Ik snap hem ook niet, doe even een nieuwe poging.quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:12 schreef Masberum het volgende:
[..]
Niet flauw gaan doen alsjeblieft om het te derailen, vanaf nu negeer ik je
Ik denk ook dat dit het antinatalistisch argument is.quote:Op woensdag 22 juli 2026 00:52 schreef marc0871 het volgende:
Iets van dat papa en mama er niet over nagedacht hebben dat als ze een kind op de wereld zetten, dat weleens bang zou kunnen gaan worden voor de dood, of zo?
En bedankt maar weer. Ik zocht dit topic maar kon het niet terugvonden omdat mijn reacties verwijderd zijn.quote:
Met die reeks antwoorden kon er niets meer van dit topic gemaakt wordenquote:Op woensdag 22 juli 2026 14:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En bedankt maar weer. Ik zocht dit topic maar kon het niet terugvonden omdat mijn reacties verwijderd zijn.
Al goed meid.quote:Op woensdag 22 juli 2026 15:42 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Met die reeks antwoorden kon er niets meer van dit topic gemaakt worden
Nou ja de bedoeling was denk ik wel duidelijk. De meeste mensen willen niet dood gaan. Maar toch hebben we de drang om iemand voort te brengen die dood gaat hoe dan ook. Is dat dan niet de schuld van de ouders dat ze sex willen hebben, gewoon een natuurlijke drift, en daarmee iets ter leven wekken wat daarna de rest van zijn leven angst kan hebben voor de dood. Terwijl als ze geen kind gemaakt zouden hebben hebben er geen enkele stress isquote:Op woensdag 22 juli 2026 17:06 schreef Hiddendoe het volgende:
@:Masberum
Komt er nog uitleg over de bedoeling van dit topic?
Nee, dat is niet de schuld van de ouders. En een normaal mens is niet elke dag bezig met zijn eigen sterfelijkheid.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:13 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nou ja de bedoeling was denk ik wel duidelijk. De meeste mensen willen niet dood gaan. Maar toch hebben we de drang om iemand voort te brengen die dood gaat hoe dan ook. Is dat dan niet de schuld van de ouders dat ze sex willen hebben, gewoon een natuurlijke drift, en daarmee iets ter leven wekken wat daarna de rest van zijn leven angst kan hebben voor de dood. Terwijl als ze geen kind gemaakt zouden hebben hebben er geen enkele stress is
Het is niet de schuld van de ouders dat ze een leven maken wat geen keuze had behalve te leven? Het heet een condoomquote:Op woensdag 22 juli 2026 22:19 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de schuld van de ouders. En een normaal mens is niet elke dag bezig met zijn eigen sterfelijkheid.
Voor hetzelfde geld zou je dan kunnen beweren dat eten en drinken ook nutteloze bezigheden zijn.
Man, waar heb je het over? Vroeger was er geen anticonceptie en was men nog veel angstiger om dood te gaan.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:24 schreef Masberum het volgende:
[..]
Het is niet de schuld van de ouders dat ze een leven maken wat geen keuze had behalve te leven? Het heet een condoom
Ja daarvoor is het wat te laat. En ik snap jouw reactie niet.. misschien ben ik te dom..quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:30 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Man, waar heb je het over? Vroeger was er geen anticonceptie en was men nog veel angstiger om dood te gaan.
Ik snap nog steeds niet goed wat je nu eigenlijk met dit topic wilt bespreken.
Als jij zo bank bent voor de dood, dan plant je je toch niet voort?
Doe mij het relativeren van Midas maar.quote:Arthur Schopenhauer (1788–1860)
Duitse filosoof, bekend als één van de grootste pessimisten uit de geschiedenis.
Zijn kernidee: het leven is grotendeels lijden.
Wij mensen worden gedreven door een blinde wil (de levensdrang).
Die wil zorgt ervoor dat we altijd meer willen, nooit tevreden zijn.
Seks en voortplanting zijn volgens hem de ultieme truc van de natuur om het lijden door te geven aan de volgende generatie.
Hij zag het krijgen van kinderen dus als iets dat het lijden in stand houdt. Beter zou zijn om de wil te ontkennen (via ascetisme, kunst, compassie).
Schopenhauer is de "grootvader" van het moderne pessimisme en heeft veel invloed gehad op latere denkers.
Dat zijn jouw woorden. Angst voor de dood vind jij blijkbaar een reden om geen kinderen te verwekken.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:32 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja daarvoor is het wat te laat. En ik snap jouw reactie niet.. misschien ben ik te dom..
Ook al slaat alles wat hij zegt nergens opquote:Op woensdag 22 juli 2026 22:36 schreef Droopie het volgende:
Seks en voortplanting zijn volgens hem de ultieme truc van de natuur om het lijden door te geven aan de volgende generatie.
Hé? Ik heb 2 kinderen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden. Angst voor de dood vind jij blijkbaar een reden om geen kinderen te verwekken.
Prima. Ik heb zelf geen kinderen, wilde ze niet.
Maar heel veel vrouwen willen dat wel. Schijnt een vrouwendingetje te zijn. Mannen hebben dat wat minder, die willen hem er gewoon even 'inhangen' meer niet.
Om het maar even heel plat te zeggen dus.
Blijkbaar is de gedachte om dood te gaan voor jou heel angstaanjagend. Zo zeer zelfs dat het jou beter lijkt om geen kinderen te verwekken. Andere mensen zijn daar dus niet zo mee bezig.
