abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221451138
"Een dread game is een strategie waarbij iemand bewust de angst creëert dat hij of zij vervangen kan worden. Het doel is niet om een partner gerust te stellen, maar juist om onzekerheid op te wekken zodat de ander harder gaat investeren in de relatie.

Typische elementen zijn:
Minder beschikbaar worden dan voorheen.
Trager reageren op berichten.
Flirten met anderen of de indruk wekken dat er veel opties zijn.
Zich aantrekkelijker maken en dat zichtbaar tonen op sociale media.
Geheimzinnig doen over waar je bent of met wie.
De partner laten merken dat weggaan een reële mogelijkheid is.
Niet direct bevestiging of affectie geven wanneer de ander daarom vraagt.

Binnen de redpillwereld wordt dit vaak onderverdeeld in passive dread en active dread. Passive dread houdt in dat iemand simpelweg een aantrekkelijk en onafhankelijk leven leidt, sport, een sociaal netwerk heeft en niet afhankelijk overkomt. Active dread gaat verder en omvat bewust gedrag dat jaloezie of onzekerheid moet oproepen, zoals suggestief doen over andere potentiële partners of opzettelijk emotionele afstand creëren.
Het achterliggende idee is gebaseerd op het concept van preselection en schaarste. De redpilltheorie stelt dat mensen meer waarde hechten aan iemand waarvan ze denken dat anderen die persoon ook willen en dat de kans bestaat hem of haar te verliezen.
Buiten de manosphere wordt dread game meestal gezien als een manipulatieve relatievorm. Relatiepsychologen wijzen erop dat het op korte termijn soms meer aandacht of investering kan uitlokken, maar op langere termijn vaak leidt tot wantrouwen, angst, conflicten en een afname van emotionele veiligheid."

Wie herkent dit uit eerdere relaties? Dread games kunnen overigens ook voorkomen bij vriendschappen of bij toxische werkplekken.
pi_221451162
Zodra ik redpill zie staan haak ik af :')
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_221451167
Dit is een serieus topic over emotionele manipulatie, over red pill baggeren kan je in klb.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 13:41:06 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221451186
Zou dit een narcistentrekje kunnen zijn? Ik vraag dit voor de pipo die me loopt dood te spammen met berichten over narcisten. Ik denk dat ik me erdoor aangesproken zou moeten voelen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221451202
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:41 schreef SebbeSwensje het volgende:
Zou dit een narcistentrekje kunnen zijn? Ik vraag dit voor de pipo die me loopt dood te spammen met berichten over narcisten. Ik denk dat ik me erdoor aangesproken zou moeten voelen.
Narcisten gebruiken alle vormen van manipulatie die hen uitkomen.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 14:05:13 #6
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221451298
Ja, herkenbaar. Paar keer meegemaakt. Koekje van eigen deeg geven. Is mannetje daarna boos? Dan kan het mannetje weg. Heb een hekel aan theater buiten het theater.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221451341
Coolguy wist hier wel raad mee.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  dinsdag 28 juli 2026 @ 14:18:55 #8
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221451384
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:37 schreef Lulu888 het volgende:
Dit is een serieus topic over emotionele manipulatie, over red pill baggeren kan je in klb.
Waar de fack heb jij geleerd wat dergelijke onzin allemaal betekent dan!? :')
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221451440
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:18 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Waar de fack heb jij geleerd wat dergelijke onzin allemaal betekent dan!? :')
Ik lees eens van die dingen met woorden er in, het heet boeken, wellicht herken je het.
pi_221451444
quote:
8s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:05 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ja, herkenbaar. Paar keer meegemaakt. Koekje van eigen deeg geven. Is mannetje daarna boos? Dan kan het mannetje weg. Heb een hekel aan theater buiten het theater.
Oh, kan je meer details geven? Ik ben benieuwd hoe je het aanpakte.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 14:36:52 #11
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221451468
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:45 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Narcisten gebruiken alle vormen van manipulatie die hen uitkomen.
Ik wil graag meer leren over narcisme, want dan leer ik wellicht ook wat meer over mezelf. Het zou ook een antisociale of een atypische persoonlijkheidsstoornis kunnen zijn, daar is de alwetende nog niet helemaal uit. Heeft het veel overlap met elkaar?
pi_221451486
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik wil graag meer leren over narcisme, want dan leer ik wellicht ook wat meer over mezelf. Het zou ook een antisociale of een atypische persoonlijkheidsstoornis kunnen zijn, daar is de alwetende nog niet helemaal uit. Heeft het veel overlap met elkaar?
Gewoon neurodivergent, heb je alles verklaarbaar.
pi_221451489
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:36 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik denk niet dat een narcist ooit zou toegeven dat hij narcistisch is. Maar maak er aub een topic over voor jezelf, want ik wil echt even op dit probleem focussen hier.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 15:16:52 #14
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221451661
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:30 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Oh, kan je meer details geven? Ik ben benieuwd hoe je het aanpakte.
Vaag blijven wanneer je komt, vaag blijven wanneer je gaat, alle vragen om complimentjes negeren, zeggen dat de tijd zonder hem geweldig was, dat je meer tijd nodig hebt voor jezelf, bij een zielige act niet troosten, bij boosheid uitlachen. Veel zaken omkeren uit je openingspost. Lees anders die taktieken en swap gender.

Globaal komt het neer op autonomie uitstralen in woord en gebaar. Niet nodig gevonden willen worden. Maar dit scenario is maar heel kort leuk. Als ie boos wordt snel wegwezen. Volwassen mensen doen dit niet. Die vertrouwen zichzelf en vertrouwen anderen. Het is niet om kunnen gaan met de eigen onzekerheid en dan maar wat neurotisch gaan klieren richting de ander.

[ Bericht 1% gewijzigd door Koekoekmakto op 28-07-2026 15:23:36 ]
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  dinsdag 28 juli 2026 @ 15:22:47 #15
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221451685
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 14:42 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat een narcist ooit zou toegeven dat hij narcistisch is. Maar maak er aub een topic over voor jezelf, want ik wil echt even op dit probleem focussen hier.
Dat doe ik met enige regelmaat, maar mijn manier van communiceren wordt als onwenselijk gezien. Ik zal jouw topic in elk geval niet verder vervuilen. Bedankt voor de toelichting en veel succes verder!
  dinsdag 28 juli 2026 @ 15:27:55 #16
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221451702
Herkenbaar dit. Triest, echt een spelletje.
Of expres dingen sturen die je eigenlijk niet leuk vindt om te porren.
Lachen joh.
pi_221451716
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:16 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Vaag blijven wanneer je komt, vaag blijven wanneer je gaat, alle vragen om complimentjes negeren, zeggen dat de tijd zonder hem geweldig was, dat je meer tijd nodig hebt voor jezelf, bij een zielige act niet troosten, bij boosheid uitlachen. Veel zaken omkeren uit je openingspost. Lees anders die taktieken en swap gender.

Globaal komt het neer autonomie uitstralen in woord en gebaar. Niet nodig gevonden willen worden. Maar dit scenario is maar heel kort leuk. Als ie boos wordt snel wegwezen. Volwassen mensen doen dit niet. Die vertrouwen zichzelf en vertrouwen anderen. Het niet om kunnen gaan met de eigen onzekerheid en dan maar wat neurotisch gaan klieren.

Mijn ervaring met deze mensen is dat het voornamelijk een soort afleidingsmanoeuvre lijkt te zijn. Het zijn mensen die eigenlijk helemaal niet zo succesvol zijn als het gaat om daten. Ze hebben niet heel veel ervaring, kunnen vaak geen langdurige, stabiele relatie volhouden en proberen jou daarom naar jezelf te laten kijken, in plaats van dat je naar hen kijkt en hen beoordeelt op hun relationele waarde.

Het is natuurlijk ook gewoon compleet onlogisch om wekenlang in iemand te investeren die je zogenaamd echt niet leuk genoeg vindt, als je ook nog al die andere opties hebt. Nogmaals, als jij vegetariër bent, heeft het geen nut om continu een steakhouse te bekritiseren vanwege het feit dat ze je geen vegetarische opties serveren, als jij ook gewoon naar een vegetarisch restaurant kunt gaan en daar kunt eten op de manier die jij het prettigst vindt.

In mijn ervaring zijn heel veel van deze mensen narcistisch of hebben zij in elk geval persoonlijkheidsproblematiek. Want het gaat vaak ook gepaard met een heel instabiel zelfbeeld en weinig zelfregulatie.

De persoon die ik ken en die dit vaak deed, had bovendien een leven dat behoorlijk ontregeld was, een carrière die in het slop zat en was daarnaast ook iemand die weinig relationele ervaring had gehad en door slechte zelfzorg er steeds minder goed uit begon te zien.

Deze persoon had dit soort dread games nodig om de aandacht van zichzelf af te leiden en de vrouw in kwestie aan zichzelf te laten twijfelen, zodat hij alsnog de bovenhand kon houden in de relatie zonder dat hij hoefde te leveren wat van een volwassen man verwacht werd.
pi_221451717
Maar je moet dus ook geen pleaser zijn. Het is een dunne lijn.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221451719
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:27 schreef Pajanus het volgende:
Herkenbaar dit. Triest, echt een spelletje.
Of expres dingen sturen die je eigenlijk niet leuk vindt om te porren.
Ja, foto's met exen enzo. Triest.
pi_221451724
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:29 schreef Discombobulate het volgende:
Maar je moet dus ook geen pleaser zijn. Het is een dunne lijn.
Je moet gewoon een normale wederkerige volwassene zijn. Zo dun is die lijn niet.
pi_221451734
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:31 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Je moet gewoon een normale wederkerige volwassene zijn. Zo dun is die lijn niet.
Waarom lukt het dan nooit bij sommigen?
pi_221451772
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom lukt het dan nooit bij sommigen?
Lukt wat nooit?
pi_221451779
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:40 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Lukt wat nooit?
Bijvoorbeeld in 'relaties', om 'te scoren'

Jezelf zijn --> geen succes
Dread game spelen --> wel succes

Ik heb niet over een langdurige duurzame relatie.
pi_221451790
1x overkomen, kwam ik erachter dat ik stamina moest stacken terwijl ik voor int en agility was gegaan.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 15:54:48 #25
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221451817
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:31 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
helaas is vrjiwel niemand normaal ...

iedereen heeft iets
Lachen joh.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 15:55:05 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221451819
Labiele mensen die dit soort trieste en kinderachtige spelletjes spelen kun je missen als builenpest.
pi_221451906
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:41 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld in 'relaties', om 'te scoren'

Jezelf zijn --> geen succes
Dread game spelen --> wel succes

Ik heb niet over een langdurige duurzame relatie.
Als ik uitleg waarom ik iemand naar links swipe, dan heeft dat eigenlijk heel weinig te maken met de vraag of ik iemand een goed of slecht persoon vind. Voor mij draait het vooral om compatibiliteit en symmetrie. Ik ben op zoek naar iemand met een vergelijkbare achtergrond, een vergelijkbare persoonlijkheid en een levensstijl die aansluit bij die van mij. Wanneer iemands leven fundamenteel anders is ingericht dan het mijne, weet ik vaak al dat we niet goed bij elkaar zullen passen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de gezinssamenstelling. Ik date geen mannen met kinderen. Niet omdat ik vind dat mannen met kinderen geen goede partners kunnen zijn, maar simpelweg omdat dat niet aansluit bij wat ik zelf zoek in een relatie.

Daarnaast speelt uiterlijke verzorging voor mij een belangrijke rol. Ik verwacht niet dat iemand perfect is, maar wel dat hij verzorgd voor de dag komt. Dat betekent voor mij een nette uitstraling, een goed verzorgde baard of een gladgeschoren gezicht, schone en verzorgde kleding en een prettige lichaamsverzorging. Wanneer iemand een sterke zweetlucht heeft, slecht voor zijn gebit zorgt of onhygiënische of onbeleefde gewoonten heeft, zoals voortdurend boeren of scheten laten, dan is dat voor mij een afknapper.

Minstens zo belangrijk is de manier waarop iemand communiceert. Ook daarin zoek ik wederkerigheid. Ik verwacht dat we allebei ongeveer evenveel investeren en dat de interesse van beide kanten komt. Daarom knap ik af op twee uitersten. Aan de ene kant vind ik het onaantrekkelijk wanneer iemand extreem afhankelijk of wanhopig is, mij voortdurend belt of appt, ook tijdens werktijd, en overstuur raakt als ik een keer een uur niet reageer. Aan de andere kant knap ik net zo goed af op iemand die bewust onzekerheid creëert door middel van dread games en mij voortdurend het gevoel geeft dat ik ieder moment ingeruild kan worden voor iemand anders.

Eigenlijk zoek ik in een relatie hetzelfde soort dynamiek dat ik ook in mijn vriendschappen heb. Mijn vriendinnen en ik behandelen elkaar met wederzijds respect. We investeren allebei in het contact. De ene keer betaal ik iets, de andere keer doet zij dat. De ene keer stel ik voor om iets te ondernemen, de andere keer komt het initiatief van haar. We luisteren naar elkaars verhalen en tonen oprechte interesse in elkaars leven. Wat we niet doen, is elkaar voortdurend onder druk zetten of het gevoel geven dat de vriendschap elk moment kan worden beëindigd als de ander niet precies doet wat wij willen. We gebruiken elkaars kwetsbaarheden niet als machtsmiddel en we creëren geen onzekerheid om meer controle over de ander te krijgen.

Voor mij zou een romantische relatie in de basis niet anders moeten zijn. Ik verwacht een volwassen, eerlijke en empathische partner die een eigen leven heeft, maar die de relatie niet gebruikt als machtsspel. Iemand die niet voortdurend dreigt de ander in te ruilen, maar die kiest voor wederkerigheid, stabiliteit en respect.
pi_221451907
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:55 schreef Hexagon het volgende:
Labiele mensen die dit soort trieste en kinderachtige spelletjes spelen kun je missen als builenpest.
Volledig eens.
pi_221451915
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 15:54 schreef Pajanus het volgende:

[..]
helaas is vrjiwel niemand normaal ...

iedereen heeft iets
Nee, niet iedereen manipuleert en kleineert.
pi_221451932
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 16:17 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Als ik uitleg waarom ik iemand naar links swipe, dan heeft dat eigenlijk heel weinig te maken met de vraag of ik iemand een goed of slecht persoon vind. Voor mij draait het vooral om compatibiliteit en symmetrie. Ik ben op zoek naar iemand met een vergelijkbare achtergrond, een vergelijkbare persoonlijkheid en een levensstijl die aansluit bij die van mij. Wanneer iemands leven fundamenteel anders is ingericht dan het mijne, weet ik vaak al dat we niet goed bij elkaar zullen passen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de gezinssamenstelling. Ik date geen mannen met kinderen. Niet omdat ik vind dat mannen met kinderen geen goede partners kunnen zijn, maar simpelweg omdat dat niet aansluit bij wat ik zelf zoek in een relatie.

Daarnaast speelt uiterlijke verzorging voor mij een belangrijke rol. Ik verwacht niet dat iemand perfect is, maar wel dat hij verzorgd voor de dag komt. Dat betekent voor mij een nette uitstraling, een goed verzorgde baard of een gladgeschoren gezicht, schone en verzorgde kleding en een prettige lichaamsverzorging. Wanneer iemand een sterke zweetlucht heeft, slecht voor zijn gebit zorgt of onhygiënische of onbeleefde gewoonten heeft, zoals voortdurend boeren of scheten laten, dan is dat voor mij een afknapper.

Minstens zo belangrijk is de manier waarop iemand communiceert. Ook daarin zoek ik wederkerigheid. Ik verwacht dat we allebei ongeveer evenveel investeren en dat de interesse van beide kanten komt. Daarom knap ik af op twee uitersten. Aan de ene kant vind ik het onaantrekkelijk wanneer iemand extreem afhankelijk of wanhopig is, mij voortdurend belt of appt, ook tijdens werktijd, en overstuur raakt als ik een keer een uur niet reageer. Aan de andere kant knap ik net zo goed af op iemand die bewust onzekerheid creëert door middel van dread games en mij voortdurend het gevoel geeft dat ik ieder moment ingeruild kan worden voor iemand anders.

Eigenlijk zoek ik in een relatie hetzelfde soort dynamiek dat ik ook in mijn vriendschappen heb. Mijn vriendinnen en ik behandelen elkaar met wederzijds respect. We investeren allebei in het contact. De ene keer betaal ik iets, de andere keer doet zij dat. De ene keer stel ik voor om iets te ondernemen, de andere keer komt het initiatief van haar. We luisteren naar elkaars verhalen en tonen oprechte interesse in elkaars leven. Wat we niet doen, is elkaar voortdurend onder druk zetten of het gevoel geven dat de vriendschap elk moment kan worden beëindigd als de ander niet precies doet wat wij willen. We gebruiken elkaars kwetsbaarheden niet als machtsmiddel en we creëren geen onzekerheid om meer controle over de ander te krijgen.

Voor mij zou een romantische relatie in de basis niet anders moeten zijn. Ik verwacht een volwassen, eerlijke en empathische partner die een eigen leven heeft, maar die de relatie niet gebruikt als machtsspel. Iemand die niet voortdurend dreigt de ander in te ruilen, maar die kiest voor wederkerigheid, stabiliteit en respect.
Dit gaat niet over mijn post.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')