quote:
Op woensdag 8 juli 2026 21:18 schreef Bart2002 het volgende:[..]
Daar doen we niks aan. Blijft zo.
Qua vermogensverdeling en ook bij pensioenvermogen geldt zoals gebruikelijk het Pareto principe a.k.a. de magische 80-20 verhouding. Dat wil zeggen dat 20% van het geheel 80% van het vermogen heeft en de andere 80% slechts 20% daarvan.
Dat is een zeer slecht begrepen "natuurwet" haast. Verdeel en heers en maak ze wijs dat ze tot de doelgroep behoren die klappen krijgt. Ondertussen lacht de 20% die 8/10e deel heeft in het vuistje.
Je kunt het zo zien: als de hele taart of koek bestaat uit b.v. 1 miljoen euro te verdelen tussen 100 belanghebbenden dan krijgen 20 mensen per persoon gemiddeld 40.000 euro en 80 personen 2.500 euro. Dat is zo'n beetje de verdeling.
Duidelijk, Die verdeling is ook scheef.
Maar ik geloof niet dat dit gaat veranderen. Als je aan de AOW gaat rommelen zal er een grens gelegd worden en wel zodanig dat de arbeider daar de meeste last van gaat ondervinden. De koning raak je er echt niet mee.
Die oneerlijke verdeling is nooit anders geweest, maar zal verder toenemen juist vanwege de zogenaamde rijke boomer die aan alles schuld is(volgens vele users). Mensen vragen erom want we hadden al plannen mbt korten ww, wia, transitie vergoedingen, iva etc. Dit soort maatregelingen raakt de rijke echt niet. Ook de boomer trouwens niet.
Het gaat in de toekomst juist de jongeren,zieken, etc. raken. Maar schijnbaar denken jongeren als we nu maar die vreselijke boomer korten komt dat vermogen vanzelf naar ons toe. Zo werkt het helaas niet. Dat verdwijnt in de pockets van de dan al zeer vermogende aandeelhouders of overheden die het over de balk smijten.
Het valt mij op dat steeds meer users het communisme omarmen. Maar zonder een stukje kapitalisme in combinatie met een sociaal democratie ga je er niet op vooruit. Ik ben het heel vaak met je eens. Maar op dit gebied moeten we nog maar eens een discussie voeren.
[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 09-07-2026 01:31:45 ]