarequote:
Kimi en Qwen bevallen mij heel goed. Ik heb ze lokaal in de terminal draaienquote:Op donderdag 30 juli 2026 17:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Deels waar, maar er zijn genoeg concurrerende modellen.
Grootste aandeelhouder is asml, wat je als levenslijn ziet?quote:
Dan is de teleurstelling nog groter hoe ziek dat geflopt isquote:
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:34 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Dan is de teleurstelling nog groter hoe ziek dat geflopt is
(Verder is ASML vooral hardware produceren dus ik zie het verband niet waarom zij de reden zouden zijn dat het goed is)
Ah zo, had me verlezen, excuusquote:Op donderdag 30 juli 2026 17:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.
Omdat ASML in het chipsproductieproces zit als maker van de machines waarmee chips gemaakt worden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.
Dus dan moeten ze hun eigen machines gaan gebruiken, om een chip-pipeline op te zetten, om daar weer datacenters mee te vullen en daar weer AI mee te gaan ontwikkelen? Terwijl Mistral al bezig is met eigen datacenters uit de grond te stampen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat ASML in het chipsproductieproces zit als maker van de machines waarmee chips gemaakt worden.
Dat ze ook een slechte investering gedaan hebben, soit.
Hoezo voorlopig? Verwacht je nou echt dat binnen 10-15 jaar een ai gestuurde robot het toilet komt ontstoppen of de CV/warmtepomp een beurt komt geven? Wat te denken van de zorg, waar nu al een schreeuwend tekort aan personeel is? Of uberhaubt de wens van mensen om een robot aan het bed te hebben?quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je al niet het verschil tussen AI en robotics weet, dan houdt het wel op.
De schilder en de loodgieter hebben het inderdaad voorlopig nog goed.
En vele andere banen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je al niet het verschil tussen AI en robotics weet, dan houdt het wel op.
De schilder en de loodgieter hebben het inderdaad voorlopig nog goed.
Is Europees hè, dus past niet in het narratief dat de EU naar de klote gaat door AI.quote:
Ik heb werkelijk geen idee waar je naartoe wil.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:16 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dus dan moeten ze hun eigen machines gaan gebruiken, om een chip-pipeline op te zetten, om daar weer datacenters mee te vullen en daar weer AI mee te gaan ontwikkelen? Terwijl Mistral al bezig is met eigen datacenters uit de grond te stampen.
It’s always impossible, until it is done.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:17 schreef YoopY het volgende:
[..]
Hoezo voorlopig? Verwacht je nou echt dat binnen 10-15 jaar een ai gestuurde robot het toilet komt ontstoppen of de CV/warmtepomp een beurt komt geven? Wat te denken van de zorg, waar nu al een schreeuwend tekort aan personeel is? Of uberhaubt de wens van mensen om een robot aan het bed te hebben?
AI en robotisering zijn prachtige systemen die veel van ons werk kunnen overnemen maar echt niet alles.
De EU loopt niet zomaar achter met AI, het is zelfs beleid om er geen voorloper in te zijn, want angst voor banenverlies.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vele andere banen.
Anyway; als het gaat om Claude, Gemini, etc, dan loopt de EU achter.
Is dat een probleem?
Gaan we nu daardoor een kaalslag zien op de arbeidsmarkt?
Ik zou niet weten waarom.
Bijvoorbeeld, de Eau heeft ook geen alternatief voor Microsoft Windows of Office en eigenlijk ook niet op de cloud.
Levert dat een kaalslag op op de arbeidsmarkt?
Nee, overheid en bedrijven gebruiken gewoon de Amerikaanse software en diensten.
Maar als we naar die AI gestuurde robotics kijken: in die distributiecentra komen er bijna geen mensenhanden meer aan te pas.
Maar dat merken we niet echt op de arbeidsmarkt.
Nee, het is gewoon feitelijk een mislukking.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is Europees hè, dus past niet in het narratief dat de EU naar de klote gaat door AI.
Leuk bedacht, maar waarom start de overheid dan een AI fabriek in Groningen?quote:Op donderdag 30 juli 2026 20:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU loopt niet zomaar achter met AI, het is zelfs beleid om er geen voorloper in te zijn, want angst voor banenverlies.
... omdat het niet in het narratief past.quote:Op donderdag 30 juli 2026 20:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon feitelijk een mislukking.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |