Minister van Defensie Pete Hegseth nodigde dominee Doug Wilson uit om in februari een preek te houden in het Pentagon, als onderdeel van Hegseths maandelijkse christelijke eredienst.
Het optreden van de predikant was controversieel.
![images?q=tbn:ANd9GcQ35P3lAcqRxQ4ecJuEDldGvN3p4e5A_dfSN2VG94ohou9GGlZIItOBT0iwTeazYNt60MI48n1jQzo2cJn7-YJ3o6ctoRQ6vuCWHiz4gGttjA&s=10]()
Wilson omschrijft zichzelf als een christelijk nationalist die het stemrecht van vrouwen wil afschaffen, slavernij heeft verdedigd en vindt dat homoseksualiteit strafbaar moet zijn.
Zijn overtuigingen zijn extreem en werden tot voor kort als marginaal beschouwd. Maar tegenwoordig dringen Wilsons leerstellingen door tot de mainstream, volgens religie- en geschiedkundigen, waaronder Kristin Kobes Du Mez, auteur van Jesus and John Wayne .
Daarom ging Leila Fadel van Morning Edition in gesprek met Wilson in zijn kerk in Moscow, Idaho, voor de NPR- podcast Newsmakers .
In een uitgebreid interview zei Wilson dat hij een "kerkdienst" in Washington D.C. had geopend vanwege het grote aantal christenen binnen de Trump-regering dat de leer van zijn kerk aanhangt. Een van de meest prominente volgelingen is Hegseth, die de onlangs geopende gemeente in Washington D.C. bezoekt.
"Als Kamala [Harris] het presidentschap had gewonnen, zouden er praktisch geen evangelische christenen in de regering van het Witte Huis hebben gezeten," zei Wilson. "En hoewel Donald Trump absoluut geen evangelische christen is... zit zijn regering er vol mee."
Daarom ziet Wilson op dit moment een kans om zijn overtuigingen serieus te laten overwegen, waaronder de overtuiging dat de VS uiteindelijk een christelijke theocratie zouden moeten worden , waarin christelijke principes het staatsgezag bepalen en religie en politiek nauw met elkaar verweven zijn.
Zijn netwerk van kerken is nog steeds erg klein in de Verenigde Staten en zijn overtuigingen vertegenwoordigen een minderheid van de christenen in dit land. Maar Wilsons nabijheid tot de macht, via zijn banden met Hegseth, is nog nooit zo duidelijk geweest.
Vraagt Hegseth hem of andere predikanten binnen het kerknetwerk wel eens om advies over beleidszaken?
"Voor zover ik weet niet. Zeker niet van mij," zei Wilson tegen Fadel. "Ik denk dat het cruciaal is voor predikanten om zich in dit soort situaties niet met hun eigen zaken te bemoeien. Stel dat ik een mening heb over de Straat van Hormuz. Ik heb geen veiligheidsmachtiging. Ik ben nergens voor gekozen."
Wilson deelt zijn gedachten hierover op een persoonlijk blog, waar hij onder andere over de oorlog met Iran heeft geschreven. Hij zegt dat hij geen voorstander is van eindeloze oorlogen, zoals die in Irak of Afghanistan, en dat het Congres de oorlogsverklaring zou moeten afkondigen. Hij vindt dat deze oorlog al veel te lang duurt. Hij heeft deze zorgen echter niet rechtstreeks aan Hegseth geuit.
"Ik heb erover geschreven en hij heeft het misschien gelezen," zei hij. "Maar ik heb er heel goed op gelet om mijn positie als predikant niet te misbruiken en te zeggen: ik heb een directe lijn naar de secretaresse."
Wilson voegde eraan toe dat hij Hegseth "een paar keer heeft ontmoet" en dat ze "wat berichtjes hebben uitgewisseld".
Zijn focus ligt nu op het uitbreiden van zijn beweging door "het evangelie te prediken, kerken te stichten en klassieke christelijke scholen op te richten" om de VS geleidelijk, over een periode van meerdere generaties, te transformeren in een christelijke theocratie, ondanks het feit dat de grondwet de overheid verbiedt een officiële staatsgodsdienst in te stellen.
Volgens die visie zouden niet-christenen geen openbare ambten bekleden, zo vertelde Wilson aan NPR. Op de vraag of niet-christenen wel zouden mogen stemmen, antwoordde Wilson: "Ja, waarschijnlijk wel," eraan toevoegend dat er beperkingen zouden gelden voor openbare ruimtes vanwege niet-christelijke activiteiten.
Voor meer informatie over Doug Wilson en de nationale invloed van Christ Church, bekijk seizoen 2 van Extremely American, een programma van NPR Network en Boise State Public Radio.
"Het beste voorbeeld hiervan zijn wellicht kerkklokken? Ja. Minaretten? Nee," zei hij.
Waarom?
"Want de openbare ruimte zou aan Christus toebehoren," voegde hij eraan toe.
Wilson wil ook het stemrecht van vrouwen afschaffen. Toen hem gevraagd werd waarom, gaf hij direct antwoord.
"Omdat het een goed idee is," zei hij, eraan toevoegend dat hij het wil vervangen door gezinsstemming , waarbij vrouwen alleen stemmen als ze het hoofd van hun huishouden zijn.
In het interview zei Wilson dat zijn visie op een christelijke theocratie vandaag de dag niet haalbaar is, maar dat hij hoopt dat dit over 250 jaar wel het geval zal zijn. Momenteel richt hij zich naar eigen zeggen op een landelijk verbod op abortus en het terugdraaien van een uitspraak van het Hooggerechtshof die het homohuwelijk legaliseerde.
"Dat zijn de vissen die ik nu zou willen bakken," zei hij.
Wilson erkende dat degenen die zijn wereldbeeld delen nog steeds een minderheid vormen in dit land en dat er Amerikanen zijn die hem als een fascist beschouwen. Maar door de nieuwe banden van zijn kerk met Washington D.C., zei hij, is er iets veranderd.
"Onze visie op hoe het snijvlak van theologie en politiek eruit zou moeten zien, onze theopolitieke visie, komt steeds dichter in de buurt van gehoor," zei hij.