quote:Op vrijdag 17 juli 2026 11:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]ja als ik nu voor hem zou werken was ik helemaal de lul.
Van de ene kant roept men om meer samen te werken, maar als puntje bij paaltje komt en je wordt beoordeeld voor promotie, wordt er gevraagd om jouw prestaties en als je dan de lijm bent die het zaakje bij elkaar houdt, en niet eerste of laatste auteur op publicaties bent, dan kun je die promotie wel op je buik schrijven.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja er lijkt een hele grote groep mensen te zijn die alles willen uitdrukken in geld. En als je daar een beetje in zit snap je aantrekkingskracht wel om dat het een eenvoudige meting is, waarvan de "waarde" gelijk duidelijk is. Vaak vervallen mensen die eenmaal alles in geld uitdrukken in hele eenvoudige modellen die weinig te maken hebben met wat echt van waarde is. Daardoor worden hele belangrijke zaken ineens "waardeloos" in hun ogen. Toetsen op kwaliteit is een hele lastige bezigheid die wel gedaan moet blijven worden.
Van die mensen die met FTE's schuiven zonder dat ze weten wie die FTE's 'zijn' en wat ze doen.
Die criteria kan ik dan weer niet tegenop, hoeveelheid les kan ik wel aan maar de andere zaken zijn een stuk lastiger omdat ik naast mijn wetenschappelijke taken ook nog hoofd* van een microscoop centrum ben. Mijn voorganger was al associate-prof voordat dat hoofd-zijn zijn taak werd. (hij heeft die baan ook om hem heen gecreeerd, maar die is anders dan de mijne)quote:Op vrijdag 17 juli 2026 12:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Van de ene kant roept men om meer samen te werken, maar als puntje bij paaltje komt en je wordt beoordeeld voor promotie, wordt er gevraagd om jouw prestaties en als je dan de lijm bent die het zaakje bij elkaar houdt, en niet eerste of laatste auteur op publicaties bent, dan kun je die promotie wel op je buik schrijven.
Het gekke is... als je in een groep van dertig man/vrouw werkt, dan heb je na een week wel door wie de movers en shakers zijn, en wie dood hout zijn. Dikke faal van organisaties dat men dat niet beter kan organiseren. In onze organisatie moet je zelf promotie aanvragen, wat erg veel documentatie vraagt, en die portfolio wordt dan extern beoordeeld aan de hand van de "en wat zijn jouw prestaties?" criteria, die keihard zijn. Publicaties, grants, hoe veel les je hebt gegeven, hoe veel PhDs je hebt afgeleverd.
Ik ben 43 en werk veel minder uren dan toen ik 23 was, maar krijg wel meer gedaan en ook meer betaaldquote:Op donderdag 16 juli 2026 13:22 schreef Edding345 het volgende:
Ik ga richting de 40 en ik werk 10x zo hard en goed als toen ik 20 was
We zitten bijna in hetzelfde schuitje. Ik heb indertijd een lab overgenomen van iemand die ook hoofd van het microscoopcentrum was, maar die er onderzoek naast deed, omdat hij dat leuker vond. Toen hij weg ging, hadden ze iemand nodig om dat onderzoek over te nemen. Gelukkig hadden ze al iemand anders voor het centrum, want dat was niks voor mij.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die criteria kan ik dan weer niet tegenop, hoeveelheid les kan ik wel aan maar de andere zaken zijn een stuk lastiger omdat ik naast mijn wetenschappelijke taken ook nog hoofd* van een microscoop centrum ben. Mijn voorganger was al associate-prof voordat dat hoofd-zijn zijn taak werd. (hij heeft die baan ook om hem heen gecreeerd, maar die is anders dan de mijne)
Het grappige is dat mijn hoofd zijn wordt afgerekend op mijn wetenschapper zijn, terwijl die laatste vaak ten koste gaat van de eerste.
m.a.w.sukkel je kunt eens twee hoge functies aan, ga eens beter je best doen
En als je dan zegt ja maar ons centrum loopt als een tierelier, krijg je ga maar eens meer grants binnen halen terug. En als je grants gaat schrijven zegt men ja mafketel je gebruikt nu cetrum geld voor je eigen gewin, ga eens aan het werk.
*) een duale taak ons centrum heeft 2 hoofden en officieel ben ik het pas vanaf augustus dit jaar.
quote:
Ik hoop de wetenschap integraal onderdeel te houden van het centrum, maar dat is niet eenvoudig. Ik denk dat het meer hand in hand gaat dan men vermoed. Als je eenmaal veranderd in een knoppendrukker voor een ander, dan hou je het niet meer vol om mee te lopen met de ontwikkelingen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 12:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We zitten bijna in hetzelfde schuitje. Ik heb indertijd een lab overgenomen van iemand die ook hoofd van het microscoopcentrum was, maar die er onderzoek naast deed, omdat hij dat leuker vond. Toen hij weg ging, hadden ze iemand nodig om dat onderzoek over te nemen. Gelukkig hadden ze al iemand anders voor het centrum, want dat was niks voor mij.
Yep. Dat is voor mij ook een van de vele redenen waarom ik geen les wil geven. Competitie in onderzoek is moordend. Ik heb een niche gevonden waarin we met de beste labs van de wereld mee kunnen doen. Maar meer ook niet - zij hebben veel meer geld en veel beter personeel. We zijn een startup begonnen (moet je je niet te veel van voorstellen) - als ik ook nog eens twee dagen per week les moet geven, wordt het gewoon niet meer te behappen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik hoop de wetenschap integraal onderdeel te houden van het centrum, maar dat is niet eenvoudig. Ik denk dat het meer hand in hand gaat dan men vermoed. Als je eenmaal veranderd in een knoppendrukker voor een ander, dan hou je het niet meer vol om mee te lopen met de ontwikkelingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |