abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221391491
quote:
Ook België is ontevreden over fregattenbouw door scheepsbouwer Damen
Onze economieredactie | 20 juli 2026

De Belgische minister van Defensie Theo Francken gaat op zoek naar andere leveranciers voor fregatten dan de Nederlandse scheepsbouwer Damen. Bij Damen zijn twee fregatten besteld, maar volgens Francken vallen de kosten hoger uit en loopt de planning uit.

De fregatten dreigen twee keer zo duur te worden als voorzien en lopen jaren vertraging op. Het eerste schip zou op zijn vroegst in 2033 worden geleverd. Volgens Francken is het wapentuig te groot voor de omvang van het fregat.

Francken zei tegen Belgische media dat hij maandag andere leveranciers gaat benaderen. Het gaat om bedrijven uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië en Turkije. Francken loofde de Turkse defensie-industrie. In oktober verwacht hij een knoop door te hakken over met welk land hij in zee gaat.

"Als het kan, gaan we verder met de Nederlanders", meent de minister. Maar als dat tegen de huidige voorwaarden is, is dat volgens Francken een groot probleem.

De Belgische regering heeft besloten twee nieuwe fregatten en zes nieuwe mijnenjagers aan te schaffen voor het Belgisch-Nederlandse marinepartnerschap. Het gaat hierbij om ASW-fregatten (Anti-submarine warfare).

Duitsland trok opdracht van 18 miljard euro in

Eerder liet Duitsland weten een opdracht in te trekken bij de Nederlandse scheepsbouwer. Daardoor loopt Damen 18 miljard euro mis. Het ging om de bouw van zes fregatten. De Duitse regering vond het te lang duren en klaagde over de oplopende kosten. Damen wil alsnog een deel van het geld vanwege de gemaakte kosten.

Het ministerie van Defensie reageert later vandaag op vragen van NU.nl over de ontwikkelingen bij Damen. Het bedrijf speelt een belangrijke rol bij de vervanging van de Nederlandse vloot.
https://www.nu.nl/economi(...)epsbouwer-damen.html

oef. na duitsland ziet nu ook belgië ervan af.

volgens mij een half jaar of zo geleden had ik een topic over reactorbouw in europa.

een favoriet voorbeeldland van mij, zuid-korea en dan met name via staatsenergiebedrijf KEPCO, hanteert bij kerncentrales de APR-1400-reactor als vaste blauwdruk. ze bouwen reactoren niet als losse projecten, maar als een opeenvolgende reeks. bouwteams schuiven na oplevering direct door naar de volgende identieke centrale.

de barakah-kerncentrale in de VAE werd door zuid-korea binnen budget en op tijd gebouwd, uniek in de nucleaire wereld.

wat wil ik hier eigenlijk mee zeggen? reactor-projecten in europa werken simpelweg niet omdat we het wiel telkens opnieuw moeten uitvinden. zie de EPR-reactoren in frankrijk en finland voor ongelooflijk vernederende voorbeelden. miljardenoverschrijdingen en meer dan tien jaar vertraging. omdat elk land specifieke aanpassingen in het ontwerp wilde en andere veiligheidseisen had, waardoor er telkens een uniek prototype ontstond.

dit europese prinsesjesgedrag, waarbij elk land per se unieke specificaties wil, zorgt ervoor dat europese bedrijven geen schaalvoordeel noch expertise zullen opbouwen. want onderdelen worden niet in grote aantallen gekocht, en elke reactor, of in dit geval schip, is een prototype. de expertise die bij project A wordt opgedaan, is bij project B met andere systemen direct weer waardeloos.

dit is een groot probleem op zowel nationaal niveau (zie de woningbouw in dit land) als op europees niveau: het gebrek aan standaardisatie. we blijven kleine dingen bouwen voor kleine economieën in een versnipperde regio, op maatwerk. dat is totaal niet vol te houden en is ook niet te exporteren.

nucleaire reactoren en schepen e.d. moeten zich niet aanpassen aan ons, wij moeten ons aanpassen aan het ontwerp.

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 20-07-2026 12:37:30 ]
pi_221391646
quote:
De Duitse regering vond het te lang duren en klaagde over de oplopende kosten. Damen wil alsnog een deel van het geld vanwege de gemaakte kosten.
Maar ze waren met het daadwerkelijke bouwen al begonnen dan? Wordt het dan niet een nog langer en duurder proces door een andere bouwer te gaan zoeken en weer vanaf 0 te beginnen.

Verder vind ik dit allemaal tekenend voor de huidige botsingen tussen theorie en werkelijkheid, iets wat we ook zien bij de energietransitie bijvoorbeeld.. In het geval van defensie kun je wel roepen dat "we" moeten opschalen, onafhankelijk moeten zijn van anderen, zo snel mogelijk, enz, maar als belangrijke spelers niet voldoende kunnen/willen/mogen (?) opschalen om aan de vraag te voldoen zul je daar eerst iets mee moeten.
pi_221391690
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 13:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Maar ze waren met het daadwerkelijke bouwen al begonnen dan? Wordt het dan niet een nog langer en duurder proces door een andere bouwer te gaan zoeken en weer vanaf 0 te beginnen.

Verder vind ik dit allemaal tekenend voor de huidige botsingen tussen theorie en werkelijkheid, iets wat we ook zien bij de energietransitie bijvoorbeeld.. In het geval van defensie kun je wel roepen dat "we" moeten opschalen, onafhankelijk moeten zijn van anderen, zo snel mogelijk, enz, maar als belangrijke spelers niet voldoende kunnen/willen/mogen (?) opschalen om aan de vraag te voldoen zul je daar eerst iets mee moeten.
Nee natuurlijk niet, maar je kunt je voorstellen dat bij dergelijke orders vele miljoenen aan vooronderzoek/tekentafel plaats zal vinden. Verder is het al jaren een enorme teringzooi bij dat bedrijf. Onbegrijpelijk dat ze überhaupt dergelijke orders krijgen, ook van De Nederlandse overheid.

quote:
Corruptie en witwassen: Het Openbaar Ministerie vervolgt Damen Shipyards en de top van het bedrijf (waaronder oprichter Kommer Damen) voor mogelijke omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen rondom de verkoop van schepen in het buitenland.

Sanctiewet: Daarnaast verdenkt justitie het bedrijf ervan onderdelen te hebben geleverd aan Rusland, waarmee de Russische sanctiewet zou zijn overtreden.

Damen ligt in de clinch met de Roemeense staat over de scheepswerf in Mangalia. De Roemeense overheid beschuldigt Damen ervan de werf failliet te hebben laten gaan via onwettige praktijken, wat leidde tot massaal baanverlies en een juridisch conflict.

quote:
Scheepsbouwer Damen krijgt 270 miljoen staatssteun om uit de problemen te blijven
_O-
blablablabla
  maandag 20 juli 2026 @ 13:17:19 #4
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221391704
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 13:14 schreef Elan het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet, maar je kunt je voorstellen dat bij dergelijke orders vele miljoenen aan vooronderzoek/tekentafel plaats zal vinden. Verder is het al jaren een enorme teringzooi bij dat bedrijf. Onbegrijpelijk dat ze überhaupt dergelijke orders krijgen, ook van De Nederlandse overheid.
[..]
[..]
_O-
Tsjah bij zulke bedrijven die het van grote orders moeten hebben is corruptie eerder regel dan uitzondering. Niet geheel verwonderlijk dus. Daar wist onze wijlen prins Bernhard wel raad mee.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  maandag 20 juli 2026 @ 14:20:21 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221392022
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:31 schreef gwn_een_user het volgende:
dit is een groot probleem op zowel nationaal niveau (zie de woningbouw in dit land) als op europees niveau: het gebrek aan standaardisatie. we blijven kleine dingen bouwen voor kleine economieën in een versnipperde regio, op maatwerk. dat is totaal niet vol te houden en is ook niet te exporteren.
Hear hear. Ik zie het gebrek aan standaardisatie als een van de grootste onkostenposten. Iedereen probeert hun eigen product en de daarbij behorende patenten te verdedigen maar moet tegelijkertijd ook concurrerend zijn. Dan krijg je een net niet product.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 13:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Verder vind ik dit allemaal tekenend voor de huidige botsingen tussen theorie en werkelijkheid, iets wat we ook zien bij de energietransitie bijvoorbeeld..
Een perfect voorbeeld waar zoveel kosten bespaard kunnen worden door een goede standaardisatie. Hier dacht ik begin jaren '90 al over na hoe je zoiets vorm zou moeten geven omdat toen allang bekend was dat er een grote opwaardering van het elektriciteitsnet aanstaande was.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221392034
Bedrijfje heeft zijn beste tijd wel gehad met dat beroerde toekomstperspectief
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 14:24:29 #7
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221392036
quote:

[..]
[..]
[..]
_O-
je verwacht het niet.
- vmi voor intimi -
pi_221392047
quote:
14s.gif Op maandag 20 juli 2026 14:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Hear hear. Ik zie het gebrek aan standaardisatie als een van de grootste onkostenposten. Iedereen probeert hun eigen product en de daarbij behorende patenten te verdedigen maar moet tegelijkertijd ook concurrerend zijn. Dan krijg je een net niet product.
[..]
Een perfect voorbeeld waar zoveel kosten bespaard kunnen worden door een goede standaardisatie. Hier dacht ik begin jaren '90 al over na hoe je zoiets vorm zou moeten geven omdat toen allang bekend was dat er een grote opwaardering van het elektriciteitsnet aanstaande was.
'Zorgen voor Morgen' (TM)
pi_221392660
Men heeft geen visie, TS. Europa is vlees noch vis. Men wil Amerikaantje spelen op het wereldtoneel zonder Amerikaan te willen zijn. Geen risico nemen, lange vakanties.

Maar om mee te kunnen doen, hoef je helemaal niet te federaliseren. Met goed beleid kom je als klein land een heel eind. Neem het Zuid Korea waar je het over hebt: chipmakers bij Samsung kregen een bonus van $600k als ik het goed heb. Samsung is al jaren een verlengstuk van de Koreaanse regering en dat werkt twee kanten op. Universiteiten worden direct door Samsung aangestuurd met onderzoeksgeld (dat Samsung natuurlijk van de belasting af mag trekken).

De Zuid-Koreaanse militaire industrie levert stipt en levert kwaliteit. Hoe is dat zo ver gekomen? Ik werkte samen met een ingenieur die jaren lang de deur plat liep in Zuid Korea. Eerst om projecten voor ze toen, en later om ze uit te leggen hoe ze die projecten zelf kunnen doen. Nu doen ze het dus zelf, en hoe. Men neemt technologie en innovatie uitermate serieus.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221392859
quote:

[..]
[..]
[..]
_O-
Dat weet ik, maar het was geen heel recente order. Ik heb even wat gezocht naar oudere berichten over deze kwestie, maar men lijkt toch wel aan de constructiefase te zijn begonnen:

quote:
Damen beloofde destijds het werk te laten uitvoeren op Duitse werven en te werken met Duitse, Franse en andere Europese leveranciers. Delen van de schepen zijn inmiddels klaar voor assemblage, maar worden nu dus niet gebruikt. Volgens Damen zit daar de meeste schade.
https://nos.nl/artikel/26(...)-van-duitse-overheid

quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 16:29 schreef Lyrebird het volgende:
Men heeft geen visie, TS. Europa is vlees noch vis. Men wil Amerikaantje spelen op het wereldtoneel zonder Amerikaan te willen zijn. Geen risico nemen, lange vakanties.

Maar om mee te kunnen doen, hoef je helemaal niet te federaliseren. Met goed beleid kom je als klein land een heel eind. Neem het Zuid Korea waar je het over hebt: chipmakers bij Samsung kregen een bonus van $600k als ik het goed heb. Samsung is al jaren een verlengstuk van de Koreaanse regering en dat werkt twee kanten op. Universiteiten worden direct door Samsung aangestuurd met onderzoeksgeld (dat Samsung natuurlijk van de belasting af mag trekken).

De Zuid-Koreaanse militaire industrie levert stipt en levert kwaliteit. Hoe is dat zo ver gekomen? Ik werkte samen met een ingenieur die jaren lang de deur plat liep in Zuid Korea. Eerst om projecten voor ze toen, en later om ze uit te leggen hoe ze die projecten zelf kunnen doen. Nu doen ze het dus zelf, en hoe. Men neemt technologie en innovatie uitermate serieus.
En ik denk dat die visieloosheid (en dan op zowel nationaal als Europees niveau) een belangrijke hand heeft in de concurrentiekracht van onze industrie. Ga je bijvoorbeeld investeren in een nieuwe fabriek, in onderzoek, en/of het opleiden van mensen, als er het aanwezige risico is dat beleidsmakers over een paar jaar weer een compleet andere wind laten waaien?
pi_221393778
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 13:17 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Tsjah bij zulke bedrijven die het van grote orders moeten hebben is corruptie eerder regel dan uitzondering. Niet geheel verwonderlijk dus. Daar wist onze wijlen prins Bernhard wel raad mee.
in die bedrijfstak met de hele wereld als klant is het wel vreselijk naïef als je alles volgens het boekje doet. De Zwitsers begrijpen dat en daar kun je gewoon steekpenningen als zodanig in de boeken opnemen (al kan het zijn dat dit inmiddels veranderd is onder druk van buiten) :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')