BRONquote:Kinderen onwel na omstreden ‘pisquiz’: tien bekers water in korte tijd
Meerdere kinderen zijn onwel geworden tijdens een omstreden spel op een speelplein in het Belgische Kalmthout. Tijdens de zogenoemde ‘pisquiz’ moesten zij in korte tijd tien bekers water drinken.
Het incident gebeurde bij Speelpleinen Kalmthout, een gemeentelijke speelpleinwerking op Domein Diesterweg. Daar worden tijdens de zomervakantie kinderen van 4 tot en met 15 jaar opgevangen en begeleid door vrijwillige animatoren.
Bij een pisquiz worden deelnemers in teams verdeeld en moeten zij tijdens het beantwoorden van vragen regelmatig water drinken. Het spel is al langer omstreden, omdat het drinken van grote hoeveelheden water binnen korte tijd kan leiden tot een watervergiftiging. Daarbij raakt de zoutbalans in het lichaam verstoord, wat in ernstige gevallen levensgevaarlijk kan zijn.
Hoeveel kinderen precies klachten kregen en hoe zij er inmiddels aan toe zijn, is nog niet bekend. Het incident roept opnieuw vragen op over het organiseren van dit soort drinkspellen bij kinderen.
Ook als je 5 jaar bent en tussen de 15 en 20kg weegt?quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:12 schreef theunderdog het volgende:
Mwau. Tien bekers (ik neem aan van die kleine plastic bekertjes) valt wel gewoon nog binnen de veilige norm.
Ja, dat valt ook dan binnen de veilige norm.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ook als je 5 jaar bent en tussen de 15 en 20kg weegt?
Echt joh.. wat een simpele zielen daar bij de begeleiding.. daar breng je dan je kinderen heen..
(Begeleiding is dan zelf meestal ook maar 17 jaar, dus ja wat verwacht je dan.. )
Bekertje is 200ml--> 10 bekertjes: 2 liter water op korte tijd, dus niet verspreid door de hele dag.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, dat valt ook dan binnen de veilige norm.
Denk eerder dat er meer water gedronken is dan dat. Of het waren grote glazen ofzo.
Ik zeg toch ook niet: 'moet je doen!'.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Bekertje is 200ml--> 10 bekertjes: 2 liter water op korte tijd, dus niet verspreid door de hele dag.
Een kind van 15kg heeft ongeveer 1 liter bloed.
Zie je het probleem??
Flinke verdunning he?
Jawel. Vanaf een liter water binnen 30 minuten is voor een kind al gevaarlijk.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet: 'moet je doen!'.
Maar in principe is het normaliter niet direct reden tot paniek.
Joh.. een volwassene kan max 1 liter water per uur verwerken met zijn nieren, daarna kan je al electrolytenstoornissen krijgen. Een kind kan maar 250ml water per uur verwerken met de nieren.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook niet: 'moet je doen!'.
Maar in principe is het normaliter niet direct reden tot paniek.
Veel sneller dus al.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jawel. Vanaf een liter water binnen 30 minuten is voor een kind al gevaarlijk.
Klopt. Op Tiktok voorheen nog gevaarlijker. Kinderen moesten water atten tot ze flauwvielen...quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Veel sneller dus al.
En zij hebben er 1.5 tot 2 liter ingekapt
Na een avondje drank tik ik de volgende ochtend gerust anderhalve liter weg.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Joh.. een volwassene kan max 1 liter water per uur verwerken met zijn nieren, daarna kan je al electrolytenstoornissen krijgen. Een kind kan maar 250ml water per uur verwerken met de nieren.
Ja het is wel reden tot paniek...
Maar jij bent een volwassene en op dat moment ook gedehydrateerd.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Na een avondje drank tik ik de volgende ochtend gerust anderhalve liter weg.
Nou, dan lig je er ook al snel uit...quote:Doe dan gewoon zap de neger, dan hebben die kinderen nog wat te lachen
Er is in mijn dorp elke zomervakantie een 'vakantieweek' georganiseerd door vrijwilligers binnen een organisatie, volledig ingericht en begeleid door welwillende vrijwilligers.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:17 schreef William_Papadin het volgende:
Hebben we een achtergrondcheck op de organisatoren?
Ja, op een dag en jij weegt iets van een 80kg?quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:43 schreef -Sigaartje het volgende:
10 bekers water werk ik wel weg op een dag.
Die discussies of je bij iets als Kameroen - Nigeria de hele fles moest leegdrinken en of Michael Jackson nu wel of niet een neger isquote:Op woensdag 29 juli 2026 10:01 schreef Enchanter het volgende:
Doe dan gewoon zap de neger, dan hebben die kinderen nog wat te lachen
Je zou met al die imbeciele, (semi-)suïcidale challenges op 'social media' haast gaan denken dat er een groep achter zit die domme/naïeve mensen dood wil. Een soort "Trimming the herd" zeg maar.quote:Op woensdag 29 juli 2026 10:35 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. Op Tiktok voorheen nog gevaarlijker. Kinderen moesten water atten tot ze flauwvielen...
Ik mag toch hopen dat er een volwassen supervisor is vanuit de gemeente die zo'n team pubers aanstuurt, begeleidt en met hen een draaiboek doornemenquote:Op woensdag 29 juli 2026 10:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ook als je 5 jaar bent en tussen de 15 en 20kg weegt?
Echt joh.. wat een simpele zielen daar bij de begeleiding.. daar breng je dan je kinderen heen..
(Begeleiding is dan zelf meestal ook maar 17 jaar, dus ja wat verwacht je dan.. )
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |