https://www.ad.nl/andere-(...)r-sabotage~a4168599/quote:
‘Ik ben racist en ik deed het opzettelijk’: Belgische powerliftster ziet wereldtitel verdwijnen door sabotage
Sabotage op het WK powerliften. De Belgische Sonita Muluh (29) werd bewust tegengewerkt door een Litouwse medewerker van het toernooi, die er nota bene op sociale media open voor uitkwam dat hij saboteerde uit racistische overwegingen. De man is levenslang geschorst.
Sonita Muluh, een Belgische met Kameroense roots, is een grote naam in de wereld van het powerliften. In 2024 werd ze wereldkampioen in haar gewichtsklasse (+84 kilogram). Ook heeft ze twee zilveren WK-medailles (2023 en 2025) en twee gouden EK-medailles (2022 en 2025) op haar palmares. Bovendien pakte ze vorig jaar zilver op de Wereldspelen.
Maar op het meest recente wereldkampioenschap, op 21 juni in het Litouwse Druskininkai, overkwam haar iets vreselijks.
Er waren enkele discutabele beslissingen van de jury, maar nu blijkt dat een van de vijf spotters het op haar had gemunt. Een spotter moet de atlete bijstaan tijdens haar proef. Hij helpt niet om het gewicht omhoog te krijgen, maar is wel aanwezig om in te grijpen wanneer het fout dreigt te gaan om zo ernstige blessures te voorkomen.
Bij haar laatste poging ging Muluh bij het onderdeel squat voor een recordpoging van 334 kilogram. Haar score telde echter niet omdat een spotter uit Litouwen met zijn knie onder het gewicht stond, waardoor ze haar beweging niet volledig kon uitvoeren. Daardoor werd de proef als ongeldig verklaard. Haar coach stapte nog naar de jury voor een herkansing, maar ving bot.
Het opvallende moment is in de video hieronder, vanaf 2:59, te bekijken.
De fase werd ook uitvoerig geanalyseerd door experts. Zo ook door de Amerikaanse powerlifter Joe Sullivan. Hij plaatste de beelden met eigen commentaar op Instagram. Wat zich vervolgens ontvouwde, is nauwelijks te bevatten.
Want in de commentaarsectie dook plots een reactie van de spotter zelf op. Ernestas Kusinas bekende dat hij zijn knie daar expres had gezet. Geen spijtig ongeluk dus, wel sabotage, zo blijkt inmiddels bijna vijf weken na het WK.
‘Ik ben een racist en ik deed het opzettelijk omdat ik jou haat, pieces of sh*t’, schreef Kusinas.
Muluh, aangeslagen door het incident, reageerde enkele dagen geleden op Facebook: ‘Ik ben sprakeloos. Ik heb op talloze manieren met racisme te maken gehad, maar nooit zo.’
‘Ik heb deze man verdedigd, in de hoop dat hij geen haatreacties zou krijgen. Omdat ik dacht dat het een oprechte vergissing was (we zijn nu eenmaal allemaal mensen). Ook al worstelde ik ondertussen met de frustraties en pijn van een mislukte WK-deelname. Om nu dit te moeten lezen van precies diezelfde persoon, is hartverscheurend.’
De Litouwse bond twijfelde niet en heeft de man onmiddellijk levenslang geschorst. Al koopt Muluh daar op dit moment bitter weinig voor.
Sprakeloos. Dan train je als atlete, doet alles goed en dan gaat iemand jouw poging saboteren omdat jouw kleur hem niet aanstaat. Hij kent je niet, je hebt hem niks gedaan, maar toch flikt hij dit en komt er nog trots voor uit ook.