https://nos.nl/artikel/26(...)n-berlijn-stilgelegdquote:NOS Nieuws•vandaag, 22:52
Auto rijdt in op menigte, Pride in Berlijn stilgelegd
In Berlijn is een auto ingereden op toeschouwers van de jaarlijkse Pride. Er is nog niet bekend of het om een ongeluk gaat of dat er opzet in het spel was. Volgens Bild zijn meerdere mensen gewond geraakt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.------------------------
NOS Update zondag 21:13:
Verdachte aanslag Pride Berlijn opgespoord en doodgeschoten
De Duitse politie heeft de vermoedelijke dader van de aanslag op de Pride in Berlijn opgespoord en doodgeschoten. Dat meldt de politie op X.
Rond 18.00 uur werd de 21-jarige Abdul B. aangetroffen in een volkstuin in Spandau (Berlijn). Volgens de politie is hij met een steekwapen op agenten afgerend, waarop de Berlijnse politie vuurwapens inzette. Ondanks reanimatiepogingen van de brandweer is de verdachte ter plekke overleden.
B. was sinds gisteren voortvluchtig. Vanochtend verspreidde de politie een opsporingsbericht met een foto van hem.
Rond 22.00 uur gisteravond reed een witte bestelbus in op deelnemers van de Pride vlak bij de Potsdamer Platz, in de wijk Tiergarten in Berlijn. Volgens ooggetuigen gebeurde dat "met hoge snelheid". Het voertuig kwam tegen een boom tot stilstand. Daarna zou B. met een machete omstanders hebben aangevallen.
Bij de aanslag kwam een vrouw om het leven en raakten 29 mensen gewond. Volgens de politie is inmiddels niemand meer in levensgevaar.
Deradicaliseringstraject
B. is een bekende van de politie: hij kreeg in mei een voorwaardelijke gevangenisstraf van één jaar en tien maanden voor onder meer het voorbereiden van een ernstig geweldsdelict. Een van de voorwaarden was dat hij een deradicaliseringstraject zou gaan volgen. Het Duitse OM is in beroep gegaan tegen de uitspraak.
Ook zou B. hebben geprobeerd naar Syrië te reizen om zich aan te sluiten bij terreurbeweging Islamitische Staat.
Sinds zijn 16e zou B. bekend zijn bij de veiligheidsdiensten, schrijven diverse Duitse media. Onder meer vanwege ernstige criminele activiteiten, radicalisering en banden met "islamistische kringen". De man is van Libanese komaf en in 2005 geboren in Berlijn. Zijn moeder kreeg in 2002 de Duitse nationaliteit.
Meerdere verdachten
Vooralsnog gaat de politie ervan uit dat er mogelijk meer verdachten zijn. Volgens de Berlijnse politiewoordvoerder zijn er meerdere personen aangehouden en ondervraagd, "van wie sommigen in hechtenis zijn genomen".
https://nos.nl/l/2624539
--------------------
De toedracht wordt nog onderzocht. Dat moge duidelijk zijn.
[ Bericht 15% gewijzigd door Jippie op 26-07-2026 22:46:32 ]
Heb je de foto van de dader überhaupt wel gezien? Deze is eerder blank dan van kleur.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:01 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Welke?
[..]
Zo ken ik ook een leuke.
Iemand met een tintje pleegt een misdaad en vervolgens gaat het over alle moslims, de islam, asielzoekers en re-emigratie. Terwijl niemand behalve de dader weet waarom deze het deed.
Ik wil nog een reactie van Ambtenaar.quote:Op zondag 26 juli 2026 20:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Blablabla, genoeg te vinden over homohaat in verschillende religies, je kunt toch echt niet ontkennen dat er een groepje radicale 'religieuze' moslims er op uit zijn om de westerse samenleving even te verlossen van hun ongelovige ranzigheden?
Het lijkt me duidelijk dat alles erop wijst, aangezien deze persoon geradicaliseerd was en de Duitse politie snel sprak over een verdenking van terrorisme.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar heeft het nou iets met Islam te maken, of had ie gewoon een lage bloeddruk of zo?
Misschien kan @Ambtenaar030 de OP updaten ? Dat de diensten ervan uitgaan dat het met de Islam te maken heeft of zo.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat alles erop wijst, aangezien deze persoon geradicaliseerd was en de Duitse politie snel sprak over een verdenking van terrorisme.
Als je een bron hebt wil ik deze OP best updatenquote:Op zondag 26 juli 2026 21:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Misschien kan @:Ambtenaar030 de OP updaten ? Dat de diensten ervan uitgaan dat het met de Islam te maken heeft of zo.
Of misschien wil ie dat liever niet?
Het zijn toch de fanatieke geloofsbroeders die hun geloof verspreiden? Dan moeten ze toch bekend zijn bij zowel hoogopgeleide moslims als laagopgeleide moslims?quote:Op zondag 26 juli 2026 20:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op?![]()
Het lijkt mij niet echt logisch dat hoogopgeleide moslim van Iraanse afkomst in een rijke buurt per definitie niet/laagopgeleide Syrische moslim uit achterbuurt x kent (en dit is een voorbeeld om te illustreren dat moslims een nogal brede groep zijn van verschillende afkomsten en in verschillende "klassen".
Verdachte aanslag Pride Berlijn opgespoord en doodgeschoten - https://nos.nl/l/2624539quote:Op zondag 26 juli 2026 21:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Als je een bron hebt wil ik deze OP best updaten
Gelukkig heeft de NOS ook bij dit bericht weer een disclaimer geplaatst.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Verdachte aanslag Pride Berlijn opgespoord en doodgeschoten - https://nos.nl/l/2624539
Een islamitische Islamist.
En ineens 4 delen. Het is hard gegaan nadat er info over de dader bekend werd gemaakt.quote:
Nou, zeg dat, een religie-oorlog in het seculiere westen zitten we echt op te wachten..quote:Op zondag 26 juli 2026 21:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En ineens 4 delen. Het is hard gegaan nadat er info over de dader bekend werd gemaakt.
Zie hier waarom ‘t beter zou zijn geweest als hij ondervraagd kon worden:quote:Op zondag 26 juli 2026 21:13 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de NOS ook bij dit bericht weer een disclaimer geplaatst.
Die disclaimer is toch niets mis mee om ‘t verschil uit te leggen?quote:Vooralsnog gaat de politie ervan uit dat er mogelijk meer verdachten zijn. Volgens de Berlijnse politiewoordvoerder zijn er meerdere personen aangehouden en ondervraagd, "van wie sommigen in hechtenis zijn genomen".
In dit geval sowieso al, denk niet dat ze dat in een casus als voorbeeld stellen.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:15 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De inmiddels gedode man zat in een deradicaliseringstraject van de overheid.
Dit lijkt me wel ook echt een grote faal van zo'n project en van de overheid.
Denk je dat zo'n traject überhaupt zin heeft? Moeten we daar meer op inzetten, of is het verloren moeite?
Zou er wel mee door gaan, alleen deze zaak laat wel weer zien dat het deradicaliseringstraject in vrijheid doorbrengen niet zo heel handig is. Misschien is detentie gedurende het traject verstandigerquote:Op zondag 26 juli 2026 21:15 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De inmiddels gedode man zat in een deradicaliseringstraject van de overheid.
Dit lijkt me wel ook echt een grote faal van zo'n project en van de overheid.
Denk je dat zo'n traject überhaupt zin heeft? Moeten we daar meer op inzetten, of is het verloren moeite?
Hierom: 'Ook zou B. hebben geprobeerd naar Syrië te reizen om zich aan te sluiten bij terreurbeweging Islamitische Staat.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Waarom wordt de islam erbij gehaald?
[ afbeelding ]
Net zoals bij TBS. Er is altijd wel eentje die ontsnapt. Maar het meeste gaat gewoon goed.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:18 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Zou er wel mee door gaan, alleen deze zaak laat wel weer zien dat het deradicaliseringstraject in vrijheid doorbrengen niet zo heel handig is. Misschien is detentie gedurende het traject verstandiger
Deze was niet ontsnapt maar liep gewoon vrij rond. Klein verschilletjequote:Op zondag 26 juli 2026 21:21 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Net zoals bij TBS. Er is altijd wel eentje die ontsnapt. Maar het meeste gaat gewoon goed.
Ik vind dat te makkelijk.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:20 schreef Swango het volgende:
[..]
Hierom: 'Ook zou B. hebben geprobeerd naar Syrië te reizen om zich aan te sluiten bij terreurbeweging Islamitische Staat.
Het staat notabene in je eigen OP
Hmmmquote:Op zondag 26 juli 2026 21:22 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat het beter is dat dit soort figuren meteen geëxecuteerd worden.
Scheelt de samenleving een hoop tijd en kosten.
Ok, weltrusten dan maar.quote:Op zondag 26 juli 2026 21:22 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ik vind dat te makkelijk.
Breivik was een christen. Hegseth van het Amerikaanse ministerie van oorlog een evangelist, beetje te makkelijk om beide doelgroepen over een kam te scheren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |