NIJMEGEN - Op sociale media gaan berichten rond over geplande vechtpartijen in Nijmegen vanavond. Het zou gaan om jongeren uit de Randstad. De politie zegt op de hoogte te zijn van de berichten, maar wil niet zeggen of er extra veiligheidsmaatregelen worden genomen.
Een TikTok-gebruiker met gebruikersnaam @Cenkieee plaatste een post over 'Fight Night' bij de Vierdaagsefeesten in Nijmegen. Hij zegt een berichtje ontvangen te hebben over geplande gewelddadige confrontaties tussen jongeren uit de Randstad.
"Ik heb nu een bericht gekregen, daar gaat echt je bek van open vallen", vertelt @Cenkieee in een video. Hij zegt de volgende tekst te hebben ontvangen: 'Heyyy misschien dat je dit wilt delen met jouw bereik, dit is een bericht dat meer online moet zijn. Ik hoor net dat het morgen "fight night" is. Schijnen er veel jongeren uit de Randstad te komen om te knokken. Dat is online al afgesproken'. De post van @Cenkieee is inmiddels meer dan 30.000 keer geliket en meer dan 480.000 keer bekeken.
Bij de Vierdaagsefeesten hebben dit jaar al meerdere geweldsincidenten plaatsgevonden. Tijdens de feesten was er onder meer een steekpartij en werden meerdere mensen mishandeld.
Politie op de hoogte
De politie zegt op de hoogte te zijn van het gerucht over een 'Fight Night' tijdens de Vierdaagsefeesten. "Wat mensen op sociale media lezen, zien wij natuurlijk ook', reageert een woordvoerder van de Politie Oost-Nederland.
Of er nu extra maatregelen, zoals wegafzettingen en controles komen, wil de politie niet zeggen. "Wat we er mee doen, laten we in het midden. Wat ik wel kan zeggen is dat we alert en scherp zijn", zegt de woordvoerder. "Ook roepen we mensen op dit soort dingen niet te delen op social media."
Project X Arnhem
In het verleden nam de politie in Gelderland wel eens forse maatregelen bij dergelijke geruchten online. In 2012 werd er door de burgemeester van Arnhem een noodbevel afgegeven na een oproep tot een Project X (een groot, ongecontroleerd feest) in de wijk Klarendal. De politie controleerde toen scherp bij wegafzettingen bij de toegangswegen van de Gelderse hoofdstad.
Het blijft onduidelijk hoe serieus het gerucht over de 'Fight Night' bij de Vierdaagsefeesten is. "We zien wel vaker dit soort oproepen en daar wordt lang niet altijd opvolging aan gegeven", aldus de woordvoerder van de politie.
'Houd je knokkels thuis'
Overigens is TikTokker @Cenkieee duidelijk over wat hij zelf vindt van de 'Fight Night' bij de Vierdaagsefeesten, of zoals hij zelf zegt: de Zomerfeesten. "Het is een feest in de zomer. Het is niet Zomervechten! Houd je fucking knokkels thuis. Lekker dansen!", roept hij in de camera. "Ik hoop dat de politie meekijkt."
Angst in de reacties
Intussen draagt het gerucht niet bij aan de feeststemming in Nijmegen. Op de post op TikTok wordt volop gereageerd. "Ik ga vandaag dus voor het eerst naar zomerfeesten maar ik weet oprecht niet of ik nog durf zo…", regeert iemand.
"Ik vind het door dit soort dingen helemaal niet meer leuk om naar zomerfeesten te gaan" en "Door zulke gasten hebben we volgend jaar geen zomerfeesten meer" zijn enkele van de andere reacties.
https://www.gld.nl/nieuws(...)ten-over-fight-night
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.