Vorige week had mijn dochter sportdag op school 3VWO tegen 3MAVO oftewel meiden van 15 tegen kerels met Baarden.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:21 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
ID-controle bij blanke kinderen: normaal
ID-controle bij gekleurde kinderen: RACISME
Dit is geen ja/nee vraag.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:02 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag niet. Zou je het okay vinden als mijn Marokkaanse concullega die verdomd goed meedoet in Nederland, hard werkt, belasting betaalt, werkgelegenheid creëert en niks verkeerds doet om de haverklap apart genomen wordt, zijn id moet laten zien en vragen moet beantwoorden omdat ie niet blank is maar er Noord-Afrikaans uit ziet?
Gewoon ja of nee.
En kom niet aan met die onzinnige vergelijkingen met roken en longaandoeningen. We hebben het over mensen.
Mijn Marokkaanse concullega draait beter mee dan menig blanke blonde Nederlander. Toch wordt ie anders behandeld. Soms alleen al vanwege zijn naam.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:22 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ten eerste draai je de zaken om, ze draaien niet normaal mee dáárom worden ze daarop aangekeken.
Ja en? Kan dat jochie bij het zwembad daar iets aan doen? Kan mijn Marokkaanse concullega daar iets aan doen? Nog los van het feit dat verreweg de meeste Marokkaanse supporters zich helemaal niet misdragen hebben. Het ging op bepaalde plekken erg mis,maar op veel meer plekken niet.quote:Ten tweede klinkt dat leuk maar je mag ook wel eens wat meer stilstaan bij de vele slachtoffers, mensen als een vrolijke voetbalsupporter die met een kettingslot op zijn hoofd wordt geslagen omdat die buiten komt na het spelen van het Marokkaanse elftal.
Ja dat is niet fijn en ook niet eerlijk, maar soms zijn er belangerijkere kwesties dan dat. Misschien kan die zich actief inzetten om zich te distantiëren van dat gedrag van de andere Marokkanen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:27 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Mijn Marokkaanse concullega draait beter mee dan menig blanke blonde Nederlander. Toch wordt ie anders behandelt. Soms alleen al vanwege zijn naam.
[..]
Ja en? Kan dat jochie bij het zwembad daar iets aan doen? Kan mijn Marokkaanse concullega daar iets aan doen? Nog los van het feit dat verreweg de meeste Marokkaanse supporters zich helemaal niet misdragen hebben. Het ging op bepaalde plekken erg mis,maar op veel meer plekken niet.
Naar Zuid-Amerika staat er altijd een hond m.b.t. drugs. Richting andere continenten niet. Wat gek zeg.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:17 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Patroonherkenning is altijd prima. Op Schiphol controleren ze vluchten uit Colombia ook strenger dan vluchten uit Japan, niets mis mee natuurlijk.
Dat is dan jammer, te veel mensen uit zo een groep misdragen zich simpelweg veel te vaak, dus mag er worden opgetreden tegen deze groep ter bescherming van de bredere samenleving. In zo een groep zou ook wat meer zelfreflectie en tevens zelfreinigend vermogen moeten zijn. Als je op plek X of Y 9 van de 10 keer 1x groep hebt die zich misdraagt, is het idioot om iedereen te gaan controleren, je controleert dan alleen mensen van die ene groep.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:27 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Mijn Marokkaanse concullega draait beter mee dan menig blanke blonde Nederlander. Toch wordt ie anders behandelt. Soms alleen al vanwege zijn naam.
[..]
Ja en? Kan dat jochie bij het zwembad daar iets aan doen? Kan mijn Marokkaanse concullega daar iets aan doen? Nog los van het feit dat verreweg de meeste Marokkaanse supporters zich helemaal niet misdragen hebben. Het ging op bepaalde plekken erg mis,maar op veel meer plekken niet.
Om de haverklap. Niks specifieke context, gewoon in het algemeen. Is dat okay, ja of nee?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is geen ja/nee vraag.
Het ligt volledig aan de context. Voorbeeld: als die collega van jou bij een uitgaanslegenheid naar binnen wil waar jongeren van Noord-Afrikaanse komaf structureel voor problemen zorgen, dat is het logisch dat hij om een ID wordt gevraagd. Of denk bij een winkel waar men veel last heeft van jongeren of mensen met zo een komaf die veel stelen.
Merk je trouwens hoe jij er specifiek een raciale vraag van maakt? 'Omdat hij niet blank is'. Je wekt daar de indruk dat omdat zo iemand niet blank is, dát de reden is dat hij wordt gecontroleerd. Maar hoe groot denk je dat de kans is dat een Japanner of Zuid-Koreaan wordt gecontroleerd? Die is waarschijnlijk nihil omdat zij als groepen geen negatief stereotype kennen.
Het komt dus door het gedrag van een bepaalde groep:
Marokkanen misdragen zich in wijk A, winkel B of club C, dus komt er op een gegeven moment meer controle op jongeren die een Noord-Afrikaans uiterlijk hebben. Dit is volkomen begrijpelijk en een resultaat van het gedrag van zo een groep.
Hij heet eigenlijk Ibrahim. Hij heeft gemerkt dat als zich Bram noemt dat ie serieuzer wordt genomen en makkelijker zaken kan doen. Dat is toch triest?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja dat is niet fijn en ook niet eerlijk, maar soms zijn er belangerijkere kwesties dan dat. Misschien kan die zich actief inzetten om zich te distantiëren van dat gedrag van de andere Marokkanen.
Ik ben ook niet op zoek naar intiem contact met kinderen en toch krijg ik stelselmatig meer vragen dan een alleenstaande moeder op reis met haar twee meiden van 8 en 12 als ik op reis ga naar Peru, Thailand en Kenia.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:27 schreef Chillegast het volgende:
[..]
[..]
Voor welwillende mensen is het wel vervelend dat mensen die Ibrahim heten zich schrikbarend vaker misdragen dan mensen die Bram heten inderdaad.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:35 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Hij heet eigenlijk Ibrahim. Hij heeft gemerkt dat als zich Bram noemt dat ie serieuzer wordt genomen en makkelijker zaken kan doen. Dat is toch triest?
Als er gewoon een leeftijdsgrens aan dat feestje zit, is het natuurlijk heeft raar om dit in de media af te doen als discriminatie. Die 15 jarige met snor had er gewoon niks te zoeken, ongeacht of die er was met een 12 jarig vriendje.quote:
Lekker whataboutism? Ligt het ook aan vrouwen die geyl 's nachts kleden dat ze aangerand worden?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Je moet eens weten hoeveel racisme in Turkije is. Maar dat is niet zo gek met al dat landjepik in het verleden.
Ik heb echt geen idee wat je er allemaal weer bij denkt te halen.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als er gewoon een leeftijdsgrens aan dat feestje zit, is het natuurlijk heeft raar om dit in de media af te doen als discriminatie. Die 15 jarige met snor had er gewoon niks te zoeken, ongeacht of die er was met een 12 jarig vriendje.
Hoe zit het nu met enkele voorbeelden van dat 'koloniale gedachtegoed' waar je het over had? Het is natuurlijk makkelijk je medeusers zo een ongefundeerde aantijging naar het hoofd te slingeren, maar probeer het nu eens te onderbouwen? ...quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:40 schreef Edding345 het volgende:
[..]
Lekker whataboutism? Ligt het ook aan vrouwen die geyl 's nachts kleden dat ze aangerand worden?
Dat ontken ik toch niet.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:35 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Hij heet eigenlijk Ibrahim. Hij heeft gemerkt dat als zich Bram noemt dat ie serieuzer wordt genomen en makkelijker zaken kan doen. Dat is toch triest?
Nee, dat snap jij niet, zelf wel eens in zo’n zwembad geweest?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee wat je er allemaal weer bij denkt te halen.
het college vindt dat een steekproef een prima middel is zolang de steekproef altijd bij blanken isquote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:37 schreef VEM2012 het volgende:
Ik heb hier wel mijn vraagtekens bij:
De vader stelt dat zijn zoon vanwege zijn huidskleur is gecontroleerd. Hij zegt dat hij heeft gezien dat de baliemedewerker in tien minuten tijd uitsluitend kinderen van kleur om legitimatie vroeg.
VS
Optisport zegt dat er sprake is van een steekproefsgewijze leeftijdscontrole die is ingevoerd na eerdere incidenten met jongeren. Maar het College vindt de verklaring van de baliemedewerker dat zij zowel witte kinderen als kinderen van kleur controleerde onvoldoende om het vermoeden van discriminatie weg te nemen.
Komt toch een beetje over als 'zodra iemand klaagt ben je de sigaar, tenzij je hard bewijs kan leveren'. Dat lijkt mij niet helemaal correct.
Van de andere kant: het gaat om het College voor de rechten van de mens en dat is een verzameling activisten die net doen alsof ze rechtspraak zijn (dat zijn ze niet).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |