quote:
Op vrijdag 31 juli 2026 18:54 schreef Qarrad het volgende:[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat er daar niet zoveel van zijn als je denkt. Je hoeft namelijk geen moeite te doen om je actief te verstoppen. In Duitsland zijn er 28.600 mensen die in beeld zijn voor een actieve rol in jihadistisch gedachtengoed waarvan 410 die worden gezien als een actieve bedreiging. In Nederland zijn er 500 van die laatste categorie geclassificeerd en daarnaast zijn er "enkele duizenden" die openlijk sympathie koesteren voor islamisme.
Het enige wat je dus moet doen is niet op die shortlist terechtkomen. Word je gepakt, dan voer je het toneelstukje op waarbij je zegt wat men wil horen en je meedoet aan een deradicaliseringstraject en voilà, je staat zo weer buiten. Rinse and repeat. Net zolang tot het je lukt om tot actie over te gaan en dan is er het bekende berichtje over bekend zijn bij de opsporingsdiensten, die gewoon niet de capaciteit hebben om iedereen afdoende te volgen of preventief op te pakken.
Dit is een soort gruwelijk spelletje whack-a-mole aan het worden met al die aanwas van een vijver vol kansloze gozertjes via TikTok. Voor een paar honderd plakken ze een Cobra op je voordeur, voor de belofte dat ze iets gaan voorstellen plus het Paradijs gaan ze nog verder.
Er zijn sowieso heel veel moslims die wellicht niet actief onderdeel willen zijn van zulke groeperingen maar het gedachtegoed (of delen daarvan) in meer of mindere mate steunen. Als je het af zou bakenen tot bijvoorbeeld een paar simpele standpunten:
•
Islam moet dominant zijn in de een samenleving•
Andere religies moeten ondergeschikt zijn aan de Islam•
Beledigingen over de profeet Mohammed dienen strafbaar te zijn•
Westerse cultuur is in veel opzichten moreel verwerpelijk•
Homoseksualiteit is een zonde en dient strafbaar te zijn•
Joden hebben te veel macht in de wereld•
Vrouwen dienen zich enigszins gedekt te kleden•
Ik voel meer binding met mijn herkomstland dan het land waarin ik woon•
Islam moet leidend zijn in het onderwijs•
Israël heeft geen bestaansrecht en dient met geweld vernietigd te wordenDan zit je bij de meeste van deze vragen al snel aan schrikbarende percentages die het hier stellig mee eens zullen zijn. Dat bleek ook al eens uit onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau WZB.
Toch blijven delen van de de samenleving, en dan met name aan de linkerkant van het politieke spectrum, moslims met hand en tand verdedigen, en de instroom van migranten uit Islamitische landen weigert men af te remmen.
De Islamitische gemeenschappen in het Westen zullen dan ook met rap tempo blijven doorgroeien. In Nederland is inmiddels al 15% bij de jongst gemeten groep, als je nog jonger zou gaan kijken is het wellicht al 20%.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio