2030 is veel te snel maar op de wat langere termijn zullen slimme robots ambachtelijk werk ook kunnen uitvoeren.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:00 schreef YoopY het volgende:
Misschien komen oude ambachten terug omdat daar nu weer tijd voor is.
![]()
![]()
![]()
Ambachtelijk werk door robots? Onmogelijk. In ambachtelijk werk zie je de maker terug. Dat zie ik met robots die alles keer op keer hetzelfde maken met precisie niet terug.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:02 schreef Elan het volgende:
[..]
2030 is veel te snel maar op de wat langere termijn zullen slimme robots ambachtelijk werk ook kunnen uitvoeren.
Noem eens iets waarin jij graag de hand van de maker terug ziet? Tenzij het kunst betreft zoals sieraden wil je toch vooral dat een metselaar of kapper heel precies werkt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:30 schreef YoopY het volgende:
[..]
Ambachtelijk werk door robots? Onmogelijk. In ambachtelijk werk zie je de maker terug. Dat zie ik met robots die alles keer op keer hetzelfde maken met precisie niet terug.
Nou ja, mooie houten meubels bijvoorbeeld, handgemaakt met oog voor detail. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Japan. Of vakwerk bij huizenbouw (interieur en exterieur).quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Noem eens iets waarin jij graag de hand van de maker terug ziet? Tenzij het kunst betreft zoals sieraden wil je toch vooral dat een metselaar of kapper heel precies werkt.
Ja oke, al is dat eigenlijk kunstquote:Op donderdag 30 juli 2026 15:47 schreef YoopY het volgende:
[..]
Nou ja, mooie houten meubels bijvoorbeeld, handgemaakt met oog voor detail. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Japan. Of vakwerk bij huizenbouw (interieur en exterieur).
Een soort van basisinkomen hebben we nu al, niemand hoeft tenslotte honger te lijden. Zelfs als hij volledig arbeidsongeschikt is kan een mens hier nog in het dagelijks levensonderhoud voorzien.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:50 schreef VEM2012 het volgende:
Ik denk dat met de opkomst van AI en robotisering je niet ontkomt aan een vorm van basisinkomen, alleen zie ik nog niet helemaal hoe dat bekostigd kan worden.
Want stel dat de dominante bedrijven daarin uit de VS en China komen (zeer waarschijnlijk), waarom zouden die bedrijven dan in Europa het basisinkomen gaan ophoesten?
Nee, eerlijk gezegd denk ik dat het een enorme verschuiving van welvaart op gaat leveren en dat brengt behoorlijke risico's met zich.
Uitkering en basisinkomen zijn twee verschillende zaken en dan nog: het gaat om de verhouding, want onze sociale zekerheid is onbetaalbaar als mogen 2/3e van de beroepsbevolking op straat komt te staan.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Een soort van basisinkomen hebben we nu al, niemand hoeft tenslotte honger te lijden. Zelfs als hij volledig arbeidsongeschikt is kan een mens hier nog in het dagelijks levensonderhoud voorzien.
De vraag is hoe mensen zich gaan onderscheiden of gaan we allemaal volgens een soort modale standaard leven? Normaliter doe of deed je dat door carrière te maken en je te onderscheiden binnen je vakgebied. Als AI of robots dat werk doen en jij een basisinkomen hebt valt er niks te onderscheiden.
Dan moeten al die toekomstige werkelozen in andere sectoren aan de bak. Dat zal deels en zeker in het begin nog wel gaan maar op een gegeven moment gaat de werkeloosheid wel oplopen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Uitkering en basisinkomen zijn twee verschillende zaken en dan nog: het gaat om de verhouding, want onze sociale zekerheid is onbetaalbaar als mogen 2/3e van de beroepsbevolking op straat komt te staan.
Ik denk dat je de invloed van AI onderschat. AI kan nu al heel veel dingen beter dan mensen en straks kan het vrijwel alles beter dan mensen. De enige terughoudendheid is dan nog de mens zelf. Wellicht vinden we het toch nog te eng om erop te vertrouwen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Dan moeten al die toekomstige werkelozen in andere sectoren aan de bak. Dat zal deels en zeker in het begin nog wel gaan maar op een gegeven moment gaat de werkeloosheid wel oplopen.
AI staat in de kinderschoenen in de zin dat het amper invloed heeft op werkeloosheidscijfers. Plus je moet ook niet onderschatten welke enorme kosten implementatie met zich mee brengen. Het is 1 ding dat je een AI robot een heel huis kunt laten metselen het moet wel rendabel zijn qua kosten. En de kosten lopen alleen maar op naarmate meer mensen het willen gebruiken. Je ziet al met relatief simpele zaken zoals meer rekenkracht een verdriedubbeling in de prijzen van RAM geheugens.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat je de invloed van AI onderschat. AI kan nu al heel veel dingen beter dan mensen en straks kan het vrijwel alles beter dan mensen. De enige terughoudendheid is dan nog de mens zelf. Wellicht vinden we het toch nog te eng om erop te vertrouwen.
Ik begrijp dat jij alleen maar AI volgt via het nieuws ofzo...quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
AI staat in de kinderschoenen in de zin dat het amper invloed heeft op werkeloosheidscijfers. Plus je moet ook niet onderschatten welke enorme kosten implementatie met zich mee brengen. Het is 1 ding dat je een AI robot een heel huis kunt laten metselen het moet wel rendabel zijn qua kosten. En de kosten lopen alleen maar op naarmate meer mensen het willen gebruiken. Je ziet al met relatief simpele zaken zoals meer rekenkracht een verdriedubbeling in de prijzen van RAM geheugens.
En dan zijn er nog de nodige ethische, praktische en veiligheidsissues.
Dat de techniek bestaat wil niet zeggen dat we het grootschalig zullen gebruiken, Bijvoorbeeld 25 jaar geleden vloog de Concorde met Mach 2 in 4 uurtjes van Londen naar NYC, die dienst is opgeheven en we doen er nu 3x zolang over. Puur omdat het onrendabel en potentieel onveilig zou zijn.
Door de jaren heen is heel veel werk geautomatiseerd en ondertussen hebben we nog steeds een lage werkloosheid.quote:Op donderdag 30 juli 2026 14:58 schreef Elan het volgende:
https://www.uva.nl/conten(...)ijft-mensenwerk.html
Stel dat een derde van de banen overblijft omdat AI de rest gaat doen zoals dit artikel voorziet.
Gaan er simpelweg nieuwe banen komen die de oude banen vervangen zoals de digitale revolutie en eerder de industriële revolutie? Krijgen we allemaal een basisinkomen omdat er niet voldoende menselijk werk overblijft?
En hoe zal de welvaart en rijkdom verdeeld gaan worden als inkomen en misschien wel een baan en het verrichten van arbeid niet meer tot de standaard behoren om deze te vergaren?
Banenmarkt is misschien wat abstract, het gaat om het hele inkomensstelsel dat dan fundamenteel zou veranderen. Want je hoeft geen prestatie meer te leveren om aan geld te komen als AI jouw werk kan doen.
Absoluut niet, ik baseer me o.a. op data uit de US. Waarbij men schrijft dat er sinds 2023 al zo'n 150.000 banen zijn verdwenen door AI. Maar de werkeloosheid blijft onevenredig laag.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij alleen maar AI volgt via het nieuws ofzo...
Kortom, AI gaat geen banen afpakken in Europaquote:Op donderdag 30 juli 2026 17:02 schreef mcmlxiv het volgende:
AI is het grootste sociaal/economische experiment ooit. Groter dan de industriële en informatisering revoluties.
Het grote probleem is dat niemand een idee heeft hoe de immense consequenties die tussen nu en vijf/tien jaar echt gaan optreden in goede banen te leiden. Worst case, voor Europa dan, zijn er helemaal geen mogelijkheden om het vervangen van menselijke arbeid te compenseren. Het Europese verdienmodel kan wel eens ernstig onder druk komen te staan omdat we geen grondstoffen, geen elementaire maakindustrie en geen eigen volwaardige AI technologie hebben.
Europa heeft eigenlijk maar 1 levenslijn als het gaat om AI en dat is ASML. Want energie (wat je samen met chips nodig hebt voor AI) hebben we nu al een kunstmatig gecreëerd tekort aan.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:02 schreef mcmlxiv het volgende:
AI is het grootste sociaal/economische experiment ooit. Groter dan de industriële en informatisering revoluties.
Het grote probleem is dat niemand een idee heeft hoe de immense consequenties die tussen nu en vijf/tien jaar echt gaan optreden in goede banen te leiden. Worst case, voor Europa dan, zijn er helemaal geen mogelijkheden om het vervangen van menselijke arbeid te compenseren. Het Europese verdienmodel kan wel eens ernstig onder druk komen te staan omdat we geen grondstoffen, geen elementaire maakindustrie en geen eigen volwaardige AI technologie hebben.
Een sterk verarmd Europa is zeker een mogelijkheid. Het probleem van AI is namelijk dat het net iets anders is dan traditionele automatisering of robotisering. We vervangen geen spieren, we vervangen denkkracht (of eigenlijk patroon herkenning en patroon replicatie). En bijna alle werkzaamheden zijn vormen van patronen kunnen toepassen.
De ontwikkeling zal exponentieel zijn en de vervanging zit nu nog vooral in sectoren waar krapte bestond. Dat blijft natuurlijk niet zo.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Absoluut niet, ik baseer me o.a. op data uit de US. Waarbij men schrijft dat er sinds 2023 al zo'n 150.000 banen zijn verdwenen door AI. Maar de werkeloosheid blijft onevenredig laag.
Vooralsnog lijkt het dus een transitie te zijn die geleidelijk gaat en mensen ander werk vinden (vermoedelijk ook in de AI) , terwijl anderen (ook experts) een veel zorgelijker beeld schetsen met massawerkeloosheid.
Ja, want Europa is een eiland...quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kortom, AI gaat geen banen afpakken in Europa
Als je al niet het verschil tussen AI en robotics weet, dan houdt het wel op.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ze gaan vanuit Japan mijn huis schilderen
Deels waar, maar er zijn genoeg concurrerende modellen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:19 schreef Flitsbezorger het volgende:
Niet. In ieder geval in corporate waar je creatief je taken moet kunnen oplossen.
Vanaf het begin was het al duidelijk dat multinationals en start-ups gingen sturen op het gebruik van AI ipv echte, fysieke FTE's met hersenen.
Jaren later hebben zowat alle AI-platformen een Ubertje gedaan en is het onbetaalbaar geworden (zo veel minder tokens voor hetzelfde geld dat een FTE goedkoper wordt dan AI abonnementen).
Waarom Mistral niet?quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Europa heeft eigenlijk maar 1 levenslijn als het gaat om AI en dat is ASML. Want energie (wat je samen met chips nodig hebt voor AI) hebben we nu al een kunstmatig gecreëerd tekort aan.
En over 5 jaar zal China waarschijnlijk vergelijkbare zaken kunnen als ASML nu.
Grootste teleurstelling ooit en dat zeg ik als Eurofiel die wil dat we zsm onafhankelijk worden van Amerikaanse softwarequote:
Kimi en Qwen bevallen mij heel goed. Ik heb ze lokaal in de terminal draaienquote:Op donderdag 30 juli 2026 17:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Deels waar, maar er zijn genoeg concurrerende modellen.
Grootste aandeelhouder is asml, wat je als levenslijn ziet?quote:
Dan is de teleurstelling nog groter hoe ziek dat geflopt isquote:
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:34 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Dan is de teleurstelling nog groter hoe ziek dat geflopt is
(Verder is ASML vooral hardware produceren dus ik zie het verband niet waarom zij de reden zouden zijn dat het goed is)
Ah zo, had me verlezen, excuusquote:Op donderdag 30 juli 2026 17:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.
Omdat ASML in het chipsproductieproces zit als maker van de machines waarmee chips gemaakt worden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:36 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat kaart ik aan omdat die user het net de levenslijn noemt wb AI in europa.
Dus dan moeten ze hun eigen machines gaan gebruiken, om een chip-pipeline op te zetten, om daar weer datacenters mee te vullen en daar weer AI mee te gaan ontwikkelen? Terwijl Mistral al bezig is met eigen datacenters uit de grond te stampen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat ASML in het chipsproductieproces zit als maker van de machines waarmee chips gemaakt worden.
Dat ze ook een slechte investering gedaan hebben, soit.
Hoezo voorlopig? Verwacht je nou echt dat binnen 10-15 jaar een ai gestuurde robot het toilet komt ontstoppen of de CV/warmtepomp een beurt komt geven? Wat te denken van de zorg, waar nu al een schreeuwend tekort aan personeel is? Of uberhaubt de wens van mensen om een robot aan het bed te hebben?quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je al niet het verschil tussen AI en robotics weet, dan houdt het wel op.
De schilder en de loodgieter hebben het inderdaad voorlopig nog goed.
En vele andere banen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je al niet het verschil tussen AI en robotics weet, dan houdt het wel op.
De schilder en de loodgieter hebben het inderdaad voorlopig nog goed.
Is Europees hè, dus past niet in het narratief dat de EU naar de klote gaat door AI.quote:
Ik heb werkelijk geen idee waar je naartoe wil.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:16 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dus dan moeten ze hun eigen machines gaan gebruiken, om een chip-pipeline op te zetten, om daar weer datacenters mee te vullen en daar weer AI mee te gaan ontwikkelen? Terwijl Mistral al bezig is met eigen datacenters uit de grond te stampen.
It’s always impossible, until it is done.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:17 schreef YoopY het volgende:
[..]
Hoezo voorlopig? Verwacht je nou echt dat binnen 10-15 jaar een ai gestuurde robot het toilet komt ontstoppen of de CV/warmtepomp een beurt komt geven? Wat te denken van de zorg, waar nu al een schreeuwend tekort aan personeel is? Of uberhaubt de wens van mensen om een robot aan het bed te hebben?
AI en robotisering zijn prachtige systemen die veel van ons werk kunnen overnemen maar echt niet alles.
De EU loopt niet zomaar achter met AI, het is zelfs beleid om er geen voorloper in te zijn, want angst voor banenverlies.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vele andere banen.
Anyway; als het gaat om Claude, Gemini, etc, dan loopt de EU achter.
Is dat een probleem?
Gaan we nu daardoor een kaalslag zien op de arbeidsmarkt?
Ik zou niet weten waarom.
Bijvoorbeeld, de Eau heeft ook geen alternatief voor Microsoft Windows of Office en eigenlijk ook niet op de cloud.
Levert dat een kaalslag op op de arbeidsmarkt?
Nee, overheid en bedrijven gebruiken gewoon de Amerikaanse software en diensten.
Maar als we naar die AI gestuurde robotics kijken: in die distributiecentra komen er bijna geen mensenhanden meer aan te pas.
Maar dat merken we niet echt op de arbeidsmarkt.
Nee, het is gewoon feitelijk een mislukking.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is Europees hè, dus past niet in het narratief dat de EU naar de klote gaat door AI.
Leuk bedacht, maar waarom start de overheid dan een AI fabriek in Groningen?quote:Op donderdag 30 juli 2026 20:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU loopt niet zomaar achter met AI, het is zelfs beleid om er geen voorloper in te zijn, want angst voor banenverlies.
... omdat het niet in het narratief past.quote:Op donderdag 30 juli 2026 20:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon feitelijk een mislukking.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |