abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221453610
https://nos.nl/artikel/26(...)en-jeugdwerkloosheid

Nieuwe Britse premier kijkt naar Nederland voor oplossingen jeugdwerkloosheid

De nieuwe premier van het Verenigd Koninkrijk Andy Burnham stelt een nieuw onderwijsbeleid voor om jeugdwerkloosheid tegen te gaan. Hij wil meer praktische scholing aanbieden - geïnspireerd op Nederlands model. De "bouwhelm is net zo waardevol als de academische pet", vindt Burnham.

Jeugdwerkloosheid in het Verenigd Koninkrijk is hoog in vergelijking tot Europese buurlanden. Meer dan een miljoen Britse jongeren van 16 tot 24 jaar werkt niet en volgt geen opleiding, dat is 15,1 procent. Ter vergelijking: in Nederland is dat nog geen 5 procent.

De hoge jeugdwerkloosheid is volgens een overheidsrapport deels te wijten aan een toename van onder meer psychische problemen, angst. Ook "het opgroeien in het sociale-media-tijdperk" speelt een rol.

Verder zou de financiële prikkel een probleem zijn onder Britse jongeren: uit cijfers blijkt dat tieners die een uitkering ontvangen wegens angstklachten, daarmee zo'n honderd pond per week meer binnenkrijgen dan leeftijdsgenoten die parttime werken voor het minimumloon.

Inspiratie opgedaan in Rotterdam
Vorige maand kwam de Britse minister van Werkgelegenheid en Pensioenen McFadden naar Rotterdam om te zien hoe Nederland werkloosheid onder jongeren aanpakt. Hij bezocht daar het Jongerenloket: een instantie die jongeren tot 27 jaar helpt bij het vinden van een passende opleiding of baan, en bij alles wat daarvoor nodig is. Zo kunnen trainingen en begeleiding worden georganiseerd.

McFadden sprak in Rotterdam ook met werkgevers en docenten over wat er allemaal gedaan wordt voor de jeugd. Volgens de minister is een uitkering in Nederland een laatste redmiddel, terwijl in het Verenigd Koninkrijk "jongeren te vaak ziek worden gemeld of worden afgeschreven, zonder hulp of ondersteuning".

Premier Burnham vindt dat vorige Britse regeringen zich te veel hebben gefocust op academische opleidingen en de praktische scholing te weinig hebben gewaardeerd. Dat heeft er volgens Burnham toe geleid dat jonge mensen het gevoel kregen buiten de boot te vallen, waardoor ze uiteindelijk niet meer werken en geen opleiding volgen.

Dat zo veel Britse jongeren niet werken of geen opleiding volgen, kost de schatkist naar schatting 125 miljard pond per jaar. Daarnaast is het aantal stageplekken voor jongeren in de afgelopen tien jaar met 40 procent afgenomen. Ook dat heeft effect op de instroom van jongeren naar een werkplek.

Nederland belangrijkste graadmeter
De Britse regering heeft ook gekeken naar andere voorbeeldlanden met een lage jeugdwerkloosheid, zoals Denemarken en Australië, maar Nederland is voor de Britten de belangrijkste graadmeter. Dat komt omdat er tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk veel economische en culturele overeenkomsten zijn.

Ook kampen de twee landen met vergelijkbare problemen op het gebied van geestelijke gezondheid. Van de Britten heeft 28 procent mentale problemen, blijkt uit cijfers van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, van de Nederlanders 27 procent. "Maar er is wel een groot verschil in het aantal Britse jongeren dat niet werkt en geen opleiding volgt", zegt McFadden over die cijfers.

Burnham wil nu met zijn nieuw aangekondigde plannen leerlingen beter op de arbeidsmarkt voorbereiden door ze vanaf hun veertiende toegang te geven tot technisch onderwijs, stages en contact met werkgevers, naast de gebruikelijke kernvakken zoals Engels en wiskunde. Ook heeft Burnham laten doorschemeren dat hij de eisen om bepaalde uitkeringen te claimen mogelijk wil aanscherpen.

Mooi dat wij een wereldmacht zo kunnen helpen _O_
Ik denk dat ze erg teleurgesteld zullen zijn met de uitkomsten, maar wel mooi dat ze zo'n hoge pet van ons hebben! _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221453707
Het moet wel erg slecht gesteld zijn met de cijfers daar.
-nee-
pi_221453758
Ik denk dat het ook helpt dat je vanaf jonge leeftijd wordt verwacht centen te verdienen. Dat krijg je met de paplepel mee. Daardoor is de gemiddelde leeftijd van werknemers in de supermarkt 13 jaar. In mening land is dat anders.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 21:52:54 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221453912
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:06 schreef Mikeytt het volgende:
Meer dan een miljoen Britse jongeren van 16 tot 24 jaar werkt niet en volgt geen opleiding
Dat vind ik wel schokkend.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 21:53:06 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221453915
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:28 schreef Jojoke het volgende:
Daardoor is de gemiddelde leeftijd van werknemers in de supermarkt 13 jaar.
Is eigenlijk gewoon kinderarbeid.
Grappig dat dat wel mag. Maar als een 16 jarige meid een 20 jarige jongen pijpt in de badkamer van een club dan is het hek van de dam.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 21:56:05 #6
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221453925
Hulp aan Nederland vragen hoe wij onze jongeren aan het werk houden?

Is dit een Speld artikel of zo TS :?

Schopje VER graag.
  Moderator dinsdag 28 juli 2026 @ 22:18:22 #7
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_221454062
Toch mooi hoe landen elkaar helpen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_221454147
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Grappig dat dat wel mag. Maar als een 16 jarige meid een 20 jarige jongen pijpt in de badkamer van een club dan is het hek van de dam.
Heel specifiek dit...
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 28 juli 2026 @ 22:48:19 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221454230
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 22:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heel specifiek dit...
Valt me gewoon op.
Werken is fantastich, seks is vreselijk en vies.

Bij mij was het omgedraaid vroeger. :')
pi_221454263
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
De hypocrisie is stuitend.
-nee-
pi_221454596
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 21:19 schreef Marsenal het volgende:
Het moet wel erg slecht gesteld zijn met de cijfers daar.
Ook Frankrijk kent een zeer hoge jeugdwerkloosheid van meer dan 20%. Het investeringsklimaat van Frankrijk is nogal problematisch en vermoedelijk ligt daar ook in de UK een probleem. Ook in Nederland staat het investeringsklimaat onder druk o.a. door stijgende belastingdruk, regelgeving, stikstofproblematiek, netcongestie en huisvestingskosten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221455186
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 00:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook Frankrijk kent een zeer hoge jeugdwerkloosheid van meer dan 20%. Het investeringsklimaat van Frankrijk is nogal problematisch en vermoedelijk ligt daar ook in de UK een probleem. Ook in Nederland staat het investeringsklimaat onder druk o.a. door stijgende belastingdruk, regelgeving, stikstofproblematiek, netcongestie en huisvestingskosten.
Behalve netcongestie zijn dat allemaal zelf (politiek) gecreëerde problemen.
Vakman pur sang
  woensdag 29 juli 2026 @ 07:19:25 #13
483584 incel
they/them
pi_221455200
Lol het Verenigd Koninkrijk :') Ga eerst maar het moslimprobleem en vrijheid van meningsuiting probleem oplossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')