Hier ook. Midas weet het tenminste nog leuk te brengen ipv dat Duitse chagrijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:36 schreef Droopie het volgende:
Dit topic heeft een uitleg nodig van Midas Dekker..
Bekijk deze YouTube-video
TL:DR
Sinds wij de natuur niet meer in kunnen, is het allemaal kut geworden.
Heb je reactie even door AI gehaald, er zijn 2 filosofen die het met je eens zijn.
[..]
Doe mij het relativeren van Midas maar.
Nee maar je nam toch onterecht aan dat ik die niet had.. Is toch een beetje valsquote:Op woensdag 22 juli 2026 22:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Kom je nu mee. Dat wist ik toch niet.
Onterecht? Na je OP? Neuh, vind ik niet. Jij bent een beetje vals dat je eerst kindjes gaat maken en dan met dit soort vragen komt.quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:50 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nee maar je nam toch onterecht aan dat ik die niet had.. Is toch een beetje vals
Is nu je punt dat je vind dat je ouders je niet hadden moeten maken ?quote:Op woensdag 22 juli 2026 22:50 schreef Masberum het volgende:
[..]
Nee maar je nam toch onterecht aan dat ik die niet had.. Is toch een beetje vals
Nou ja eigenlijk wel dat ze me niet hadden moeten maken. Als je niet bestaat heb je geen angst. Als je geboren wordt (waar je geen controle over hebt) kan je de angst hebben om dood te gaan. Waarom die kans nemen? Het is ook puur gedreven vanuit de drang van voortplanting. Daarom zijn mannen in het algemeen ook geiler dan vrouwenquote:Op donderdag 23 juli 2026 07:06 schreef greysbones het volgende:
[..]
Is nu je punt dat je vind dat je ouders je niet hadden moeten maken ?
Of dat iedereen behalve jij ( in jouw hoofd ) bang is om dood te gaan ?
Mensen in het algemeen zijn toch bang voor de dood?quote:Op donderdag 23 juli 2026 23:56 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom zou je bang zijn om dood te gaan? Ik bedoel je merkt dan toch niks meer dus lekker belangrijk.
En wat als je ouders en jijzelf niet bang zijn voor de dood?
Vals is als je een kind het recht op een leven ontzegd omdat JIJ bang bent voor de dood.quote:
Ik niet. Waar moet je bang voor zijn? Dat je er niet meer bent merk je toch niks van. En ja doodgaan is vast heel kut, je kan alleen maar hopen dat dat proces snel gaat als het zover is. Maar dat weet je toch niet dus waarom bang zijn?quote:Op vrijdag 24 juli 2026 00:16 schreef Masberum het volgende:
[..]
Mensen in het algemeen zijn toch bang voor de dood?
dat is een beste aannamequote:Op vrijdag 24 juli 2026 00:16 schreef Masberum het volgende:
[..]
Mensen in het algemeen zijn toch bang voor de dood?
Denk dat in eerste instantie bijna iedereen bang is voor de dood, tot je erover gaat praten.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:05 schreef greysbones het volgende:
[..]
dat is een beste aannamen
is per persoon verschillend
Blijft dezelfde aannamequote:Op vrijdag 24 juli 2026 11:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Denk dat in eerste instantie bijna iedereen bang is voor de dood, tot je erover gaat praten.
Mijn vader bv was bang dat ik en zijn kleindochter "alleen" zou achterblijven met veel verdriet.
Maar wat is het alternatief, dat je je eigen (klein)kind weg moet brengen.
En wat als je verplicht 100 jaar (of nog ouder) zou moeten worden, daar zou ik pas bang van worden.
Denk als je erover nadenkt het voor veel mensen geruststellend is dat er ooit een einde aan komt.
Oke.. maar als je erover nadenkt slaat het dan wel ergens op of? Je vat namelijk wel goed samen hoe ik erover denk. Voor zover ik kan inzien ben je de enige die begrijpt wat ik stelde, terwijl ik volgens mij geen Chinees praattequote:Op zaterdag 25 juli 2026 21:26 schreef Pixelman het volgende:
Als ik het goed begrijp vind je dat het moreel twijfelachtig is om kinderen te krijgen omdat het leven altijd een vorm van lijden of angst met zich meebrengt. Je vindt het dubbel dat ouders bang zijn voor de dood terwijl ze hun kind wel met diezelfde angst hebben opgezadeld.
Vreemde opvatting, heb ik nog nooit eerder gehoord.
Je spiegelt jouw levensbeeld op iedereenquote:Op maandag 27 juli 2026 23:28 schreef Masberum het volgende:
[..]
Oke.. maar als je erover nadenkt slaat het dan wel ergens op of? Je vat namelijk wel goed samen hoe ik erover denk
Wat? Ik stel een vraagquote:Op maandag 27 juli 2026 23:29 schreef greysbones het volgende:
[..]
Je spiegelt jouw levensbeeld op iedereen
De enige zekerheid die we hebben als we geboren worden, is dat we dood gaan. Wanneer dat is, weten we niet. Het gaat dus om accepteren van dat feit. Je ouders de schuld geven dat je leeft, heeft geen zin.quote:Op maandag 27 juli 2026 23:28 schreef Masberum het volgende:
[..]
Oke.. maar als je erover nadenkt slaat het dan wel ergens op of? Je vat namelijk wel goed samen hoe ik erover denk. Voor zover ik kan inzien ben je de enige die begrijpt wat ik stelde, terwijl ik volgens mij geen Chinees praatte
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |