Gaat lekker met de energietransitie. De brave burger wordt weer genaaid omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.quote:Vooral mensen met warmtepomp gaan mogelijk fors meer betalen bij nieuwe nettarieven
Huishoudens met een warmtepomp gaan op een winteravond misschien dubbel zoveel betalen voor hun stroomverbruik. Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen het gevolg van het voorstel dat Netbeheer Nederland bij toezichthouder ACM heeft ingediend voor het verhogen van de nettarieven.
Dat zegt de de brancheorganisatie voor warmtepompen op basis van een onderzoek van adviesbureau Common Futures.
Het voorstel van Netbeheer Nederland voor nieuwe variabele tarieven moet de problemen op het stroomnet helpen tegengaan. Als de ACM het goedkeurt, stijgen de tarieven voor netbeheer en komen er verschillen in wat je betaalt per tijdsvak. Onder meer tijdens piekuren tussen 16.00 en 23.00 uur betaal je meer voor elektriciteit. Als het je lukt om buiten die piekuren te blijven, betaal je minder.
Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.
Het grootste deel daarvan, 355 euro, is het gevolg van de tijdsafhankelijke nettarieven. Volgens de Vereniging Warmtepompen toont de analyse aan dat mensen met een warmtepomp hierdoor onevenredig hard worden getroffen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)r-betalen-bij-nieuwe
Zoals altijd. Waarom zou je nog meedoen met die onzin?quote:Op woensdag 8 juli 2026 17:55 schreef RotatoR het volgende:
omdat de mooie beloftes van de klimaatdrammers totale fictie blijkt te zijn.
Hoe ga je dat vermijden met de winterdag?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
De mensen met een full-electric warmtepomp weten prima hoe ze hoge energiekosten kunnen vermijden.
Dit soort plannen resulteert er uiteindelijk alleen maar in dat men steeds minder afhankelijk wordt van die netbeheerders met hun gouden paleizen.
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.quote:Dat is volgens de Vereniging Warmtepompen
Leuk die besparing maar dat is een sigaar uit eigen doos omdat D66 onder de kabinetten Rutte de energiebelasting op aardgas meer dan verdubbeld heeft zodat men naar een warmtepomp zou overstappen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.
Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.
Een hybride warmtepomp is ook geen slechte optie, zo lijkt het.
Dat mogen we vooral toenmalige Klimaatminister Jetten aanrekenen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.
Paniekvoetbal bijt je altijd in de reet.
Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Dit is vooral het gevolg van kortzichtig handelen, we moesten en zouden van het gas af maar niemand dacht er even bij na dat we dan ook het elektriciteitsnetwerk flink moeten upgraden, en ook flink meer elektriciteit moeten opwekken.
Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoog WC-Eend gehalte natuurlijk. RTL doet er ook verder niet moeilijk over en doet maar een copy-paste.
Ik heb het onderzoek even geskimd en het is inderdaad zo dat huishoudens met een warmtepomp flink meer gaan betalen. Maar iedereen gaat meer betalen, uiteindelijk bespaar je met zo'n warmtepomp nog steeds wel zo'n 500 per jaar. Dat is minder dan de 700 ballen die je nu per jaar bespaart. Volgens het rapport althans. Hoe betrouwbaar dat verder is kan ik niet zomaar beoordelen.
Geen gas, overcapaciteit op zonnepanelen. Nouja, we gaan het allemaal wel zien.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:02 schreef Akkerdjie het volgende:
Dat ligt nogal aan hoeveel gas je verbruikt. In mijn geval zou het voordeel 100-350 euro per jaar netto of zo zijn, en dat is het gunstige geval dat ik niet allerlei leidingen en radiatoren moet vervangen en de meterkast moet verzwaren (oeps! Dat kan hier en daar niet eens meer!). Dat voordeel is met het huidige 450-550 euro netto per jaar zijn. En dan zou ik moeten stoppen met houtstook, anders zou het negatief uitvallen.
Voor een gemiddelde tussenwoning is het voordeel ook al zowat gehalveerd met de nieuwe plannen.
Ik voorzie in ieder geval weer een run op houtkachels.
Toen die energietransitie toentertijd werd aangekondigd was dit gevolg het EERSTE waar (internet) experts voor waarschuwden. Elke ras debiel in de comments van een nieuws artikel met 2 werkende hersencellen zag dit aankomen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.quote:Gemiddeld 135 euro meer
Een gemiddeld huishouden gaat volgens het onderzoek van Common Futures vanaf 2029, met een gasgestookte cv-ketel, 135 euro meer betalen. Als gevolg van andere nieuwe regelgeving de komende jaren, komt hier nog bijna 160 euro bovenop. Maar als mensen een volledig elektrische warmtepomp hebben, wordt de energierekening in totaal 505 euro per jaar hoger.
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Oftewel iemand met een warmtepomp zou ¤210 per jaar meer betalen dan mensen die nog met een CV stoken tegen die tijd. Dat is de besparing die je in een hele maand kunt behalen, oftewel het zal allemaal wel meevallen.
Als je zonnepanelen hebt kun je waarschijnlijk doordat je een warmtepomp hebt wel een (groot) deel compenseren doordat salderen weg valt en je meer eigen energie verbruikt.
Dat is wellicht bij nieuwbouwwoningen zo, of als je net een huis gekocht hebt en dat met de verbouwing installeert.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:29 schreef Estate2 het volgende:
Als je een warmtepomp hebt, heb je waarschijnlijk ook vloerverwarming. Waarom zou je dan juist tijdens de dure uren gaan verwarmen?
Bij ons is dat in ieder geval niet nodig. We verwarmen overdag als de zonnepanelen nog wat opleveren en tijdens de goedkope stroomuren. Door de vloerverwarming blijft het huis lang genoeg op temperatuur.
Afgelopen winter ook gedaan met dynamisch tarief en bevalt prima.
Je kunt je eigen verbruik van de warmtepomp wat verhogen door in de maanden maart, april, mei, okt, nov wat te spelen met de settings van je warmtepomp. Mijn warmtepomp werkt op een stooklijn en in april, mei en oktober zet ik die wat harder aan tussen 11 -17u en (automatisch) uit buiten dat tijdslot.quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niet helemaal denk ik. Opwekking van energie is in de winter vaak laag, terwijl dat het moment is dat je verwarmt. Als ik naar mijn eigen warmtepomp kijk is dat zo’n 10 á 15kWh per dag, warm water (douchen etc) meegerekend. Dat wek je in de winter toch een stuk minder snel op.
Wat kost zo'n warmtepomp?quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Let maar op. Straks komt er ook een manier hoe ze de thuisbatterij kunnen belasten en beboeten. Zijn ze nu een of andere rotsmoes voor aan het verzinnen in hun kantoortjes.quote:Op woensdag 8 juli 2026 18:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit begrepen. Ze begrijpen toch dat energie opwekken ook capaciteit op je netwerk kost?
De terugverdientijd van mn thuisbatterij wordt er in elk geval wel beter op
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |