abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 06:02:07 #26
146299 crew  laforest
pi_221389587
God creëert kennelijk onreine dieren.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
  maandag 20 juli 2026 @ 06:16:17 #27
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221389594
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 01:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De onreine dieren zijn de opruimers: ze consumeren andere dieren
Dat heeft God het meest onreine dier geschapen: de mens.

We hebben dus te maken met een wrede Schepper: "eet andere wezens op om verder te leven". Waar is die "liefde van God" dan?

Bekijk deze YouTube-video
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend. ~ Prediker 1:8
  maandag 20 juli 2026 @ 07:17:55 #28
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221389658
quote:

[..]
Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo van overtuigd dat die wet wordt opgeheven.

Zelfs als je stelt dat het verbod niet meer geldt, is er ook niets dat erop wijst dat varkensvlees ineens wel 'rein' zou zijn.

Grofweg kun je de reine on onreine dieren in de bijbel in de volgende categorieën indelen op basis van bepaalde biologische kenmerken:

Rein:
- vee dat herkauwt en voornamelijk gras eet, zoals schapen, geiten en koeien
- bepaalde vogels
- vissen met vinnen en schubben

Onrein:
- carnivoren, vooral op land
- aaseters
- coprofagen (zoals konijnen, die onder de herkauwers worden geschaard)
- dieren die een hoger gehalte aan toxines in hun vlees hebben, zoals kamelen, paarden en haaien
- vissen zonder vinnen en schubben
- schaaldieren en filterdieren
- insecten, behalve sprinkhanen

En misschien ben ik er nog een paar vergeten.

Wat je steeds terugziet is dat het dieet van het beest en de kwaliteit van het vlees bepaalt of het rein of onrein is.

De onreine dieren zijn de opruimers: ze consumeren andere dieren, filteren water, ruimen aas en dergelijke op, of hun lichaam is simpelweg niet voedzaam.

Zo'on dieet verhoogt de hoeveelheid parasieten, toxines, schadelijke bacterieën etc. en dus het risico op ziekte en gezondheidsproblemen voor de mens.

De dieren die als rein worden beschouwd, zijn het minst risicovol of schadelijk.

Tegelijkertijd kan dat ook veranderen als hun dieet verandert. Denk aan gekkekoeienziekte, vogelgriep etc.

Ik denk dus dat we beter het principe van de wet kunnen afleiden, de geest van de wet dan strikt naar de letter te kijken: God geeft instructies om alleen voedsel van de beste kwaliteit te eten.

Omdat dat goed voor onze gezondheid is, ziekte kan voorkomen, en ons lichaam beter voedt. God heeft het beste met ons voor.

Het oorspronkelijke dieet van de mens was puur vegetarisch, en er zijn genoeg studies die erop wijzen dat dat dieet inderdaad het beste voor de mens is. Bepaalde soorten vlees zijn daar pas later aan toegevoegd, specifiek na de vloed. Waarom? De meest logische verklaring is omdat er na de vloed simpelweg niet voldoende plantaardig voedsel meer in omloop was om van te overleven. Een veranderd aardoppervlak, een ander klimaat, zouden daar dan de oorzaak van zijn geweest. Met massa-uitsterving tot gevolg. In de grond vinden we daar nu sporen van.

Vanwege de voedselindustrie zou een dieet van alle rein voedsel nu goed weer puur vegetarisch kunnen zijn, of bijna. Maar helaas is zelfs veel plantaardig voedsel aangetast door pesticiden etc. Toch zijn de concentraties daarvan die je in je lichaam krijgt lager dan bij vlees, omdat dieren pesticiden ook concentreren in hun vlees.

Wat mij betreft zijn die wetten dan ook niet 'afgeschaft' voor Christenen, wellicht alleen puur in juridische zin. Maar een Christen die begrijpt dat God het beste met ons voorheeft, zal ook Gods instructies over dieet en gezondheid willen omarmen.
Ik vind het erg knap van een door mensen verzonnen entiteit om zulke specifieke en heldere regels vast te stellen waar iedereen aan moet voldoen. Nog knapper is dat wetenschap 3.000 geleden niet bestond en er geen idee was over schadelijke microorganismen. En toch vaststellen dat dat voedsel "risicovol"was.
pi_221389996
quote:
De dieren die als rein worden beschouwd, zijn het minst risicovol of schadelijk.

Tegelijkertijd kan dat ook veranderen als hun dieet verandert. Denk aan gekkekoeienziekte, vogelgriep etc.

Ik denk dus dat we beter het principe van de wet kunnen afleiden, de geest van de wet dan strikt naar de letter te kijken: God geeft instructies om alleen voedsel van de beste kwaliteit te eten.

Omdat dat goed voor onze gezondheid is, ziekte kan voorkomen, en ons lichaam beter voedt. God heeft het beste met ons voor.
Hoe verklaar je dan de gigantische bio-industrie op de Veluwe, in stand gehouden en gesupporterd door al die conservatieve refo's in dat gebied?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221390115
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 07:17 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik vind het erg knap van een door mensen verzonnen entiteit om zulke specifieke en heldere regels vast te stellen waar iedereen aan moet voldoen. Nog knapper is dat wetenschap 3.000 geleden niet bestond en er geen idee was over schadelijke microorganismen. En toch vaststellen dat dat voedsel "risicovol"was.
Tja, misschien is die entiteit dan ook niet door mensen verzonnen.

Er zijn andere interessante wetten, zoals het plaatsen van mensen in quarantaine ala ze bepaalde ziekten hadden, zoals melaatsheid.

Het voorkomen van besmetting en ziekte door bijv. dode beesten of andere zieken niet aan te raken.

Het doen van de behoeften buiten het kamp in een kuiltje en het begraven.

Verplicht eenmaal per week de afwas doen.

Jezelf wassen.

Er zijn instructies voor geslachtsziekten.

Als een dood beest in een kruik viel, moest die gebroken worden. Uiteraard omdat de bacteriën voor ziekte konden zorgen.

Al die zaken draaiden om rituele reinheid maar hebben ook duidelijk een sanitaire functie.

Het wijst op begrip van hoe ziekte werd veroorzaakt en doorgegeven en hoe het voorkomen kon worden.

En de principes daarvan zijn wat mij betreft allemaal nog steeds gewoon geldig. Een beschaafde maatschappij past ze allemaal toe voor de volksgezondheid.
pi_221390129
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe verklaar je dan de gigantische bio-industrie op de Veluwe, in stand gehouden en gesupporterd door al die conservatieve refo's in dat gebied?
Omdat refo's de bijbel niet goed genoeg lezen en toepassen?
pi_221390136
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ze zijn door mensen opgeschreven die ze gehoor, verzonnen of overgeleverd hebben gekregen.
pi_221390140
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat refo's de bijbel niet goed genoeg lezen en toepassen?
Ach, ja dat zal het zijn. Refo's zijn natuurlijk geen 7-dags adventisten, want dat zijn de ware gelovigen.
pi_221390156
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, ja dat zal het zijn. Refo's zijn natuurlijk geen 7-dags adventisten, want dat zijn de ware gelovigen.
Wat wil jij er dan van maken? Als refo's de bio-industrie ondersteunen, zijn de spijswetten onzinnig? Want refo's doen alles goed?
pi_221390160
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Ze zijn door mensen opgeschreven die ze gehoor, verzonnen of overgeleverd hebben gekregen.
Gehoord van wie?
  maandag 20 juli 2026 @ 10:08:28 #36
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221390419
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is onwaarschijnlijk dat God nog bestaat als de mens is uitgestorven en andere wezens op aarde de dienst uitmaken. Het verzinsel "God" is vermoedelijk geheel afhankelijk van het bestaan van de mens. Maar je hebt gelijk, zeker weten doe ik dat niet.
pi_221391022
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 06:02 schreef laforest het volgende:
God creëert kennelijk onreine dieren.
Dieren waren oorspronkelijk niet voor consumptie bedoeld.

Ook niet om elkaar op te eten. Of te sterven.

Dus alleen de zonde en dood hebben ervoor gezorgd dat dat onderscheid is ontstaan. En die zijn door de mens in de wereld gekomen.
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 10:51:55 #38
441859 crew  Lenny77
pi_221391042
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 10:08 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Het is onwaarschijnlijk dat God nog bestaat als de mens is uitgestorven en andere wezens op aarde de dienst uitmaken. Het verzinsel "God" is vermoedelijk geheel afhankelijk van het bestaan van de mens. Maar je hebt gelijk, zeker weten doe ik dat niet.
Maar de mens gaat dan ook niet uitsterven volgens de bijbel.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221391194
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat wil jij er dan van maken? Als refo's de bio-industrie ondersteunen, zijn de spijswetten onzinnig? Want refo's doen alles goed?
Wat ik er van wil maken? De mens is doorgeschoten in de evolutie en (vooral) in bevolkingsaantal en heeft daardoor last van massale overconsumptie, emissies/lozingen op het milieu en verslavingen. Dat heeft niets met een opperwezen, refo's of overlevering van een oud boek te maken.

De oplossing? Of de mensheid legt zich beperking op in aantal en consumptie, of de wal keert het schip. Ik denk het laatste; de klimaatverandering (hittegolven, bosbranden, overstromingen, droogte) rammelt aan de poort van de menselijke ondergang.
pi_221391199
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 09:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Gehoord van wie?
Tja, er zijn zoveel overleveringen die op een onverwachte gebeurtenis terug gaan. Neem de mysteriegodsdiensten, het Mitraisme en zo voorts.
pi_221391202
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 10:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoe ziet "het einde der tijden" er uit volgens "revelation"?
pi_221391203
Als God echt niet had gewild dat wij dieren zouden eten had hij ze niet zo verdomd lekker moeten maken met een beetje zout en peper.
pi_221391341
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En die zijn door de mens in de wereld gekomen.
En hoe/waar/wanneer en door wie, is de mens in de wereld gekomen?
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 11:56:11 #44
441859 crew  Lenny77
pi_221391363
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 11:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe ziet "het einde der tijden" er uit volgens "revelation"?
Gods oorlog, de rechtvaardigen overleven en leven daarna eeuwig op aarde. De doden keren terug.
  maandag 20 juli 2026 @ 12:36:58 #45
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221391513
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 10:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Het verdwijnen van de oude wereld (Openbaring 21:1)

quote:
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde

1En Jes. 65:17; 66:22; 2 Petr. 3:13ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.

2En ik, Johannes, zag Vers 10; Openb. 3:12de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.

3En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Ezech. 43:7Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.

4Jes. 25:8; Openb. 7:17En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

5Openb. 4:2; 20:11En Hij Die op de troon zit, zei: Zie, Jes. 43:19; 2 Kor. 5:17Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zei tegen mij: Schrijf, want deze woorden Openb. 19:9zijn waarachtig en betrouwbaar.

6En Hij zei tegen mij: Openb. 16:17Het is geschied. Jes. 41:4; 44:6; Openb. 1:8; 22:13Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Jes. 55:1Wie dorst heeft, zal Ik voor niets te drinken geven uit de bron van het water des levens.

7Wie overwint, zal alles beërven, Zach. 8:8; Hebr. 8:10en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn.

8Maar wat betreft Openb. 22:15de lafhartigen, ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, ontuchtplegers, tovenaars, afgodendienaars en alle leugenaars: hun deel is in de poel Openb. 20:14,15die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood.
Lijkt mij duidelijk: alles gaat dood ... volgens de bijbel.
pi_221391589
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:36 schreef Pixelman het volgende:

[..]
[..]
Stapsgewijs?
  maandag 20 juli 2026 @ 12:58:01 #47
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221391617
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Stapsgewijs?
Hoogstwaarschijnlijk "alles dood in 1 klap"..... tenminste dat is hoe ik die tekst interpreteer. Zelf denk ik dat het lariekoek van het zuiverste water is wat daar staat maar ik ben maar een eenvoudige sterveling.
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 13:36:24 #48
441859 crew  Lenny77
pi_221391844
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:36 schreef Pixelman het volgende:

[..]
[..]
Nee, het oude en slechte verdwijnt en de aarde zal enkel voor de rechtvaardigen zijn.
Ze leven samen naast het lam en de leeuw enz enz.

Het is natuurlijk hoe je het leest :P
  Moderator maandag 20 juli 2026 @ 13:36:59 #49
441859 crew  Lenny77
pi_221391848
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2026 12:58 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Hoogstwaarschijnlijk "alles dood in 1 klap"..... tenminste dat is hoe ik die tekst interpreteer. Zelf denk ik dat het lariekoek van het zuiverste water is wat daar staat maar ik ben maar een eenvoudige sterveling.
Ja in 1 klap al het slechte
  maandag 20 juli 2026 @ 13:42:43 #50
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221391878
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2026 13:36 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee, het oude en slechte verdwijnt en de aarde zal enkel voor de rechtvaardigen zijn.
Ze leven samen naast het lam en de leeuw enz enz.

Het is natuurlijk hoe je het leest :P
Geen mens is uitsluitend rechtvaardig. De keren dat hij onrechtvaardig handelt maakt hem "onrechtvaardig". Volgens de Bijbel gaan alle onrechtvaardigen dood dus in feite de hele mensheid?

Maar goed, ik zit nu weer een fantasierijk verzinsel te interpreteren. En dat is een zinloze bezigheid. Sartre zei al dat het leven absurd is, dus zo zie je maar weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')