https://www.nu.nl/buitenl(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Fransman bekent na zes jaar femicide en vertelt waar lichaam van zijn vrouw ligt.
Een Fransman heeft na zes jaar bekend dat hij zijn vrouw heeft vermoord. De man vertelde de politie in welke akker hij haar lichaam had gedumpt, waarna het stoffelijk overschot werd gevonden. De man was vorig jaar al veroordeeld.
De politie vond de botten van de vrouw in een akker in het Zuid-Franse Mailhoc. Het echtpaar woonde zo'n 10 kilometer van die akker. Ten tijde van de vermissing lagen de man en vrouw in scheiding. Ze hadden samen twee kinderen.
De zoektocht van de politie duurde twee dagen. Ongeveer honderd agenten zochten mee. Het lichaam van de vrouw is in de afgelopen jaren verspreid geraakt over de akker door landbouwwerkzaamheden.
Uit forensisch onderzoek blijkt dat de botten inderdaad van de vermoorde vrouw zijn, die sinds eind 2020 werd vermist. Het scheidingsproces liep toen en ze had plannen om met een andere man een nieuw leven te beginnen.
De rechtbank vond tientallen getuigenissen en een dik dossier aan bewijsmateriaal vorig jaar al genoeg om de man dertig jaar cel te geven voor femicide. Maar tot nu was onduidelijk waar het lichaam van de vrouw was. Zo had de man tegen zijn moeder gezegd dat hij genoeg had van zijn vrouw en niemand haar ooit zou vinden.
De politie stelde na onderzoek vast dat de vrouw thuis is vermoord. Buren hadden kreten gehoord en een van de kinderen had de man naar de woonkamer horen gaan, waar zijn vrouw lag te slapen. De man ging eerder al in beroep tegen zijn veroordeling.
Elke femicide is moord, maar niet elke moord is femicide. Daar moet het slachtoffer een vrouw voor zijn en er worden soms ook weleens mannen vermoord.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:45 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Trouwens geen moord maar femicide.
Daar zit tegenwoordig verschil tussen.
quote:Op maandag 20 juli 2026 09:51 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Elke femicide is moord, maar niet elke moord is femicide. Daar moet het slachtoffer een vrouw voor zijn en er worden soms ook weleens mannen vermoord.
Die vaagheid neemt wel af wanneer je bedenkt dat er een intentie en een bewuste bedoeling achter zit.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:21 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Ik blijf het begrip zo vaag vinden.
quote:Volgens de advocaat van de kinderen is het de intentie van Cédric om een lagere straf te krijgen. Voor dodelijke mishandeling kan twintig jaar cel worden opgelegd, terwijl voor femicide een levenslange celstraf kan worden gegeven. "Nu moet hij ons vertellen waar het lichaam is. Ik denk dat dat gaat gebeuren, ik hoop het in ieder geval", zegt de advocaat.
In ieder geval is ie eerlijk naar mamma. Dat dan weer wel.quote:Zo had de man tegen zijn moeder gezegd dat hij genoeg had van zijn vrouw en niemand haar ooit zou vinden.
Je zou ook de rest van mijn post kunnen lezen.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:56 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Die vaagheid neemt wel af wanneer je bedenkt dat er een intentie en een bewuste bedoeling achter zit.
Ook als een vrouw een andere vrouw vermoord is het gewoon femicide.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:20 schreef Isengrimus het volgende:
[..]
Niet elke moord op een vrouw is femicide. Het is femicide als de vrouw wordt vermoord omdat ze geen gehoor geeft aan de eisen van de man.
Ik vind dat echt zo'n flut-definitie.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:50 schreef littlemindy het volgende:
[..]
"femicide, the killing of females by males because they are female."
En wanneer wordt een vrouw nu vermoord om het vrouw zijn, dat is toch haast niet te definiėren. Je zou misogynocide kunnen gebruik als vrouwen vermoord worden enkel omdat vrouwen gehaat worden.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:06 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik vind dat echt zo'n flut-definitie.![]()
Dat ze een vrouw is, lijkt me niet de werkelijke oorzaak van dit soort moorden. Want dat was ze al veel langer, en was eerder nooit een probleem. Wat recentelijk veranderd is, is dat ze niet meer verder wil met haar relatie, en dat de ander dit niet kan verkroppen.
Dat is prima te definiėren. Het verschil met gewone moord is de gendergerelateerde component.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En wanneer wordt een vrouw nu vermoord om het vrouw zijn, dat is toch haast niet te definiėren. Je zou misogynocide kunnen gebruik als vrouwen vermoord worden enkel omdat vrouwen gehaat worden.
Bijvoorbeeld bij een seriemoordenaar die om die specifieke reden vrouwen uit de weg ruimt.
En dat is precies wat de man uit de OP heeft gedaan. "Als ik je niet meer kan hebben, zal niemand je hebben"quote:Op maandag 20 juli 2026 23:17 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Wat veranderd is, is dat vrouwen tegenwoordig (in tegenstelling tot vroeger) zelf keuzes maken en ook zelfstandig kunnen zijn / onafhankelijk van een man.
En er lopen blijkbaar nogal wat mannen rond die hun eigenwaarde volledig ophangen aan een vrouwelijk "bezit", en die deze plotse zelfstandigheid bijzonder slecht trekken. En ineens blijkt diezelfde vrouw dan helemaal niet zoveel waarde te hebben voor de man in kwestie. Dan komt naar boven wat ze eigenlijk al die tijd al vonden, namelijk dat een vrouw minderwaardig is t.o.v. de man. En dat wanneer ze doet wat de man niet zint, ze gedood mag worden.
Dus het is in mijn ogen wel degelijk een visie op het vrouw zijn en hoe dat zou moeten worden ingevuld wat meespeelt. Alleen kwam dat nooit zo boven omdat vrouwen vroeger vanuit materiėle afhankelijkheid in relaties die henzelf niets brachten bleven hangen.
Er zijn hier mannelijkers gebruikers van verschillend pluimage, ik zou ze zeker niet over een kam scheren willen.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik weet niks van Latijns Amerika. Ik doel op de mannelijke users van dit forum
Veeg dat schuim van je mond en lees mijn bericht nog eens rustig door.
In dat geval heb je er vast ook geen bezwaar tegen als ik vind dat leden van andere culturen en religies om precies dezelfde reden als jij nu opgeeft extra zwaar worden gestraft als ze iemand vermoorden omdat ie blank, homo of ongelovig is?quote:Op maandag 20 juli 2026 23:26 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat is prima te definiėren. Het verschil met gewone moord is de gendergerelateerde component.
In dit geval ontneemt de dader haar leven omdat zij wilde scheiden. Dat is zelfbeschikking waar hij niet mee overweg kon. Hij vond dat zij dat niet mocht beslissen. Dat is de gendercomponent in deze casus. Het ging niet over geld bijvoorbeeld.
Ander voorbeeld. Een man wordt vermoord door andere mannen. Dat lijkt in eerste instantie ook gewoon moord. Nu blijkt later dat er een gendergerelateerde component aanwezig was. Hij werd vermoord, omdat hij zich niet mannelijk genoeg gedroeg. Dan is het androcide. Hij werd vermoord omdat niet voldeed aan de gewenste genderrol. Die gendercomponent geeft het verschil met andere motieven voor moord.
Is dit strafverzwarend? Ik vind van wel. Hoeveel meer, dat is aan de rechter. Mogen deze woorden gebruikt worden. Natuurlijk. Er is geen reden voor om ze niet te gebruiken.
Wie de schoen past trekt hem aan.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn hier mannelijkers gebruikers van verschillend pluimage, ik zou ze zeker niet over een kam scheren willen.
Maar in je voorbeeld is de gendergerelationeerde component niet duidelijk:quote:Op maandag 20 juli 2026 23:26 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Dat is prima te definiėren. Het verschil met gewone moord is de gendergerelateerde component.
In dit geval ontneemt de dader haar leven omdat zij wilde scheiden. Dat is zelfbeschikking waar hij niet mee overweg kon. Hij vond dat zij dat niet mocht beslissen. Dat is de gendercomponent in deze casus. Het ging niet over geld bijvoorbeeld.
Ander voorbeeld. Een man wordt vermoord door andere mannen. Dat lijkt in eerste instantie ook gewoon moord. Nu blijkt later dat er een gendergerelateerde component aanwezig was. Hij werd vermoord, omdat hij zich niet mannelijk genoeg gedroeg. Dan is het androcide. Hij werd vermoord omdat niet voldeed aan de gewenste genderrol. Die gendercomponent geeft het verschil met andere motieven voor moord.
Is dit strafverzwarend? Ik vind van wel. Hoeveel meer, dat is aan de rechter. Mogen deze woorden gebruikt worden. Natuurlijk. Er is geen reden voor om ze niet te gebruiken.
Als dat bewezen kan worden. Ja. Een cultuur of religiegerelateerde intentie kan strafverzwarend werken.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:31 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
In dat geval heb je er vast ook geen bezwaar tegen als ik vind dat leden van andere culturen en religies om precies dezelfde reden als jij nu opgeeft extra zwaar worden gestraft als ze iemand vermoorden omdat ie blank, homo of ongelovig is?
Oke, dan hebben we wat dat betreft geen onenigheid.quote:Op maandag 20 juli 2026 23:38 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Als dat bewezen kan worden. Ja. Een cultuur of religiegerelateerde intentie kan strafverzwarend werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |