abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221320076
quote:
Jurassic Park-acteur Sam Neill (78), die in april kankervrij werd verklaard, onverwacht overleden

De Nieuw-Zeelandse acteur Sam Neill is overleden op 78-jarige leeftijd. Neill werd wereldwijd bekend door zijn rol als Dr. Alan Grant in de iconische film Jurassic Park. Vier jaar geleden werd hij gediagnosticeerd met bloedkanker.

De familie van Neill maakt het verdrietige nieuws maandag bekend op zijn account op Instagram. ‘Sam was omringd door zijn familie en is heengegaan met de waardigheid die hem zijn hele leven heeft gekenmerkt’, schrijven zij in het bericht.

In april dit jaar meldde Neil nog dat hij kankervrij was verklaard na ‘een succesvolle immuuntherapie’, die hij onderging nadat zijn chemotherapie geen effect meer had. Zijn overlijden komt dan ook onverwacht voor zijn naasten, die ‘troost putten uit het feit dat hij kankervrij bleef’.

De familie komt ‘op een later moment’ met meer informatie over het overlijden van Neill. Ze vragen nu om hun privacy te respecteren ‘om dit onmetelijke verlies te verwerken’.

Filmrollen
Neill werd geboren in Noord-Ierland als zoon van een Engelse moeder en een Nieuw-Zeelandse vader, en verhuisde in 1954 met zijn gezin naar Christchurch. Hij kreeg zijn eerste bekendheid dankzij de film Sleeping Dogs in 1977. Zijn grootste succes boekte hij met zijn rol als Dr. Alan Grant in de megahit Jurassic Park uit 1993. Die rol vertolkte hij later opnieuw in Jurassic Park III (2001) en Jurassic World Dominion (2022).

Naast films was Neill ook in verschillende series te zien. Zo vertolkte hij in de eerste twee seizoenen van Peaky Blinders de rol van majoor Chester Campbell.

Bron.

RIP

Het was een goede acteur.
Corporate translator
pi_221320337
Bij hem moet ik altijd denken aan Event Horizon, en volgens speelde hij ook een gênante versie van Merlijn de tovenaar.
Ik vond hem nogal een opvallende verschijning in films, maar daardoor juist weer vermakelijk, zoals Christopher Walken en Jeff Goldblum. Ze hebben iets bijzonders wat gewoon niet klopt in de film, maar wat het juist weer tof maakt.

Anyway, goed kut dat hij overleden is natuurlijk.

Ff zitten googlen, Daybreakers ook ja. Ik kan hem gewoon nooit serieus nemen in zijn rollen om één of andere reden.
  maandag 13 juli 2026 @ 09:35:32 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221320384
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:33 schreef ToT het volgende:
Bij hem moet ik altijd denken aan Event Horizon, en volgens speelde hij ook een gênante versie van Merlijn de tovenaar.
Ik vond hem nogal een opvallende verschijning in films, maar daardoor juist weer vermakelijk, zoals Christopher Walken en Jeff Goldblum. Ze hebben iets bijzonders wat gewoon niet klopt in de film, maar wat het juist weer tof maakt.

Het duurde even voordat ik hem herkende in Peaky Blinders :D En idd ook weer een apart type die rol.

Geen jeugdheld ofzo, maar omdat ik Jurassic Park zovaak gezien heb toch een heel vertrouwd gezicht.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221320460
quote:
2s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het duurde even voordat ik hem herkende in Peaky Blinders :D En idd ook weer een apart type die rol.

Geen jeugdheld ofzo, maar omdat ik Jurassic Park zovaak gezien heb toch een heel vertrouwd gezicht.
Precies, hij hoort er gewoon bij.
Hij en de 2 andere die ik noemde vind ik gewoon absoluut niet overtuigend spelen, hoewel Christopher Walken wel geniaal is in de The Prophecy films. _O_
Sam Neil en Christopher Walken voegen met hun vreemde manier van acteren echt iets toe aan een film.
pi_221320579
quote:

Ff zitten googlen, Daybreakers ook ja. Ik kan hem gewoon nooit serieus nemen in zijn rollen om één of andere reden.
Ik ken hem ook nog van de film Hunt for the Wilderpeople. Erg vermakelijk met behoorlijke droge humor.
Corporate translator
pi_221320587
-O-

Prima acteur en prima mens.

Een legendarische rol. RIP.
  Moderator / Redactie FP maandag 13 juli 2026 @ 09:55:15 #7
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_221320593
RIP held ;(

quote:

Event Horizon _O_
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_221320627
Damn. Ik zat gisteren nog in een Jurassic Park loop. RIP!
pi_221320706
Vond In The Mouth of Madness erg goed met hem.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221320711
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:55 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
RIP held ;(
[..]
Event Horizon _O_
Oja, Event Horizon ook!
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221320737
JP en Event Horizon liggen voor de hand maar ook in de kleinere rolletjes zoals bij Tudors vond ik hem een prettige verschijning. Rip.
Conscience do cost.
  Moderator / Redactie FP maandag 13 juli 2026 @ 10:11:40 #12
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_221320741
Hij heeft/had ook nog een rol in de aankomende Godzilla x Kong: Supernova en de film Last Resort.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_221320773
RIP Sam
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 13 juli 2026 @ 10:17:02 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221320782
RIP, door Jurrassic Park natuurlijk ultiem jeugdsentiment.

En hij deed ooit nog een screentest voor James Bond.

Bekijk deze YouTube-video

Altijd benieuwd geweest hoe dat zou zijn geweest.
  maandag 13 juli 2026 @ 10:25:27 #15
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_221320887
quote:

Zonder dit topic te willen verkwanselen; Jeff Goldblum komt goed tot zijn recht in Kaos op netflix. Precies de touch die ze aan een film of serie geven moeten.

On topic; enorm spijtig voor de beste man.
  maandag 13 juli 2026 @ 10:28:51 #16
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221320930
Reilly, Ace of spies, kijken, steengoed. _O_ _O_ _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  maandag 13 juli 2026 @ 11:13:21 #17
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221321216
quote:
7s.gif Op maandag 13 juli 2026 09:54 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik ken hem ook nog van de film Hunt for the Wilderpeople. Erg vermakelijk met behoorlijke droge humor.
Schijnt een remake van te komen: Hunt for the Wilders people :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 13 juli 2026 @ 11:16:21 #18
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_221321228
RIP voor de nabestaanden.
Voor mij was het echt typisch zo'n acteur die ik met anderen door elkaar haalde.
pi_221322488
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2026 10:17 schreef Hexagon het volgende:

Hm, zou nog niet eens zo heel slecht geweest zijn met z'n stoïcijnse uitstraling.
  maandag 13 juli 2026 @ 13:45:16 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221322522
quote:

Jurassic Bond :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 13 juli 2026 @ 14:34:11 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221323038
quote:
Ik niet.
Niet genoeg charisma, niet aantrekkelijk genoeg.

Ik vind zelf dat Clive Owen de grootste gemiste kans is qua Bond.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221323069
RIP, vond hem in Reilly erg goed.
pi_221323780
Ik ken hem alleen van Jurassic Park en ik dacht dat hij al een aantal jaren geleden was overleden.
  Moderator maandag 13 juli 2026 @ 17:34:55 #24
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_221324377
Event Horizon _O_
What can change the nature of a man?
pi_221324471
Neeee gvd, jeugdheld :(

Possession, In the Mouth of Madness, Jurassic Park, Event Horizon _O_ _O_ _O_ _O_

R.I.P.
pi_221324485
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')