abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221350183
Niet voor dit forum van toepassing, want hier gedraag ik me altijd voorbeeldig ;) Op een ander forum echter ben ik geband na heel wat jaren voorbeeldig gedrag. Dat was gelijk goed raak; het was een permanente ban en terugkomen onder een andere kloon leidde bij ontdekking gelijk weer op een erect lid van een moderator dat heel toevallig de banknop aanraakte daardoor.

Nu vroeg ik me echter af: hoelang mogen fora zoals bijv. Fok! data bewaren van gebande leden? Dus bijv. de ip-adressen waarmee ingelogd werd of andere data waarmee je in theorie iemand zou kunnen identificeren als kloon.

Zitten hier nog regels aan?
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:10:10 #2
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221350734
Denk niet dat er bestaande EU wetgeving is hiervoor. Je kunt je vraag beter op Tweakers stellen. Een permaban zegt ook iets over het platform en de bandbreedte van hun tolerantie voor afwijking. Cliëntelisme, klassenjustitie en machtsmisbruik is standaard bij Fora. Zijn net mensen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221350824
Volgens mij max 6 maanden of 24 maanden of zo.

Verder graag wel wat details over wat voor forum en wat je precies gedaan hebt anders is het ook zo'n saaie discussie.
  donderdag 16 juli 2026 @ 13:29:47 #4
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221353576
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:27 schreef incel het volgende:

Verder graag wel wat details over wat voor forum en wat je precies gedaan hebt anders is het ook zo'n saaie discussie.
bro er zijn hier users JAREN lang geband dus FOK! is strafbaar?
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  donderdag 16 juli 2026 @ 13:36:04 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221353614
Ben hier ook wel benieuwd naar. Van wat ik verwacht wordt geacht dat deze gegevens met een valide reden worden bewaard, zijnde het beperken van overlast, en staat hier geen vaste termijn voor?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 16 juli 2026 @ 13:47:17 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221353668
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:10 schreef Koekoekmakto het volgende:
Je kunt je vraag beter op Tweakers stellen.
misschien is hij daar gebanned
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221354157
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:27 schreef incel het volgende:

Ander forum, niet Fok want hier gedraag ik me voorbeeldig uiteraard ;)

Maar neem aan dergelijke info gewoon onderdeel van privacywetgeving valt en dat daar in Nederland regelland wel het nodige over is vastgelegd toch?

Ben bijv. benieuwd of ze een IP-adres van een gebande van 3 jaar terug mogen gebruiken om nu bijv in een kloondetector te stoppen.
pi_221354165
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 13:29 schreef Edding345 het volgende:

[..]
bro er zijn hier users JAREN lang geband dus FOK! is strafbaar?
Vraag is meer, of Fok in jouw voorbeeld een nieuw account mag blokkeren of bannen als dat account is aangemaakt op een ip-adres waarop jaren terug een ban is uitgedeeld.

En of ze dus dat IP-adres überhaupt zolang mogen opslaan?
  donderdag 16 juli 2026 @ 14:21:15 #9
459912 FlippingCoin
pi_221354181
WB het opslaan van ip-addressen, dit is noodzakelijk voor het functioneren van een website...

Bijna iedere server heeft wel iets als: https://github.com/fail2ban/fail2ban
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_221354200
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 14:15 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ander forum, niet Fok want hier gedraag ik me voorbeeldig uiteraard ;)

Maar neem aan dergelijke info gewoon onderdeel van privacywetgeving valt en dat daar in Nederland regelland wel het nodige over is vastgelegd toch?

Ben bijv. benieuwd of ze een IP-adres van een gebande van 3 jaar terug mogen gebruiken om nu bijv in een kloondetector te stoppen.
Welk forum gaat het over?
Misschien kunnen we dan meer zeggen
pi_221354856
Een website is van de eigenaar van die website. Die eigenaar mag daar in principe mee doen wat hij wil. Als hij een forum op deze website plaatst, is het aan de eigenaar om te bepalen wie daar berichten op mag plaatsen en onder welke voorwaarden. Als een gebruiker zich niet aan deze voorwaarden houdt, mag de eigenaar hem de toegang tot de website ontzeggen. Doorgaans staan de gebruiker en de eigenaar van de website alleen in een privaatrechtelijke relatie tot elkaar. Dus is de vraag: is er een contract waarvan jij nakoming kunt vorderen? Heb je bijvoorbeeld voor een 12 maanden toegang betaald? Of is er anderzins onrechtmatig jegens jou gehandeld? In z'n algemeenheid is er geen recht om op een website te posten en kan de eigenaar dus mensen daarvan uitsluiten voor zo lang dat hem of haar belieft.
pi_221355071
Persoonsgegevens mogen bewaard worden zo lang dat nodig is voor het doel waarvoor ze verwerkt worden. Je kunt gegevens niet na een jaar verwijderen als de ban langer duurt. Bij een permanente ban ontkom je er dus niet aan gegevens oneindig te bewaren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 16 juli 2026 @ 16:02:31 #13
459912 FlippingCoin
pi_221355084
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 15:24 schreef Groepfunder het volgende:
Een website is van de eigenaar van die website. Die eigenaar mag daar in principe mee doen wat hij wil. Als hij een forum op deze website plaatst, is het aan de eigenaar om te bepalen wie daar berichten op mag plaatsen en onder welke voorwaarden. Als een gebruiker zich niet aan deze voorwaarden houdt, mag de eigenaar hem de toegang tot de website ontzeggen. Doorgaans staan de gebruiker en de eigenaar van de website alleen in een privaatrechtelijke relatie tot elkaar. Dus is de vraag: is er een contract waarvan jij nakoming kunt vorderen? Heb je bijvoorbeeld voor een 12 maanden toegang betaald? Of is er anderzins onrechtmatig jegens jou gehandeld? In z'n algemeenheid is er geen recht om op een website te posten en kan de eigenaar dus mensen daarvan uitsluiten voor zo lang dat hem of haar belieft.
Dit is naar mijn interpretatie niet de kwestie waar TS op doelt, het gaat puur om het bewaren van die data om dit te kunnen handhaven, specifiek de duur van het bewaren.
pi_221355089
Alleen het IP-adres is een persoonsgegeven hier. De persoon zelf is geanonimiseerd door zijn/haar nickname. En alles wat hij/zij hier vertelt over hem-/zichzelf is openbaar.
Dan hebben we nog wel de mods: moesten die niet een kopietje van hun id doorsturen? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben.
pi_221355515
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 16:03 schreef -Sigaartje het volgende:
Alleen het IP-adres is een persoonsgegeven hier. De persoon zelf is geanonimiseerd door zijn/haar nickname. En alles wat hij/zij hier vertelt over hem-/zichzelf is openbaar.
Dan hebben we nog wel de mods: moesten die niet een kopietje van hun id doorsturen? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben.
Mwah, nee, dat denk ik niet. Een user id en username (en notities bij de ban) kunnen wel degelijk persoonsgegevens zijn - afzonderlijk of in combinatie met elkaar. Idem voor de posts zelf (maar daarvoor zal een licentie gegeven zijn, staat los van de vraag uit de OP die puur ziet op de ban). Dat iets openbaar is, maakt het niet geen persoonsgegeven.

Identificatienummer staat expliciet in de definitie van een persoonsgegeven in artikel 4 AVG.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_221355777
IP adres valt gewoon onder AVG en zal op verzoek moeten verwijderen alles wat eveneens daar aan verbonden is.
Ofwel het recht om vergeten te worden.
pi_221355797
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 17:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
IP adres valt gewoon onder AVG en zal op verzoek moeten verwijderen alles wat eveneens daar aan verbonden is.
Voor zover ik er iets van weet: AVG gaat over gegevens die tot op de persoon herleid kunnen worden. Kan je met een IP-adres, achter iemands NAW komen?
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
  donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:38 #18
459912 FlippingCoin
pi_221355897
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 17:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit lijkt mij sterk.
pi_221355967
quote:
16s.gif Op donderdag 16 juli 2026 16:02 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dit is naar mijn interpretatie niet de kwestie waar TS op doelt, het gaat puur om het bewaren van die data om dit te kunnen handhaven, specifiek de duur van het bewaren.
Dan is de vraag: hoe lang blijft die data relevant? Als de ban vier jaren geldt, dat lijkt het mij niet relevant om de data langer dan vier jaren te bewaren. Maar ook niet korter, want anders kun je de ban niet handhaven.
pi_221357003
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Voor zover ik er iets van weet: AVG gaat over gegevens die tot op de persoon herleid kunnen worden. Kan je met een IP-adres, achter iemands NAW komen?
Dat IP wordt gebruikt om een evt kloonaccount te bannen dus ze gebruiken het om een username naar een specifiek persoon te herleiden. Dat ze daarbij niet iemands NAW weten is prima.
pi_221357932
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 20:07 schreef Inbox het volgende:

[..]
Dat IP wordt gebruikt om een evt kloonaccount te bannen dus ze gebruiken het om een username naar een specifiek persoon te herleiden. Dat ze daarbij niet iemands NAW weten is prima.
Dan is het IP-adres dus geen (tot op de persoon herleidbaar) persoonsgegeven??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-07-2026 22:15:13 ]
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221358100
quote:
15s.gif Op donderdag 16 juli 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Is ook niet zo moeilijk met die deug kneuzen daar.
Ik mag geen plusjes neer geven omdat ik ze te willekeurig gebruikte :’) en het daar niet voor bedoeld was.

Flikkert dan maar lekker op, heb daar w weinig meer te zoeken
  donderdag 16 juli 2026 @ 22:33:05 #23
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221358245
Het is ook wel relevant om te vermelden in welk land het forum gehost wordt.
pi_221358374
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 21:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan is het IP-adres dus geen (tot op de persoon herleidbaar) persoonsgegeven??
Ja, of dus wel. Want door dat IP-adrrs te koppelen wordt het nieuwe account geband omdat ze er vanuit gaan dat daar dezelfde persoon achter schuilgaat en het ip-adres in principe uniek is.
pi_221358380
quote:
15s.gif Op donderdag 16 juli 2026 13:47 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Nope, niet dat ik weet.
Heb gedurende de afgelopen 20 jaren wel bans op Viva, Fok, Bokt, Reddit en wat andere fora gehad waarvan er een aantal alweer zijn verdwenen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Inbox op 17-07-2026 20:00:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')